جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

تعیین رئیس‌جمهور با رای مردم


تعیین رئیس‌جمهور با رای مردم
«عبدالله گل»، وزیر خارجه و نامزد ریاست‌جمهوری تركیه، با خارج ساختن نام خود از انتخابات پرتنش، تحولی جدید در تاریخ سیاسی این كشور رقم زد. پس از دور دوم رای‌گیری در كمتر از ۱۰ روز پیش، مجلس تركیه موفق نشد با تشكیل دو سوم اكثریت به تنها كاندیدای ریاست دولت رای دهد.«گل» پس از این اقدام تاریخی كه موجب تحول شگرف در سیاست تركیه می‌شود، گفت: «من نگران نیستم. مهم‌ترین موضوع یافتن فضا در قلب‌های مردم است. من مردم را نسبت به خودمان مطمئن كردم.»
حزب توسعه و عدالت وی كه ریشه در سیاست اسلامی تركیه دارد، از تلاش برای انتخاب رئیس‌جمهور در مجلس كناره‌گیری می‌كند و انتخابات عمومی را به منظور حل و فصل بحران رسمی این كشور در تابستان سال جاری پیگیری خواهد كرد. اعضای نمایندگان حزب توسعه و عدالت كار جمع‌آوری آرای مردم را خانه به خانه آغاز كرده‌اند. در صف‌بندی اصلی سیاسی كه تركیه طی ۳۰ سال گذشته به خود ندیده است، دو حزب مخالف راست‌گرا نیروهای خود را تحت یك پرچم واحد گرد‌آوردند. دو حزب چپ‌گرا نیز در اقدامی مشابه گروه پنج شاخه‌ای خود را در سه قسمت خلاصه كردند اما در حالی كه احزاب مخالف سكولار تلاش می‌كنند اپوزیسیون مقابل حزب توسعه و عدالت را تثبیت كنند، احتمالا با تاثیر مخالف مواجه خواهند شد. احزاب كمتری در رای‌گیری شركت خواهند كرد، اما چهره‌هایی كه به نمایندگی از آنان مطرح می‌شوند، مشابه خواهند بود. «دنیز بایكال»، رهبر جناح چپ حزب جمهوریخواه مردم سكولار، حتی در سلسله مراتب حزب خود نیز چهره غیرمردمی باقی خواهد ماند.
«گل» و رهبری حزب توسعه و عدالت در حقیقت اطمینان دارند كه با تقویت جناح خود در انتخابات ریاست‌جمهوری قادر خواهند بود به پیروزی رئیس‌جمهور منتخب خود دست یابند و از احزاب مخالف پیشی گیرند اما هنوز مشخص نیست كه آیا «گل» بار دیگر در رقابت برای كسب مقام ریاست‌جمهوری شركت خواهد كرد. حزب توسعه و عدالت ۳۵۲ كرسی از ۵۵۰ كرسی پارلمان را در اختیار دارد و هنوز كاملاً زود است حدس بزنیم، آیا اگر ۱۵ كرسی دیگر را برای اكثریت دو سوم در اختیار می‌داشتند می‌توانستند در رای‌گیری مجلس پیروز شوند. این حزب همچنین می‌خواهد قانون اساسی را اصلاح كند تا از اشكال تراشی قانونی كه از سوی مخالفان «گل» مطرح شد، جلوگیری كنند. براساس این طرح كه هفته گذشته در یك كمیته پارلمان تصویب شد، رئیس‌جمهور تركیه در آینده از سوی مردم و با انتخابات عمومی برگزیده می‌شود اما چنین تغییری هنوز به دو سوم اكثریت آرای نمایندگان مجلس نیاز دارد و حزب مخالف سكولار تركیه آشكارا با آن مخالفت و شرایط را برای تصویب طرح جدید دشوار كرد. انتخابات عمومی ریاست‌جمهوری در تاریخ تركیه نخستین بار از نوع خود به شمار می‌رود كه قرار است در اواسط تابستان برگزار شود. تاریخ دقیق برگزاری انتخابات ۲۲ جولای تعیین شد، هرچند می‌توانست یك ماه زودتر نیز برگزار شود. ترك‌ها در آن وقت سال به سوی سواحل مدیترانه رهسپار می‌شوند تا از گرمای تابستان فرار كنند.
منبع: تایمز
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید