شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

به شیوه‌ای معقول لاغر شوید


به شیوه‌ای معقول لاغر شوید
رژیم‌های فوری معمولا كوتاه‌مدت بوده و قوانین سخت و تغییر‌ناپذیری دارند و با وجود اینكه شخص وزن كم می‌كند، اما به سلامتش صدمه می‌زند.بسیاری از افراد به سادگی با پیشنهادات تبلیغاتی روش‌های بی‌دردسر و فوری كاهش وزن فریب می‌خورند، اما تحقیقات نشان می‌دهد كه ایجاد تغییرات سالم و قابل تحمل در عادات غذایی و حركتی، مطمئن‌ترین و موثرترین روش‌های لاغری است.
● مشكل رژیم‌های فوری
رژیم‌های فوری معمولا كوتاه‌مدت بوده و قوانین سخت و تغییر‌ناپذیری دارند و با وجود اینكه شخص وزن كم می‌كند، اما برنامه رژیم به قدری مشكل است كه ادامه آن به مدت طولانی ممكن نیست. به علاوه این رژیم‌ها معمولا از نظر مواد غذایی ناقص هستند و می‌توانند به مشكلاتی نظیر كمبود آهن یا ضعف استخوان‌ها منجر شوند كه در واقع مانع رسیدن به «سلامت» كه هدف واقعی از كاهش وزن است، خواهند شد. علاوه بر اینها چنین روش‌های ناموفقی موجب از دست رفتن اعتماد به‌نفس شما در زمینه كاهش وزن خواهند شد.
● پر تحرك باشید
افزودن به میزان تحرك روزانه به بالا بردن روحیه و اعتماد به‌نفس شما كمك می‌كند، اشتها را تنظیم می‌كند (ولی كاهش نمی‌دهد)، عضلات را حفظ كرده و روشی است كه هركسی می‌تواند به طور مداوم به آن بپردازد.
● واقع‌بین باشید
اگر از برنامه كاهش وزن خود بیش از حد ممكن انتظار داشته باشید، تنها احتمال شكست خود را افزایش می‌دهید. پس درباره مقدار وزنی كه كم خواهید كرد و برای سرعت‌بخشیدن كاهش وزن، واقع‌بین باشید. برای تعیین یك هدف واقع‌بینانه و روشی سالم و عاقلانه برای رسیدن به آن، باید به كسب و پرورش مهارت‌هایی كه در راه تغییر شیوه زندگی مفید هستند ،پرداخت.
● جسم و روح خود را تغذیه كنید
با متعادل نگهداشتن رژیم خود در دوران لاغر شدن می‌توانید مطمئن باشید كه جسم و ذهن شما برای حفظ سلامت، هوشیاری و تحرك خود غذای كافی دریافت می‌كند. خوردن غذاهای مناسب همراه با اندكی از خوراكی‌های محبوبتان به شما كمك می‌كند كه رژیمی رضایت‌بخش داشته باشید. برنامه غذایی سالم موجب می‌شود كه خطر ابتلا به بیماری‌هایی چون دیابت، نارسایی قلب، بعضی سرطان‌ها، آب مروارید و نارسایی ریه را كاهش دهید.
● تغییرات كوچك و موثر
هر ۱ پاوند (۵/۰ كیلوگرم) از چربی بدن حاوی ۳۵۰۰ كالری است. پس برای كم كردن ۱ پاوند در هفته، كم كردن ۵۰۰ كالری از مجموعه كالری دریافتی روزانه الزامی است. بهترین روش انجام تغییراتی كوچك است تا با مصرف كالری كمتر و داشتن تحرك بیشتر، هدف خود را عملی كنید.
توجه كنید كه تنها یك روش صحیح برای كاستن وزن وجود ندارد. اما مهم این است كه این كار به شیوه‌ای سالم و واقع‌بینانه انجام شود. به این ترتیب شما مواد غذایی لازم را دریافت كرده، از اینكه كار مثبتی در جهت سلامتی خود انجام می‌دهید خشنود خواهید بود و با به دست آوردن مهارت‌ها و طرز تفكری تازه وزن جدید خود را حفظ خواهید كرد.
● بایدها...
▪ احساس كنید كه با مهارت‌های صحیح می‌توانید وزن خود را كنترل كنید و این، كاری مثبت است.
▪ درباره رژیم‌ها (یا بخش‌هایی از آنها) كه در گذشته برایتان مفید یا مضر بوده‌اند فكر كنید. برای برنامه‌ریزی برنامه غذایی خود از این اطلاعات بهره‌مند شوید تا تغییرات مثبت را در برنامه گنجانیده و از اشتباهات گذشته بپرهیزید.
▪ طوری برنامه‌ریزی كنید كه بتوانید تغییراتی كوچك و پایدار در زندگی خود ایجاد نمایید.
▪ یك دفتر یادداشت روزانه درباره غذاها و ذهنیات خود در طول روز تهیه كنید تا مشكلات را شناسایی كرده و در ضمن نسبت به آنچه می‌خورید آگاه باشید.
▪ هدفی واقع‌بینانه داشته باشید و برای كاهش ۱ تا ۲ پاوند (نیم تا یك كیلوگرم) در هفته برنامه‌ریزی كنید.
▪ وعده‌های غذایی خود را منظم كنید و صبحانه را حذف نكنید.
▪ غذاهای خود را براساس مجموعه متنوعی از گروه‌های اصلی مواد غذایی انتخاب كنید.
▪ مهارت‌های آشپزی كم‌چربی را در خود پرورش دهید.
▪ مقدار زیادی سبزیجات و میوه میل كنید.
▪ بیاموزید كه نسبت به خوردن قابل انعطاف باشید و از روش «یا همه‌اش یا هیچی» استفاده نكنید.
▪ روش مقابله با احساسات را فرا بگیرید، احساسات خود را «تغذیه» نكنید.
در زندگی روزانه خود فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید.
▪ ۳۰ دقیقه از اكثر روزهای هفته را به یك فعالیت متوسط ورزشی اختصاص دهید.
▪ موفقیت‌های خود را یادداشت كنید.
● نبایدها...
▪ ادعای رژیم‌های سریع شما را فریب ندهد.
▪ داشتن ظاهر زیبا تنها انگیزه كاهش وزنتان نباشد - سلامت و تندرستی هم بسیار حیاتی هستند!
▪ هنگامی كه روز بدی داشته‌اید یا یك وعده ناپرهیزی كرده‌اید، دست از رژیم برندارید- ناپرهیزی ایرادی ندارد بلكه واكنش شما به آن می‌تواند خطرناك باشد.
▪ تصور نكنید كه یك رژیم غذایی می‌تواند راه‌حل تمام مشكلات وزنتان را ارائه دهد. رژیم غذایی می‌تواند به شما كمك كند تا با یافتن روش‌های موثر و به دست آوردن اعتماد به نفس، روش زندگی خود را بهتر كنید.
▪ از كاهش آرام وزن خسته نشوید- به یاد داشته باشید احتمال موفقیت این روش و حفظ نتیجه آن بسیار زیاد است.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید