شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


بر بال رویاهای کاغذی


بر بال رویاهای کاغذی
«رویاهای کاغذی ام» کتابی است از گزیده شعرهای شهاب مقربین که در اواخر سال ۸۵ از سوی انتشارات آهنگ دیگر منتشر و در نمایشگاه کتاب امسال به دوستداران شعر امروز عرضه شده است. گزیده شعرهایی از سال ۵۳ تا ۸۵ که نشان دهنده سیر شاعری و روند شکل گیری شعر در شهاب مقربین است.
کسی که در سال های گذشته به واسطه مجموعه شعر «کنار جاده بنفش کودکی ام را دیدم» موفق به دریافت جایزه شعر کارنامه شد و همین سبب شد تا نگاه جریان شعر امروز منتظر و متوجه آثار آتی این شاعر باشد.
مجموعه شعر «رویاهای کاغذی ام» در برگیرنده شعرهای پنج دفتر شعر مقربین است که با توجه به مشخص بودن تاریخ شعرها در هر دفتر ، به خوبی نشانگر دوره های مختلف و متفاوت درونی و بیرونی او است. «اندوه پروازها» نخستین دفتر مقربین است که در سال ۵۸ چاپ شده و شعرهای سال های ۵۳ تا ۵۴ شاعر است.
آثاری که ابتدایی ترین تجربه های شاعری جوان است که در آن سال های پرهیاهوی فرهنگی - هنری نفس می کشد. مقربین در نخستین دفترش مثل اکثر شاعران دیگر فضایی رمانتیک و حسی را تجربه می کند. فضایی که در آن شاعر در ساده ترین شکل ممکن می خواهد خود را تخلیه و درون خود را به برون منتقل کند. شاید از نام این دفتر هم بهتر بتوان به درونیت آن پی برد و نگاه دوران جوانی شاعری اینک باتجربه را دریافت.
«گام های تاریک و روشن» نام دومین دفتر شعر شهاب مقربین است که در سال ۶۵ منتشر شده و شعرهای سال های ۵۵ تا ۵۷ او را در بر دارد. دفتری که پس از مدتی نسبتاً دراز از تاریخ نوشته شدن شعر منتشر شده است.
در این کمی احساس شاعر درونی شده و با توجه به مقتضیات زمانه نگاهی نمادین در شعرها نمود پیدا کرده است. مقربین که در آن زمان در عصر بزرگان شعر شاعری را تجربه می کرده بی شک مانند بسیاری از هم دوره هایش نتوانسته عاری از تحت تاثیر بودن باشد. وقتی نگاهی به مضامین و مفاهیم شعرهای دفتر « گام های تاریک و روشن» بیندازیم خواهیم دید که نمادها و نشانه های بسیاری از شعرها تاثیرپذیر از شعرهای بزرگانی است که در آن دوران بر جریان هنری حاکم بوده اند.
اما یک نکته جالب توجه است که شهاب مقربین جوان آن سال ها هم زبانی شخصی خود را داشته که کپی بردارانه از دیگران نبوده و هم با توجه به نگاه تیز شاعرانه اش در برخی از شعرها از کشف های شخصی غفلت نکرده است و شاید همین نکته نوید شاعری استخوان دار در آینده بوده است.
«کلمات چون دقیقه ها» دفتر بعدی او است که شعرهای بین سال های ۵۸ تا ۷۰ را در خود داراست و در سال ۷۱ منتشر شده است. این دفتر نخستین دفتر شعر جدی مقربین است که در ادامه آن ما مجموعه شعر «کنار جاده بنفش کودکی ام را دیده ام» شاهد هستیم.
در این دو مجموعه شاعر با نگاهی پخته و ذهنی درگیر با فلسفه به سوی شعر گام برداشته است. کلمات را بارهای خاص خود در هر شعر انتخاب کرده و در پشت آنها دریچه یی از فکر و احساس را تعبیه کرده است.
نگاه فلسفی به پیرامون خود و اتفاقات درون آن قصد درگیر کردن مخاطب با شعر را دارند و پیش از هر چیزی این خود شاعر بوده که با آنها درگیر شده و دست و پنجه نرم کرده است. در این دو مجموعه انتقال اندیشه شاعرانه به خواننده برای شاعر بسیار مهم بوده و به همین جهت شاید وی از درگیر شدن با زبان خودداری کرده است. هر چند که در بسیاری از سطرهای به واقع شاعرانه در اکثر شعرهای موفق مقربین می توان از کشف زبانی چه از لحاظ آوایی و چه از لحاظ معنایی لذت برد و در این لذت می توان استعداد پویای او را نگریست.
در قسمت انتهایی کتاب گزیده شعرهای «رویاهای کاغذی ام» از شهاب مقربین شعرهای تازه شاعر را با نام دفتر «این دفتر را باد ورق خواهد زد» شاهد هستیم. شعرهایی که در سال های بعد از انتشار مجموعه شعر «کنار جاده...» سروده شده و باید در زمانی مناسب مورد مطالعه دقیق و متمرکز قرار گیرد که در مجال این معرفی کتاب نیست. امیدوارم در زمانی مناسب بتوانم به چگونگی شعرهای این دفتر بپردازم.
علیرضا فراهانی
شهاب مقربین
چاپ اول- ۱۳۸۵
نشر؛ آهنگ دیگر
تعداد؛ ۱۱۰۰ نسخه
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید