جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

استحکام امنیت بی سیمی


استحکام امنیت بی سیمی
امنیت شبکه بی سیم یک موضوع دینامیکی است.مشکلات جدید به سرعت پدیدار شده اند.محققان دانشگاهی با (WEP:Wired Equivalent Privacy ) و برنامه هایی که برای یک مدت کوتاه، مثل چند ماه، در اینترنت قابل دسترسی بوده و به هر کسی اجازه شکستن (Crack) کلیدهای استفاده شده در شبکه WEP را می داد، مشکلاتی پیدا کردند.
از سوی دیگر کمپانی های فروش تجهیزات کامپیوتر و هیئتهای استاندارد دائماً وضعیت امنیت شبکه را به سیستمهای مقابله کننده با این مشکلات اعمال کرده و راه حلها را برای نسل بعدی محصولات آماده می کنند.در این مقاله رابطه مردم، صنعت، سیاست گذاری و فناوری را در ارتباط با امنیت شبکه های بی سیم بررسی می کنیم.
WiFi بر اساس نقاط دسترسی و کارتهای شبکه خانگی ساخته نشده است.آنها توسط هر کدام از کمپانی های فروش محصولات WiFi، از شبکه بزرگ و عظیم Cisco،تا تهیه کنندگان بیشمار WiFi مانند YDI خریداری می شوند.
این سرمایه گذاریها با خصوصیات امنیتی پیشنهادی توسط این کمپانی ها محدود شده اند.بعنوان مثال سرمایه گذاری ها می توانند کمپانی هایی را که مکانیزم امنیتی جدیدی منتشر کرده یا وظایف شغلی شان را بالا برده اند گسترش دهند.به هر حال کمپانی های فروش، فقط قصد دارند ابزارهایی با میزان امنیتی که مورد نیازشان است تا به تقاضاهای بازار فروش جواب دهند، بسازند.
اگر اکثریت قریب به اتفاق خریداران، با یک سطح پایین امنیتی موافق باشند، این کوچکترین انگیزه برای کمپانی های فروش تجهیزات کامپیوتری است تا میزان عظیمی از تحقیقات و کوششهای خود را جهت توسعهٔ مکانیزم های امنیتی جدید صرف کنند.
این یک علم اقتصادی ساده است.اگر یک خریدار بخواهد با USD۵۰ یک نقطه دسترسی بدون امکانات امنیتی بخرد، چرا آنها بخواهند USD۲۰۰ روی نسخه ای با امنیت بالا هزینه کنند ؟
تا زمانی که صنعت تقاضاهای واقعی برای محصولات بی سیمی که امنیتی خارج از چهارچوب داشته و در عین حال پیکربندی پیچیده ای دارند، مشاهده می کند، وضعیت بهبود نخواهد یافت.
● خط مشی
اغلب اوقات سرمایه گذاری ها یک سیاست بی سیمی واضح ندارند.اگر چنین باشد، ممکن نیست بتوان با کاربرها ارتباط مؤثری برقرار کرد.و حتی اگر ساختار سیاست گذاری شفاف و واضح هم باشد، کاربران کج اندیش و مخرب هنوز هم می توانند این سیاست گذاری را مختل نمایند.مطمئناً خاصیت شبکه های بی سیمی یک نقص سیاست گذاری محتمل دارد.به معنی اینکه یک کاربر می تواند یک نقطه دسترسی غیر قانونی مؤثر را بشکل یک حفره درون شبکه شرکت پشت دیواره آتشین (Firewall) آن گسترش دهد.
سیاست گذاری و تدبیر، انسانهای خوب را خوب نگه می دارد و امکان بازداری انسانهای بد را از انجام اعمال بد ندارد.در بهترین حالت، سیاست گذاری، بازداشتن و امتناع است نه حفاظت کردن.به هر حال بدون سیاست گذاری، حتی انسانهای خوب هم نمی دانند خطوط هدف به چه سمتی کشیده شده اند.
معمولاً وقتی درباره امنیت بی سیمی بحث می کنیم، تمرکز روی فناوری جدید است.غریزه طبیعی ما در جستجوی راه حلهای فنی برای مشکلات امنیتی است ؛ مانند دیواره آتشین (Firewall) بهتر برای محافظت اطلاعات از مهاجمان پیشرفته، سیستمهای ردیابی بهتری که بدون اطلاع شروع بکار کرده و برای پیدا کردن صدمه های پیشرفته در شبکه عمل می کند، و نیز محصولات امنیتی بی سیم و پروتکل هایی کاربردی برای مقابله با تهدیدهای بی سیم پیشرفته.
به هر حال، فناوری فقط یک بخش کوچک از راه حل است.برای امنیت حرفه ای، ما به یک دیدگاه جامع و بدون پراکندگی از امنیت بی سیمی نیاز داریم تا راه حل کامل و واقع بینانه ای برای این مشکل بسازیم.
● مردم
انسانها نقش بحرانی را در امنیت هر شبکه بازی می کنند.با شبکه های بی سیم عامل انسانی حتی مهمتر شده است.بهترین امنیت در دنیا بوسیله یک کاربر مخرب ممکن است آسیب ببیند.اگر خصوصیات امنیتی یک محصول بی سیم برای پیکربندی پیچیده و سخت باشد، یک کاربر ممکن است خیلی راحت و سریعتر از حد معمول، با کمی دردسر آنها را از کار بیاندازد.بعنوان مثال کلیدهای WEP آشکارا برای کاربرها گیج کننده بودند.ممکن است یک کمپانی فروش لوازم کامپیوتر یک کلید داخلی در مبنای شانزده بخواهد در حالیکه کمپانی دیگر کلیدهای ASCII را درخواست نماید.یک کاربر عادی کسی است که هیچ آگاهی درباره تفاوت بین hex و ASCII ندارد و متوجه نمی شود چرا کلید مشابه بکار برده شده در دو طرف اتصال هنوز کار می کند و در آخر نتیجه چه می شود ؟ WEP خاموش شده و از کار می افتد.
در یک سطح مهم و پرخطرتر، کاربرها می توانند حتی باعث مشکلات بزرگتری شوند.اگر شبکه بی سیم شما به دلیل مکانیزم امنیتی روی آن ( گواهینامه ثبت نام، مشکلات پیکربندی و... ) برای استفاده سخت باشد، ممکن است کاربرها، سازمان و زیربنای کار شما را همگی با هم گام به گام خراب کنند.کاربرها نقاط دسترسی خودشان را بدست آورده و به شبکه متصل خواهند شد، بنابراین مجبور به معامله با شرکت مدیر شبکه بی سیم نیستند.
بدلیل حفاظتهای "امنیت بی سیمی پیشرفته"، یک کاربر یک حفره نفوذی مستقیماً به شبکه حقوقی و رسمی شما ایجاد کرده است.
آنسوی ایجاد و برپایی شبکه بی سیم، مردم همچنین مجبورند شبکه را نگهداری کنند.وسایل و ابزار شبکه های بی سیم بصورت دوره ای نیاز به پیکربندی مجدد و یا نصب نرم افزارهای جدید دارند.ابزارهای بی سیم مانند دیگر قطعات و تجهیزات شبکه، وقایع بازرسی شده را ثبت کرده و اعلام خطرهای امنیتی را تولید می کنند.برخی اشخاص نیاز به تجزیه و تحلیل وقایع ثبت شده دارند و باید امکان انجام هر گونه عملی روی آنها را داشته باشند.بدون راهی روشن و قابل استفاده برای نگهداری و حفاظت (مانیتورینگ) ساختار و سازمان شبکه بی سیم، مدیران شبکه بهتر است برای گذراندن اوقات خود کارهای بهتری پیدا کنند.
در نهایت، این فشارها و پیچیدگی های امنیت شبکه، در یک راه نادرست و با پتانسیل مجهول و نامشخص می باشد.
● صنعت
گسترش سرمایه گذاری در شبکه های
● فناوری
فناوری مطمئناً جایگاه خاص خود را در امنیت شبکه دارد.وقتی یک بار یک مهاجم، یک حفره درون راههای ارتباطی و پروتکل ها پیدا کند، این پروتکل نیاز به تعمیر و یا راه اندازی مجدد دارد.حفاظتهای اصلی در ۸۰۲.۱۱ برای محبوبیت و معروفیت شبکه های بی سیم، فرضیاتی ناکافی بودند.در پاسخ به آن کمپانی های فروش تجهیزات کامپیوتری قابلیتهایی را برای پیش گیری از استفاده ضعیف مسیر فرمت و قالب بندی در تجهیزات
● سخن آخر
برای موضوع امنیت شبکه تصور سر و کار داشتن با مردم و سیاست و صنعت ممکن است به نظر بد و سطح پایین بیاید.اغلب مشاهده گردید که از امنیت حرفه ای چشم پوشی شده و بیشتر به فناوری توجه شده است.فناوری جدید و پیشرفته خیلی مفید است اما فناوری به تنهایی نمی تواند مشکلات را حل نماید.در واقع ممکن است تکیه بر فناوری بعنوان راه حل اصلی زیانبارتر از فوایدش باشد.
بوسیله ایجاد یک معبر و راه حل جامع برای امنیت بی سیمی، شما به احتمال قریب به یقین، حملات را متوقف کرده و یک مسیر برای ایجاد معامله و داد و ستد با کاربرها ایجاد خواهید نمود. چرا که بدون کاربرها، یک شبکه بی سیم با امنیت بالا، حقیقتاً به یک گرماساز اتمسفری گران قیمت تبدیل می شود
WiFi اضافه کردند که بدین ترتیب ساختار WEP به سختی و بندرت دچار حملات می شود.همچنین به منظور بازدید کامل امنیت WiFi، هیئتهای استاندارد بین المللی شروع بکار روی استانداردهای امنیتی جدید مثل ۸۰۲.۱۱i کردند.بعلاوه، کمپانی هایی چون Cranite مکانیزم های حفاظتی کاملاً جدید و اختصاصی ایجاد کرده اند تا سیستمهای امنیتی پیشرفته ای را در آینده نزدیک تهیه نمایند.
همیشه فناوری امنیت شبکه های بی سیم در حال بسط و گسترش است.راه حل امروز، برای فردا چاره ساز نبوده و سیستمها همچنان آسیب پذیر باقی می مانند.دانشمندان صنعتی علاقمندند این موضوع را محک زدن آینده بنامند و من ترجیح می دهم از آن بعنوان شعور عمومی یاد کنم.
منبع : بانک اطلاعات مهندسی برق


همچنین مشاهده کنید