پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

دولت جدید ایرلند شمالی


دولت جدید ایرلند شمالی
«یان پیسلی» رهبر و رئیس وحدت طلبان پروتستان ایرلندشمالی همه عمرش را صرف مبارزه با کاتولیک های ارتش جمهوری خواه ایرلند کرده است و حال همین پیرمرد ۸۰ ساله در مقام نخست وزیر می خواهد با دشمنان سابقش دولتی ائتلافی تشکیل دهد.
او در سپهر سیاسی ایرلندشمالی به «دکتر نو» (شخصیت منفی اولین فیلم جیمزباند) معروف بود. زیرا این جناب کشیش پروتستان یعنی یان پیسلی به مدت چندین دهه سه «نه» سیاسی را در دستور کار خود داشت؛ نه به تشکیل کشوری متحد و یکپارچه، نه به حق تصمیم گیری مشترک برای کاتولیک ها و نه به ایجاد هرگونه رابطه با ارتش جمهوری خواه ایرلندشمالی. اما حال و در کسوت رهبر حزب وحدت طلبان دموکرات تبدیل به آدمی مثبت شده است زیرا با ۸۰ سال سن قرار است نخست وزیر دولت جدید ایرلند شود و در راس کابینه یی به شدت مذهبی قرار گیرد که دشمنان تا دیروز قسم خورده اش نیز در آن حضور دارند.
ایرلند شمالی پس از پنج سال که دولت مرکزی اش مستقیماً توسط بریتانیا اداره می شد از ۸ ماه مه بار دیگر اداره امور خود را به دست می گیرد. چندی پیش بالاخره حزب وحدت طلبان با بازوی نظامی ارتش جمهوری خواه یعنی «شین فین» به توافق رسید و بدین ترتیب گام بلندی برای رسیدن به صلح (پس از چند دهه جنگ خونین) و عادی سازی کشور برداشته شد. این توافق در خلال نشستی تاریخی که برای اولین بار میان پیسلی و «جری آدامز» رهبر شین فین برگزار شد، به دست آمد.
در لندن «تونی بلر» نخست وزیر بریتانیا از آن روز به عنوان «روزی بسیار مهم» یاد کرد، روزی که به گفته وی ده سال برای آن کار شده بود. البته شاید توقع همکاری پیسلی با دولت وحدت ملی با حضور همه احزاب و کسانی که وی تا همین چندی پیش و در تمام طول عمر سیاسی اش به آنان دشنام می داد، چندان انتظار بجایی نباشد.
البته تا قبل از آغاز به کار این دولت در ۸ مه باید چندین نشست دیگر نیز میان این دو حزب بزرگ ایرلندشمالی برگزار شده و در مورد برنامه دولت و تقسیم مناصب وزارتی گفت وگو به عمل آید. تا به اینجای کار انتصاب «مارتین مک گینس» یکی از فرماندهان سابق ارتش جمهوری خواه ایرلند به عنوان معاون نخست وزیر قطعی شده است.
لندن نیز برنامه یی با هزینه های میلیاردی در نظر گرفته که دولت ایرلند شمالی نیز در آن مشارکت دارد. تا همین چندی پیش هر کس که با جناب کشیش پیسلی در مورد دولت وحدت ملی و گفت وگو با شین فین صحبت می کرد، این پاسخ را می شنید؛ «مگر آنکه از روی جنازه من رد شوید،» اما به تدریج لحن صحبتش عوض شد و گفت؛ «به عنوان یک مرد خدا باید بخشنده باشم.» پیسلی یعنی همان پدر پنج فرزند، عملاً هم مرد خداست و شاید تلاش هایش برای تاسیس یک کلیسای آزاد در همین راستا باشد.
پیسلی در سال ۱۹۷۱ رهبری حزب وحدت طلبان دموکرات را به دست گرفت و توانست آن حزب نصفه و نیمه را تبدیل به بزرگترین قدرت سیاسی ایرلندشمالی کند. چیزی نگذشت که نمایندگان آن به پارلمان ایرلند و سپس به مجلس عوام بریتانیا و بعد از آن به پارلمان اروپا راه یافتند و در همانجا بود که پیسلی در سال ۱۹۸۸ به پاپ ژان پل دوم توهین کرد و او را یک ضدمسیح شمرد. البته این چهره حراف و درشت گو تنها چهره پیسلی که حال تبدیل به شخصیتی جهانی شده، نیست.
تونی بلر داستان های زیادی از پیسلی و جنبه های درشت گویی او حکایت می کند. دولت های لندن و دوبلین ضرب الاجل کوتاهی را برای رسیدن به توافق برای بلفاست معین کردند و اعلام داشتند که در صورت عدم مصالحه دو طرف رقیب، دولت تحت مدیریت بریتانیا همچنان به کار خود ادامه خواهد داد. اما همان زمان هم مشخص بود که وحدت طلبان و شین فین در اصول به توافق رسیده اند و این مهلت قابل تمدید است.
«پیتر هاین» وزیر امور ایرلند شمالی بریتانیا در همان دوشنبه یی که توافق صورت گرفت به احزاب ایرلند شمالی گفت؛ «اگر بتوانید پس از چهل سال بار دیگر با هم گفت وگو کنید همه چیز امکان پذیر است.» بعد از انتخابات هفتم مارس همان طور که پیش بینی می شد، دو حزب شین فین و وحدت طلبان دموکرات به عنوان قدرتمندترین احزاب ایرلندشمالی پیروز شدند.
البته در دولت ائتلافی آینده دو حزب کوچکتر پروتستان و کاتولیک نیز حضور خواهند داشت. بر این اساس برای تشکیل این دولت بر پایه توافقنامه سال ۱۹۹۸ عمل می شود یعنی همان توافقنامه یی که منجر به پایان چهل سال جنگ داخلی (با بیش از سه هزار قربانی) در ایرلند شمالی شد. یادآوری می شود که دولت پیشین ایرلند شمالی در سال ۲۰۰۲ و به دلیل اختلاف بر سر اقدامات ارتش جمهوری خواه شکست خورد.
منبع: Zeit online
ترجمه: محمدعلی فیروزآبادی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید