پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

گذری به طرح های سید فریدالدین قمی


گذری به طرح های سید فریدالدین قمی
خانه هنرمندان ایران، سالن میرمیران تعدادی از آثار طراحی سیدفریدالدین قمی را به نمایش گذاشته است.پس زمینه این طرح ها از كاغذ و مقوای خاكی رنگ ساخته شده است. برروی چنین پس زمینه ای خطی قوی و سیاه می چرخد، می جهد، می رقصد و حركت می كند... این سیاهی گاه می ایستد، ناگهان برمی گردد و در چرخشی دیگر فرومی ریزد...
او با استفاده از قلم مو و مركب سیاه توانسته است به این قابلیت دست پیداكند. قابلیتی كه با حمایت و پشتیبانی هاشور و لكه های رنگی و گه گاه «كلاژ» تقویت می شود.
این طرح ها نشان دهنده اشتهای سیری ناپذیر طراحی جوان هستند كه شوق و مهارت اش را می آزماید و به تماشا می گذارد.سید فرید خیلی زود به ظرفیتی از پردازش هنری دست یافته است كه از دل آن چند گرایش امكان بروز پیدامی كند:
▪ گرایش به تصویرگری
▪ گرایش به كاریكاتور
▪ گرایش به پوسترسازی
▪ گرایش نقاشانه و طراحانه
مجموعه آثار این هنرمند جوان، قوس كاملی از گرایش های یادشده را به تناوب نشان می دهد و این نكته قابل تأملی است.
از آنجا كه این آثار با رویكرد تجربی و براساس میل و نیاز فردی تهیه شده اند، بیشتر می توان آنها را درگرایش طراحانه و نقاشانه موردارزیابی قرارداد.به این معنا كه ذوق طراحانه او در جست وجوهای متنوعی گاه چاشنی كاریكاتور به خود می گیرد و گاه نشانه هایی از پوسترسازی تجربی را بروز می دهد.در برخی از این آثار نیز توان فوق العاده وی در تصویرگری به رخ كشیده می شود.
واقعیت آن است كه جذابیت این آثار به خاطر حال و هوای تجربی آنهاست.اما بلاتكلیفی هنرمند در تعیین مسیر، با مروری كوتاه بر ۳۱ تابلوی عرضه شده خیلی زود آشكار می شود.
هرچند كه او صادقانه آنچه را در آستین داشته به نمایش گذاشته است، به طوری كه می توان گفت این نمایشگاه، مروری بر قابلیت های متنوع اوست.
● آیا در گام بعدی، این هنرمند را دركدام قالب خواهیم دید؟
سید فرید می تواند پوسترهای تجربی و تألیفی خاص خود را دنبال كند و دراین راه از چاشنی طراحی و گرایش های تصویرگرانه (illustrative) بهره بگیرد. به همان میزان هم می تواند دست به یك سلسله تصویرگری بزند.واقعیت آن است كه لحن كار او از یك فردیت جذاب برخوردار است و جایش در مجموعه تصویرگری ما خالی است.
سید فرید قمی، با ظرافت خاص و به طور خیلی موجز دست به كلاژهای دلچسبی نیز می زند.
آنچه پس از دیدار این نمایشگاه ذهن را مشغول می سازد، آن است كه آیا او درمحدودیت های اغلب نگران كننده مناسبات حرفه ای می تواند طراوت و سرزندگی فعلی آثارش را حفظ كند؟
او با انتخاب كاغذ و مقوای خاكی رنگ، اشارات تلویحی و هوشمندانه ای به اقلیم و جغرافیای قم دارد.
برروی این پس زمینه خاكی رنگ، یك ذهن برخوردار از حساسیت های تصویری درحال جوانه زدن است. حضور موقر و متواضعانه این آثار، در همجواری نمایشگاه تصویرگران كتاب كودك واقع در سالن ممیز، سخت به یادماندنی است.
او بدون بهره گیری از قابلیت های متنوع رنگ و تنها به مدد خطوط چالاك سیاهرنگ اش، حریف قابل توجهی برای تصویرگری درعرصه كتاب كودك به نظر می رسد.
سید فریدالدین قمی گام بعدی را دركدام گرایش برمی دارد؟
او درحال حاضر به یك گفت و شنود آزاد مشغول است. طرفین این گفت و شنود: ذهن او، سطح كاغذ و قلم چالاكی است كه صحنه را می آراید.قلم اش آنچنان درحركت است كه گویی درصدد شكار خرگوشی یا پرنده ای است.سید فرید اشتهایی تیز و كنجكاوی خستگی ناپذیری دارد.
او ایده های خود را با كمك نیروهای عقلانی، حسی و روحی خود مهاركرده و بر صفحه منعكس می سازد.طرح هایش زاده بازتابی شرطی است، رابطه ای عمیق میان ذهن او و طبیعت اطرافش برقرار است.شناختی كه هم متكی بر عواطف و هم مورد تأكید ادراك اوست.سید فرید به تجسسی منظم مشغول است كه به تحریك همزمان ذهن حساس و محیط جغرافیایی او شكل می گیرد.او به بركت تمرین و تجربه و ممارست در آستانه شرایطی قرار گرفته است كه راه كشف كردن را بتواند كشف كند.
او می تواند به میانجی تجربه اندوزی و با شكیبایی، از پاره های ساده واقعیت به پاره های پیچیده آن گذر كند... و از پاره های پیچیده به پاره های ساده بازگشت كرده و در پرتو شناخت نمودهای پیچیده، نمودهای ساده را ژرف تر بشناسد. آنگاه، پاره های واقعیت را به میانجی جهان بینی خود به یكدیگر پیوند زند و به عنوان یك كل یا یك مجموعه عمیق تبیین كند.
لئوناردو داوینچی می گفت: «نقاشی، درحقیقت آفرینشی است كه در آن روح از خود مایه می گذارد.»
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید