پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


مصرف انرژی


مصرف انرژی
ایالت متحده طی طول ۲۴ ساعت روز و در تما روزهای سال انرژی زیادی ( نزدیك به یك میلیون دلار انرژی در دقیقه ) مصرف می كند .با دارا بودن كمتر از ۵ درصد جمعیت در این كشور, این میزان انرژی بالغ بر یك چهلم منابع انرژی دنیا می شد . ما تنها نیستیم . مردم اروپا و ژاپن هم انرژی زیادی مصرف می كنند .
میانگین مصرف آمریكائیها , ۶ برابر بیشتر از میانگین كل جهان است . هرگاه ما ماشین خوود را بنزین می زنیم یا قبض انرژی را پرداخت می كنیم . آنگاه متوجه بهای انرژی می شویم.
● بهره وری و حفاظت
انرژی بهایی بیشتر از آنچه كه درون قبض ها نوشته شده دارد . همه ما هر روزه برای حمل و نقل , پخت و پز , گرم كردن و خنك كردن خانه , تولید , روشنایی و سرگرمی انرژی مصرف می كنیم .
ما برای ساختن زندگی راحت تر , شادتر و پر بار تر به انرژی تكیه می كنیم . برای اینكه همیشه زندگی دلخواهی داشته باشیم , باید منابع انرژی خود را بطور عاقلانه مصرف كنیم.
تصمیمی كه ما درباره چگونگی مصرف انرژی می گیریم مثلاً اینكه ماشین ها را در هنگام عدم استفاده از آنها خاموش می كنیم یا انتخاب وسایل خانگی كه بهره انرژی خوبی دارند , محیط و زندگی ما را تحت تاثیر قرار میدهد.
چیزهای زیادی وجود دارند كه ما می توانیم انجام دهیم . انرژی كمتری مصرف كنیم و آن را عاقلانه تر مصرف كنیم . بسیاری از مردم فكر می كنند این اصطلاحات هم معنی تفاوت دارند. حفظ انرژی شامل هر رفتاری است كه منجر به مصرف كمتر انرژی می شود .
بهره وری انرژی استفاده از تكنولوژی ست كه برای انجام عمل كردی یكسان انرژی كمتری نیاز دارد. لامپ فلورسانت فشرده كه انرژی كمتری از یك لامپ معمولی مصرف می كند تا همان نور را بدهد مثالی از بهره انرژی است . تصمیم درباره جایگزینی یك لامپ نوری معمولی با یك لامپ فلورسنت فشرده مثالی از حفظ انرژی ست .
بخش انرژی ایالات متحده , راههای استفاده از انرژی را به چهار بخش حمل و نقل , صنعتی , تجاری , و مسكونی تقسیم می كند . انتخاب انرژی و عمل هر كدام از افراد می تواند منجر به كاهش در مصرف انرژی در هر سه بخش اقتصادی شود .
● مصارف مسكونی و تجاری
مصارف خانگی یك پنجاهم مصرف كل انرژی را در هر ساله در ایالات متحده به خود اختصاص می دهد . خانواده نمونه آمریكایی حدود هزارو پانصد دلار در سال برای قبضهای انرژی خود می پردازند. تقریباً ۶۰ درصد آن بشكل برق و مابقی آن عمدتاً بشكل گاز طبیعی و نفت است .
بیشتر از این مقدار انرژی معمولاً مصرف نمی شود . گرما از میان درها و پنجره های نیمه باز و دیوارها و سقفهایی كه عایق بندی نشده اند به بیرون می روند. بعضی از وسایل الكتریكی حتی زمانیكه خاموش هستند به طور ۲۴ ساعته انرژی مصرف می كنند .
پیشرفتهای بهره وری انرژی می تواند آسایش در خانه ها را بیشتر كند و پول ذخیره نماید . بسیاری از شركتهای خدمات رسانی , جریمه انرژی برای نواحی كه خانه ها مصرف بیش از اندازه انرژی دارند فراهم می كند. این جریمه ها می تواند آزاد یا با قیمت كم باشد.
● گرم كردن و خنك كردن
سیستمهای گرم و خنك كننده بیشتر از سایر سیستمها در خانه مان انرژی مصرف می كنند.
بطور شاخص ۴۲ درصد از میانگین قبضهای انرژی خانواده صرف نگه داشتن خانه در دمای دلخواه می شود. شما می توانید انرژی و پول را با نصب عایق , بروز كردن تجهیزات و انجام اعمالی كه به بهره وری انرژی كمك می كند , پس انداز كنید .
تنظیم ۲ درجه ای ترموستات وسایل برقی خانه شما ( درجه كمتر در تابستان و درجه بیشتر در زمستان ) قبض برق را تا ۴ درصد كاهش می دهد و از راهیابی ۵۰۰ پوند دی اكسید كربن سالانه جلوگیری می كند . ترموستاتهای برنامه پذیر می توانند بطور اتوماتیك دما را در زمان روز و وقت خواص كنترل كند.
● عایق بندی
شما می توانید نیاز گرم كردن و سرد كردن خانه ها را با سرمایه گذاری روی محصولات عایق بندی شده كاهش دهید . هوای گرمی كه در تابستان به خانه شما نفوظ كرده در زمستان از خانه خارج می شود انرژی زیادی را هدر می دهد. عایق بندی خانه شما را در پتوی گرمی می پوشاند اما هوا هنوز هم می تواند از ترك های كوچك وارد و خارج شود.
اغلب تاثیر ترك های كوچك به اندازه باز ماندن كامل در خانه است. یكی از آسانترین راههای پس انداز پول , پركردن ترك های بیرون خانه است . شما می توانید ۱۰ درصد یا بیشتر از قبض انرژی را با جلوگیری از نفوظ هوا به خانه صرفه جویی كند.
● در ها و پنجره ها
حدود یك سوم گرمای یك خانه از میان درها و خانه ها هدر می رود . درهای با بهره انرژی عایق بوده و كاملاً از نشت هوا جلوگیری می كند. اگر درهای شما در شرایط خوبی هستند و نمی خواهید آنها را تعویض كنید ( برای جلوگیری از نشت هوا ) مطمئن شوید كه آنها كاملاً چفت می شوند و زیر درها را بپوشانید.
نصب درهای عایق در برابر باد, حفاظ اضافی برای نشد هواست.
بیشتر خانه ها پنجره هایی بیشتر از درها دارند . شما می توانید چندین كار برای رسید به بهره انرژی انجام دهید . اول هر ترك دور پنجره را پر كنید و مطمئن شوید كه كاملاً بسته شده اند. به بخش بیرونی خانه , پنجره هایی ضد باد یا ورقه های پلاستیكی شفاف به منظور ایجاد حصار اضافه كنید . همچنین شما می توانید در داخل خانه و در زمستان دریچه های عایق نصب كنید و در روزهای آفتابی آنها را باز نگه داشته و شب ببندید . همچنین در طول تابستان آنها را در روز ببندید و در شب باز كنید .
● چشم انداز سازی
اگر چه امكان كنترل هوا وجود ندارد , چشم انداز سازی می تواند بر روی مصرف انرژی خانه تاثیر بگذارد . با قرار دادن درختها , بوته ها و سایر ساختارهای چشم انداز به منظور توقف باد و ایجاد سایه مردم می توانند انرژی مورد نیاز برای راحتی خانه شان را در طول فصول سرد و گرم كاهش دهند.
● برق و وسایل برقی
وسایل برقی حدود ۲۰ درصد از مصرف وسایل خانه را بصورت یخچالها , ماشین لباسشوییها و خشك كنها به خود اختصاص می دهد . وقتی قصد خرید وسایل برقی جدید دارید باید به فكر ۲ قیمت باشید . اول قیمت خرید و دوم قیمت انرژی مصرفی برای بكار گرفتن آن در طول عمر آن وسیله است .
شما قیمت دوم را ماهانه و بسته به وسیله برقی در ۱۰ تا ۲۰ سال آینده و به صورت قبض انرژی پرداخت خواهید كرد. بسیاری از وسیله برقی با بهره انرژی قیمت بالاتری دارند اما با هزینه كمتر انرژی كه بوجود می آورند در پول صرفه جویی می كنند . در طول عمر یك وسیله برقی یك مدل با بهره انرژی همیشه كارایی بیشتری دارد .
وقتی از مغازه ای وسیله الكتریكی جدیدی را خرید می كنید دنبال بر چسب انرژی آن كه نشان دهنده بهره وری انرژی آن است , بگردید .
راه دیگر مقایسه وسایل برقی, استفاده ار بر چسبهای راهنمای انرژی است دولت به وسایل برقی نیاز دارد كه دارای برچسبهای راهنمای انرژی است دولت به وسایل برقی نیاز دارد كه دارای برچسبهای انرژی زرد و سیاه باشد. می گویند كه مصرف انرژی سالانه و میانگین هزینه كاركرد هر وسیله برقی چه میزان است و شما میتوانید آنها را مقایسه كنید.
● روشنایی
به عنوان یك ملت واحد ما یك چهارم برق خود را به صورت انرژی مصرف می كنیم كه این میزان بطور سالیانه به بیش از ۳۷ میلیون دلار می رسد. بیشتر این انرژی با استفاده از لامپهای معمولی پر مصرف هدر می رود . تنها ۱۰ در صد انرژی بوسیله این لامپ ها استفاده شده و مابقی بصورت گرما هدر می رود .
اگر شما ۲۵ درصد لامپهای خود را با لامپهای فلورسانس جایگزین كنید میتوانید تا ۵۰ درصد از قبض روشنایی خود را كاهش دهید . لامپهای روشنایی فلورسانس فشرده ( CFLS ( همان میزان نور را بدون صدا و نور برای شما فراهم می كند. هزینه این لامپهای معمولی را مصرف می كند و ۸ تا ۱۲ بار بیشتر از لامپهای معمولی عمر میكنند , از لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند . هر لامپ فلورسانس فشرده می تواند در طول عمر خود ۳۰ تا ۶۰ درصد از هزینه قبض برق بكاهد
● گرم كردن آب
گرم كردن آب سومین هزینه انرژی در خانه هایتان هست . این مورد بطور شاخص بطور ۱۴ درصد از قبض خدمات شهری رادر بر میگیرند . آب گرم برای حمام , دوش , ظرف شویی و پاكیزگی عمومی مصرف می شود . چهار راه برای كاهش هزینه گرم كردن آب وجود دارد : آب گرم كمتری مصرف كنید , ترموستات آبگرمكن خود را پایین تر قرار دهید , آبگرمكن و لوله ها را عایق كنید و آبگرمكن پر بهره تر و جدیدتری بخرید.
راه هایی دیگر حفظ آب گرم شامل دوش گرفتن بجای حمام , دوش گرفتنهای كوتاهتر , محكم كردن شیرها و لوله ها و استفاده از آب خنكتر برای شستشوی لباس ها و حمام .
آمریكاییها كمتر از ۵ درصد جمعیت جهان را تشكیل می دهند . میانگین وسایل نقلیه در آمریكا بیش از ۱۲ هزار مایل در ساعت بكار گرفته می شود .
انتظار می رود این عدد در ۲۰ سال آینده تا حدود ۴۰ در صد افزایش یابد البته تا وقتی كه آمریكاییها عادات رانندگی خود را بصورت استفاده از وسایل نقلیه عمومی , پیاده روی و دوچرخه سواری تغییر ندهند .
شما می توانید با بهبود عادات رانندگی خود و تعمیر به موقع اتومبیل خود تا ۱۰ در صد از هزینه های سوخت خود را كاهش دهید .
میانگین قیمت سوخت ماشینهای جدید و وانت های سبك از اواسط سال ۱۹۷۰ تا اواسط ۱۹۸۰ به شدت افزایش پیدا كرد. متاسفانه این رقم از بیش از حقوق ۲۶ گالن در مایل در سال ۱۹۸۸ كه كمتر از ۵/۲۴ گالن در مایل در سال ۱۹۹۹ تعییر كرد. این امر بخاطر افزایش استفاده از وسایل نقلیه بزرگتر وسایل نقلیه ورزشی – رفاهی و كامیونها می باشد.
واردات ایالات متحده تقریباً دو سوم نفت آن را تامین می كند . در طول ۲۰ سال گذشته وابستگی ما به نفت خارجی بر طرف خواهد شد اگر میانگین هزینه سوخت به ۴۵ گالن در مایل بجای ۲۵ گالن در مایل افزایش یابد در هنگام خرید وسیله نقلیه می توانید باانتخاب مدل با بهره سوختی بیشتر پیموده شد .
یا برچسب هزینه سوخت كه لیست آمار مصرفی گالن در مایل برای رانندگی در شهرها و بزرگراهها را نشان می دهند , می باشند . با مقیسه هزینه سوخت وسیله نقلیه می توانید وسیله نقلیه مورد نیاز و اقتصادی خود را انتخاب كنید. در عمر ۱۳ ساله یك وسیه نقلیه می توانید هزاران دلار پول صرفه جویی كنید به مقدار قابل توجهی از آلودگی هوا بكاهید .
● تولیدات صنعتی
تولیدات صنعتی مورد نیاز ما مقدار انرژی زیادی را به خود اختصاص می دهد. بخش صنعتی اقتصاد ایالات متحده یك سوم انرژی مصرفی در ایالات متحده را به خود اختصاص داده است .
در بخش صنعتی بازار مقادیر بهره وری انرژی و حفظ انرژی را كنترل می كند. كارخانجات میدانند كه برای رقابت در اقتصاد جهانی باید هزینه ها را كاهش دهند.
تا زمانیكه انرژی یكی از بزرگترین هزینه ها در بسیاری از صنایع محسوب می شوند كارخانه ها باید تكنولوژیهای بهره وری اقتصادی و حفظ انرژی را مد نظر قرار دهند تا موفق باشند . مطالعه تقاضای تجهیزات با بهره انرژی كارخانجات بیشترین بخش تحقیق و توسعه تكنولوژیهای جدید را به خود اختصاص داده است .
مصرف كننده های شخصی می توانند بر روی استفاده از انرژی صنعتی بصورت انتخاب نوع محصولات تاثیر بگذارند .
● جامعه مصرف كنندگی
هر آمریكایی حدود هزار پوند زباله در سال دور می ریزد . موثرترین راه برای كمك به كاهش میزان انرژی مصرف شده توسط صنایع كاهش میزان محصولات غیر ضروری تولید شده و استفاده مجدد از اقلامی كه قابل بازیافت هستند است .
خرید اقلامی كه ضروری هستند و محصولاتی كه قابل استفاده مجدد و قابل بازیافت هستند می تواند مصرف انرژی را در بخش صنعت كاهش دهد .
تنها چیزهایی را كه احتیاج دارید بخرید خرید بیشتر اجناس به معنی دور انداختن بیشتر است . این امر منجر به تولید كمتر اجناس و مصرف كمتر انرژی در فرآیند ساخت نیز می شود . خرید اجناس با بسته بندی كمتر میزان زباله تولید شده و انرژی مصرف شده را كاهش می دهد .
محصولاتی را بخرید كه قبل استفاده مجدد باشند با خرید چنین اقلامی شما به ذخیره منابع طبیعی كمك می كنید در این حالت به ذخیره انرژی مصرفی برای تولید آنها نیز كمك خواهد كرد و میزان فضای بهداشتی شهرداری برای زباله ها رد كم می كند .
● بازیافت كنید
تا آنجا كه بازیافت مواد را برهمه چیز مقدم بشمارید . استفاده از مواد بازیافت شده تقریباً همیشه انرژی كمتری از بكار گیری مواد جدید مصرف می كند. بازیافت نیازهای انرژی موجود در فرآیندهای معدن كاری , پالایش , و بسیاری از صنایع دیگر را كاهش می دهد .
بازیافت یك پوند فولاد انرژی كافی برای روشن كردن یك لامپ ۶۰ واتی برای ۲۶ ساعت را ذخیره می كند . بازیافت یك تن شیشه برابر با ۹ گالن نفت سوختی را به همراه دارد . بازیافت قوطیهای آلومینیومی ۹۵ درصد انرژی مورد نیاز برای تولید آلومینیم از خاك آلومینیوم ( بوكسیت ) را ذخیره می كند . بازیافت كاغذ استفاده انرژی را به نصف می رساند .
● پایداری انرژی
بهره وری و حفظ انرژی كلید پایداری انرژی ست . بر اساس این طرز تلقی , هر تولیدی باید نیازهای انرژی خود را بدون به خطر انداختن نیازهای انرژی تولیدات آینده , بدست آورد .
پایداری انرژی روی راهكارهای بلند مدت انرژی و سیاست هایی كه انرژی كافی برای نیازهای امروز ما را به اندازه فرداها تضمین می كند , تمركز شده است .
پایداری شامل سرمایه گذاری دربخش تحقیق و توسعه تكنولوژی های پیشرفته برای تولید منابع انرژی مرسوم با بهبود به كارگیری از منابع انرژی جایگزین و تقویت سیاست های زیست محیطی است.
منبع : سایت مفاهیم


همچنین مشاهده کنید