چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

حرام، حلال نیست


حرام، حلال نیست
وقتی مردم حلال و حرام را در مال خود در نظر نمی‌گیرند و فكر می‌كنند با كثرت انجام عمل اشتباه قبح و گناه آن از بین می‌رود جامعه بنیان‌های خود را از دست می‌دهد، خانواده‌ها از هم می‌پاشند و خبری از احساس انساندوستی و احترام متقابل به یكدیگر نیست. افراد جامعه تنها به دنبال به‌دست آوردن سود مالی ازیكدیگر هستند و ضعیف، ضعیف‌تر و زورگوی بی‌انصاف قدرتمندتر از پیش می‌شود. تا جایی كه دیگر دعا به استجابت نمی‌رسد و عذاب از آسمان و زمین نازل می‌شود.
▪ نزول
حاج‌آقا صابری با عنوان این مطالب یكی از مواردی كه پول حلال را حرام می‌كند،‌نزول‌خواری و استفاده از پول نزول می‌داند و در تعریف استفاده از این نوع پول می‌گوید: معادله پول به پول در مدت كوتاه یا بلند به گونه‌ای كه مبلغی بر پول اضافه شود، بدون انجام هیچ‌گونه كار و فعالیت اقتصادی نزول است.
سود بانكی
▪ این تعریف می‌تواند بسیاری از ما را به شك بیندازد چرا كه بسیاری از ما در بانك‌ها صاحب حساب هستیم و به‌صورت‌های مختلف سودهایی از بانك می‌گیریم و یا حتی برعكس در بسیاری موارد این ما هستیم كه بر مبلغ گرفته شده از بانك پولی اضافه می‌كنیم و سود علی‌الحساب وام بانكی می‌دهیم.حاج‌آقا صابری در این مورد هم می‌گوید: اگر پولی كه به بانك سپرده‌ایم در حساب قرض‌الحسنه مورد استفاده بگیرد، شامل نزول نمی‌شود چرا كه ما تنها با این فكر پولمان را به بانك سپرده‌ایم كه از آن نگهداری و در كارهای خیر ـ قرض‌الحسنه ـ استفاده كند و هیچ چشمداشتی به اضافه شدن مبلغ پولی‌مان نداشته‌ایم. اما سپرده‌گذاری‌هایی هم وجود دارند كه شامل موارد قرض‌الحسنه نمی‌شوند و در بسیاری موارد مجتهدین روی آن‌ها بحث دارند كه بهتر است افراد قبل از سپرده‌گذاری‌های این‌چنینی نظر مجتهد خود را بدانند.
▪ نقد و نسیه
نكته دیگری كه امروز بسیار دیده می‌شود تفاوت قیمت اجناسی است كه ما می‌خواهیم آن‌ها را به‌صورت نسیه بخریم و فروشنده آن را با قیمت بیشتری به ما می‌فروشد. ایشان درباره این مورد هم كه شامل خرید خودرو، موبایل و بسیاری وسایل دیگر می‌شود هم می‌گوید: همیشه قیمت خرید كالای نقد با نسیه متفاوت بوده است و این مورد اشكال شرعی پیدا نمی‌كند. البته به شرطی كه میزان افزایش قیمت از ابتدا مشخص شده باشد و فروشنده در میان راه قیمتی بر كالای فروخته شده اضافه نكند.
▪ سكه در عوض سكه
گاهی هم پیش می‌آید كه افرادی به جای این‌كه پولی را به فرد محتاجی قرض بدهند كالایی را به او می‌دهند و از او می‌خواهند در هر زمان كه استطاعت داشت، همان كالا را به او بازگرداند. به‌طور مثال شما به فردی سكه قرض می‌دهید و از او سكه می‌خواهید. معامله‌ای كه باز به نوعی پول با پول معاوضه می‌شود. درا ین مورد هم حاج‌آقا صابری با خالی از اشكال دانستن این مورد می‌گوید: در این مورد حتی ممكن است قیمت جنس معاوضه شده در آینده پایین بیاید همان‌طور كه ممكن است افزایش پیدا كند و این مورد از لحاظ مجتهدین خالی از هرگونه اشكال است.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید