شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

خواص داروئی غضروف کوسه


خواص داروئی غضروف کوسه
● تركیبات فعال بیولوژیكی موجود در غضروف كوسه
غضروف كوسه یك منبع عالی و موثر از مولكول های فعال بیولوژیكی است. زیرا كوسه ها دارای اسكلت داخلی غضروفی وسیع می باشند. برعكس پستانداران مثل گاو و پرندگان و جوجه كه دارای درصد كمی از غضروف می باشند.
امكان اینكه غضروف بتواند منبع یك یا چند نوع ماده مهاركننده رگ زائی جهت معالجه سرطان باشد مورد مطالعه قرار گرفته است. مواد ساختمانی عمده غضروف كوسه شامل چند نوع پروتئین كلاژن و چند نوع گلیكوزا مینوگلیكان كه همه پلی ساكارید هستند. یكی از اینها كوندروتین سولفات كه یك گلیكوزا مینوگلیكان موجود در غضروف می باشد.
دلایل زیادی وجود دارد كه غضروف كوسه شامل حداقل یك مهاركننده رگزائی است كه دارای گلیكوزا مینوگلی كان است . بعضی از گلیكوزا مینوگلی كان های موجود در غضروف دارای خواص ضد التهابی و محرك سیستم ایمنی بدن بودن و پیشنهاد می شود كه هم خود اینها و هم مواد حاصل از تجزیه آنها برای سلولهای توموری سمی می‌باشد.
کوندروتین سولفات تركیب طبیعی در غضروف است كه باعث مهار و بلوكه شدن آنزیم های كه در تخریب بافت غضروف نقش دارند می شود و همچنین باعث افزایش نگهداری آب و نگهداری حالت الاستیكی در غضروف مفاصل می شود به این دلیل كوندروتین سولفات بعنوان یك مكمل غذایی جهت درمان آرتروز استخوانها معروفیت دارد كوندروتین معمولاً در تركیب با گلوكز آمین كه یك تركیب دیگر موجود در شكل گیری غضروف می باشد فروخته می شود. یافته های جدید دلالت بر این می كند كه كوندروتین سولفات به خانواده هتروپلی ساكارید كه به گلوكز آمینوگلی كان ها معروف هستند GAGS می باشد .
كوندروتین سولفات دارای انواع AوBوC است و آنچه مد نظر ما است كوندروتین سولفات نوع C است كه در غضروف كوسه یافت می شود . كوندروتین سولفات C ، اغلب كوندروتین سولفات ۶ نیز نامیده می شود و عملكرد این اگر بصورت خوراكی مصرف شود باعث نگهداری ساختار و عملكرد غضروف و كاهش درد مفاصل در بیماری آرتروز استخوان و كاهش التهاب می‌باشد.
كوندروتین سولفات باعث مهار آنزیم های كه نقش در توقف انتقال مواد مغذی به غضروف هستند می شود كوندروتین سولفات و هیالورونیك اسید تركیبات اصلی اگریكن (پروتوگلی كانهای تجمع یافته) هستند كه در غضروف مفاصل یافت می شوند.
آگریكن ها دارای خاصیت ضربه‌گیری در غضروف مفاصل هستند و این كار با متورم كردن غضروف انجام می‌دهند كه توسط خاصیت ارتجاعی فیبرهای كلاژن مهار می شود این تعادل به دلیل خاصیت ارتجاعی در مقابل دفرمه شدن غضروف مفاصل كه برای عملكرد آنها بسیار حیاتی است صورت می گیرد. هیالورونیك اسید همچنین در مایع سیانو ویال (مایع غضروفی) یافت می شود كه باعث روان كردن حركت مفاصل می شود.
با پیشرفت دژنره شدن مفاصل در بیماری آرتروز استخوان، سنتز آگریكن ها كاهش پیدا می كند. و منجر به از بین رفتن خاصیت ارتجاعی غضروف و ایجاد درد و سایر علائم آرتروز استخوان می شود. تزریق درون وریدی هیارولونیك اسید و داروی F.D.A باعث كاهش درد و افزایش تحرك مفاصل می شود. اگر كوندروتین سولفات به مفاصل وارد می شود همین اثرات را خواهد داشت .
در مطالعات انسانی مصرف خوراكی كوندروتین سولفات با وزن مولكولی كم آن، منجر به افزایش هیالورونیك اسید و افزایش و زیسكوزیتی مایع داخل غضروف و كاهش كلاژیناز در مایع داخل غضروفی می شود . گلوكز آمین كه به مفاصل وارد می شود باعث مهار آنزیم های دخیل در تجزیه غضروف و افزایش تولید هیارولونیك اسید می شود . كوندروتین سولفات با وزن مولكولی كم در روده كوچك و معده جذب می‌شود و همچنین در درمان و پیشگیری از آرتروز هم خودش به تنهایی و هم در تركیب با مكمل های گلوكز آمین مورد استفاده قرار می گیرد.
گلوكز آمین از بافت حیواناتی مثل خرچنگ ، لابستر، میگو استخراج می شود و كوندروتین سولفات در غضروف حیواناتی مثل كوسه یافت می شود. اینها بعنوان مکمل هل ی غذائی معروف هستند.
گلیكوز ا مینوگلیکان عمده در غضروف كوسه كوندروتین سولفات بعلاوه كلاژن است غضروف كوسه شامل ۱۰% -۵% آب و مقادیر زیادی كلسیم و فسفات و چند مولكول كم وزن است و اینها باعث فعالیت ضد رگزائی است، و این مواد بعنوان دارو مورد استفاده قرار می گیرند.
غضروف كوسه به ضد سرطان بودن، ضد التهاب آنتی اكسیدان و ضد تصلب شرائین معروف است. امروز از غضروف كوسه مستقیماً در درمان سرطانهای پیشرفته در انواع مختلف فاز IوII استفاده می شود.
اینها منبع مطمئن قابل جذب با اثرات جانبی كم می باشد. كوندروتین سولفات یك مولكول بزرگ است در انسان ۷۰% آن در اثر مصارف خوراكی در روده ها جذب می شود. در غضروف و مفاصل متمركز می شود در غضروف مفاصل ، كوندروتین سولفات نقش مهم ساختاری در باند شدن یا فیبركلاژن داشته همچنین اثر متابولیكی در مفاصل كه به طور رقابتی از اثرات آنزیم های مخرب در مفاصل كه باعث تجزیه تركیبات می شود جلوگیری می كند.
دانشمندان چینی هم موفق به استخراج فاكتورهای ضد رگزائی از غضروف كوسه شده‌اند كه بعنوان داروهای ضد سرطان معروف هستند. این دو فاكتور به نام Angiogenesis inhibitory factor SCAIFI-II Shark Cartilage توسط گروهی از محققین دانشگاه شانگهای فانداكف شده است.
● سایر تركیبات موجود در غضروف كوسه
اسكولامین یك آمینو استرول است كه جزء مولكول های كوچك بود كه كوسه كبد dogfishاستخراج می شود در درمان سرطان رحم، پروستات، تومور مغزی موثر می باشد.
اسكولامین یك آنتی بیوتیك آمینو استریول در كوسه است در سالهای اخیر آنتی بیوتیك های با وزن مولكولی كم از بسیاری از حیوانات استخراج شده این عوامل كه شامل پپتیدها، چربی ها و آلكالوئیدها است دارای خاصیت آنتی بیوتیكی در مقابل میكروبهای محیطی بوده و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن دارند.
طیف وسیعی از آنتی بیوتیك های استروئیدی را از بافت های كوسه Squalus acanthias استخراج كردند این آنتی بیوتیك ها محلول در آب بوده كه به آنها اسكالامین گفته می شود كه دارای فعالیت قوی ضد رگزائی هم در مقابل باكتریهای گرم مثبت و هم باكتریهای گرم منفی همچنین دارای خاصیت قارچ كشی بوده و ضد پروتئوزوئری می باشند.
ماده دیگری به نام MSI-۱۸۵۷ جهت درمان سرطان و كوچك كردن تومور در مقایسه با سایر داروها از جمله placebo در مطالعات حیوانی مورد استفاده قرار می گیرد.
اسكالامین علاوه بر نقش ضد رگزائی اش از رشد تومور جلوگیری كرده باعث كوچك شدن آن می شود در آزمایشات روی حیوانات قدرت رشد سرطان را متوقف كرده و از تشكیل رگ های خونی جدید جلوگیری می كند و از انتقال آن به سایر بافت ها جلوگیری می كند.
تركیب دیگری كه از كوسه dogfish استخراج شده باعث كاهش وزن در موش هاا می‌شود خاصیت ضد چاقی این ماده جدید در دانشگاه پنسیلوانیا مورد تحقیق قرار گرفته است. این ماده كه به نام MSI-۱۴۳۶ نام دارد ماده طبیعی استخراج شده از كلسترول به دست آمده از كبد كوسه dogfish روی موش ها و خرگوش های چاق تست شده است. موشهای كه از ماده MSI-۱۴۳۶ تغذیه كرده اند دچار كاهش وزن شدند.
اما نكته قابل توجه در این موش ها این بود كه اینها به جای كاهش در وزن ماهیچه های بدن دچار كاهش در چربی بدن شده و بدون اینكه در متابولیزم طبیعی بدن كاهشی مشاهده شود. علت عدم تاثیر مثبت داروهای رایج در درمان چاقی این است كه آنها باعث كاهش اشتها می شوند و بدون جهت جبران كاهش كالری، متابولیزم را كاهش پیدا می دهد و به جای كاهش چربی از وزن ماهیچه كم می شود ولی اضافه كردن MSI-۱۴۳۶ این كمبود را جبران می كند.
MSI-۱۴۳۶ در حیواناتی كه فرم چاقی آن چه با منشاء ژنتیكی و چه با منشاء تغذیه ای باشد را جبران می كند. MSI-۱۴۳۶ جهت درمان HIV هم موثر است زیرا آن از تكثیر HIV در آزمایشگاه جلوگیری می كند.
غضروف كوسه در فرم های كپسولهای mg۲۵۰، mg۵۰۰، mg۷۴۰ ، mg۷۵۰ و پودرهای glscoop ۶ و قرض های mg ۷۴۰، mg۷۵۰ عرضه شده اند. كه mg۷۵۰ باید ۳ تا ۴ بار در روز استفاده شود . باید غضروف كوسه به صورت ۱۰۰% خالص خریداری شود.
محصولات غضروفی به صورت تجاری در آمریكا بعنوان مكمل های غذایی فروخته می‌شوند بیش از ۴۰ نام مختلف تجاری از غضروف كوسه در دسترس مصرف كنندگان قرار دارد .
ترجمه و گردآوری از صفیه دریانورد


همچنین مشاهده کنید