پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


شناخت هدف زندگی


شناخت هدف زندگی
بسیاری از مردم نمی‌دانند هدف از زندگی كردن چیست و تصوری گنگ و مبهم از "هدف زندگی" دارند و به تبع زندگی هدفمندی را هم سپری نمی‌كنند. اگر شما هم از این دسته افرادید می‌خواهم به شما بگویم كه دوست عزیز،هدف از زندگی، زندگی كردن هدفمند است. آیا در زندگی هدف خاصی را دنبال می‌كنی؟ به عبارتی آیا به معنای واقعی "زندگی" می‌كنی یا این كه خودت را در روزمرگی‌ها غرق كرده‌ای؟ هدف در زندگی آن چیزیست كه با همه وجودت به آن علاقه‌مندی و برای رسیدن به آن سخت تلاش می‌كنی و همه سختی‌ها را به جان می‌خری تا از لذت و خوشی‌های آن پیروزی بهره‌مند شوی. هنگامی كه بدانی ثمره تلاش و فعالیت‌های تو به دیگران هم سود می‌رساند و ممكن است زندگی آنها را نیز هدفمند كرده تغییر دهد، انگیزه‌ای آنچنان قدرتمند در وجودت شكل خواهد گرفت كه می‌توانی مشكل‌ترین كارها را نیز انجام دهی.
وقتی حس كنی كه برای دیگران مفید هستی،‌ شور و شوق و نیرویی راید الوصف پیدا می‌كنی كه در عبور از هر مانعی به كمكت خواهد آمد. دوست عزیز بدان كه اگر هدفت را از زندگی پیدا نكنی، همواره جایی خالی در وجودت حس می‌كنی و انگار كه چیزی گم كرده باشی سرگردان و بی‌هدف زندگی را سپری خواهی كرد ولی لذتی از آن نمی‌بری.
این كمبودهای درونی هستند كه احساس‌های تلخ ناامیدی، درماندگی، پوچی، طردشدگی، ناامنی، ترس و آسیب‌پذیری را به همراه می‌آورند و زندگی را به كامتان تلخ خواهند كرد.
پیدا كردن هدف زندگی امر واجبیست و هیچ كس نباید آن را به حاشیه رانده از آن غافل شود. تو نمی‌توانی هدف زندگی خود را در بین كتاب‌ها و مجلات و آگهی‌های بازرگانی پیدا كنی یا از كسی بخواهی كه هدف زندگیت را مشخص كند. این وظیفه فقط برعهده توست یا باید آن را كشف كنی یا این كه خلقش كنی.
ـ علاقه و خواسته‌های تو، تصمیم وعزم و اراده‌ات عواملی هستند كه هدفت از زندگی را شكل می‌دهند.
▪ به چه چیز بیش از همه علاقه داری؟
▪ دوست داری به چه كاری مشغول باشی و در چه كاری مهارت‌های بیشتری داری؟
▪ چه چیزی باعث می‌شود كه صبح از رختخواب بیرون بیایی؟
▪ دوست داری چه كار كنی كه دیگران را خوشحال كند یا گره‌ای از مشكلاتشان باز نماید؟
▪ آیا از كمك كردن به دیگران شاد می‌شوی؟ اگر این طور است دوست داری چگونه این كار را انجام دهی؟
▪ اگر بدانی شكست نمی‌خوری، دست به چه كاری خواهی زد؟
خداوند انسان را موجودی یگانه ومتفاوت از بقیه آفریده‌هایش خلق نموده است و هر كدام از ما استعدادها، توانایی‌ها و نیروهای بالقوه‌ای دارد كه باید آنها را در همین "هدف زندگی" جان بخشیم و به عرصه عمل درآوریم. هنگامی كه هدف زندگیت را بیابی، از زندگیت لذت خواهی برد چرا كه هر روز صبح با انگیزه انجام كارهای مورد علاقه‌ات از رختخواب بیرون می‌آیی، تمام روز با سعی و كوشش فراوان در جهت تحقق هدفت فعالیت می‌كنی و هنگامی كه می‌بینی دیگران از نتایج كارهایت بهره می‌گیرند و لبخندی سرشار از رضایت روی لب‌هایشان می‌نشیند، پی می‌بری كه تلاش‌هایت بیهوده نبوده است. به این ترتیب با خستگی رضایت بخشی به رختخواب می‌روی و خوابی خوش را تجربه می‌كنی. از ملزومات تعیین هدف اینست كه خود را به درستی بشناسی و از تمامی نقاط قوت و ضعف خود به تمامی آگاه باشی.
تو در كاری كه به آن علاقه‌مندی مهارت داری و آنچه را كه دوست داشته باشی به خوبی و با تمام وجود به انجام می‌رسانی. وقتی كه ما دریابیم كه به واقع به چه چیز علاقه‌مندیم، هیجان و شور و اشتیاقی بی‌مانند درونمان احساس خواهیم كرد كه ما را در مسیر نیل به آن هدف قرار داده تا به انتها كمكمان خواهد كرد. گاهی اوقات هم پیدایش این هدف و كشف آن باعث می‌شود كه ما ناامید و افسرده شویم چرا كه می‌بینیم چقدر فرصت‌ها را از دست داده‌ایم و تا برآورده كردن آرزوهایمان چه راه سخت و طولانی در پیش داریم. تو باید این دو احساس متضاد را كنار هم جمع كنی و آن نیروی بزرگ و انگیزه قدرتمند را برای جبران فرصت‌های از دست رفته به خدمت بگیری بدان كه شروع یك كار همیشه دشوارست ولی همین كه قدم اول را برداری، از آن خیال پردازیهای روزانه در میایی و به دنیای واقعیات پا می‌گذاری. به خاطر داشته باش كه مسافت هزار كیلومتری با شروع از یك گام پیموده می‌شود و كسی كه می‌خواهد كوه را جابه‌جا كند، ابتدا از جمع كردن سنگریزه‌ها آغاز می‌كند. این یك ضرب‌المثل معروف چینی است.
هنگامی كه دریابی به واقع از زندگی چه می‌خواهی و علاقه و خواسته‌ات در زندگی چیست، تصمیم می‌گیری كه به آن برسی و نقشه راه را ترسیم می‌كنی. این نقشه مسیرهای گنگ و مبهم را روشن كرده و راههایی كه به بن‌بست ختم می‌شوند را حذف می‌كند. وقتی كه مسیر به وضوح و روشنی مشخص شد، ماهیت و شكل هدف نیز اندك اندك روشن می‌شود و تو خواهی توانست ابعاد آن را به چشم ببینی. رویاهایتان را فراموش نكنید و به آنها جان ببخشید چرا كه بدون این آرزوها زندگی پویایی و نشاطش را از دست خواهد داد. آرزوها و تلاش‌هایی كه برای تحقق آنها صورت می‌گیرند، زندگی را به جریانی پربار، مفید، پویا و لذت‌بخش تبدیل خواهند كرد.
By:Stanely Joshua Kudolo
مترجم: آذین صحابی
منبع : روزنامه تفاهم


همچنین مشاهده کنید