سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

مأموریت حزب‌الله در بازسازی مناطق جنگ‌زده


مأموریت حزب‌الله در بازسازی مناطق جنگ‌زده
حزب الله با تزریق صد ها میلیون دلار كمك به خرابه های جنوب لبنان و حومه جنوبی بیروت، نظامیان سازمان ملل و دولت لبنان را غافلگیر كرد. تلاش های حزب الله برای بازسازی دوباره لبنان، حمایت و وفاداری آحاد جامعه شیعیان این كشور را در پی داشته است. تلاش هایی كه هیچ هزینه ای برای كسانی كه خانه هایشان را در حمله ۵ هفته ای اسرائیل از دست داده اند، نداشته است.
حزب الله تأكید كرده است به هیچ وجه قصد ندارد زیراجبارقطعنامه آتش بس ۱۷۰۱ شورای امنیت نیروهایش را خلع سلاح كند. ژنرال آلاین پلگرینی، رئیس نیروهای موقتی سازمان ملل در جنوب لبنان در مركز فرماندهی این نیرو ها در نغوره، خصوصی به من گفت اسرائیلی ها نمی توانند از حزب الله بخواهند كه خلع سلاح شود. وی در حالی كه آتش بس را بسیار شكننده توصیف می كرد، اظهار داشت كه خلع سلاح حزب الله در قطعنامه شورای امنیت تصریح نشده است.
اما در حال حاضر و با توجه به عدم حضور ۸ هزار نظامی كه قرار است به نیروهای یونیفل پیوسته و فرماندهی را از آنها دریافت كنند، حزب الله توانسته است در نبرد برای تصاحب قلب و ذهن مردم لبنان به پیروزی برسد.
صاحبان بیشتر خانه های صدمه دیده در مناطق جنوبی لبنان درحالی كه گروه های حزب الله در تدارك بازسازی خانه هایشان هستند، یك كمك اولیه به مبلغ ۱۲ هزار دلار برای خرید لوازم منزل یا چادری به منظور پناه دادن به اعضای خانواده شان دریافت كرده اند، یا در حال دریافت این مبلغ هستند. این مبالغ نقدی و در بسته های ۱۰۰ دلاری پرداخت می شوند. تا كنون بیش از ۱۵ هزار خانوار در سراسر لبنان كه اموالشان در حملات اسرائیلی ها از میان رفته است، حدود ۱۸۰ میلیون دلار دریافت كرده اند كه این رقم در پی آغاز بازسازی منازل و پرداخت سایر مبالغ كمكی، به شدت افزایش خواهد یافت.
در یكی از مناطق جنوب بیروت به وسعت ۲۰ كیلومتر مربع كه به شدت در بمباران ۳۵ روزه اسرائیلی ها آسیب دیده است، ۵۰۰ هزار نفر - كه بیشترشان شیعه هستند - خانه هایشان را از دست دادند. اما كمك های مالی به این منطقه سرازیر شده اند. برای مثال حسین سلیم، یكی از ساكنان شیعه این منطقه كه صاحب ۴ واحد آپارتمانی است، تاكنون ۴۲ هزار دلار به خاطر اموال و لوازم تخریب شده اش، كمك دریافت كرده است.
یكی از مسائلی كه باید معتقدان به آتش بس سازمان ملل را به فكر وادارد این است كه، حزب الله شیعیان بی خانمان را ترغیب می كند كه در خالد، یكی از مناطق جنوب بیروت منزل اجاره كنند زیرا این گروه معتقد است آتش بس به دست اسرائیل شكسته خواهد شد .
افراد حزب الله هم اكنون با صد ها هزار خانواده شیعی دیدار كرده و از آنها در مورد میزان خساراتشان پرس و جو كرده اند.
در برخی از موارد مقام های دولت لبنان - كه با بی اعتمادی ساكنان مواجه هستند - هم گزارش هایی در مورد میزان هزینه های پرداخت شده برای جبران خسارات، ارائه كرده اند، اما تمام كاری كه تاكنون انجام گرفته به آغاز مرمت لوله های آب و خطوط انتقال برق منجرشده است. من بولدوزرهایی را دیدم كه متعلق به شركت جهادالبنای حزب الله بودند و به جمع آوری آوار در خیابان ها و پائین آوردن خرابه های باقیمانده از خانه ها مشغول بودند.
یكی از رؤسای تیم بازسازی به من گفت: ما تاكنون برای این همكاری پولی دریافت نكرده ایم، اما می دانیم كه زحماتمان جبران خواهد شد، زیرا به سید حسن اعتماد داریم. سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله قول داده است تمام این خدمات رسانی ها را جبران خواهد كرد.
در مسیری به فاصله بیش از ۱۰۰ مایل در جنوب لبنان عظمت كار حزب الله - و ناكامی تلاش های دولت این كشور - كاملاً هویدا است. وقتی از حومه سرسبز جنوب لبنان به این منطقه نظر می افكنید، به نظر می رسد كه روستاهای آن ویران نشده اند. اما وقتی نزدیك تر می شوید، با تل هایی از آوار مواجه می شوید كه زمانی خانه بوده اند. نیمی از برخی روستا ها در این منطقه - نظیر بنت جبیر و زبقین - كاملاً ویران شده بودند.
در زبقین با خرابه های غم انگیزی مواجه شدم: بقایای یك مسجد ویران شده كه بیش از یك هزار سال قدمت دارد و لبنانی ها معتقدند جسد زین علی یقین، پسر یعقوب پیامبر(ع) - در ادبیات یهودیان یاكوب - و نوه ابراهیم پیامبر(ع) یا آبراهام، در آن دفن است. دو پسر ابراهیم(ع) - یعقوب(ع) و اسماعیل(ع) ( اشمئیل ) - در واقع فاصله میان اسلام و یهودیت به حساب می آیند. مسلمانان [براساس قرآن كریم] معتقد هستند خدا به ابراهیم(ع) گفت اسماعیل(ع) را قربانی كند، این در حالی است كه یهودیان مدعی هستند، یعقوب(ع) قرار بوده به دستور خداوند قربانی شود.
انفجارها، نمای قدیمی این مسجد را با گنبد سبز رنگش تخریب و صد ها تكه سنگ را از دیوار بیرونی آن به سراشیبی های اطراف پرتاب كردند. حسین بركت، یكی از ساكنان در مورد این حمله می گوید: «این بلایی بود كه اسرائیلی ها بر سر یكی از دودمان دین یهود آوردند. همه اینجا از تاریخچه این مكان مقدس با خبر هستند. بركت ۶۹ ساله تنها فرد باقی مانده در زبقین است كه هنگام فرار سایر روستاییان در اینجا ماند. یكی از انگشتانش زخمی شده و گوش هایش هم در اثر صدای انفجار ها نیمه كر شده است.
هنوز هم جسد شهروندان لبنانی و مبارزان حزب الله از زیر آوارهای جنوب لبنان بیرون كشیده می شوند. چهار برادر كه همگی از اعضای حزب الله بودند، با هم زیر آتش اسرائیل در شرق خیام كشته شدند.
برخی از افراد در میان ویرانه ها به دنبال اجساد خویشاوندانشان می گشتند. در صدیقین، شرق قنا، به مغازه داری برخوردم كه ساعت ها در جست وجوی بقایای دو فروشگاهش بود كه در اثر بمباران هوایی با خاك یكسان شده بودند. اما او نیز معتقد بود سید حسن خانه اش را بازسازی خواهد كرد. چند مایل آن طرف تر به زنی ۶۵ ساله برخوردم كه با تلاش از ویرانه های خانه اش بالا می رفت و در جست وجوی طلای خانواده اش میان آوارهای بتنی بود.
این نیروهای ارتش حزب الله هستند كه به آنها گفته شده است روستا ها را بازسازی كنند. سازمان سیاسی و اقتصادی این ارتش ده ها هزار نفر را برای بازسازی شهری واقعی در بیروت به كار خواهد گرفت و مناطق لم یزرع جنوب لبنان را بار دیگر به روستاهای كشت انواع محصولات تبدیل خواهد كرد.
رابرت فیسك مترجم: حسن بنانج
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید