پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


کاخ آرزوها


کاخ آرزوها
«راه بین «حس ناكامی و افسردگی» و «درك خوشبختی و رضایتمندی» گرچه طولانی و مرتفع است اما با نردبان خرد و عقل به خوبی طی‌ می‌شود.»
این صحبت مردی است كه خود به خوبی با كمبود و شكست‌های زندگی كنار آمده است! «لورنت گرنیر» از پدر و مادری كانادایی متولد شد و تمام سال‌ها و روزهای دوران كودكی را صرف كسب مهارت های ورزشی مختلف كرد.او در سال‌های پایانی دوران كودكی به هیچ چیز نمی‌اندیشید مگر «ورزش حرفه‌ای»!بسیاری از اطرافیان تصور می‌كردند در آینده‌ای نزدیك او را در حال دریافت مدال‌های باارزش ورزشی در رشته‌های مختلف خصوصا «شنا» خواهند دید!اما ظاهرا فاصله بین «احساس رضایتمندی» و تبدیل آن به «حس افسردگی» برای او كم بود! در سال‌های پایانی دوران نوجوانی در اثر یك حادثه تلخ رانندگی «فلج» شد. او كه تا هفده سالگی عضلات قوی، سرشانه‌های پهن و قدی بلند داشت و آینده‌ای خوب را برای خود ترسیم كرده بود. ناگهان «كاخ آرزوهایش» فرو ریخت و نمی‌دانست چگونه با ناتوانی ناگهانی كنار آید!
كم‌كم مشكلات روحی و اختلالات جسمی همچون ناراحتی‌های پوستی و ادراری هم او را درگیر كرد. هر روز افسرده‌تر و ناامیدتر می‌شد.اما سرانجام روحیه سخت و مقاوم ورزشی به كمكش آمد و تلاش كرد با شرایط موجود كنار آید و راهی نو را برای درك خوشبختی و رضایتمندی به كار گرفت و به قول خودش از نردبان خرد و عقل استفاده كرد.به سراغ شعر و شاعری رفت.
احساسات درونی‌اش را به خوبی در قالب هنر بیان و جست‌وجو كرد.از طرفی ارتباطات عاطفی خود را با خانواده و دوستان قوی و سعی كرد حس شادی رفته را دوباره به زندگی بازگرداند. بارها و بارها به خود می‌گفت: «با آنچه پیش آمده سازش كن، جنگ نتیجه‌ای ندارد!» سعی كرد به رویاهای گذشته كه در آن شرایط برای او دست نیافتنی بود فكر نكند و از توانایی‌های موجود بهره گیرد.سال‌های نوشتن و شعر گفتن او را متوجه منابع غنی ذهنی‌اش كرد. ذوق و استعداد خوبی را در خود یافت و متوجه شد تنها سرمایه‌ او عضلاتی قوی نبوده است كه به خاطر از دست دادن آن احساس افسردگی و ناتوانی داشته باشد.او پس از قرار گرفتن در مسیر جدید زندگی تعبیر زیبایی از «خوشبختی» بیان كرد:
رسیدن به خوشبختی با تجزیه و تحلیلی ساده آغاز می‌شود. تغییر و اصلاح ساختارهای غلط و ناامیدكننده ذهنی. تغییری كه با نیروی عقل و كمك دوستان و خانواده حاصل می‌شود. نقطه شروع كار، آگاهی از وسایلی است كه خداوند در اختیار ما قرار داده و در صورت عدم استفاده از آن نادانی كرده‌ایم. او از این آگاهی و هوشیاری به عنوان «اصلی‌ترین ابزار، از جعبه ابزار زندگی» یاد می‌كند.«لورنت گرنیر» در حال حاضر كتاب‌هایی در زمینه تجربیات خود در اختیار جوانان قرار داده است و خود را انسانی «خوشبخت» می‌نامد.
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید