چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


بی‌اعتمادی به قبوض ارتباطات سیار


بی‌اعتمادی به قبوض ارتباطات سیار
«یقین دارم كه این مبلغ به اشتباه محاسبه شده چون من استفاده چندانی از تلفن همراه نداشته‌ام» یا این جمله: «من به مبلغی كه در فیش‌های تلفن‌همراه لحاظ می‌شود، اعتماد ندارم و همیشه قبل از پرداخت قبض برای اطمینان از این مبلغ به اداره مخابرات مراجعه می‌كنم.»
یا این جمله «با این وضعیت گویا ما هیچ نقشی در كنترل هزینه تلفن‌همراه نداریم و ارتباطات سیار به میل خود این هزینه‌ها را محاسبه می‌كند.»
آیا جملات بالا برای شما هم كه یكی از ۱۵ میلیون مشترك شركت ارتباطات سیار هستید، آشنا نیستند؟ آیا خود شما هم جملات مشابهی را با دوستان و همكاران خود سهیم نشده یا نشنیده‌اید؟
این جملات را مشتركان ارتباطات سیار در خراسان شمالی گفته‌اند. ولی یك پرس‌وجوی كوچك و نه یك نظرسنجی جامع از اطرافتان شما را نیز به پاسخ‌های مشابهی می‌رساند.
جالب آنكه عده‌ای اصولا نمی‌دانند منظور از برخی پارامترهای هزینه‌ای در قبض موبایل چیست. «هزینه جابه‌جایی» در حالی كه شما از محل كار و زندگی خود جابه‌جا نشده‌اید. «هزینه مكالمات بین‌شهری» در حالی كه نه به شهری رفته‌اید و نه از شهری با شما تماس گرفته شده است.
مجموع این موارد روی هم اگرچه برای هر مشترك شاید رقمی بشود كه تلاش برای پیگیری و اثبات آن به همان میزان هزینه‌ روی دست مشترك می‌گذارد و به این ترتیب شاید در ۹۰ درصد موارد مشترك از پیگیری موارد مشكوك در قبض خود منصرف می‌شود اما موضوع اختلاف‌نظر مشتركان با ارتباطات سیار یا بی‌اطلاعی مشتركان از برخی هزینه‌هایی كه بعضا به درستی نمی‌دانند برای چیست، زمانی كه ضرب در ۱۵ میلیون شود، عدد قابل ملاحظه‌ای خواهد شد.
نكته جالب‌تر آنكه بر فرض مشتركی هم كه به طور كامل بداند منظور از پارامترهای هزینه‌ای در قبوض هزینه چیست و قید كار، زمان، هزینه و زندگی خود را نیز بزند تا موضوع را تا انتها پیگیری كند، بازهم نمی‌تواند چندان راه به جایی ببرد. چراكه یك مشترك اصولا نمی‌تواند مدارك و مستندات لازم را ارایه كند. مگر آنكه تاییدات قضایی ۲۴ ساعته در یك اتاق محبوس باشد و تعداد و زمان مكالمات را ثبت و ضبط كنند و در آخرماه منتظر قبض باشند تا آن وقت بتوانند اقامه دعوا كنند.
اگرچه مقصود نگارنده در این متن وجود اشتباهات و محاسبات اضافی آن هم به صورت عمدی نیست اما اینها مواردی هستند كه طبعا پاسخی از سوی شركت ارتباطات سیار به آنها داده نخواهد شد چراكه مدیرعامل این شركت در نشست‌های اخیر خود از روزنامه‌نگاران دعوت به عمل نمی‌آورد تا مبادا در برابر چنین ابهامات و پرسش‌هایی قرار بگیرد.
اگرچه شنیده شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی و بازرسی نیز متوجه چنین مسایل و مشكلاتی شده‌اند و در این خصوص اقداماتی انجام شده و مواردی نیز در دست اقدام و بررسی است.
اما به اعتقاد نگارنده، اگر روزی تصمیم نمایندگان درخصوص استیضاح وزیر ارتباطات شكل عملی و جدی به خود گرفت، بد نیست تا هزینه‌های غیرشفاف و عدم پاسخ‌دهی مدیران ارتباطات سیار در این خصوص را هم به عنوان یكی از محورهای مهم در طرح استیضاح خود بگنجانند.
در حال حاضر كه به نامه روزنامه‌نگاران به وزیر ارتباطات درخصوص عدم پاسخ‌دهی مدیرعامل ارتباطات سیار، پاسخی داده نشده است بنابراین شاید از این پس چاره‌ای جز پیگیری ابهامات از طرف نهادهای نظارتی همچون مجلس شورای اسلامی و یافتن پاسخ‌های لازم باقی نمانده باشد.
علی شمیرانی
منبع : اخبار فناوری اطلاعات ایتنا


همچنین مشاهده کنید