ویستا مرجع مهمترین عناوین خبری / پنج شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ / Thursday, 2 October, 2014
اهمیت آموزش ضمن خدمت در سازمانها

اهمیت آموزش ضمن خدمت در سازمانها● مقدمه
آموزش افراد در زمینه شغل و حرفه ای که در آن فعالیت می نمایند از روزگاران کهن مورد نظر همه انسانها بوده است. هر فردی که در کره خاکی در حال زیستن است نیازمند یادگیری مسائلی است که پیرامون او قرار دارد . آموزش چگونه زیستن , برخورد اجتماعی و سایر موارد .
در گذشته , آموزش ابتدا در خانواده ها و توسط مادر و پدر صورت می پذیرفت رفته رفته با گسترش یکجا نشینی و تشکیل اجتماعات کوچک روستائی آموزش بیشتر در معابد انجام می شد و بعدها مکتب خانه ها نیز به مکانهای آموزشی اضافه شدند. با گذشت زمان و گسترش اجتماعات بشری انسانها برای آموزش و پرورش فرزندان خود اقدام به تاسیس مدرسه نمودند. در واقع در این دوران یک نظام آموزشی نیز تدوین و طراحی گردید که بر اساس آن مدارس فعالیتهای خود را در جهت آموزش و پرورش انسانها آغاز نمودند. انسانها پس از اینکه شکل و نظام خاصی را به نظام آموزشی کشورهای خود دادند. یعنی ابتدائی راهنمائی , متوسطه و آموزش عالی , به یکی دیگر از نیازهای آموزشی نیز پی بردند. این نیاز آموزشی پس از وارد شدن فرد به بازار کار نمایان شد. یعنی فرد پس از طی دوره های ابتدائی , راهنمائی , متوسطه و آموزش عالی وقتی به شغل و یا کاری مشغول می شد. یکسری نواقصی از نوع تخصصی در خود احساس می نمود که باید برای رفع آن نواقص تلاش می کرد. هر فردی برای رفع این نواقص به انجام کارها و یا آزمایشهایی می پرداخت که ممکن بود یک زمان طولانی با هزینه زیاد صرف این موضوع شود. به همین منظور در این خصوص سازمانها به پیش بینی این موضوع پرداخته و در جهت رفع این نواقص برآمدند و با طرح آموزش ضمن خدمت تا حدود بسیار زیادی به هدف خود رسیدند. در این مقاله بطور کامل در خصوص آموزش ضمن خدمت در سازمانها پرداخته خواهد شد.
● آموزش
کلمه training را در فارسی به معنای پرورش , تربیت , ورزش و مشق , کارآموزی و کلمه train را به معنای تربیت کردن , ورزش دادن , مشق دادن , تعلیم دادن و همچنین با مشق و تمرین عادت کردن , ترجمه کرده اند اما در انگلیسی کلمه training را عمل شخص مربی trainer روی کارآموز trainee و همچنین مراحل و یا تجربه آموزش دیدن را می نامند. نا گفته نماند که در زبان انگلیسی کلمه trainبه معنی یک سلسله از چیزهای منظم و متوالی است قطار و غیره که این معنی هم در رابطه با آموزش مهم و قابل توجه است.
آموزش کارکنان را بطور کلی می توان چنین تعریف کرد: کمک و مساعدت به فرد به منظور موثر و مفید ساختن او در انجام وظایف جاری و آتی . این عمل با توجه به احتیاجات و از طریق ایجاد و پرورش عادات فکری , نحوه عمل , طرز تلقی و مهارتهای مطلوب در کارمند و دادن اطلاعات و معلومات مورد نظر به او انجام می گیرد.
● آموزش چیست؟
هر نوع اقدامی موجب تغییر در رفتار می شود.
تغییر رفتار بر پایه شناخت و انگیزه صورت می گیرد.
آموزش بوسیله تعامل صورت می گیرد.
این تعامل بین شاگرد و معلم صورت می گیرد . این تعامل حاصلش یادگیری است.
● تئوری یا نظریه های مختلف آموزشی
ـ در زمینه اموزش و تعلیم افراد برای انجام کار و حرفه ای خاص سه نظریه اصلی وجود دارد:
۱) نظریه آزمایش و خطا :
این نظریه به نظریه شنا کن و یا غرق شو مشهور است.
اساس این نظریه آموزشی , دانش و تجربه از طریق انجام دادن کارها می باشد.
آموزش از طریق آزمایش و خطا با کندی و اتلاف وقت و صرف هزینه همراه خواهد بود که به مصلحت سازمان نمی باشد.
۲) نظریه استاد شاگردی :
اساس این نظریه اندوختن تجربه و مهارت از طریق انجام دادن کار با کمک و راهنمائی یک استاد و متخصص می باشد.
تفاوت آن با نظریه آزمایش و خطا در این است که وجود نقش استاد راهنما در امر آموزش الزامی است.
۳) نظریه علمی و منطقی :
اساس آموزش در این نظریه بر سه اصل استوار است:
- برنامه آموزشی بر اساس نیازهای واقعی و دقیقا" شناخته شده افراد که با توجه به خصوصیات شغل مود نظر تهیه و تنظیم می شود.
- در اجرای آموزش از بهترین و مناسب ترین روشها و وسائل استفاده می گردد.
- آموزش باید براساس یک طرح و برنامه از پیش تعیین شده به مرحله اجرا در آید.
● آیا مفهوم آموزش و یاد گیری یکی است؟
متخصصین علم تعلیم و تربیت , معتقد هساند که آموزش مساوی با یادگیری نمی باشد و دو مفهوم آموزش و یادگیری را یکی نمی دانند . بلکه هر کدام را جریانی جدای یکدیگر هستند . پس بهتر است ابتدا ببینیم یادگیری چیست و ماچگونه یاد می گیریم. اگر به خاطرات تحصیلی خود در گذشته باز گردیم می بینیم بعضی از مطالب درسی به خوبی در ذهنمان مانده است. اما این مسئله در مورد همه مطالب درسی صدق نمی کند و با وجودی که همه مطالب به ما آموزش داده شده است اما ما همه آنها را یاد نگرفته ایم.
به عبارت دیگر آموزش همیشه منجر به یادگیری نشده است.
برای روشن شدن مطلب بهتر است ببینیم در ان لحظاتی که آموزش سبب یادگیری ما شده است چه جریانی رخ داده است . یعنی ما چگونه یاد گرفتیم. مسلما" عوامل متعددی در این امر دخالت داشته اند که بطور خلاصه به آن اشاره می شود:
۱) نیاز به داشتن
۲) انگیزه
۳) طرح سوال یا مسئله
۴) علاقمندی و کنجکاوی برای حل مسئله
۵) صرف وقت و زمان برای بررسی راه حلهای مختلف
۶) یافتن پاسخ و یا حل مسئله و مشکل
۷) احساس رضایت از برطرف شدن نیاز اولیه
اگر به این عوامل توجه کنید متوجه می شوید که یک موضوع در همه آنها اساسی و مشترک است و آن این است که : (( یادگیری امری است فردی که در آن انسان هم یگانه هدف است و هم یگانه وسیله)) به عبارت دیگر تا خود فرد با موضوع در گیر نشود یادگیری صورت نمی گیرد.
نکته دیگری که از بررسی این عوامل به چشم می خورد وجود یک نوع تاثیر و تاثر متقابل بین فرد و محیط (دیگران ...) می باشد که حاصل آن نوعی تغییر و رشد را سبب می شود. یعنی انسان با طی مسیر یادگیری دستخوش تغییراتی در تفکر , عمل و نگرش خود می شود و همه ما در بدو تولد برای تمام مطالبی که جهت ادامه حیات خود یادگرفته ایم چنین مسیری را پیموده ایم .
متخصصین یادگیری را چنین تعریف کرده اند:
یادگیری عبارتست از تغییرات نسبتا" پایدار و دائمی در فرد که در اثر تجربه بدست می آید.
● سازمان و آموزش ضمن خدمت
برخلاف مفاهیم نادرستی که در میراث فرهنگی برخی کشورها درباره سازمانها بعنوان واحدی برای انجام کار تلقی می گردد هر سازمان یک سیستم اجتماعی است که بعنوان وسیله ای برای کمک به مردم به منظور ارضاء نیازهایشان می باشد. بنابراین هرسازمان علاوه بر هدف تعیین شده دارای هدف دیگری به نام بهبود منابع سازمانی نیز می باشد. یکی از منابع سازمانی , نیروی کار آن سازمان می باشد. که برای بهبود این نیروی کار یکی از راهها , آموزش ضمن خدمت می باشد.
▪ اصول آموزش ضمن خدمت:
برای تهیه و تنظیم برنامه های آموزشی می بایست نکاتی را در نظر داشت. در غیر اینصورت برنامه آموزشی نمی تواند تائیر مورد نظر را داشته باشد.
ـ تعدادی از این نکات عبارتند از :
۱) افراد متفاوتند:
افراد آدمی از جنبه های مختلف رفتار و شرایط جسمانی با یکدیگر تفاوتهایی دارند. گاهی تفاوت آنها در عواملی مثل میزان فعالیت , توانائی یادگیری و .... چنان زیاد است که فاصله بین حداقل و حداکثر , بسیار زیاد می باشد. آشکارترین تفاوتهای موجود بین رفتار آدمی , در خصوصیات بدنی آنها مثل قد , وزن , رنگ پوست و چهره دیده می شود. ولی تفاوت آنها در رفتار دیرترآشکار می گردد.
بنابراین در برنامه های اموزشی که تعدادی شرکت کننده دور هم جمع می شوند و ظاهرا مطالب و مواد نسبتا" یکسانی برای کلیه آنها مطرح می شود , بایستی مدرسین به منحصر به فرد بودن انسانها توجه داشته باشند و سعی کنند ضمن ارائه گروهی مطالب به اختلافات فردی نیز توجه داشته باشند تا مطالب با نیاز ها و ویژگیها خاص هر یک از شرکت کنندگان منطبق باشد.
۲) انگیزش شرکت کنندگان :
چنانچه نیازمندیهای آموزشی صحیحا" تشخیص داده شوند و بهترین برنامه آموزشی تدوین گرددو از شایسته ترین مدرسین نیز استفاده شود ولی در شرکت کننده علاقه وجود نداشته باشد , آموزش با موفقیت همراه نخواهد بود. بنابراین یکی از اولین قدمهایی که در راه آموزش موثر , می باید برداشته شود ایجاد این رغبت و علاقه یا به عبارت دیگر انگیزه در بین شرکت کنندگان است. آموزش بینندگان می باید به آموزش و اثر و اعتبار و لزوم آن اعتقاد داشته باشند , متقاعد شده باشند که آموزش می تواند بنحوی به آنان کمک کند تا اطلاعات مهم و لازمی را کسب کنند.
بعنوان مثال احساس کنند که در نتیجه آموزش می توانند به مشاغل بهتر و بالاتر ارتقاء یابند.
۳) شرکت فعالانه شرکت کنندگان در امر آموزش:
برنامه های آموزشی حتی الامکان چنان تنظیم و اجراء شود که شرکت کنندگان طی دوره آموزش دارای نقش و سهم فعال و موثری باشد. برنامه هایی که در آنها مدرسین تنها به سخنرانی می پردازند و شرکت کنندگان دارای نقش فعالی نیستند عموما" از اثر چندانی برخوردار نمی باشند.
دخالت دادن مستقیم و یا غیر مستقیم شرکت کنندگان در آموزش به صورت شرکت در مباحث با ایفای نقشی خاص نه تنها موجب رضایت و انگیزش آنان می شود بلکه به کارائی و اثر بخشی برنامه های آموزشی نیز می افزاید.
۴) انتخاب شرکت کنندگان:
با توجه به اینکه هر دوره اموزشی مطابق با هدف خاصی تهیه و تدوین می گردد , خواه ناخواه عده محدودی از افراد با یک سری خصوصیات مانند تجربه , سن , تحصیلات و تخصصها می توانند در دوره آموزشی شرکت کنند. لذا شرایط ذیل در مورد افراد رعایت شود
از قبیل :
الف) تجانس تحصیلی
ب ) تجانس تجربی
ج) دوره های آموزشی طی شده
۵) مدرسین:
در ارتباط با هدف هر دوره آموزشی روشهای اجرائی خاصی ارائه گردیده است از این رو لازم است مدرسین صرفنظر از درجه , تخصص و صلاحیت قبلا " با موارد زیر آشنائی پیدا کنند:
الف ) هدف دوره
ب) روشهای آموزشی
ج) تحصیلات و تجربه شرکت کنندگان
د) نحوه ارزشیابی
۶) مواردیکه در برنامه ریزی کلی در سطح سازمانها بایستی مورد توجه قرار گیرد:
الف) آگاهی از خط مشی ها و سیستهای کلی دولت
ب) تعیین هدفهای آموزشی در ارتباط با خط مشی ها ی تعیین شده
ج) تعین خط مشی ها و اولویتها ی برنامه های آموزشی
د) تعیین نیازهای آموزشی وزارتخانه ها و سازمانهای دولتی :
۱) شناخت کمی و کیفی جامعه مستخدمین دولت
۲) شناخت انواع مشاغل
ه ) بررسی و شناخت امکانات آموزشی در سراسر کشور:
۱) واحدهای آموزشی وزارتخانه ها
۲) موسسات آموزشی دانشگاهی و حرفه ای
۳) شناخت مربیان و متخصصین فن
۴) شناخت نیروهای آموزشی که بتواند از جائی به جای دیگر منتقل شود
و) تامین نیازهای آموزشی :
۱) تعیین اولویتهای آموزشی با توجه به امکانات آموزشی و خط مشی های کلی
۲) جابجائی امکانات آموزشی از بخشی به بخش دیگر با توجه به اولویتها
۳) تجهیز و تقویت وایجاد امکانات آموزشی مورد نیاز
۴) تهیه محتوای برنامه آموزشی
۵) اجرای برنامه های آموزشی
۶) ارزشیابی برنامه های آموزشی
۷) تجدید نظر در برنامه های اموزشی براساس نتایج ارزشیابی● تعیین نیازهای آموزشی
در تنظیم و تدوین برنامه های آموزشی یکی از اولین قدمهایی که می باید برداشته شود , تعیین کمبودها و نیازهای آموزشی است. بدون اطلاع از احتیاجات آموزشی طبعا" نمی توان نسبت به موضوعاتی چون شرکت کنندگان , مواد آموزش , روش آموزش و ارزشیابی نتایج برنامه های آموزشی اقدام کرد.
آموزش نه تنها باید در مورد افراد و واحدهایی انجام شود که به آموزش نیاز دارند بلکه تشخیص اولویتها نیز ضروری است . تا بتوان منابع و امکانات محدود را صرف زمینه هائی کرد که از اهمیت بیشتری برخوردارند ونیازهای آموزشی حاد تری را مطرح می سازند. تعیین و تصریح اینکه افراد باید دارای چه اطلاعات و قابلیتهایی باشند و چگونه انجام وظیفه نمایند از یک سو و اینکه آنان عملا" دارای چه مهارتهایی بوده و به چه طرقی وظایف محول را انجام می دهند از سوی دیگر ما را متوجه اختلاف بین این دو نیازهای آموزشی می سازد.
حال این سوال اساسی مطرح می باشد که آیا تا چه حد می توان این اختلاف و شکاف را بوسیله آموزش از بین برد.
بنابراین در تعیین نیازهای آموزشی به دو سوال اساسی زیر باید پاسخ گفته شود:
۱ ) آیا نارسایی , کمبود و نقصانی در اطلاعات و مهارتهایی کاری کارکنان وجود دارد؟
۲) در صورت مثبت بودن پاسخ , آیا می تواند در رفع این مشکل موثر واقع شود؟ تا چه حد؟
بعضی از نارسائی ها , نواقص و شواهدی که می توانند نشانه نیاز به آموزش بایند عبارتند از:
۱) پایین بودن کیفیت و کمیت بازده
۲) وجود بی علاقه گی و بی تفاوتی نسبت به وظایف و هدفهای سازمان
۳) ضایعات بیش از حد
۴) شکایت و عدم رضایت ارباب رجوع
۵) اشتباهات و خطاهای بیش از حد و حوادث کاری
۶) افزایش کارهای معوقه
۷) ترک خدمت بیش از حد
۸) افزایش شکایات کارکنان و برخوردهای بسیار بین اعضاء ساز مان
روشهای تعیین نیازهای آموزشی متعددند , هر کدام مزایا و محدودیتها و نقص هائی دارند. هر یک از روشهای تعیین نیاز اموزشی مناسب وضعیتی خاص اند. این روشها ممکن است به تنهائی یا بصورت ترکیبی به کار روند .
برخی از روشهای تعیین نیازهای آموزشی عبارتند از :
۱) تجزیه و تحلیل فعالیتها
۲) بررسی و تشریح وسایل کار
۳) تجزیه و تحلیل رفتارها
۴) تجزیه و تحلیل مشکلات
۵) تجزیه و تحلیل سازمان
۶) ارزیابی نحوه انجام کار
۷) پرسشنامه
۸) تست یا آزمون
۹) مصاحبه
● انواع برنامه های آموزشی:
برنامه های آموزشی را می توان به صورتهای مختلف طبقه بندی کرد.
در اینجا برنامه های اموزشی به شرح ذیل تقسیم بندی می شوند:
الف) آموزش توجیهی:
این نوع آموزش معمولا برای کارکنان جدیدالاستخدام می باشدکه به اکور اداری سازمان و همچنین نحوه ارتقاء و مقررات پرسنلی آشنائی ندارند تشکیل می گردد.
موضوعاتی که در این برنامه ها مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از :
مروری بر تاریخچه فعالیتهای سازمان , تشریحی از اهداف و خط مشی ها , عملیات و نمودار سازمانی , توضیحی درباره اعضاء و مقامات سازمان بررسی قوانین و مقررات و آئین نامه های اجرائی که بالاخص به کارمند مربوط می شود.
ب) آموزش شغلی:
برای انکه کارمند با وظایف و مسئولیتهای شغل محوله و نحوه انجام آنها آشنا شود , از طریق تجزیه شغل و نحوه انجام هر قسمت , آموزش عملی می بیند . آموزش حین انجام کار یکی از متداولترین روشهای آموزش شغلی است.
کارمند در حین انجام کار آموزش دیده و با وسایل و تجهیزات , مهارتهای مورد نظر و محیط کارآشنا می شود. این نوع آموزش معمولا" بوسیله کارکنان با سابقه انجام می شود , که دارای مزایای زیراست :
۱) جنبه عملی داشته و شخص مستقیما " با وظایف و مسئولیتهای مربوط شنا می گردد.
۲) حین آموزش و فراکیری فرد عملا" کار مولدی را نیز انجام می دهد و بدین ترتیب از حجم کار سازمان کاسته می شود.
۳) نیازی به تهیه تجهیزات و محل خاصی برای آموزش نمی باشد.
۴) از انجا که فاصله و شکافی بین مواد آموزش و وظایف محول نمی باشداصولا مشکلی به نام انتقال مفاهیم آموزش داده شده به محیط و موقعیت کاری مطرح نمی باشد. در اینجا فرد آسانتر لزوم آموزش را درک کرده و انگیزه فراگیری در او بیشتر می شود.
ج) آموزش اختصاصی :
اداره امور سازمان و تحقق هدفهای آن اغلب با مشکلات و تنگناهائی کوچک و بزرگ روبرو است. چنانچه نحوه کار افراد و واحدهای سازمان بطور مستمر مورد توجه و سنجش و ارزیابی قرار گیرد اشکالات و موانع پیشرفت کار شناخته می شود.
مثلا" محصول و نتیجه کار یک واحد سازمانی دارای کمیت و کفیت مود نظر نمی باشد. یا بین برخی مدیران و کارمندان اختلافات و برخوردهای شدید و عمیق وجود دارد . یا شکایات و عدم رضایت ارباب رجوع از حد مجاز و معقول بیشتر شده است و مسائلی دیگر که ممکن است چنین تشخیص داده شود که می توان از طریق یک برنامه آموزشی نسبت به رفع مشکل و تنگنا به نحو موثری اقدام کرد.
در نتیجه در هر مورد با توجه به نوع و ماهیت مشکل یک برنامه آموزشی اختصاصی تهیه و تنظیم شده و در مورد افراد ذیربط به موقع اجراء گردد.
د) آموزش سرپرستی و مدیریت :
از آنجائیکه سرپرستان مدیران آتی سازمانند و در آینده نقش موثر تری را در اداره امور بر عهده خواهند داشت, لذا موفقیت چنین افرادی مستلزم آنست که سازمان و وظایف خود را به خوبی بشناسند . اثرات بی اطلاعی آنان و فقدان مهارتهای سرپرستی همچنان که زمان به پیش می رود و آنان تصدی مشاغل بالاتری را عهده دار می شوند با ابعاد وسیعتر و نتایج گسترده تری متجلی خواهد شد.
برای آموزش سرپرستی و مدیریت روش واحدی وجود ندارد که در جمیع موارد بکار برده شود این نوع آموزش می تواند به طرق مختلفی انجام شود. هریک تحت شرایطی می تواند وسیله مناسب و موثری باشد. در مواردی نیز می توان تواما" از چند روش استفاده کرد .
● كلیات نظام آموزش كاركنان سازمانها
برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های سودمند و كارآمد مستلزم وجود مجموعه ساختارها و فرآیندهایی است كه در قالب سازوكاری مشخص و ضوابطی معین به انجام رسد. چنین مجموعه‌ای باید منجر به تدوین و استقرار ساختارها و زیر ساختارهایی برای برنامه‌ریزی، اجرا، ارزشیابی، هدایت و راهبری آموزش‌های موردنیاز كاركنان سازمان گردد. بدین منظور در این بخش نظام آموزش كاركنان سازمان و اجزاء آن معرفی می‌گردد.
۱) نظام آموزشی:
مجموعه ساختارها و فرآیندها، متضمن سازوكارها، ضوابط و مقررات مربوط به آموزش كاركنان سازمان
۲) هدف نظام آموزشی:
تدوین و استقرار ساختارهای منسجم و پیش‌بینی زیرساختارها برای برنامه‌ریزی، اجرا و ارزشیابی دوره‌ها، سمینارها و كارگاه‌های آموزشی موردنیاز كاركنان سازمان
۳) سیاست‌ها و استراتژی‌های آموزشی سازمان:
ـ ماده ۱ـ شناسایی و رفع موانع آموزش‌های ضمن خدمت سازمان و فراهم ساختن زمینه‌های گسترش آن
ـ ماده ۲ـ استفاده مناسب از اعتبارات مربوط به آموزش‌های ضمن خدمت براساس مفاد ماده ۱۵۰ قانون برنامه سوم توسعه و اتخاذ راهكارهای مناسب تخصیص آن به آموزش‌ها
ـ ماده ۳- طراحی و اجرای برنامه‌های آموزش ضمن خدمت براساس تحلیل مشاغل موجود و نیازهای شغل و مشاغل
ـ ماده ۴- ارزیابی مستمر آموزش‌ها و استفاده از نتایج آن در بهبود فرآیند برنامه‌ریزی آموزشی
ـ ماده ۵- اولویت دادن بر آموزش‌های كوتاه مدت پودمانی
ـ ماده ۶- استفاده از رویكردهای مختلف آموزش‌های ضمن خدمت به ویژه آموزش‌های غیر حضوری
ـ ماده ۷- تجهیز آموزش‌های كاركنان به آخرین فن‌آوری‌ها و نرم‌افزارهای آموزشی
۴) اهداف آموزش‌های ضمن خدمت در سازمان:
۱) بهبود مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای كاركنان
۲) متناسب ساختن توانایی و دانش كاركنان با وظایف و مأموریت‌های جدید
۳) ارتقاء سطح دانش و بهبود بینش كاركنان
۴) افزایش انگیزه كاركنان
۵) انواع آموزش‌ها:
آموزش‌های سازمان را می‌توان بصورت ذیل طبقه‌بندی نمود.
۱-۵) آموزش‌های عمومی: آموزش‌هایی هستند كه به منظور توسعه و افزایش معلومات و مهارت‌های عمومی كاركنان ارایه می‌شوند. این آموزش‌ها مشتمل بر آموزش‌های مربوط به كامپیوتر، زبان و ... می‌باشند.
۲-۵) آموزش‌های تخصصی كوتاه مدت: آموزش‌هایی هستند كه با هدف افزایش توان علمی و عملی افراد و متناسب ساختن توانایی كاركنان با وظایف پست مورد تصدی طراحی و اجرا می‌گردند.
بنابراین كلیه آموزش‌هایی كه براساس مقتضیات مشاغل و وظایف خاص آنها طراحی و اجرا می‌گردند در قالب این نوع آموزش‌ها قرار می‌گیرند.
۳-۵) آموزش‌های تخصصی بلندمدت: به آموزش‌هایی اطلاق می‌گردد كه ساختاری مشخص، سازمان یافته و از سلسله مراتب منطقی پیروی می‌كنند و منجر به ارتقاء مقطع تحصیلی یا همتراز آن می‌شوند.
نوع، محتوا و ضوابط ناظر بر اجرای این آموزش‌ها باتوجه به اهداف و سیاست‌های آموزشی سازمان و نیاز شاغلین طراحی می‌گردند.
۶) ساختار اجرایی:
ساختار اجرایی نظام آموزش كاركنان سازمان به شرح ذیل می‌باشد.
۱-۶) انواع آموزش‌ها:
الف) آموزش‌های بدو خدمت: این نوع آموزش‌ها در آغاز استخدام و شروع به خدمت كاركنان ارایه می‌گردد و هدف آن دادن آگاهی‌های كلی در زمینه قوانین و مقررات، وظایف و مأموریت‌های بخش‌های مختلف و كاركنان مربوطه باشد.
ب) آموزش‌های ضمن خدمت: به آموزش‌هایی اطلاق می‌گردد كه در ضمن خدمت و در طول مدت زمانی كه مستخدم در اختیار سازمان می‌باشد ارایه می‌گردد و عمدتاً معطوف به ارایه آموزش‌های نظری /عملی می‌باشند.
۲-۶) روش‌های آموزش: روش‌های آموزشی به دو صورت ذیل تعیین می‌شود كه متناسب با محتوا، هدف و تعداد شركت‌كنندگان روش آموزش مناسب استفاده می‌شود.
الف- روش‌های آموزش نظری: روش‌هایی می‌باشند كه در قالب روش‌های تدریس سخنرانی، پرسش و پاسخ، بحث گروهی و ... اجرا می‌شوند.
ب) روش‌های آموزش عملی: به روش‌هایی اطلاق می‌گردد كه بصورت عملی در قالب فعالیت‌های فراگیران ارایه می‌گردد.
۳-۶) نحوه اجرا: نحوه اجرای آموزش‌های ضمن خدمت به دو صورت ذیل پیش‌بینی می‌شود.
الف) حضوری: برخی از آموزش‌ها بصورت حضوری ارایه می‌شود و شركت‌كنندگان ملزم به حضور در كلاس‌های درس می‌باشند.
ب) غیرحضوری: بخشی از آموزش‌ها به شكل غیرحضوری ارایه می‌شود و نیاز به حضور شركت‌كنندگان در كلاس‌های درس نمی‌باشد.
۴-۶) مجری آموزش‌ها: وظیفه برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی آموزش‌های ضمن خدمت كاركنان برعهده واحد آموزش كاركنان می‌باشد.
حمید رمضانخانی
منابع
۱-مدیریت و برنامه ریزی آموزشی , مولف: دکتر بیژن غمخوار – ۱۳۸۰ سازمان مدیریت صنعتی- تهران
۲-روانشناسی پرورشی ، محمد علی سیف

همچنین مشاهده کنید


همچنین سایر کاربران این صفحات را هم دیده‌اند
دارو و درمان    درمان    جراحی    التهاب، عفونت و آنتی بیوتیک ها    باکتریمی   
شعر و ادب    فردوسی    شاه نامه    پادشاهی خسرو پرویز   
آموزش    روشها و فنون تدریس    ارتباط و اثر آن در فرآیند تدریس یادگیری    فرایند ارتباط    موانع ارتباطی در فعالیت های آموزشی   
شعر و ادب    عطار    دیوان اشعار    غزلیات   
باستان شناسی    آثار، بقایا و تمدن های باستانی در ایران    آثار و بقایای تمدن چشمه علی   
جامعه شناسی    مبانی و مفاهیم پایه در جامعه شناسی    موضوعات اصلی جامعه شناسی    مسائل بنیادی جامعه شناسی    نظام اجتماعی    نابرابری اجتماعی    قدرت اجتماعی    قدرت و سلطه   
خوشنویسی    انواع خط    سایر خطوط   
فرهنگ عامهٔ مردم ایران    افسانه ها و قصه های عامیانه مردم ایران    افسانه ها و قصه ها   
شعر و ادب    انوری    دیوان اشعار    مقطعات   
بازار و بازاریابی    اصول بازاریابی    ترکیب عناصر بازاریابی    طراحی کالا    تصمیمات درباره کالای منفرد   

کلمات در حال جستجو
داعش    دختران ایزدی    عراق    کره    آسیا    اینچئون    ایران    کشتی    بوکس    شامپانزه    فرهنگ    اوگاندا    راه آهن    حادثه    محمدرضا عارف    وزارت علوم    هاشمی    تخلف    دولت سابق    اسب آهنین    روسیه    آمریکا    بسکتبال    قزاقستان    ورزش    بازی    ویتامین د    حافظه    زیبایی   

برخی منابع مهم خبری
برهان - بی باک - ایبنا - بورس نیوز - ای استخدام - جنوب - فارس - سفیر - لیزنا - خبرنامه دانشجویان - شفقنا - آرمان - سیاست روز - ملت - جام جم - قدس آنلاین - شانا - معماری - فرهنگ امروز - سیتنا - مثلث - پول - ایربا - افکار - عصرایران - رجانیوز - سراج 24 - روزنامه نود - ایلنا - کتابخانه مجلس - آی تی آنالیز - آریا - اصفهان امروز - سنا - اقتصاد پنهان - روزنو - پی سی ورلد - فرهنگ‌نیوز - گفتار - تریبون - ایران ورزشی - نماینده - ایفنام - پانا - رسالت - نورپرتال - گسترش صنعت - ایران و جهان - آفتاب نیوز - تدبیر 24 - جماران - دیپلماسی ایرانی - سلامانه - خبر آنلاین - خرداد - مشرق - ارانیکو - اقتصاد ایرانی - بهارنیوز - تبیان - پرسپولیس - ورزش سه - سیمرغ - فرارو - مجله ماشین - تسنیم - تهران پرس - گویا آی تی - سلامت نیوز - ایتنا - شفاف - ایمنا - سی نت - جهان نیوز - پارسینه - فارنت - ایران استخدام - تفاهم - زیباکلام - تیک - شفا - دنیای اقتصاد - تابناک - سینما پرس - جوان - پارس فوتبال - فان پاتوق - الف - عماریون - دانشجو - پارس - موسیقی ایرانیان - خبرورزشی - اقتصاد آنلاین - . - شهرخبر - پرداد - شبکه - ایران اکونومیست - ایران گراند - نیک صالحی - رویش - همشهری - برترینها - ایرنا - پیام نو - انتخاب - پویش - نامه - العالم - عصر خودرو - جمهوریت - مهر - بنکر - دیدبان - واحد مرکزی خبر - باشگاه خبرنگاران - موج - صراط - شرق - طلا - آی سی تی - خودرو - افق - پیام نفت - تراز - حوادث - اقتصادایران آنلاین - بانک ورزش - حوزه هنری - انصاف - ایران - پرشین خودرو - ایسنا - موبنا - عیارآنلاین - سخن‌آنلاین - فردا - پرشین وی - سینما نگار - اعتدال - بانی فیلم - ایستنا - بولتن - برنا - آفتاب - اکو - زومیت - شهرسخت‎‌افزار - اروم‌نیوز - شفقنا ورزشی - خانه ملت - موسیقی ما - استخدام - خانه‌ ورزش - کافه سینما - میراث فرهنگی - رهیاب - روزگارنو - سینما خبر -

تصاویر/ قربانی اسیدپاشی دهدشت (۱۸+) - بر اساس شواهد و گفته‌های شهروندان دهدشتی دختر جوان قربانی اختلافات خانوادگی و سوء ظن شده و بر همین اساس برای گرفتن انتقام شخصی دست به اسیدپاشی زده است.
بهداد سلیمی پس از قهرمانی آسیا، در کنار مدال طلا و همسرش - عکسی از بهداد سلیمی قهرمان سنگین وزن وزنه برداری جهان به همراه همسر و مدال طلای بازیهای آسیایی.
سلفی همسران والیبالیست در اینچئون / عکس - اعضای خانواده ملی پوشان والیبال کشورمان وارد اینچئون کره جنوبی شدند.
ماجرای عکس واقعی اخم احمدی نژاد به نماینده انگلیس - همزمان با برخی انتقادات از بی احترامی کامرون، نخست وزیر انگلیس به رئیس جمهور کشورمان، محمود احمدی نژاد در اینستاگرام عکسی از اخم خود را منتشر کرد، یک عکس کات شده که واقعیت را وارونه جلوه می دهد.
دنیای کشتی این لکه ننگ را تا سال‌ها فراموش نخواهد کرد + ویدئو - اگرچه امروز جی هیون جونگ، مانند المپیک لندن یک قهرمانی دیگر به قهرمانی‌هایش در دنیای کشتی افزود اما هیچگاه آن ثانیه‌هایی را که دست و پایش مدام در هوا و در جهت‌های مختلف می‌چرخید و اسیر فیتوهای…
فرود بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان در فرودگاه امام + تصاویر - یک فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس A380 متعلق به شرکت هواپیمایی امارات متحده عربی، عصر سه شنبه برای نخستین بار در فرودگاه امام خمینی(ره) بر زمین نشست.
جرج‌ کلونی و همسرش پس از ازدواج + تصاویر - جورج کلونی هنرپیشه معروف آمریکایی در سن ۵۳ سالگی با نامزدش امل علم‌الدین وکیل و فعال حقوق بشر ۳۶ ساله در ونیز ایتالیا ازدواج کرد. این دو برای برگزاری جشن عروسی خود، به ونیز رفته‌ بودند و دیروز استن روسنفیلد، وکیل…
چرا آزاده نامداری و فرزاد حسنی جدا شدند؟ - هنوز آزاده نامداری و فرزاد حسنی شمع یک سالگی ازدواج‌شان را فوت نکرده بودند که خبر طلاق‌شان در محافل پیچید.
تولد‌ نوزادی‌ با‌‌ بیماری‌ وحشتناک‌ در‌ایران /تصاویر+18 - خانم باردار 26 ساله ای در شامگاه 5 شنبه با مراجعه به بخش اورژانس بیمارستان امام حسن(ع) شهرستان داراب از توابع استان فارس تحت عمل سزارین قرار گرفت و نوزاد پسری با بیماری نادر ایکتیوز پیشرفته(هارلیکون)…
نیکی کریمی در خودروی قلعه‌نویی! +تصاویر - عکاس این مجموعه تصاویری پرشمار از مصاحبه های نیکی کریمی با ستاره های فوتبال و عکس های پشت صحنه مستندها را روی صفحه شخصی خود منتشر کرده که تعدادی از آنها را با هم تماشا می‌ کنیم.
ترویج پوشش نامرسوم دو زن در تلویزیون +عکس - پخش زنده مصاحبه با دو زن یک خانواده که به خاطر پوشش نامرسوم آنها که حتی چشم هایشان به خاطر حجاب سخت آنها دیده نمی شد، به سرعت در شبکه های اجتماعی جلب توجه کرد.
عکسی‌سیاسی از مسابقات جهانی‌والیبال! - رامین مهمان‌پرست، سفیر کنونی جمهوری اسلامی ایران در لهستان و سخنگوی سابق وزارت خارجه در دولت احمدی‌نژاد، در کنار آملیا اسدی، از طرفداران تیم ملی والیبال ایران در اروپا. اسدی به واسطه‌ی پخش چندثانیه‌ای تصویرش از تلویزیون…
بیشترین بازدیدها - سرویس خبر
مردم ایران با تحسین از رهبر خود یاد می‌کنند/صهیونیسم آرامش در ایران را برنمی‌تابد - دو فعال سیاسی آمریکایی در مصاحبه با خبرگزاری فارس با اشاره به تجربه خود از حضور در ایران، تأکید کردند که جریان صهیونیسم تلاش می‌کند تا آرامش حاکم بر جوامعی چون ایران را بر…
ایران و آمریکا از توافق بزرگ چه می‌خواهند؟ - مثلث آنلاین: ایران و گروه 1+5 احتمالا به «مرحله‌نهایی یک راه‌حل جامع» برای بن‌بست هسته‌ای خواهند رسید.
ظریف: حرف هایم را اشتباهی ترجمه کردند + فیلم - مثلث آنلاین: ظریف می گوید خبرهای نقل شده در شورای روابط خارجی آمریکا براساس ترجمه غلط است.
استولتنبرگ؛ از مخالفت با ناتو تا ریاست این سازمان - دبیر کل جدید ناتو در حالی از روز چهارشنبه رسما کار خود را آغاز کرد که وی زمانی از مخالفان پیمان آتلانتیک به شمار می‌آمد.
عربستان سعودی باید برای غلبه بر مشکلات منطقه با ایران گفت‌وگو کند - یک هفته نامه معتبر منطقه‌ای در گزارشی بر لزوم آشتی بین ایران و عربستان سعودی برای مرتفع شدن مشکلات منطقه‌ای تاکید کرد.
ایران و روسیه بر حضور ناتو در دریای خزر خط بطلان کشیدند - یک هفته‌نامه بین‌المللی ویژه خاور دور روز چهارشنبه در مطلبی نوشت از دستاورد‌های نشست آستاراخان عدم اهتزاز پرچم ناتو در دریای خزر و همکاری بیشتر کشورهای این ناحیه بود.
چرا انتخاب فیلتر شد؟ - مثلث آنلاین: این سایت که گفته می شد به آیت‌الله هاشمی نیز نزدیک است در هفته‌های اخیر اتهامات تندی را به مسئولان بانکی کشور وارد کرده بود
اوباما: جهان برای رهبری به آمریکا می‌نگرد - رئیس‌جمهور آمریکا در یادداشتی در پایگاه خبری «مک‌کلاچی» مدعی شده است که هیچ کشوری در موقعیت آمریکا قرار ندارد و جهان برای رهبری به ایالات متحده می‌نگرد.
پیروزی آرسنال با هت تریک ولبک/ شکست لیورپول و یوونتوس - هفته دوم از دور نخست مرحله گروهی رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا چهارشنبه شب با برگزاری 8 دیدار به پایان رسید که طی آن تیم های اتلتیکومادرید، مالمو، اف سی بازل، رئال مادرید، ...
از «شیردال» تقدیمی اوباما تا «سپر» تقدیمی پوتین - در اتفاقی غیرمنتظره، یکی از اشیای تاریخی منحصر به فرد متعلق تمدن ایران باستان همراه با رئیس جمهور کشورمان از آمریکا به ایران بازگشت تا امیدها برای وقوع یک اتفاق بسیار مهم‌تر افزایش یابد؛ اتفاقی که بخش وسیعی…
فشار رسانه‌های مخالف دولت به سینماگران / تاکید مجیدی، میرکریمی و عسگرپور بر حمایت از مذاکرات هسته‌ای - فشار رسانه‌های مخالف دولت به سینماگران / تاکید مجیدی، میرکریمی و عسگرپور بر حمایت از مذاکرات هسته‌ای …
پیروزی شیرین و نفس گیر بسکتبال ایران مقابل قزاقستان/نبرد اصلی با کره،در فینال بازی های آسیایی - پیروزی شیرین و نفس گیر بسکتبال ایران مقابل قزاقستان/نبرد اصلی با کره،در فینال بازی های آسیایی تیم ملی بسکتبال…
اعلام سهم 20 یا 50 درصد در دریای خزر به ضرر ایران است - یکی از کشورهایی که مانع موضوع توافق شده است و ایران چشم خودش را بسته است روسیه است. روسیه موقعی که با ایران صحبت می کرد؛ می رفت با قزاقستان به توافق می رسید. این یک بدعت بود که روس ها گذاشتند.
محور لرستان فردا صبح بازگشایی می‌شود/بازسازی محور جنوب تادوسال آینده - سخنگوی شرکت راه آهن با بیان اینکه امیدواریم فردا 9 صبح محور لرستان بازگشایی شود، گفت: شرکت راه آهن تا دو سال دیگر بازسازی خطوط قدیمی این محور را به پایان می‌رساند.
شکیبا: برخی می خواهند به سمت خنده بی شعور سوقمان دهند/انتقاد از سهل انگاری در استفاده از زبان فارسی - در حالی که سید علی میرفتاح در مراسم رونمایی از کتاب صوتی «غلاغه به خونش نرسید» از سهل انگاری های رایج در استفاده از زبان فارسی انتقاد کرد. سید شهرام شکیبا…
تکرار ادعاهای نتانیاهو درباره ایران/ آمریکا اجازه لغو تحریم ها را ندهد - نخست وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با رئیس جمهوری آمریکا با تکرار ادعاهای پشین خود علیه ایران از واشنگتن خواست به ایران اجازه ندهد در پس توافق هسته ای، از فشار تحریم ها ...
گزینه وزارت علوم نیستم / به انتخاب گزینه کمک می کنم - عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص گزینه وزارت علوم اعلام کرد: من گزینه وزارت علوم نیستم ولی به انتخاب گزینه این وزارتخانه کمک می کنم.
قهرمان خیالی جدید ما زنی آرژانتینی است! - قهرمان خیالی جدید ما از آرژانتین آمده است. در غربزدگی و خارجی‌پرستی گاه شدیدی که بر فضای سیاسی ایران حاکم می‌شود و عده‌ای حقانیت حتی اصولی‌ترین و محکم‌ترین مواضع سیاست خارجی ایران را نیازمند تائید یک خارجی می‌دانند…
جیمی کارتر: قادر بودم با تسلیحات نظامی ایران را از نقشه محو کنم - رییس جمهور اسبق آمریکا طی سخنانی درحالی که سعی کرد خود را حامی صلح نشان دهد، مدعی شد که قادر بوده در زمان ماجرای گروگانگیری ایران را با خاک یکسان کند.
نامه پرسپولیس به فدراسیون کاستاریکا/ درخشان مانع جدایی اومانا است - باشگاه پرسپولیس طی نامه‌ای از فدراسیون فوتبال کاستاریکا درخواست کرد تا مایکل اومانا به اردوی تیم ملی کشورش نرود.
کی‎روش و کریمی تماشاگر ویژه نبرد استقلال/ تماشای بازی پرسپولیس از تلویزیون - کادر فنی تیم ملی بازی‎های هفته یازدهم رقابتهای لیگ برتر فوتبال را زیر نظر خواهند داشت و از این رو فردا پنجشنبه، کی‎روش و کریمی بازی شاگردان امیر قلعه‌نویی را مقابل تیم ...
فغانی بازی سپاهان - پرسپولیس را قضاوت می‌کند/ زرگر داور دیدار استقلال - ملوان - از سوی کمیته داوران فدراسیون فوتبال قضاوت دیدار سپاهان - پرسپولیس به علیرضا فغانی و بازی استقلال - ملوان به حسین زرگر سپرده شد.
آرسنال در 12 سال گذشته 900 بازیکن مصدوم داشته است - باشگاه آرسنال از ماه اوت سال 2002 تا به حال نزدیک به 900 بازیکن مصدوم داشته که از این نظر در رقابتهای لیگ برتر در جایگاه نخست قرار دارد.
تنهایی در جامعه بیشتر شده است - امروز ما با پدیده بی‌سوادی سالمندان روبرو هستیم/ا عوض شدن سبک زندگی و افزایش آپارتمان نشینی زندگی چند نسل دیگر کنار هم ممکن نیست/نیاز عاطفی مهمترین نیاز سالمندان است که جامعه را باید برای آن...
رهبر معظم انقلاب درگذشت همسر حجت‌الاسلام سعیدی را تسلیت گفتند - حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت همسر مکرمه حجت‌الاسلام سعیدی را تسلیت گفتند.
تقدیر از کریمی در تمرین پیکان/ گاسپار با رحمتی صحبت کرد - اعضای کادرفنی تیم ملی فوتبال ایران با حضور در محل برگزاری تمرینات پیکان، با اعضای کادرفنی و بازیکنان این تیم دیدار و گفتگو کردند.
حریف بسکتبال ایران در دیدار فینال مشخص شد - تیم بسکتبال ایران در دیدار پایانی بازی‎های آسیایی اینچئون با کره جنوبی دیدار خواهد کرد.
به تذکر زبانی اکتفا نمی‌کنیم/ برای امر به معروف سراغ مسئولان هم می‌رویم - گروهی معین به سراغ مسوولان مربوطه می‌روند و آنچه که بر گردن مسئولان است را به او امر می‌کنند و چنانچه کج‌روی کند نهی موکد می‌کنند که نباید اینگونه باشد چراکه شما کارگزار حکومت اسلامی…
دخالت آشکار سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در امور داخلی ایران - سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده در بیانیه‌ای ضمن اشاره به نزدیک شدن زمان اعدام یک زن ایرانی که مردی را به قتل رسانده، از تصمیم به اعدام این زن ابراز نگرانی کرده است.
نتانیاهو در کاخ سفید با اوباما دیدار کرد - نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی که به آمریکا سفر کرده روز چهارشنبه در کاخ سفید با «باراک اوباما» دیدار کرد.
مهران مدیری عکاس شد/ انتشار اولین عکس «اتاق عمل» - اولین عکس از پروژه «اتاق عمل» منتشر شد که طی آن مهران مدیری در حال عکاسی از ماسک سیامک انصاری است.
کاهش 6 درجه ای دما در شمال شرق کشور/ بارش شدید باران در تهران روز جمعه - مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از کاهش 2 تا 6 درجه ای دما در شمال شرق کشور طی دو روز آینده و بارش شدید باران در تهران و 7 استان دیگر کشور در روز جمعه خبر ...
نوبت قهرمانی تراکتورسازی است/ سرمربی دورتموند شاگردم بود - تبریز – خبرگزاری مهر: سرمربی تیم فوتبال پدیده مشهد با بیان اینکه تیمش در دیدار برابر گسترش فولاد بازی با کیفیتی ارائه خواهد داد، گفت: امسال نوبت قهرمانی تراکتورسازی در ...
طوسی: رکورد خودم را می‌زدم مدال می گرفتم/ در ایران رقیب جدی ندارم - نماینده دوومیدانی ایران پس از کسب رتبه پنجم در فینال دوی 200 متر بازی‌های آسیایی اینچئون کره جنوبی گفت: اگر می توانستم رکورد اصلی خودم را در این رقابت ها بزنم حتما مدال ...
تقدیر سرمربی تیم ملی از برنامه سازمان لیگ/ حمایت از جوانگرایی در لیگ - نشست مهدی تاج و کارلوس کی روش برای بررسی برنامه های لیگ و تیم ملی فوتبال ایران امروز چهارشنبه در محل کمپ تیم های برگزار شد.
پوستر هسته‌ای فیلمسازان برای مقابله با نتانیاهو بود - به محض انتشار این پوستر برخی رسانه‌ها که در ماه‌های گذشته اخطار جدی بابت عملکردشان از رهبری دریافت کردند، در نقش بازوی داخلی صهیونیست‌ها عمل کردند و تلاش نمودند این حرکت موثر خنثی شود که قدر مسلم چنین…
وزیرخارجه مطالب منتشر شده را نادرست خواند - مثلث آنلاین: ظریف می گوید خبرهای نقل شده در شورای روابط خارجی آمریکا براساس ترجمه غلط است
تصاویر/ قربانی اسیدپاشی دهدشت (۱۸+) - بر اساس شواهد و گفته‌های شهروندان دهدشتی دختر جوان قربانی اختلافات خانوادگی و سوء ظن شده و بر همین اساس برای گرفتن انتقام شخصی دست به اسیدپاشی زده است.
راش‌های دیده نشده شهید آوینی روی پرده سینما آزادی رفت - فیلم «آن» به کارگردانی شهید مرتضی آوینی با عنوان سومین برنامه در گروه سینمایی هنر و تجربه روز سه‌شنبه 9 مهرماه در سینما آزادی اکران شد.
اختصاص 150 میلیارد ریال برای مقابله با حوادث غیرمترقبه سمنان - معاون اول رئیس جمهور مصوبه اختصاص 150 میلیارد ریال برای مقابله با حوادث غیرمترقبه در سمنان را ابلاغ کرد.


Copyright © 2008 - 2014 vista.ir. All Rights Reserved