پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تصمیم‌گیری


تصمیم‌گیری
تصمیم گرفتن در زندگی کاری بسیار مشکل است. در طول زندگی ممکن است که تصمیماتی بگیرید که آینده شما را تحت‌تأثیر قرار دهند. در واقع، تصمیماتی که در زمان حال می‌گیرید فقط زندگی و آینده شما را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد، بلکه بر افراد دیگر و دنیائی که در آن زندگی می‌کنید تأثیر می‌گذارند.
تصمیم‌گیری شامل فکر کردن، حرف زدن و گرفتن اطلاعات مربوط به مسئله می‌باشد. شما اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنید که می‌توانند به شما در رابطه با تصمیمی که دارید و یا می‌گیرید کمک کنند. این کار را با صحبت کردن با افرادی انجام می‌دهید که از موضوع آگاهی دارند و یا به کتابخانه می‌روید و در نهایت در مورد تعدادی راه‌حل که پیش‌رویتان قرار دارد فکر کرده و تصمیم می‌گیرید وقتی خانواده‌ها و افراد ارزش‌های خود را می‌شناسند، از آنها به‌عنوان راهنمائی در تمامی ابعاد زندگی استفاده می‌کنند.
این بخش خاص هر چه می‌خواهد باشد از قبیل انتخاب شغل، استفاده و خرج کردن پول، انتخاب لباس و پوشش، در همه این موارد ارزش‌های فرد اساس تمامی تصمیم‌گیری‌ها است. بیشتر تصمیم‌گیری‌ها آنی و به یکباره انجام نمی‌پذیرند.
تکمیل تصمیمات نیاز به گذشت زمان دارد، معمولاً تصمیم‌گیری هنگامی صورت می‌پذیرد که اتفاقات، عادت‌ها و الگوهای زندگی تغییر کنند. مثلاً ماشین ده ساله شما خراب شده و برای تعمیر به پول بسیاری نیاز می‌باشد.
شما نیاز به‌وسیله نقلیه برای رفتن به محل کار، انجام خریدهای لازم و همین‌طور انجام دیگر امور دارید و باید بهترین راه را برای مصرف پول خانواده انتخاب کنید: آیا باید ماشینتان را تعمیر کرده و برای این کار را پس‌انداز خانواده استفاده کنید و یا به‌طور اقساط ماشین دیگری بخرید و یا ماشین خود را همان‌طور که هست فروخته و از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید؟ شما طوری برنامه‌ریزی می‌کنید که تصمیمتان براساس ارزش‌های خانوادگی در مورد حفظ کار و خرج کردن علاقه پولتان باشد.
در تصمیم‌گیری، یک روند ۶ مرحله‌ای وجود دارد:
۱) مشکل و یا هدف را تعریف کنید، آن را به وضوح و روشنی درک نمائید.
۲) تمامی اطلاعات را در مورد آن مشکل جمع‌آوری کرده و لیست نمائید.
۲) دو تا و یا بیشتر از راه‌حل‌های موجود را بررسی نمائید. داشتن راه‌حل‌های امکان‌پذیر بسیار مهم است، بررسی انواع راه‌حل‌ها زمان می‌برد.
۴) نتایج احتمالی هر راه‌حل را تحلیل کنید. در هر مورد به جوانب خوب و بد آن بنگرید. نتایج هر یک چیست؟ این سؤالات را پاسخ دهید: آیا این راه‌حل برای من خوب خواهد بود؟ برای خانواده‌ام چه‌طور؟ برای همکارانم چه‌طور؟ به ارزش‌های خود و خانواده‌تان پایبند باشید.
۵) بهترین راه‌حل را برای حل مشکلتان انتخاب کنید. شما باید مسئولیت تصمیمی را که می‌گیرید، نتایج خوب یا بد آن را پذیرا باشید.
۶) تصمیمی را که گرفته‌اید ارزیابی کنید. در مورد تجدیدنظر کردن فکر کرده و تصمیم بگیرید. همیشه و در صورتی‌که تصمیم اولتان با شکست روبه‌رو شد، آماده پذیرش یک راه‌حل جایگزین برای حل مشکل و رسیدن به هدف باشید، احتمالاً تمامی تصمیماتی که می‌گیرید موجب خوشحالی‌تان نمی‌گردند. شما با درک ارزش‌هایتان، برنامه‌ریزی، مشخص برای رسیدن به اهداف تریف شده و تبعیت از این ۶ مرحله روند تصمیم‌گیری، می‌توانید شانس خشنودی خود از تصمیمتان را افزایش دهید.
منبع: www.urbanext.uluc.edu
منبع : روزنامه آفتاب یزد


همچنین مشاهده کنید