پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

راه‌های به دست آوردن اعتماد به نفس


راه‌های به دست آوردن اعتماد به نفس
می‌خواهید اعتماد به نفس داشته باشید؟ ولی اگر نداشته باشید یا اعتماد به نفس شما كم باشد چه اتفاقی می‌افتد؟
اعتماد به نفس واقعی را نمی‌توان یك شبه به دست آورد.تلا‌ش زیادی لا‌زم است تا خودتان را به عنوان انسانی شایسته كه ارزش احترام و دوست داشتن را دارد بیابید.
۱) نگرانی و تشویش خود را تشخیص دهید. ببینید این حس ملامتی كه در پس ذهنتان، شما را آزار می‌دهد، چیست؟ چه چیزی باعث می‌شود كه از خودتان خجالت بكشید؟ ممكن است جوش صورت شما باعث خجالتتان باشد یا ممكن است كسی كه او را دوست داشته اید در گذشته یا حتی الان‌ از احساسات زیبای شما سو استفاده كرده است و همین امر باعث دل نگرانی شما شده است. مشخص كنید كه چه چیزهایی باعث شده كه شما احساس بی ارزشی كنید و خجالت بكشید سپس نامی‌روی آنها بگذارید.
۲) درمورد آنها با دوستان خود صحبت كنید و آنها را بروز دهید و سعی كنید هر روز آنها را كوچك‌تر و ضعیف‌تر كنید. ریشه این مشكلا‌ت را پیدا كنید و بدانید كه قبل از انجام هر كاری باید آنها را حل كنید.
۳) به یاد داشته باشید كه هیچ‌كس فرد كاملی نیست و حتی ممكن است افرادی كه بالا‌ترین اعتماد به نفس را دارند نگران و مضطرب باشند. شاید هر یك از ما در جایی از زندگی خود احساس كنیم كه چیزی را كم داریم و آگاه نبودن از واقعیت‌هاست پس باید بدانیم كه زندگی جاده‌ای پر از ناهمواری است.
۴) موفقیت‌هایی را كه كسب كرده‌اید مشخص كنید. هر شخصی در زمینه‌ای موفق است پس آن زمینه‌ها را بیابید سپس روی استعدادهای خودتمركز كنید و به خودتان اجازه دهید كه به آن چیز افتخار كنید و به خود ببالید و برای آن موفقیت‌ها به خود مباهات كنید. در مغز شما قسمتی وجود دارد كه در آنجا خودتان را یك قربانی معرفی می‌كنید و این همان لحظه‌ای است كه احساس حقارت می‌كنید پس به خودتان اجازه ندهید كه یك قربانی باشید.
۵) خوش‌بین باشید حتی اگر احساس خوبی ندارید سعی كنید به حال خودتان و یا حتی دیگران ترحم و دلسوزی نكنید و هیچ‌وقت نگذارید كه دیگران شما را تحقیر كنند. بدانید كه این كار تنها زمانی كه شما اجازه دهید ممكن می‌شود. اگر شما مدام خودتان را كوچك كنید دیگران نیز همینطور فكر می‌كنند. در عوض در مورد خود، آینده و پیشرفتتان خوش‌بینانه صحبت كنید و از حرف زدن درباره توانایی و خصوصیاتتان با دیگران واهمه نداشته باشید و بدین طریق این ایده‌های مثبت را در ذهن خود پرورش دهید.
۶) در آینه نگاه كنید و لبخند بزنید. بررسی‌ها نشان داده است كه حالت صورت شما می‌تواند عواطف خاصی را در ذهنتان به دنبال داشته باشد پس هر روز با نگاه كردن درآینه و لبخند زدن شادتر باشید و در پی آن اعتماد به نفس بیشتری را به دست آورید.
۷)‌ انجام كاری با اعتماد به نفس باعث می‌شود كه شما اعتماد به نفس خود را باور كنید پس همیشه تظاهر كنید كه فردی با اعتماد به نفس بسیار بالا‌ هستید حال چه احساسی دارید؟
۸) خودتان را از طرق مختلف ابراز كنید مثلا‌ از راه هنر، موسیقی، نویسندگی و ... پس بدانید كه از چه چیزی لذت می‌برید. هركس با توانایی و استعداد خاصی به دنیا آمده است و شما می‌توانید این توانایی‌ها را در خودتان پرورش دهید. اگر نام بردن دو یا سه تا از این استعدادها برایتان دشوار است در مورد كارهایی كه دیگران انجام می‌دهند فكر كنید ممكن است شما هم بعضی از آنها را انجام دهید و دروس مخصوص به آن را مطالعه كنید. به دنبال شور و هیجان خود رفتن نه تنها خواص درمانی دارد بلكه به شما این احساس را خواهد بخشید كه شما فردی ماهر و بی‌نظیر هستید كه همه اینها می‌تواند در ساخت اعتماد به نفس به مشا كمك كند.
منبع : روزنامه حیات نو


همچنین مشاهده کنید