سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

انتخابات ترکیه تاثیرگذار و پرتنش


انتخابات ترکیه تاثیرگذار و پرتنش
«اگر حوادث پارلمانی اخیر در تركیه رخ نمی داد و این كشور شاهد تحولات سیاسی جدید یا به عبارتی كشمكش های سیاسی جدیدی نمی بود، انتخابات آینده این كشور به عنوان یك انتخابات مهم و بسیار حساس در منطقه و جهان مطرح نمی شد.
با توجه به تهدیدهایی كه در حال حاضر منطقه با آن روبرو است و با توجه به تمامی طرح های استعماری غرب و در رأ س آن آمریكا در منطقه تحت عناوین مختلف چون خاورمیانه بزرگ یا خاورمیانه جدید، انتخابات آینده تركیه بسیار مهم و سرنوشت ساز خواهد بود.
آن چه كه در حال حاضر مهم است آن است كه در این برهه بسیار حساس چه كسی رهبری آینده تركیه را بدست خواهد گرفت و رییس جمهور آینده این كشور با چه سیاست هایی این كشور را اداره خواهد كرد؟»
پایگاه اینترنتی اسلام آن لاین با ارایه تحلیلی تحت عنوان «انتخابات تركیه؛ یك واقعیت تاثیرگذار گریز ناپذیر در منطقه» می نویسد: «داستان حكومت های تركیه و تاریخی كه هر یك از این حكومت ها از خود در این كشور به یادگار گذاشته اند، یكی پس از دیگری جالب و قابل تامل و شنیدنی است. در طول ۷۹ سال از عمر تركیه، از زمان تشكیل جمهوریت در این كشور یعنی سال،۱۹۲۳ پنجاه و شش حكومت در تركیه تشكیل شدند و هر یك از این حكومت ها در فراز و نشیب صعود و سقوط خود تحولاتی را برای تركیه بر جای گذاشتند.
پایان هر یك از این حكومت ها به مثابه صفحه جدیدی در تاریخ این كشور است، صفحه ای كه از یك سو شكاف موجود میان تركیه و اتحادیه اروپا را عمیق كرده است و از سوی دیگر این كشور را با بحران تعددطلبی احزاب كه دیگر تاب و تحمل غل و زنجیرهای قانون آتاترك را نداشتند، مواجه ساخت. تخمین زدن این مطلب كه چه كسی برنده انتخابات آینده تركیه است كار سختی نیست اما تضمین این مطلب كه قوانین آتاترك بالاخره به چه كسی اجازه پیروزی در این انتخابات را خواهد داد كار مشكلی خواهد بود.»
در ادامه این تحلیل آمده است: وقایع موجود در پس قضیه انتخابات تركیه قضایای بسیار قدیمی هستند كه برخی از این قضایا به دهها سال پیش باز می گردد و برخی از این قضایا به دو سال اخیر و اوج تغییرات سیاسی كه تركیه شاهد آن بود باز می گردد. تغییرات مهم در تركیه از زمان تصویب قانون مشروط و محدود تعدد احزاب سیاسی در این كشور رخ داد.
از بطن این قانون حزب عدالت و توسعه تركیه سر بیرون كشید، حزبی كه به اعتقاد غربی ها و شرقی ها توانست شكاف اختلافات موجود میان نظام سكولار رادیكالی آتاترك و دین اسلام را به حداقل برساند.
سفیر آمریكا در تركیه در گفتگو با یك پایگاه اینترنتی در ارزیابی حزب عدالت و توسعه و نگرانی های موجود در تركیه نسبت به قدرت گرفتن این حزب و كسب پست ریاست جمهوری از سوی كاندیدای آن می گوید: «عبدالله گل، وزیر امور خارجه تركیه كه كاندیدای حزب عدالت و توسعه برای كسب پست ریاست جمهوری این كشور است فردی سیاستمدار با گرایش های اصلاح طلبانه است و دید كشورهای اروپایی و غربی به وی بر این اساس است.
اما این كه برخی اظهار می دارند كه گل فردی تندرو است و دیدگاه های سیاسی اش ارث باقی مانده از آتاترك یعنی نظام سكولار را به خطر می اندازد نگرانی های كاملا بی جا و دور از واقع است.»پایگاه اینترنتی اسلام آن لاین در این تحلیل خود می نویسد: «به هر حال برغم تمامی اعتراضات غرب و در رأس آن اتحادیه اروپا به احزاب سكولار تركیه این احزاب همچنان در حالت آماده باش و وضعیت جنگی به سر می برند. گر چه در حال حاضر سكوت این احزاب را شاهدیم اما این سكوت، سكوت مقطعی و یا به عبارتی آرامش قبل از طوفان است. به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران سیاسی عقب نشینی عبدالله گل از كاندیداتوری ریاست جمهوری تركیه می تواند كلید حل بسیاری از بحران های این كشور باشد.
در صورتی كه گل بر این مطلب اصرار كند كل آینده سیاسی این كشور به خطر خواهد افتاد زیرا در چنین صورتی احزاب سكولار رادیكالی تركیه و در رأس آن ها هرم اصلی قدرت در تركیه یعنی ارتش دست به كودتای مجدد خواهند زد و این كودتا بسیاری از دست آوردهای سیاسی و دموكراسی در این كشور را به خطر خواهد انداخت.
مطمئناً عبدالله گل از كاندیداتوری خود برای پست ریاست جمهوری در این كشور عقب نشینی می كند اما این عقب نشینی برای حزب عدالت و توسعه تركیه بی نتیجه و بی فایده نخواهد بود زیرا این اقدام گل منجر به آن خواهد شد كه حزب عدالت و توسعه تركیه اكثریت پارلمان این كشور را در انتخابات آینده بار دیگر كسب كند و به این ترتیب تلاشهای این حزب برای انجام برخی از اصلاحات مر بوط به قانون انتخابات ریاست جمهوری با توجه به اكثریتی كه در اختیار دارد موفقیت آمیز و نتیجه بخش خواهد بود.»
در این تحلیل هم چنین آمده است: «بسیاری از سیاستمداران اعتدال گرای ترك بر این نظرند كه اتحادیه اروپایی بی تاثیر در بحران اخیر تركیه نیست. به اعتقاد این سیاستمداران بسیاری از مقامات مسوول اروپا اخبار ناامیدكننده ای را به مسوولان و فرماندهان ارتش تركیه در زمینه عدم احتمال پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا منتقل ساخته اند و همین امر منجر به آن شد كه ارتش تركیه كه براساس اعتقاد ترك ها به ارتش عصیانگر فعال و همیشه آماده كودتاهای نظامی معروف است، به فكر كودتای نظامی دیگر بیافتد.
این ارتش پس از آن كه به این نتیجه رسید كه دیگر هیچ چیز برای از دست دادن ندارد و قضیه پیوستن تركیه به اتحادیه اروپا منتفی شده است به فكر كودتا با دیگر احزاب سكولاریسم علیه حكومت فعلی تركیه افتاد؛ همان كاری كه با دیگر حكومت های سابق تركیه انجام داد. به هر حال در حال حاضر تركیه بحران جدی را سپری می كند و بیش از هر زمانی رهبران سیاسی این كشور به اتخاذ یك تصمیم عاقلانه و منطقی نیازمندند.»
در پایان این تحلیل آمده است: «رجب طیب اردوغان، نخست وزیر تركیه این چهره كاریزماتیك حزب عدالت و توسعه تركیه كه بیش از پنج سال با درایت كامل این حزب را رهبری كرده است و موفقیت های بزرگی را در عرصه سیاست های خارجی و داخلی این كشور به ثبت رسانده است امروز تحت فشارهای بسیار زیاد و بر سر چند راهی انتخاب قرار گرفته است. هر تصمیمی كه اردوغان اتخاذ كند برای آینده منطقه نیز مهم و حساس خواهد بود به خصوص در شرایطی كه عراق در آ ن بسر می برد و بحران هایی كه در لبنان و فلسطین جاری است. منطقه دیگر تحمل بحرانی جدید و انقلابی جدید را در خود ندارد.
البته موضع بحران تركیه برای آمریكا نیز بسیار حائز اهمیت و حیاتی است. كاخ سفید در حال حاضر بیش از آن كه به یك انقلاب نظامی در تركیه و تغییر حكومت در این كشور نیاز داشته باشد به ثبات سیاسی در این كشور نیازمند است. زیرا بی ثباتی و بحران در تركیه بی تاثیر بر افزایش بحران های آمریكا در عراق نخواهد بود هر چند كه هم اكنون نیز با وجود یك حكومت مركزی قوی در تركیه، مرزهای شمالی عراق و این كشور دایما شاهد درگیری و بحران است.»
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید