پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سفر به دنیای «ویستا»


سفر به دنیای «ویستا»
● نگاهی به آخرین سیستم عامل شرکت مایکروسافت
با تکامل ویندوز ویستا (Vista) برای ارائه نسل جدیدی از سیستم عامل، روح تازه ای به کالبد دنیای کامپیوتر دمیده شد. توسعه ویستا که نام اصلی آن لانگهورن (Langhorn) است، از ۴ سال پیش آغاز شد و دارای ویژگی های بسیار جالب و منحصر به فردی است. اکنون قابلیت های این نرم افزار جدید را به شما معرفی می کنیم تا با پرفروش ترین سیستم عامل جهان بیگانه نباشید.
▪ منوی My Computer
این منو نسبت به نسخه های قبلی بسیار متفاوت است. به طوری که حاوی نوارهای رنگی است که مقدار فضای هر درایو را مشخص می کند. ضمن این که یک تابع جست وجو هم با آن یکپارچه شده است که به همین دلیل برای جست وجو و مشاهده نتایج نیاز به باز کردن پنجره جدید ندارید و می توانید عملیات جست وجو را در همین صفحه انجام دهید.
▪ منوی Start
در ویندوز ویستا یک منوی Start بازسازی شده قرار دارد که در همان فضای قبلی اطلاعات بیشتری گنجانده شده است. آیکون هایی که در سمت راست ویندوز XP به چشم می خورد، دیگر مشاهده نمی شود.
▪ از بالا تا پایین این منو شاهد برنامه های Library,Games,Music,Picture, Documents,Help , Program Default,Control Panel,Recent Items,Network,computer هستیم.
در بالای همه این برنامه ها هم پوشه اصلی ما قرار گرفته که براساس نام کاربری طراحی شده است. در انتهای این آیتم ها نیز دکمه هایی برای قفل کردن و خاموش کردن کامپیوتر وجود دارد.در سمت چپ منوی Start، مشابه این منو در ویندوز XP فهرستی از برنامه های استفاده شده اخیر را مشاهده می کنیم. با این تفاوت که وقتی روی «All Programs» کلیک می کنید، پوشه هایی را از قبیل «Acce ssories» مشاهده می کنید که حاوی برنامه های مشابهی از همین پوشه در ویندوز XP است، اما به طور مستقیم در منوی start ویستا ظاهر شده است.
▪ منوی Windows Calendar
ویژگی ای که کاربران کامپیوتر مدت ها به دنبال آن بوده اند و در نسخه های قبلی ویندوز هم وجود نداشت، همین تقویم است که به کاربر امکان مدیریت مستقیم برنامه هایش را می دهد. این منو به شما کمک می کند تا به هنگام تنظیم ملاقات هایتان برای یادآوری، زنگ هشدار قرار دهید. ضمن این که قرار ملاقات های فعلی را هم پیکربندی کنید. دیگر امکانات این منو شامل اینهاست؛ ستونی برای یادداشت و شرح وظایف، تعیین آخرین فرصت برای انجام یک کار، اولویت دادن برنامه ها و یادآوری و کارهایی که تصمیم دارید انجام دهید.
جالب این که در این منو می توانید دعوت نامه ها و قرارهای ملاقات را به وسیله پست الکترونیکی (Email) ارسال و دریافت کنید. ضمن این که می توانید اطلاعات تقویم را به داخل وب سایت خود هم منتقل یا خارج کنید.
▪ منوی Parental Controls
مدیران شرکت مایکروسافت ادعا کرده اند که ویندوز ویستا از ویژگی های مورد علاقه والدین برخوردار است و این ادعا را در این منوی جدید به اثبات رسانده اند. زیرا والدین می توانند با این برنامه بر بازی ها، وب ، برنامه ها و سایر امور فرزندان خود کنترل داشته باشند.به طور مثال والدین می توانند فرزندان خود را از انجام برخی بازی های خشن و نامناسب منع کرده و محدودیت هایی را بر اساس رتبه بندی خاص بازی ها تنظیم کنند. ضمن این که والدین می توانند محدودیت های زمانی در استفاده از کامپیوتر را اعمال کنند و به این ترتیب مشخص کنند که فرزندانشان در چه ساعت هایی می توانند از کامپیوتر استفاده کنند. به علاوه این برنامه می تواند گزارش مفصلی از فعالیت فرزندان در اختیار والدین قرار دهد.
▪ منوی Windows Photo Gallary
در ویندوز XP برای تصاویر ویدیویی و تصاویر دیجیتالی فاقد یک مدیریت مرکزی خوب هستیم، اما در ویندوز ویستا، یک نرم افزار مدیریت مرکزی وجود دارد که شامل برنامه های بیشتری نسبت به برنامه Photo Gallary است. این برنامه جدید، تصاویر شما را براساس نام، لغت کلیدی، تاریخ اصلاح شدن و مدیر برنامه مرتب می کند. در ضمن می توانید برای طبقه بندی بیشتر برای هر عکس درجه ای را هم در نظر بگیرید. این منو دارای برنامه ای به نام Fix است که برنامه ای ساده و کاربردی برای انجام ویرایش بوده و به شما امکان می دهد تا تصاویر خود را براساس نام، تاریخ تغییر، نام مدیر برنامه، کلمات کلیدی و نوع تصویر تنظیم کنید. از دیگر امکانات این منو می توان به برنامه ای برای چاپ تصویرهای جدید اشاره کرد.
▪ منوی Control Panel
در ویندوز XP با اندکی تغییر در این بخش مواجه بودیم اما این تغییرات در ویستا بیشتر شده و شامل مقصد جدیدی است که دسترسی آسان به برنامه های استفاده شده را فراهم می آورد. به طور مثال در بخش hard ware پیوندهایی به نام printer و mouse وجود دارد و در بخش programs پیوندهایی مانند Remove A Program و Add A Program وجود دارد.
یکی از ویژگی های جدیدی که در این منوی ویستا وجود دارد گزینه «System Performance Rating» است که با تجزیه و تحلیل، سخت افزار کاربر را در شناسایی قطعه ای که نیاز به ارتقا دارد، کمک کرده و عملکرد سیستم را افزایش می دهد. جالب اینکه این نرم افزار می تواند مشکلات نرم افزاری سیستم را به شما نشان داده و راه حل هایی را هم برای رفع آنها به شما توصیه کند.
▪ منوی Sync Center
این بخش امکان هماهنگ سازی کامپیوتر با سایر کامپیوترها، سرورهای شبکه یا دیگر ابزارهای اضافه شده کامپیوتر را به کاربر می دهد. با این گزینه می توانید هماهنگ سازی به صورت دستی را شروع کنید یا خاتمه دهید یا به بررسی و رفع مشکلات موجود در این زمینه (برقراری شبکه) بپردازید.
▪ منوی Windows Defender
برنامه ای که در ویندوز XP با نام «Microsoft Antispyware» می شناختیم، اکنون به این گزینه تغییر نام داده و به طور مستقیم «واحد امنیت مرکزی» یکپارچه شده است. از ویژگی های این بخش می توان به دسترسی آسان به اسکن، تنظیمات، آیتم های مجاز و مخفی و سایر اطلاعات اشاره کرد.گزینه های اسکن هم شامل اسکن کامل، اسکن نوری و اسکن سفارشی است که یک برنامه ضدجاسوسی کامل است. یکپارچگی این برنامه با ویندوز ویستا به این معنا است که این برنامه از طریق Windows update به سادگی به روزرسانی می شود. در این برنامه، شما جزییاتی از قبیل نوع فایل، انتشاردهنده فایل، تاریخ نصب، اندازه فایل و دیگر اطلاعات مفید را در اختیار دارید.
▪ منوی Windows Media Player
جدیدترین نسخه این برنامه در ویندوز ویستا، آن را در ردیف پیشتازان جنبش موسیقی دیجیتالی قرار داده است. زیرا به جای استفاده از عناوین متنی از عناوین تصویری استفاده شده است.
این گزینه به کاربر امکان می دهد تا نام آهنگ ها را بر اساس نام خواننده، نوع آهنگ و آلبوم، تاریخ و غیره تنظیم کند، تا یک مدیریت ساده و راحت در اختیار کاربر قرار داده شود. در این گزینه یک سیستم جست وجوگر وجود دارد تا دیگر مجبور نباشید برای پیدا کردن یک آهنگ، مدت زمان زیادی وقت صرف کنید.
▪ منوی Windows Transfer
نمونه این برنامه در ویندوز XP نیز وجود دارد. اما این منوی عرضه شده در ویستا، روند انتقال اطلاعات را سریع تر و پیوسته تر انجام می دهد. این برنامه با سیستم عامل های XP و ۲۰۰۰ هم کاملاً سازگار است و به کاربر امکان می دهد تا اطلاعات مهم یا تنظیمات مورد نیازش را به سادگی از یک کامپیوتر به یک کامپیوتر دیگر منتقل کند. این منو شامل گزینه های پوشه ها، فایل ها، تنظیمات برنامه ها، تنظیمات اینترنت، پیام های پست الکترونیکی و غیره است.
طرز کار به این صورت است که «Windows Transfer» ابتدا درخواست نصب برنامه کمکی روی CD یا یک درایو USB Flash می کند تا بتوانید از کامپیوتری که قصد کپی کردن اطلاعاتش را دارید، استفاده کنید. سپس می توانید فایل ها و تنظیماتی را که می خواهید کپی کنید، انتخاب کرده و مقصد را تعیین کنید. این منوی ویندوز ویستا، اطلاعات و داده ها را در مکان های مخصوص و مرتبط به خود ذخیره می کند. به طور مثال فایل های حاوی موسیقی را در media player و برنامه های جدید را در صفحه اول کپی می کند.
▪ منوی Collaboration
این ویژگی منحصربه فرد، محبوبیت ویستا را به شدت افزایش داده است. زیرا به وسیله این ویژگی ده کاربر می توانند به طور مجزا در یک محیط مشترک کار کنند. پس از پیکربندی همزمانی فایل ها و آگاه کردن برنامه دیوار آتش ویندوز ویستا از این مساله که قصد به اشتراک گذاشتن اطلاعات را دارید، قادر به ایجاد یک محیط کاری مشترک شده یا می توانید دعوتنامه ای را که به وسیله کاربری که خود یک محیط کاری مشترک ایجاد کرده است، باز کنید.
مشترکان محیط کاری در ویندوز ویستا این توانایی را دارند که از برنامه های به اشتراک گذاشته شده، استفاده کنند و دقیقاً به کارهایی بپردازند که در یک ملاقات کاری آن را انجام می دهند. ضمن اینکه استفاده از این گزینه ویستا بسیار راحت بوده و در صورت انتخاب گزینه اشتباه توسط کاربر، برنامه نمونه صحیح آن را برای کاربر انتخاب و اجرا می کند.
www.chicagotribune.com
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید