پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با روش کرانیوساکرال


آشنایی با روش کرانیوساکرال
● درمان کرانیوساکرال Craniosacral Therapy چیست ؟
این درمان شکلی آرامتر و کم خطرتر از درمانهای با دستکاری ( manipulation ) استخوانهای جمجمه و مهره ها بوده و تکنیکی دستی است که غالباً توسط فیزیوتراپیستها ، ماساژ درمانگرها ( ماساژ تراپیستها ) و کایروپراکتورها انجام می شود.
درمانگران این رشته ، عمل مانیپولاسیون را بر روی سیستم جمجمه ای- خاجی انجام می دهند . این سیستم شامل استخوانها و بافتهای نرم ناحیه سر ( کرانیوم ) ، ستون مهره ها تا انتهای استخوان دنبالچه ( ناحیه ساکرال یا خاجی ) و ناحیه لگن خاصره می باشد. این درمانگرها ، همچنین، بر روی غشاء هایی که مایع مغزی نخاعی را در برگرفته است کار می کنند. اگر چه در این تکنیکها، فرد درمان کننده بدن بیمار را به آرامی لمس می کند ، بطوریكه در بسیاری از موارد بیماران حتی متوجه انجام این تکنیکها نمی شوند ، اغلب بیماران پس از هر جلسه درمانی احساس آرامش عمیقی را گزارش می کنند.
● تاریخچه کرانیوساکرال تراپی چیست ؟
برخلاف بسیاری از درمانهای مورد استفاده در طب جایگزین ، کرانیوساکرال تراپی منشاء و مبداء قدیمی و سنتی ندارد . این نوع درمان در دهه ۱۹۳۰ توسط فردی بنام " ویلیام گارنر ساترلند " که خود یک متخصص استئوپاتی و از شاگردان دکتر " آندرو تیلور استیل " ، (بنیانگذار روش استئوپاتی ) بوده ابداع شد . آقای " ساترلند " نزدیک به ۲۰ سال از عمر حرفه ای خود را صرف کشف این مطلب نمود که استخوانهای ناحیه جمجمه طوری طراحی شده اند که بتوانند " تحرک و جابجایی " داشته باشند . با اینکه تئوری های ساترلند ، سالها توسط انجمنها و جوامع مختلف پزشکی رد شد و مقبولیتی پیدا نکرد ، در دهه ۱۹۷۰ توسط یک پزشک متخصص استئوپاتی بنام جان آپلجر ( John E. Upledger) مجدداً احیاء شد .
" دکتر آپلجر " همراه با تیمی از متخصصین دانشگاه ایالتی میشیگان به مطالعه در جهت تائید تحرک پذیری استخوانهای ناحیه جمجمه پرداختند اما نتایج حاصله توسط بسیاری از پزشکان مورد قبول واقع نشد . با این حال تحقیقات " دکتر آپلجر " و تحقیقات مشابه دیگری که در اروپا و روسیه انجام گرفت، نسل جدیدی از درمانگرها رابه استفاده از درمانهای کرانیوساکرال ترغیب نمود.
درمانگران کرانیوساکرال قانوناً اجازه تشخیص طبی را ندارند بنابراین تکنیکهای کرانیوساکرال تراپی را نباید با تشخیصهای کرانیال مورد استفاده در استئوپاتی که نوعی روش تشخیصی و درمانی بوده و فقط توسط پزشکان متخصص استئوپاتی ، برخی از جراحان و همینطور دندانپزشکان مورد استفاده قرار می گیرد ، اشتباه گرفت .
● نحوه عملکرد درمانهای کرانیوساکرال چگونه است ؟
کرانیوساکرال تراپیستها معتقدند که حرکت مایع مغزی نخاعی در داخل و اطراف سیستم اعصاب مرکزی ، نوعی ریتم حیاتی در بدن ایجاد می کند که ارزش آن کمتر از ریتم ضربان قلب و یا ریتم تنفس نیست .
هنگامی که انسدادها ایجاد می گردند ، بیماریها حاصــل شده و گستــرش می یابند . جراحات ناشی از ضربه ، کشیدگی لیگامانها و مفاصل و یا اختلالات عملکردی در سایر قسمتهای بدن می توانندموجب بروز این انسدادها گردند . این عدم تعادل نیز ،از اتساع و انقباض جمجمه ، ستون فقرات و غشاء های پوشاننده آنها که مغز و نخاع را در بر می گیرند جلوگیری می کند. این اتساع و انقباض ها در حالت طبیعی جهت تطبیق با افزایش و کاهش فشار مایع مغزی نخاعی اتفاق افتاده و با نام " ایمپالسهای ریتمیک کرانیال " شناخته می شوند .
متخصصین معتقدند که کرانیوساکرال تراپی ، این جریان طبیعی مایعات مغزی نخاعی را متعادل نموده، به حفظ سلامتی کودک کمک می نماید .
● از کرانیوساکرال تراپی چه انتظاری می توانیم داشته باشیم ؟
در یک جلسه درمانی ، شخص درمانگر از بیمار می خواهد که بر روی یک تخت مخصوص به پشت یا روی شکم بخوابد بطوری که صورتش رو به بالا یا پایین قرار گیرد . سپس شخص درمانگر دستهایش را به آرامی بر روی نقاط مختلف بدن بیمار بخصوص در ناحیه جمجمه ، ستون فقرات و لگن قرار می دهد و هر ناحیه را به دقت لمس می نماید ودر همین حال ، حرکت آن ناحیه را حس کرده و تغییرات حاصله در جریانات ریتمیک کرانیال را مورد بررسی قرار می دهد . سپس با ماینپولاسیون ( دست کاری ) استخوانها و بافت نرم ، انسداد حاصله را رفع نموده و جریان مایع مغزی نخاعی را اصلاح می نماید.
هر جلسه درمانی معمولاً بین ۲۰دقیقه تا یکساعت بطول می انجامد . برخی از اختلالات مختصر مانند سردردهای تنشی را می توان در یک جلسه درمان نمود. بیماریهای پیچیده تر همچون میگرن و سینوزیت مزمن معمولاً به چند جلسه درمانی ، بطور هفتگی نیاز دارد .
● فواید درمانی کرانیوساکرال درمانی چیست ؟
مایع مغزی نخاعی که سرشار از پروتئیها ، الكترولیتها ، اسیدهای آمینه و مواد مغذی دیگر است ، مغز و سیستم اعصاب مرکزی را در بر می گیرد . هنگامی که سیستم کرانیوساکرال بطور دقیق تنظیم شود ، سیستم عصبی مرکزی قادر است بطور موثری این موارد را به سایر بخشهای بدن تحویل نماید.
▪ کرانیوساکرال تراپی با رفع انسداد می تواند به موارد زیر کمک نماید :
۱) تقویت عمومی بدن و احساس سلامتی
۲) کاهش استرس
۳) بهبود کیفیت خواب
۴) افزایش انرژی
۵) بهبود عملکرد تمام ارگانهای بدن
اگر چه تاکنون هیچ تحقیق بالینی قابل اتکایی این ادعاها را موردبررسی قرار نداده است ولی حکایات تعداد قابل توجهی از بیماران مختلف با اختلالاتی از قبیل انواع سردردها ، سرگیجه ها ، وزوز گوش و سینوزیت که با درمان کرانیوساکرال معالجه شده اند ، نقل شده است .
● چگونه یک متخصص کرانیوساکرال تراپی را انتخاب نمائیم ؟
متخصصینی که کرانیوساکرال تراپی را انجام می دهند معمولاً فیزیوتراپیستها و ماساژتراپیستها و کایروپراکتورها هستند . سعی کنید متخصصینی را پیداکنید که دوره خاص کاربرد روشهای کرانیوساکرال را گذرانده باشد. در صورتی که از بیماری شدیدی رنج می برید می توانید با یک متخصص استئوپاتی که در این زمینه تخصص کافی دارد مشورت نمائید.
در ایالات متحده ، بعضی از بیمه ها در صورتی که کرانیوساکرال تراپی توسط یک متخصص فیزیوتراپی یا کایروپراکتور انجام شود هزینه های آنرا تحت پوشش قرار می دهند.
● موارد احتیاطی در مورد این روش درمانی چیست ؟
نکته ای در مورد استفاده از درمان کرانیوساکرال تراپی برای کودکان:
یکی از مباحث جنجال برانگیز در مورد کرانیوساکرال تراپی استفاده از این روش درمانی در کودکان می باشد . بسیاری از متخصصین معتقدند که اطفال و کودکان به این نحوه درمانی بسیار خوب پاسخ می دهند زیرا استخوانهای جمجمه آنها قابلیت تحرک پذیری بیشتری نسبت به افراد بزرگسال دارد . این افراد همچنین اعتقاد دارند که شروع درمان در مراحل اولیه بیماریها ، می تواند اختلالات و ناهماهنگی های ناحیه جمجمه و یا ستون فقرات را که ممکن است در نتیجه زایمان سخت حاصل شده باشد ، برای همیشه تصحیح نماید .
بعلاوه برخی اخبار حاکی از این است که کرانیوساکرال تراپی می تواند در نوزادان به بهبود اختلالات روده ای ( کولیک ) آنها کمک نماید. در صورتی که می خواهید از این نوع درمانها برای یک نوزاد استفاده نمائید ، فقط با یک متخصص استئوپاتی که در انجام روشهای کرانیوساکرال تراپی نوزادان تبحر دارد مشورت نمائید.
تا بحال فقط موارد بسیار اندکی از صدمه بیمار در حین استفاده از روش کرانیوساکرال تراپی ذکر شده است با این حال منتقدین می گویند که انجام هر گونه ماینپولاسیــون بر روی استخوانهــای ظریف و آسیب پذیر یک نــوزاد می تواند موجب بروز ضایعه شود . طرفداران درمان کرانیوساکرال در اطفال اظهار می دارند که این روش یکی از مطمئن ترین درمانهای جایگزین بوده و در صورتیکه به آرامی و توسط یک فرد متخصص انجام شود . بسیار بی خطر خواهد بود .
در صورتیکه تا بحال دچار خونریزی ناحیه مغز شده اید و یا اگر به آنوریسم عروق مغزی مبتلا هستید ، قبل از انجام کرانیوساکرال تراپی با پزشک تان مشورت نمائید .
استفاده از این درمان برای بیماریهایی مثل بیماریهای قلبی ، سرطان و یا اورژانسهای پزشکی بجای اقدامات پزشکی رایج ، خطرناک است و می تواند زندگی بیمار را به مخاطره بیاندازد.
منبع : در گاه طب مکمل جایگزین ایران


همچنین مشاهده کنید