چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

آشنایی با ماهی زینتی بادکنکی


آشنایی با ماهی زینتی بادکنکی
ماهی puffer ( بادكنكی) از اعضای خانواده Tetraodontidae است كه بطور گسترده و در هر گونه شرایط آبی در جهان یافت می شود. ماهیان بادكنكی از نظر شكل ظاهری از سایر گونه های زینتی متفاوت هستند. ماهیان بادكنكی نام خود را به دلیل داشتن قدرت دفاعی در برابر تهدیدات شكارچی از طریق متورم شدن بدنشان, گرفته اند.
آنها با عنوان ماهی بالونی یا بادی نیز شناخته شده اند. به دلیل توانایی آنها به باد كردن بدنشان, همانند توپ گلف با بدنی بزرگ و بدون مقیاس و طرح خاصی در داخل حوضچه هایشان شناور می شوند و اغلب روی سطح بدنشان خارهایی است كه تا ماهی باد نشود قابل مشاهده نیستند.
بر خلاف سایر ماهی ها، بادكنكی هاباله های لگنی ندارند و بجای استفاده از باله های دمی كه یك اندام اصلی برای شنا است، آنها از باله های سینه ای شفاف به همراه باله های پشتی و مخرجی كمك می گیرد. چشمان ماهیان بادكنكی قادر به حركت به طور مستقل از یكدیگر بوده كه دید دو چشمی را مقدور می سازد.
ماهیان بادكنكی طول عمر بالایی حتی در شرایط اسارات دارند و نگهداری آنها نسبتاً آسان است. آنها به راحتی می توانند خودشان را با نوسانات شرایط آب وفق بدهند ( در طول مدت زمانیكه شرایط آب تغییر می یابد) تعداد كمی از واریته های بادكنكی ها برای تكثیر به آب شیرین مهاجرت می كنند اگر چه از اصل دریایی هستند.
این ماهیان با وجود گوشتخوار بودن به غذای آماده نیز به سرعت سازگاری پیدا می كنند. آنها ترجیحاً از نرم تنان, میگو و krill تغذیه می كنند.بادكنكی ها در مقابل بیماریها و عفونتها بسیار حساس هستند.
آنها با داشتن خارهای گزنده در مقابل سایر ماهیان بادكنكی و ماهیان دیگری كه آنها را نگه داشته و تكه تكه آنها را می خورند, به زحمت می توانند از خود حفاظت كنند. با وجود این ماهیان بادكنكی كوتوله یا كوتاه قد در مقایسه با سایر بادكنكی ها كمتر گزنده هستند. فقط تعداد كمی از این گونه ها در تجارت گونه های آكواریومی طرفدار دارند.
اگر چه بیش از ۱۵۰ گونه از این ماهیان شناخته شده اند اما اغلب آنها در محیط های آب لب شور و شیرین یافت می شوند. ماهیان بادكنكی آب شیرین شامل گونه های زیر می باشد: Carinotetraodon lorteti , C. salivator, Monotetrus travancoricus, Chonerhinos amabilis, C. nefastus, C. modestus, C. remotus,C. asellus, Colomesus asellus و C. psittacus .
بعضی از ماهیان بادكنكی متعلق به گونه های Tetraodon هستند كه گونه های لب شور می باشند در حالیكه سایر گونه ها بطور كل مربوط به آب شیرین هستند و تعداد كمی حد واسط هر دو آب شیرین و لب شور قرار می گیرند.
ماهی Monotetrus travancoricus كه نام رایج آن Malabar یا ماهی بادكنكی كوتوله است، بومی كشور هند است و به عنوان كوچكترین ماهی بادكنكی در تجارت این ماهیان شناخته شده است. این ماهی با حداكثر اندازه ۵ / ۲ سانتیمتر در حال حاضر به عنوان گونه آب شیرین مورد علاقه دوستداران آكواریوم می باشد. آنها از غذاهای گوشتی كوچك تغذیه می كنند و علاقه ای به غذاهای گیاهی ندارند.
▪ ماهی T. fluuiatilus
با نام رایج بادكنكی Ceylon بومی كشورهای سری لانكا, هند, بنگلادش, میانمار و برونئی است. آنها در بین گونه های تجاری ماهیان رایجی هستند و دارای باله های گزنده, خارهای مشخصی در دوران بزرگسالی هستند. غذای آنها شامل سخت پوستان كوچك, كرمها, نرم تنان, جلبكها و خرده ریزه ها در حیات وحش می باشد.
▪ Tetraodon Biocellatus
با نام ماهی بادكنكی یا بادكنكی eye spot بومی كشورهای هندوچین, مالزی و اندونزی هستند. اینها در اصل گونه های لب شور بوده و پرخاشگر هستند. فاكتورهای مناسب آنها شامل PH بین ۵ / ۶ تا ۵ / ۷ و سختی آب ۱۲ - ۵ است. اندازه این گونه بطور معمول كمی بیش از ۵ سانتی متر است.
▪ T. leiurus
با نام رایج بادكنكی نشانه یا بادكنكی دو خال یك puffer آسیایی است. این ماهی می تواند هر گونه شرایط آب, شیرین تا لب شور با PH=۷ و سختی آب ۱۲ را تحمل كند. این ماهی پرخاشگر و دارای باله گزنده است.
▪ T. lineatus
با نام بادكنكی fahaka یا بادكنكی نیل، بومی رودخانه های نیل، حوزه آبریز چاد، ولتای نیجر، گامبیا و سنگال در جنوب افریقا است. آنها به puffer خطی نیز معروفند. آنها به شرایط آب شیرین و لب شور سازش دارند و فاكتورهای آب برای این ماهی PH=۷ و سختی آب ۱۰ می باشد. اندازه این ماهی ۳۵ سانتی متر است.
▪ T. mbu
ماهی بادكنكی غول پیكر آب شیرین با نام mub puffer بومی آفریقا بوده و بطور وسیعی در دریاچه Tanganyika و رودخانه Congo basin گسترش یافته است. این گونه یكی از بزرگترین ماهیان بادكنكی آب شیرین است و به عنوان puffer واقعی آب شیرین به حساب می آید. شرایط آب شامل PH متوسط با درجه حرارت ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است. حداكثر اندازه این گونه ۷۵ سانتیمتر است.
▪ T. nigroviridis
ماهی بادكنكی خال سبز به دلیل داشتن رنگ سبز زمردی كه موجب كنتراست زیبا با خالهای سیاه شده است، بومی نواحی گرمسیری كشورهای آسیای شرقی شامل نواحی ساحلی هندوچین و فیلیپین تا هند می شود. آنها در آبهای شیرین و لب شور یافت می شوند و ماهی رایج درتجارت گونه های آكواریومی است. حداكثر اندازه این گونه ۱۵ سانتی متر است. این ماهیان پرخاشگر بوده و اغلب به تنهایی نگهداری می شوند. شرایط آب متوسط سخت با PH=۸ تا ۵ / ۸ , سختی آب ۹ و درجه حرارت ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد می باشد.
منبع : علوی


همچنین مشاهده کنید