یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

عراق در تیررس بحران های امنیتی


عراق در تیررس بحران های امنیتی
«همان طور كه پیش بینی شده بود طرح امنیتی بغداد با شكست سختی مواجه شده است و بغداد امروز در وضعیتی قرار گرفته است كه بیش از پیش نیازمند برقراری امنیت و حمایت است و تلفات مادی و اقتصادی به خصوص میزان بودجه ای كه به جنگ عراق اختصاص داده می شود به طور سرسام آوری افزایش یافته است.
منطقه الخضراء (سبز) یعنی محل اصلی استقرار نیروهای آمریكا یی به منطقه الحمراء (سرخ) تبدیل شده است و بحران های امنیتی عمق اماكن محافظت شده از سوی ارتش آمریكا چون پارلمان عراق را نیز هدف قرار داده است. وضعیت آمریكا در عراق بیش از پیش سخت تر شده است و این كشور امروز به هر چیز ممكنی برای خروج از این بحران متوسل می شود.»
عونی القلمچی، تحلیلگر روزنامه الاهرام مصر با ارایه تحلیلی تحت عنوان «عراق در تیررس بحران های امنیتی» می نویسد: «طرح امنیتی بغداد نه تنها منجر به تامین امنیت لازم در این شهر و مناطق اطراف آن نشد بلكه منجر به از هم پاشیدگی و گسستگی ائتلاف های حزبی و مردمی موجود در عراق شد.
حزب صدر از حكومت خارج شد و اختلافات جزیی میان احزاب درونی حكومت عراق به اوج خود رسیده است و بالاخره حزب طارق الهاشمی، بزرگترین حزب اهل تسنن عراق در پارلمان این كشور نیز زنگ خطر خود برای عقب نشینی از حكومت و پارلمان عراق به صدا درآورده است. به رغم آن كه در آغاز طرح امنیتی بغداد فعالیت جوخه های مرگ كاهش یافت اما چیزی نگذشت كه فعالیت این گونه گروه ها به اوج خود رسید و هیچ كسی حتی سربازان آمریكایی از تیررس تك تیراندازان جوخه های مرگ در سراسر عراق در امان نماندند.»
در ادامه این تحلیل آمده است: «دولت بوش از یك طرف با گسترش بحران در داخل عراق مواجه است و از طرف دیگر با گسترش بحران در داخل آمریكا و صف آرایی دموكرات ها و بعضا شخصیت های جمهوریخواه مطرح علیه سیاست گذاری های خارجی رو در رو است.
اهرم فشار در زمینه تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای آمریكایی از عراق در آمریكا روز به روز بیشتر می شود. دولت بوش میان این همه بحران و فشار مانده است كه دست به كدامین سو دراز كند تا بلكه از این باتلاق و بحران جان سالم به در برد. آیا رسوایی بدتر از این كه لیست بلندبالایی از اتهامات وارده به دولت بوش از سوی كنگره آمریكا ارایه شود و این دولت به دروغ و تبانی با سازمان های درونی خود برای به راه انداختن جنگی غیر مشروع علیه عراق متهم شود ؟
رسوایی بدتر از آن كه مجلس نمایندگان این كشور به اجماع تعیین جدول زمانی مشخص برای خروج نیروهای آمریكا را به تصویب رساند و بوش بی اعتنا به خواست اكثریت چون گانگستری در شهر گانگستر ها بی اعتنا به قانون، قانون خود را اجرا كند ؟»قلمچی در تحلیل خود می نویسد: «این كه دولت بوش در حال حاضر از سوی احزاب جمهوریخواه و دموكرات آمریكایی تحت فشار بسر می برد هیچ جای بحث و شبهه نیست. این دولت به رغم آن كه طرح نمایندگان مجلس آمریكا را با سلاح وتویی كه در اختیار دارد وتو كرده است اما آیا می تواند به این سیاست خود ادامه دهد و خواست تمامی جامعه جهانی را وتو كند ؟
كاخ سفید برای سرپوش گذاشتن به بحران های امنیتی خود در عراق تلاش های دیپلماتیك خود را گسترش داده است.
گرچه كنفرانس بغداد موازی با خواست و هدف دولت آمریكا پیش نرفت و نتوانست حمایت منطقه ای لازم از كاخ سفید را مهیا سازد اما كنفرانس شرم الشیخ بلافاصله پس از كنفرانس بغداد تشكیل شد تا بلكه شكاف موجود میان كشورهای منطقه در حمایت از طرح های آمریكا در عراق را كمتر كند.
به رغم آن كه بسیاری معتقد بودند نشست شرم الشیخ توانست هدف اصلی آمریكا یعنی كسب حمایت های منطقه ای به خصوص از سوی كشورهای عربی و عدم مطرح شدن موضوع خروج نیروهای آمریكایی از عراق را محقق كند اما این نشست نتوانست بر گسترش هزینه ها و تلفات سربازان آمریكایی در عراق سرپوش گذارد به طوری كه تونی اسنو، سخنگوی كاخ سفید اعلام كرد كاخ سفید افزایش تلفات سربازان آمریكایی در عراق را طی روزها و ماه های آینده پیش بینی می كند. اسنو در گفت وگو با خبرنگاران اعلام داشت: تا زمانی كه اهداف استراتژی بوش در عراق محقق شود و طرح امنیتی بغداد نتایج ملموسی از خود برجای گذارد ما گسترش دامنه هزینه ها در عراق را پیش بینی می كنیم.»
در این تحلیل هم چنین آمده است: «بحران های امنیتی آمریكا در عراق از یك سو و بحران های سیاسی دولت نوری مالكی در این كشور از سوی دیگر وضعیت را برای سربازان آمریكایی غیر قابل تحمل كرده است.
كاخ سفید در شرایط كنونی نمی تواند كناره گیری، استیضاح یا استعفای دولت كنونی در عراق را بپذیرد زیرا بر سر كار آمدن دولتی جدید در عراق كه دولت آمریكا به خوبی از گرایش های درونی اش مطلع نیست می تواند بحران های جدیدی برای این كشور در عراق بوجود آورد كه این بحران ها در كنار بحران های دیگر مطمئنا دولت بوش را از پای در خواهد آورد.
آمریكا كه تا دیروز برای گفت وگو با سوریه و ایران پیش شرط تعیین می كرد امروز برای انجام این گفتگوها و دریافت كمك از سوی این دو بازیگر استراتژیك مهم در عراق حاضر است تن به پیش شرط های آنها دهد.»تحلیلگر الاهرام مصر در پایان این تحلیل می نویسد: «تحلیل های روزنامه ها و رسانه های مطرح منطقه و كشورهای غربی درباره بحران آمریكا در عراق دیگر از حالت جدی به حالتی طنز تبدیل شده است و همه دولت بوش را به یك دولت كاریزماتیك طنز سیاسی تشبیه می كنند، دولتی كه قادر به تشخیص حد فاصل موجود میان واقعیت با خیال نیست و به پایان شعور سیاسی خود رسیده است.
عدم وجود این شعور سیاسی و نیز عدم وجود قدرت تشخیص از سوی این دولت به حدی رسیده است كه چشم بسته سربازان آمریكا را به كام مرگ می فرستد و مدعی می شود كه این سربازان بهای برقراری دموكراسی و آزادی در عراق را می پردازند در حالی كه این دولت خود حاضر نیست به دموكراسی و رای اكثریت مردم آمریكا تن دهد. به راستی كه كاخ سفید در وضعیت بسیار تاسف باری قرار گرفته است وضعیتی كه به اعتقاد بسیاری تاریخ دموكراسی آمریكا و موقعیت جهانی این كشور را به خطر جدی انداخته است.»
در همین راستا و به همین دلیل «دیك چنی» معاون رییس جمهوری آمریكا و مهمترین طراح دكترین جنگ جهانی علیه تروریسم هفته گذشته بطور غیرمنتظره وارد بغداد شد.چنی در بدو ورود به بغداد با «رایان كروكر» سفیر آمریكا و «دیوید پاترویس» فرمانده آمریكایی نیروهای چندملیتی در عراق دیدار كرد كه جزییات این دیدار برای خبرنگاران فاش نشده است.
واشنگتن امیدوار است كه مجلس عراق در طول تابستان امسال بتواند قوانین مهمی مانند نفت و گاز و قانون جدید در خصوص حزب بعث و دیگر قوانینی كه كاخ سفید تصور می كند امنیت را برای عراق به ارمغان می آورد و كشورهای عرب و گروههای مسلح عراقی را تشویق به همكاری می كند، تصویب كند.
پیرامون اهداف این سفر تفسیر و تحلیل های مختلفی تاكنون ارایه شده كه اغلب آنها باتوجه به شخصیت چنی، این سفر را مهم ارزیابی كردند. صاحبنظران نیز در پس هدف اعلام شده ظاهری از سفر چنی به منطقه، اهداف اعلام نشده ای قایل هستند كه مطابق معمول بار ارزشی حاشیه آن بیشتر از متن است.
سخنگوی دولت عراق در گفت وگو با تلویزیون دولتی این كشور گفته است كه برخی كشورهای عربی با عوامل خشونت ها و ناآرامیها در عراق مرتبط هستند و آمریكا در جریان سفر چنی این كشورها را تحت فشار خواهد گذاشت تا مانع ادامه فعالیت این گروه ها شود.«علی الدباغ» افزود كه آمریكا می داند كه گروههای مسلح داخل عراق از این كشورهای عرب حرف شنویی می كنند و برخی از سران این گروه ها در این كشورها اقامت دارند.
وی سفر چنی را از این لحاظ برای عراق مهم ارزیابی كرد و گفت: سفر چنی باعث فعال شدن مصوبات اجلاس شرم الشیخ برای ایجاد ثبات و امنیت در عراق و دست برداشتن از حمایت گروه های مسلح می شود.وی درخصوص فشارهای آمریكا بر دولت عراق افزود: فشار به آن معنایی كه در رسانه ها گفته می شود وجود ندارد هر چند كه آمریكا برنامه ویژه خود را در عراق دارد كه الزاما با برنامه دولت عراق همخوانی ندارد.
الدباغ گفت كه دولت آمریكا با توجه به فشارهای داخلی كه بر آن است انتظاراتی از دولت عراق دارد و عملكرد این دولت را كند می داند اما ما به عنوان دولت عراق و نماینده ملت نیز برنامه ای داریم و بر وفق آن حركت می كنیم.با وجود تفسیرهای گوناگونی كه پیرامون سفر چنی به منطقه ارایه شده تفسیر كارشناس سابق وزارت امور خارجه آمریكا در امور خاورمیانه نیز حایز اهمیت است.
«ارون دیوید میلر» گفته است كه به نظر می رسد تاثیرات سفر فعلی چنی به منطقه در مقایسه با سالهای قبل، اهمیت گذشته را ندارد.وی تاكید كرده است كه تمامی سفرهای یكسال ونیم گذشته چنی به منطقه نشان داده است كه چندان دستاورد ملموسی برای آمریكا نداشته است.
منبع : روزنامه ابرار