پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


بازیافت پلاستیک


بازیافت پلاستیک
به نظر می رسد كه آمریكائی ها عشق همراه با نفرتی نسبت به پلاستیك داشتند . ما پلاستیك مصنوعی را از تولیدات طبیعی و گیاهی پست تر می دانیم برای مثال ما همیشه خواهان چرم واقعی هستیم تا پلاستیك مصنوعی . هنوز هم تولیدات پلاستیكی بیشتر از گذشته مصرف می شوند .
ما غذا ها را با پوشش پلاستیكی می پوشانیم و قهوه را در فنجان پلاستیكی می نوشیم . لباسهایی می پوشیم كه در آن الیاف نایلونی ، پلاستیكی و رسونی بكار رفته است و حتی اشیاء پلاستیكی را با كارتهای پلاستیكی می خریم ! ما هزاران پلاستیك در ساعتهای هر روز مصرف می كنیم .
● پلاستیك چیست ؟
پلاستیك یك تولید بی ثبات است و می تواند انعطاف پذیر یا سخت باشد ، شفاف و یا كدر باشد این می تواند شبیه انواع طبیعی ، چوب ، یا ابریشم باشد . پلاستیك در ساختن اسباب بازی و دریچه های قلب استفاده می شود . اگرچه بیش از ۱۰۰۰۰ نوع پلاستیك مختلف وجود دارد . ماده اصلی سازنده پلاستیك نفت و یا گاز طبیعی است .
این سوختهای فسیلی گاهی اوقات با دیگر عناصر تركیب می شوند مثل اكسیژن یا كلر و انواع مختلف پلاستیك را می سازند .
پلاستیك واقاص در صرفه جویی انرژی كار آمد است . انرژی كمتری برای ساخت بطری پلاستیكی سس كوجه فرنگی نسبت به بطری شیشه ای لازم است و انرژی كمتری برای حمل بطری های پلاستیكی نسبت به بطری های شیشه ای لازم است .
▪ رمز گشایی پلاستیك:
۱) ‍‍PETE Polyethlene Terephthalate
بطری های آشامیدنی دو لیتری ، بطری های دهان شویه ، منگنه ها
۲) HDPE High Density Play ethylene
كوزه های شیر ، شرفهای زباله ، بطری های مواد پاك كننده
۳) V Vinyl (Sometimes seen as PVC.for polyviny)Chloride
بطری های روغن خوراكی ، ظروف بسته بندی گوشت
۴) LDPE Low Density Polythylene
ظرفهای بقالی ، ظرفهای تولیدی ، ظروف غذا و ظروف نان
۵) PP Polypropylene
ظروف ماست ، بطری شامپو ، نی نوشابه ، ظروف مارگارین ، پوشك بچه
۶) PS Polystyrene
فنجان نوشیدنی ها گرم ، بسته های خانگی ، كارتن تخم مرغ ، سینی گوشت
۷) OTHER
هر نوع دیگر از پلاستیك یا ظروف بسته بندی كه بیشتر از یك نوع پلاستیك در آن بكار رفته است .
● دفن پلاستیك
▪ نگاهی دیگر به بازیافت پلاستیك در آمریكا
امروزه بازیافت آمریكا فقط درصد كمی پلاستیك فروخته شده در این كشور است. چرا بازیافت بیشتر نیست؟
جواب ساده نیست. برخی كارشناسان در امر پلاستیك و مدیران مواد زاید جامد میخواهند بدانند كه آیا تمام مواد پلاستیكی باید بازیافت شوند.
در سالهای اخیر چندین كمپانی بازیافت تعطیل شد. آنها ادعا كردند كه نمی توانند تولیداتشان را به قیمت مناسب بفروشند و در بازار باقی بمانند امروزه با توجه به قیمت پایین محصولات نفتی ، قیمت بازیافت گران تمام می شود و به صرفه نیست . قیمت تولید پلاستیك ۴۰ درصد پایین تر از بازیافت آن تمام می شود .به دلیل گران بودن بازیافت پلاستیك مردم مشتاق خرید آن نیستند.مطالعاتی كه به وسیله procter & Gamble و دیگران نشان می دهد كه زمانی كه اكثر مردم بازیافت را پذیرفتند آنها پول بیشتری را برای خریدن این بطری ها بازیافتی پرداختند.
آیا زباله پلاستیكی انباشته شده در زمین به وسیله فنجانهای پلاستیكی و ظروف غذای آماده است؟
نه، حقیقت ندارد. این یك تصور نادرست است. در آمریكا ۱۱درصد وزنی زباله ها جامد شهری را تشكیل می دهد. در مقایسه با كاغذ كه ۳۶ درصد زباله ها را می سازد.بازیافت كنندگان می گویند بازیافت پلاستیك تا زمانی كه مفید خواهد بود كه ما این چرخه را به وسیله ایجاد نیاز برای بازیافت پلاستیك ببندیم.بطری های نوشیدنی نرم یك ذخیره خوب برای بازیافت پلاستیك است.
موادی كه از (PETE) polyethylene terephtatate ساخته شده می تواند ذوب شود و در صنایع فرش بكار گرفته شوند، ساخت لباس ، الیاف لباس اسكی و یا ذوب كرده آن در ساخت مجدد بطری استفاده می شود، هنگامی كه بطری های نرم به بطری های نرم دیگر بازیافت می شوند چرخه بسته می شود.
البته پلاستیك معمولاً سبك است . هنگامی كه پلاستیك در زباله دان خرید و فروش می شود. آنها معمولاً ۲۵درصد از فضا را اشغال می كند . گذاشتن زباله در گورستان زباله همیشه روش خوبی نیست. دو روش متناوب وجود دارد بازیافت و سوزاندن این روشها مقداری از حجم پلاستیك را پوشش می دهد.
بازیافت موادی را پوشش می دهد كه برای ساخت پلاستیك جدید از آنها می توان استفاده كرد. سوزاندن انرژی شیمیایی تولید می كند كه برای تولید بخار و الكتریسیته استفاده می گردد. برای پلاستیكهایی كه در گورستان زباله است این كار را انجام می دهند. همیشه مقداری از حجم پلاستیكهای موجود در گورستان زباله فروخته می شود.
● بازیافت پلاستیك
بازیافت پلاستیك آسان است. ابتدا باید بدانید كه چه نوع پلاستیكی قابل بازیافت است و فقط آن نوع پلاستیك را جمع آوری كنید. آزمایش مقاومت پلاستیكهای لغزشی كه بازیافت كننده نمی تواند آنها را در سطل بازیافت بگذارد.
پلاستیكها فرمولهای مختلفی دارند و باید قبل از بازیافت برای تولید محصولات جدید منظم شوند. پلاستیك های مخلوط می توانند بازیافت شوند اما به ارزشمندی پلاستیكهای مرتب شده نیستند. زیرا خواص فیزیكی پلاستیكهای بازیافت شده مثل كشسانی ممكن است خیلی با هم فرق داشته باشد. اول شما باید نوع پلاستیكی كه بازیافت كننده از شما می خواهد را بشناسید.
شما باید ظرف را بشوئید و آبكشی كنید و سپس آن را فشرده سازی كنید . شما ممكن است برچسبهای كاغذی ظرف را بردارید اما درپوش پلاستیكی آن را دور نیندازید. درپوشهای پلاستیكی معمولاً از انواع مختلفی از پلاستیك ساخته شده اند و نمی توانند به آسانی بازیافت شوند.
● پلاستیك چگونه بازیافت می شود؟
برای بازیافت و تبدیل زباله پلاستیكی به پلاستیكهای بازیافتی چندین مرحله وجود دارد.
۱) بازرسی:
كارگران زباله های پلاستیكی را به منظور آلودگی مثل سنگ و شیشه و پلاستیكهای غیر قابل بازیافت در آنها بازرسی می كنند.
۲) خرد كردن و شستن:
پلاستیكها را شسته و به قطعات كوچكی تكه می كند.
۳) مخزن شناور سازی:
اگر پلاستیكهای بازیافتی با هم مخلوط شده باشند آنها را در مخزن شناور سازی مرتب می كنند جایی كه برخی از پلاستیكها ته نشین و برخی دیگر شناور می شوند.
۴) خشك كردن:
تكه های پلاستیك در خشك كن غلطان خشك می شوند.
۵) ذوب كردن:
تكه های خشك شده پلاستیك به داخل قالب تزریق می شوند جایی كه گرما و فشار پلاستیك را ذوب می كند.انواع مختلف از پلاستیك در دماهای مختلف ذوب می گردند.
۶) صاف كردن:
پلاستیك مذاب با نیروی زیاد به داخل پرده های توری ریز تا هر ماده آلوده كننده ای را كه پس از فرایند شستن باقی مانده خارج كند . پلاستیكهای مذاب سپس به شكل رشته هایی در می آیند.
۷) ساچمه ای شدن:
رشته های سرد شده در آب سپس به ساچمه های یك شكل خرد می شوند كمپانی های سازنده ساچمه های پلاستیكی برای ساختن تولیدات جدید می خرند . پلاستیك های بازیافتی برای ساختن گلدان ، الوار و صنایع فرش بكار می رود .
● انرژی برای سوختن
به دلیل اینكه پلاستیك از سوخت فسیلی ساخته شده است شما می توانید فكر كنید آنها نوعی دیگری از انرژی ذخیره شده است . چند پوند پلاستیك محتوی انرژی زیادی به اندازه نفت یا گاز طبیعی است . و انرژی آن بیشتر از انواع دیگر زباله است این پلاستیك سوخت مطبوعی برای دستگاههای كه زباله را به انرژی تبدیل می كنند . دستگاه های تبدیل زباله به انرژی زباله را می سوزانند و انرژی گرمایی در طول سوختن به بخار و الكتریسیته تبدیل می شود. آنها زباله را به انرژی مفید تبدیل می كنند . بنابر این آیا ما باید پلاستیك و یا بازیافتی آن را بسوزانیم ؟ بستگی دارد .
گاهی اوقات برای تولید پلاستیك بازیافتی انرژی زیادتری نسبت به تولید مواد پلاستیك جدید لازم است در این مورد خاص ، تمایلی بیشتری برای سوزاندن پلاستیك در دستگاه تولید انرژی از زباله نسبت به بازیافت آن وجود دارد . سوختن پلاستیك مقداری زیادی انرژی تولید می كند .
● كاغذ یا پلاستیك
▪ فنجان كاغذی بهتر است یا پلاستیكی ؟
فنجان كاغذی مقدم بر فنجان پلاستیك است زیرا از مواد طبیعی چوبی ساخته شده است. و آیا از رده خارج خواهد شد ؟ ممكن نیست .
مطالعاتی كه بوسیله دانشمندان كانادایی انجام گرفته نشان می دهد كه در ساختن فنجان های كاغذی نفت و گاذ طبیعی بیشتری نسبت به فنجان های پلاستیك بكار رفته است . در حالی كه فنجانهای كاغذی از مواد چوبی استفاده می كنند .
فنجان های كاغذی بعنوان مثال ۱۲ ساعت بخار ، ۳۶ انرژی الكتریكی و ۲ برابر بیشتر آب سرد نسبت به فنجان های پلاستیكی و به همین دلیل فنجانهای كاغذی انرژی زیادتری استفاده می كنند و این از نظر ارزش ۲.۵ برابر بیشتر از فنجانهای پلاستیك است . آیا فنجانهای كاغذی واقعاً از رده خارج هستند ؟ احتمالاً نه ، زباله دانهای جدید بر اساس جلوگیری از نفوذ مواد از رده خارج طراحی می شوند بطوری كه مواد ذائد سمی نمی توانند داخل خاك و آب های زیر زمینی نفوذ كنند . فنجان كاغذی از ۲۰ سال قبل تا كنون هنوز باقی مانده است .
● پلاستیك از رده خارج :
از رده خارج كلمه دیگری است برای پوسیده و فاسد شده . این راه طبیعی برای رها شدن از دست گیاهان و جانوران مرده و یا چیزهای كه از آنها ساخته شده اند . البته پلاستیك ماده ای است ساخته دست بشر اما دانشمندان ۲ راه برای از رده خارج كردن پلاستیك دارند . از رده خارج كردن زیستی و نوری پلاستیك هایی كه به روش زیستی از رده خارج می شوند از ۵ % آرد ذرت یا روغن گیاهی ساخته شده اند .
این عقیده كه باكتری های گرسنه نشاسته و روغن موجود در پلاستیك را می بلعند و آنها بصورت گرد و غبار ریز متلاشی می كنند .
این یك عقیده است اما واقعاً این كار انجام می شود ؟ نه هم محققان محیط و هم صنعتگران پلاستیك این را می گویند . هیچ ماده ای حتی كاغذ و تكه غذا در محل دفن زباله جدید بسرعت دگرسان نمی شود بنابر این هیچ دلیلی وجود ندارد كه فكر كنیم نشاسته ذرت در پلاستیك ها از رده خارج شده زیستی در طول یك شب ناپدید شود . زباله دانها جدید طوری طراحی شده اند كه جلوی از رده خارج شدن پلاستیك را می گیرند ، اما این كار هنوز تبلیغ نشده است .
عقیده نگهداری مواد زائد در زباله دانها بطوری كه آلودگی برای محیط ایجاد كند پذیرفته نیست . در مجموع پلاستیك هایی كه به طریقه زیستی از رده خارج می شوند نمی توانند بازیافت شوند . زیرا تجمع نشاسته و روغن كیفیت پلاستیك بازیافتی را پایین می آورد .
از رده خارج كردن نوری روشی متفاوت دارد كه در آن از تجمع زیستی استفاده نمی گردد . آنها ساخته شده با نوع مخصوصی از پلاستیك می باشند كه می شكنند و در مقابل نور خورشید حالت شكننده پیدا می كنند . البته این به این معنی نیست كه پلاستیك های از رده خارج شده توسط نور در اثر پوشیده شدن با برگ یا برف یا زمانی كه در زباله دانها خرید و فروش می شوند حالت شكننده را از دست بدهند.
سازندگان پلاستیك حمل كننده ها ۶ حلقه كه در تماس با ۶ قوطی سود سوزآور ، آبجو و دیگر نوشیدنی ها بكار می رود . گفته می شود كه پلاستیك از رده خارج شونده توسط نور ۷۵% مقاومت كششی كمتر را دارند هنگامی كه تنها چند روز در زیر نور خورشید قرار می گیرند و در عرض چند هفته تكه تكه می شوند .
این به این معنی است كه اگر حیوانات در این نوع حلقه ۶ تایی گرفتار شوند می توانند این بسته را پاره كرده و خود را آزاد كنند . از رده خارج كننده ها نوری حاوی تجمع ارگانیكی نیست و می توانند بر خلاف از رده خارج كردن ها زیستی دوباره بازیافت شوند .
شما ممكن است فكر كنید مشتركات كمی با یك شخص جوان ۲۰۰۰ یا حتی ۲۰۰ سال قبل دارید. اما هم شما و هم كپی قدیمی كپی قدیمی شما حتماً این تقاضای یكسان والدین را شنیده‌اید كه لطفاً زباله را بیرون بگذار.
تصمیم اینكه چه كار باید با زباله بكنید، یك مشكل جدید نیست. مردم همیشه با زباله‌ها مشكل داشته‌اند هر زمانی كه خواسته‌اند از خانه‌هایشان اسباب‌كشی كنند. دولت یونان، اولین زباله‌دانی شهری را بیشتر از ۲۵۰۰ سال قبل از افتتاح كرد.در طی قرون وسطی، ساكنان شهری اروپا، زباله‌های خود را خارج از در و در خیابان می‌ریختند و نمی‌دانستند كه بسیاری از بیماریها توسط شرایط محیطی آلوده ایجاد می‌شود.
در اواخر سال‌های s ۱۷۰۰ یك گزارش در انگلستان بیماریها را به دفع غیر بهداشتی زباله ارتباط دارد. زمانی كه بهداشت شروع شد، مردم شروع به جمع‌كردن زباله‌ از خیابانها و نهرهای عمومی كردند.
قبل از سالهای ۱۸۰۰، اروپائیها، حتی زباله‌های خود را می‌سوزاندند و انرژی و انرژی ناشی از آن را برای تولید الكتریسیته استفاده می‌كردند. موقعیت در این طرف اقیانوس اطلس كمی متفاوت بود، برای مستعمران اولیه، ظاهراً آمریكا یك ذخیره بی‌پایان آنها براحتی زباله‌های خود را در یك زباله‌دانی خارج از شهر می‌ریختند و از یك زباله‌دانی، تا زمانی كه پر شود استفاده می‌كردند و سپس از مكان دیگری استفاده می‌كردند.
زمانیكه جمعیت آمریكا زیاد شد و مردم زمین‌ها را برای كشاورزی استفاده می‌كردند، مقدار زباله‌ها زیاد‌ شد. اما روش خلاص شدن از زباله هنوز پیشرفت نكرده بود و به كار ریختن اشغال در زباله‌دانی ادامه دادند.امروزه به حدود ۵۵ درصد زباله‌‌های ما از شهر خارج و در محل‌های دفن زباله‌دفن زباله ‌بهداشتی دفن می‌شود.
منبع : سایت مفاهیم


همچنین مشاهده کنید