پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

کریمه اهل بیت(ع) و امام زمان(عج)


کریمه اهل بیت(ع) و امام زمان(عج)
۱) امام مهدی(عج) در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س)
یکی از افتخارات شیعه، داشتن زیارت‌نامه‌هایی است که از معصومین(ع) به یادگار مانده است. در زیارت‌نامه حضرت معصومه(س) ضمن مرور عالی‌ترین معارف شیعه، هشت بار با مقام ولایت، رابطه مستقیم برقرار می‌شود که سه مورد آن پیوند با امام زمان(عج) است.
الف) عرض ادب و اهدای سلام
سلام‌های این زیارت توام با اسرار است یکی از آنها این است که تمام سلام‌های عرضه شده به خدمت پیامبر و جانشیان او با صیغۀ مخاطب (السلام علیک) است ولی هنگام عرض ادب به پیشگاه دوازدهمین امام با صیغۀ غایب (اسلام علی) آمده است. این تغییر شیوه، برای توجه دادن زائر به امام غایب است. یکی دیگر از این اسرار لقب‌های امام عصر(عج) است که عبارتند از نور، سراج، ولی، وصی و حجت.
ب) دعا برای فرج
زائرین حرم و بارگاه حضرت معصومه(س) از خداوند متعال می‌خواهند: «اسئل الله ان یرینا فیکم السرور و الفرج»؛ از خداوند می‌خواهم که سرور و گشایش شما را ببینم.
قطعا سرور اهل بیت(ع) ظهور امام مهدی(عج) است.
ج) رجعت
زائر در این حرم مقدس عرضه می‌دارد: «و ان یجمعنا و ایاکم فی زمرهٔ جدکم محمد صلی الله علیه و آله؛ ما و شما را در زمره جد بزرگوارتان حضرت محمد(ص) گرد آورد».
این درخواست برای روز قیامت نیست، زیرا بهشت و مزایای آن در بخش‌های بعدی مطرح شده است، بلکه ظهور امام مهدی(عج) است. براساس عقیدۀ رجعت، معصومین(ع) در زمان ظهور به دنیا برمی‌گردند و همراه بودن با امام مهدی(عج) به منزله همراه بودن با سایر ائمه و قرار گرفتن در زمرۀ پیروان حضرت محمد(ص) است.
۲) امام مهدی(عج) و کریمه اهل بیت(ع) و قم
امام صادق(ع) بیش از ۱۲۰۰ سال پیش فرمود: به زودی، کوفه از علم خالی شود و بساط علم از آن برچیده شود، آن چنان که مار در لانه‌اش به خود می‌پیچد. آن گاه علم در شهری به نام «قم» ظاهر می‌شود و آنجا مرکز دانش و فضیلت می‌گردد تا جایی که در روی زمین حتی یک نفر مستضعف و ناآگاه در دین باقی نمی‌ماند، حتی بانوان پرده‌نشین. و این در آستانۀ ظهور قائم ما خواهد بود که خداوند قم و اهل قم را قائم مقام حجت قرار می‌دهد و گرنه زمین خالی از حجت می‌شود و زمین ساکنان خود را در کام خود فرو می‌برد. در آن ایام، علم از قم به همۀ سرزمین‌های شرق و غرب جهان سرازیر می‌گردد و حجت خدا بر مردم کامل می‌شود و در روی زمین فردی نمی ماند که دین و دانش به او نرسیده باشد سپس قائم(عج) ظهور می‌کند و موجب خشم و غضب خداوند بر مردم می‌شود؛ زیرا خداوند از هیچ بنده‌ای انتقام نمی‌گیرد جز هنگامی که حجت خداوند را انکار کند . نکته حایز اهمیت این جاست که در روزی که اسم قم در جزیرهٔالعرب ناشناخته و گم بود صادق آل محمد(ص) آینده آن را ترسیم فرمود. اکنون حوزه علمیه قم، از حوزه علمیه هزار ساله نجف، سبقت گرفته است و صدها مجتهد عالی‌مقام را در دامان خود به برکت حضرت معصومه(س) پرورش داده است.
مقصود از قائم مقامی اهل قم، مراجع تقلیدند، زیرا امام زمان(عج) آنان را جانشین خود قرار داده است. امام مهدی(عج) در توقیعی به محمدبن عثمان عمری می‌فرماید: «و اما الحوادث الواقعهٔ فارجعوا فیها الی رواهٔ احادیثنا فاهم حجتی علیکم و انا حجهٔالله»
نکته ظریف دیگری که در فرمایش نورانی امام صادق(ع) بیان شده است «حجت بودن مردم قم» است که همسو با روایات «لولا الحجهٔ لساحت الارض باهلها» است.
قطعا قم پایگاه شیعه در عصر غیبت است. لذا امام حسن عسکری(ع) بلافاصله بعد از تولد حضرت مهدی(عج) به احمدبن اسحاق قمی در قم نامه می‌نویسد و تولد امام مهدی(عج) را به او و اهل قم اطلاع می‌دهد. همچنین وقتی سعدبن عبدالله قمی به محضرش شرفیاب می‌شود با عنایتی ویژه، سعادت دیدار آخرین حجت الهی(عج) را نصیبش می‌سازد زیرا جایگاه قم در عصر غبیبت ویژه و ممتاز است و این امتیاز به برکت بی بی دو عالم، خاتون دو سرا، شفیعه محشر، کریمه اهل بیت، حضرت فاطمه معصومه است.
مولف : محمد رضا فوادیان
۱- ر. ک زندگانی کریمه اهل بیت(ع) که ده نمونه از عنایات امام مهدی(عج) در فصل یازدهم با عنوان «طلوع خورشید جهان افروز امامت از افق کریمه اهل بیت(ع) ذکر شده است.
۲- ر. ک زندگانی کریمه اهل بیت(ع) ص ۱۲۸.
۳- بحار الانوار، ج ۶۰، ص ۲۱۳.
۴- احتجاج، ج ۲، ص ۲۸۱.
۵- اصول کافی، ج ۱، ص ۱۳۹.
۶- کمال الدین، ج ۲، ص ۴۳۴.
۷- بحار الانوار، ج ۵۲، ص ۷۸.
منبع : خبرگزاری آینده روشن


همچنین مشاهده کنید