چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


همه چیز به پول تبدیل شده و آمادهء رشد است


همه چیز به پول تبدیل شده و آمادهء رشد است
خواننده ای روی سرمایهء راکدی نشسته و می خواهد شاهد رشد آن باشد. متخصصین ما برای سهام وی یک راهنمائی سه مرحله ای را پیشنهاد می کنند.
● سئوال (نیویورک):
من ۲۴ سال سن دارم. در حساب اینترنتیم حدود ۶۵،۰۰۰ دلار، و در صندوق تعاونی تقریبآ ۲۵،۰۰۰ دلار پول دارم. به نظر شما به منظور تحصیل رشد حداکثر از دارائیم بهتر نیست هر آنچه که دارم در صندوق تعاونی بریزم؟ - نیک، نیویورک
▪ جواب: تجربهء من در بسیاری از موارد مالی – بدون قید دیگر جوانب زندگی – این است که "تصمیم گیری های دیجیتالی" زیاد خوب نیست. منظور من از "تصمیم گیری های دیجیتالی" چیست؟ منظور من همان تصمیم گیری هائی است که تنها جنبهء سیاه و سفید آن را در نظر دارند و رنگ خاکستری یا هیچ رنگ دیگری مد نظرشان نیست. مثلآ تصمیم شما در مورد گذاشتن تمام پولتان در سهام و نه در اوراق قرضه است (و برعکس)، و یا حتی تبدیل سرمایهء اینترنتی یا غیره به یک چیز دیگر.
پس با وجود این که تآیید می کنم در چنین سنی سرمایهء زیادی به صورت راکد در حساب شما وجود دارد، و طبیعتآ شما مایلید که در جهتی سرمایه گذاری کنید که پتانسیل رشد خوبی در درازمدت داشته باشد، به عقیدهء من راه های بهتری برای رسیدن به این هدف وجود دارند.
پس قبل از "ارزش شکنی سرمایه" (یا هر چیز دیگر در ارتباط با این مورد)، به شما پیشنهاد می کنم تا ابتدا سه سئوال زیر را از خود بپرسید و سپس اجازه دهید تا جواب سئوال هایتان راهنمای شما در سرمایه گذاری هایتان باشند.
● حقیقتآ من نیازمند چه میزان پول نقد هستم؟
حتی اغلب سرمایه گذارانی که از موقعیت رشدی خوبی بهره برده اند، حداقل به مقداری پول نقد در حساب بانکی، در صندوق بازار پول، یا اعتباراتشان احتیاج دارند. در غیر این صورت، اگر برای خلاصی از نیازمندیهایتان در هنگام بیکاری، یا مخارج پیش بینی نشده به پول احتیاج داشتید، دیگر لازم نباشد که از سرمایه گذاری خود در زمان نامناسب کنارکشیده آن را به خاطر نیاز به پول بفروشید.
اغلب توصیه می شود که مخارج شش ماه زندگی مناسب را در حساب بانکی و حتی به عنوان ذخیره برای موارد اضطراری نگهداری کنید. به نظر من این توصیه ها بسیار خوب است ولی حتی اگر شما می خواهید در آیندهء نزدیک احتیاجات دیگری را نیز برآورده سازید، لازم است ذخیرهء مالی شما بیشتر باشد.
آیا در چند سال آینده تصمیم به خرید ماشین و یا پیش پرداخت برای خرید خانه دارید؟ اگر احتمال آن زیاد است و یا اگر فکر می کنید ممکن است پرداخت های بزرگ تری نسبت به اندوختهء خود داشته باشید، باید این فاکتورها را نیز در ردهء احتیاجات جانبی و افزوده در محاسباتتان بگنجانید.
سپس، مثلآ می توانید مبلغ محاسبه شدهء حدود ۱۵،۰۰۰تا ۲۰،۰۰۰ دلار را در حساب بانکی خود نگاه دارید. جواب شما به دو سئوال بعدی کمکی است به برآورد چگونگی سرمایه گذاری با بقیهء مبلغ سرمایه.
● نیاز واقعی من به چه میزان رشد در سرمایه است؟
قبول دارم که تمرکز بسیاری از سرمایه گذاران جوان در رشد درازمدت سرمایهء آنهاست. ولی زمانی که کسی صحبت از "حداکثر رشد" را می کند، من شروع به نگرانی می کنم.
چرا؟ خوب صادقانه بگوئیم این از جملاتی است که یک فرد، تاسش را درست در زمانی می اندازد که بازار خوب است و شروع به مانور تا ارتفاع جدیدی نموده است. ولی معنی دیگر صعود تا حداکثر رشد، داشتن شجاعت کامل برای سقوط دروه ای است. ما در پنج سال گذشته حقیقتآ سقوط شدیدی نداشته ایم. از آنجائیکه در آن زمان شما ۱۹ سالتان بود به یاد ندارید.
ولی اگر بخواهید این کار را هم بکنید، تجربهء دیگری است که شاهد سقوط ۵۰ درصدی ارزش سرمایهء خود در عرض یک ماه باشید. ناگهان حتی کسانی که شدیدآ خواهان رشد بودند و همیشه می گفتند اعصابی فولادی در مقابله با ریسک گرفته شده در زندگیشان دارند، حدس دوم را زمانی می زنند که مجبور به فروش در پائین ترین حد سقوط سرمایه شان بوده اند. پس باید در چگونگی ایجاد دارائی متقابل واقع گرا بود.
ممکن ایست برخی معتقد باشند که برای افرادی به سن شما همان بهتر است که صد در صد سرمایهء خود را در سهام مشارکت دهید، زیرا به هر حال تاریخ نشان داده است که سهام قادر به بالاترین بازگشت مالی در بلند مدت بوده است. و برای فردی به سن شما فرصت بسیاری برای جبران فراز و نشیب های بازار فراهم می آید.
ولی این که بگوئید:" بگذار تمام سرمایه ام در بازار سهام باشد" برای من زیادی دیجیتالی است. از ته قلب بگویم، من بیشتر فردی آنالوگی هستم، ولی باز عقیده دارم که سرمایه گذاران جوان بهتر است کمی شرط بندی هایشان را مهار کنند. ممکن است که سهام نتوانند به همان خوبی که در گذشته عمل کرده اند باشند. ممکن است سهام بتوانند تا مدت زمان طولانی تری به خوبی خود را نگه دارند، ولی هنگام ذوب بازار اگر تمام پول شما در سهام باشد شما نمی توانید خود را خوب نگه دارید. اگر بخشی از سرمایهء شما در اوراق قرضه باشد، گذر شما را از دوران سخت بازار راحت تر خواهد کرد.
در هر حال من فکر می کنم بهتر است بخشی از سرمایه در اوراق قرضه باشد، مثلآ ده درصد آن- و حتی زمانی که ارزش دارائی شما رکود نشان دهد می توانید میزان آن را اضافه نمائید. برای بدست آوردن راهنمائی های لازم در تقسیم سرمایهء خود میان سهام و اوراق قرضه را در سایت ما Asset Allocator tool چک کنید.
● از چه صندوق سرمایه گذاری تعاونیی می توانم چنین رشدی را بدست آورم؟
صندوقهای سرمایه گذاری تعاونی متعددی وجود دارند. شما می توانید ۶۵۰۰ انتخاب داشته باشید (یا حتی بیشتر، اگر کلاسهای مشارکتی مختلف مربوط به یک صندوق سرمایه گذاری را هم بشمارید). نکتهء اصلی آن است که صندوقی را انتخاب کنید که پیشهاد ارجع تری هستند، یا حد اقل اشتراک مساعی داشته، و در دراز مدت دستآورد بیشتری داشته اند.
من اولین نفری خواهم بود که بگویم غیرممکن است که واقعا بتوان بهترین صندوق سرمایه گذاری را انتخاب کرد. در حقیقت استاندارد خاصی برای آن وجود ندارد زیرا چیزی که برای کسی بهترین است ممکن است برای دیگری بهترین نباشد. ولی در هر حال راه های زیادی وجود دارند که می توانند شانس انتخاب شما را افزایش دهند.
اولین راه این است که در مورد شیوهء انتخاب صندوق سرمایه گذاری سیستماتیک و با دیسیپلین باشید. ابتدا با جستجو در مورد صندوق هائی که واحد قیمت (حق الزحمهء) پائین تری دارند شروع کنید، سپس به صندوق هائی مراجعه کنید که در دوره های زمانی متفاوتی دارای اشتراک مساعی و تعاون در کارها بوده اند، سپس چک کنید که با ریسک هائی که صندوق داشته هنوز سود بدست آمده در لاین یا خط می باشد یا خیر. این تحقیقات را می توانید در Fund Screener tool سایت ما انجام دهید.
باز احتمالآ باید به مطالعهء دقیق تری نیز بپردازید. ممکن است بخواهید بدانید که آیا هنوز همان مدیری که عامل اجرای عملیاتی بوده که شما را تحت تآثیر قرار داده در پست خود باقی است. و اینکه شما صندوقی را بخواهید که با سهامداران خود منصفانه رفتار می کند. با چک کردن سایت هائی که این صندوق ها را پوشش می دهند- Morningstar&#۰۳۹;s site، و به طور مثال بخش funds section سایت ما می توانید صندوق های سرمایه گذاری که دارای چنین مشخصات و کیفیاتی باشند را انتخاب کنید. ولی باید کمی هم بخواهید کار صرف آن کنید.
اگر راه آسان تر را ترجیح می دهید، می توانید جستجوی خود را در لیست صندوقهای از قبل اسکرین شده شروع کنید. ولی در چنین مواردی من خودم اطلاعاتی دارم که چنین لیست هائی چگونه درست شدند و به همین دلیل با اطمینان خاطر و راحتی می توانم برایتان توصیه هائی داشته باشم. منظور من MONEY Magazine&#۰۳۹;s Money ۷۰ list است، که فهرستی از صندوق هائی را که با دارائی های متنوعی بنا گردیده اند، و در هر دسته بندی که مورد نیاز شما است، در اختیار تان قرار می دهد. اینجا برای شروع محل بسیار مناسبی است تابا لیست نامزدهائی آشنا شوید که می توانید با جزئیات بیشتری بر روی آنها تحقیق کنید.
اگر بخواهید تا مسائل از این که هست نیز آسان تر شوند، می توانید یکی از دو مورد زیر را انجام دهید. بچسبید به Index funds در MONEY ۷۰. از آنجائیکه این صندوق ها معمولآ بر بازارهای شناخته شده ای سرمایه گذاری می کنند، شما دقیقآ می دانید که چه به دست خواهید آورد. و دیگر نیاز به نگرانی در مورد سر پست بودن مدیری که عملیاتی را اجرا می کند نیست. و از طرفی شما مقدار کمتری بابت حق الزحمه از دست خواهید داد.
شما حتی می توانید بر یکی از مواردtarget-date retirement funds هم سرمایه گذاری کنید. تنها کافی است صندوقی را انتخاب کنید با قید تاریخی که احتمالآ در آن زمان بازنشسته خواهید شد، بلافاصله تنوعی از دارائی های سهام و اوراق قرضهء متناسب با سن خود را دریافت خواهید کرد. با بالا رفتن سن شما ترکیب صندوق بیشتر به اوراق قرضه شیفت خواهد کرد و تا زمان نزدیک بازنشستگی شما ارزش آن نوسان کمتری خواهد داشت؛ که البته معقولانه است زیرا طبیعتآ شما ترجیح می دهید از نوسانات و ضربه های بزرگ به کل ارزش سرمایه گذاری هایتان در مراحل بعدی زندگی جلوگیری به عمل آورید.
پس از فکر دیجیتالی خود بیرون بیائید و سعی کنید با جزئیات بیشتری در مورد امور مالی خود بیاندیشید. یعنی قبل انجام هر حرکتی فرصت بیشتری به خود بدهید.
آسمان


همچنین مشاهده کنید