جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

وزش باد مخالف در پاکستان


وزش باد مخالف در پاکستان
نواز شریف نخست وزیر سابق پاكستان در پی كودتای ۱۹۹۹ به رهبری ژنرال پرویز مشرف از قدرت ساقط شد. او در كنار بی نظیر بوتو یكی از رهبران تبعیدی پاكستان است. نواز شریف كه از چهره های ثروتمند پاكستان است رهبری حزب پرنفوذ مسلم لیگ را برعهده داشت.
او در گفت وگویی با هفته نامه آلمانی اشپیگل از ناآرامی های كشورش، چشم اندازهای بازگشت پاكستان به دموكراسی، جنگ بر ضد ترور و آینده پرویز مشرف سخن گفت. نواز شریف كه به عربستان تبعید شد اكنون در لندن به سر می برد. در آستانه انتخابات جنجالی پاكستان، آخرین امید او و بوتورا برای بازگشت به صحنه ، مشرف ناكام گذاشت.
پس از آن كه مشرف در ماه مارس «افتخار محمد چوهدری» رئیس دیوان عالی پاكستان را بركنار كرد، تا به امروز حدود ۱۰۰ نفر در خشونت های سراسر كشور جان خود را از دست داده اند. تظاهرات گسترده نیز كه هر روز و با هدف درخواست از مشرف برای كناره گیری از قدرت برگزار می شود به جز فلج كردن شهرها نتیجه ای دربر نداشته است. آیا پاكستان به سوی هرج و مرج كشیده می شود؟
ژنرال ها همواره نفرینی برای كشور ما بوده اند. همه كودتاها در پاكستان به فاجعه منجر شده است. جایگاه پارلمان تا سطح یك پارلمان فرمایشی تنزل یافته است. پارلمان دیگر قدرتی ندارد و ژنرال های یونیفورم پوش هر زمان كه بخواهند می توانند آن را منحل كنند. مشرف در قانون اساسی دست برده و اكنون نوبت دخالت در قوه قضائیه است. بنابراین، جای تعجب نیست اگر خیابان ها به هرج و مرج كشیده شده اند.
اما از آن هنگام تاكنون، خشونت و خونریزی به سراسر كشور، بویژه مناطق دورافتاده و مرزهای افغانستان گسترش یافته است.از زمانی كه مشرف قدرت گرفته خشونت در پاكستان افزایش یافته است. احزاب منطقه قبیله ای بلوچستان از مشرف نفرت دارند زیرا او با بهره گیری از ارتش رهبر محبوبشان نواب بوگتی را در روز روشن به قتل رساند. گروه های حامی طالبان نیز از او متنفر هستند، زیرا وی از جنگ آمریكا بر ضد طالبان حمایت می كند. دست آخر آن كه، نزدیك به تمام احزاب و گروه های سیاسی كشور وی را مسئول شورش ها و كشتارهای تازه در كراچی می دانند. اوضاع بدتر هم خواهد شد.
سال گذشته شما و رقیب سیاسی تان بی نظیر بوتو توافق كردید تا برای بازگرداندن دموكراسی به پاكستان همكاری كنید. با توجه به اوضاع جاری كشور آیا زمان همكاری و حضور شما در این اوضاع فرارسیده است؟
برای این منظور، این جنبش باید تبدیل به یك قیام بزرگ شود. من و خانم بوتو نه تنها خواهان احیای دموكراسی، بلكه به نحوی خواهان تقویت آن هستیم كه اگر ارتش برای سركوب آن برخاست، در برابر آن دستان خود را از سیاست بشوید و به قانون اساسی پاكستان احترام بگذارد.
اما اندكی پس از امضای «منشور مشترك دموكراسی» با خانم بوتو، وی قراردادی با مشرف امضا كرد كه براساس آن او نخست وزیر و مشرف رئیس جمهور باشد. ناظرانی كه حكومت ارتش را مایه ثبات بیشتر در پاكستان می دانند از این توافق بوتو و مشرف شگفت زده نشدند.
بوتو در تلویزیون اعلام كرد كه با مشرف در ارتباط است اما هرگونه قرارداد و توافقی را با وی رد كرد. منشور مشترك ما به صراحت اعلام می كند كه نباید با دیكتاتورهای نظامی گفت وگو كرد. من به سهم خودم به آن متعهد بوده ام.
آمریكا نیز خواستار احیای دموكراسی در پاكستان است...... مطمئناً، البته با حمایت از یك رئیس جمهور یونیفورم پوش در اسلام آباد. این بیشتر به یك شوخی می ماند...
از سوی دیگر، ژنرال مشرف مهم ترین متحد واشنگتن در جنگ بر ضد ترور در منطقه است. او چه در رأس قدرت بماند یا نماند، جنگ به رهبری آمریكا ادامه خواهد یافت. با توجه به این كه بسیاری از رأی دهندگان پاكستانی مخالف حضور آمریكا در كشورشان هستند تا چه اندازه احتمال دارد كه یك دولت دموكراتیك پاكستانی از جنگ به رهبری آمریكا حمایت كند؟
من با بیل كلینتون رئیس جمهور سابق آمریكا، بدون این كه هرگونه تضمینی به وی بدهم، روابط خوبی داشتم. بنابراین دلیلی نمی بینم كه به بوش تضمینی بدهم. ما تنها در صورتی در جنگ دیگران شركت می كنیم كه از لحاظ فكری خود را به آن متعهد بدانیم. اما آمریكا و همه قدرت های خارجی باید بدانند: اگر تنها از یك فرد حمایت كنند ۱۶۰ میلیون پاكستانی مشتاق دموكراسی را بیگانه و منزوی خواهند كرد.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید