یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا


قدم زدن با کفش های پروانه‌ای


قدم زدن با کفش های پروانه‌ای
چشم نوازترین بوتیک های کیف و کفش در اروپا را میلان دارد. ساختمان های چند طبقه واقع در مرکز شهر پر شده اند از دختران جوانی که زمان زیادی را برای انتخاب و خرید کفش مورد علاقه شان سپری می کنند.
با اینکه مدل کفش ها همه یک جور است ولی نوع رنگ بندی و طراحی رویه آنها به گونه ای است که انتخاب را بسیار مشکل می کند یا آدم را مجبور می سازد دل به دریا زده و بی خیال پس انداز و جمله معروف انگلیسی ها یعنی save money شود و یکی دو جفت کفش دیگر هم به سبد خریدش اضافه کند.
این اولین بار است که قسمت اعظم ویترین بوتیک های کفش حتی آنها که بیشتر سبک مجلسی طراحی می کنند مثل آرمانی ، شانل و فندی را کفش های اسپرت طرح عروسکی تشکیل می دهد. کفش هایی که پیشتر به عنوان روفرشی استفاده می شد امروز به یکی از پرطرفدارترین مدل کفش ها بدل شده است.
همه چیز درست از زمانی شروع شد که آقای روسانو سولدینی، رئیس انجمن بین المللی مد ایتالیا در یک اقدام جالب و شگفت انگیز هزینه های یک سال انجمن را صرف خرید مدل کفشی کرد که پای عروسک ها به خصوص خانواده باربی دیده می شود. آقای طراح که دید تولید این کفش در سال ۲۰۰۶ ، ۵۲ میلیون دلار برایش سود دارد امسال نیز با طراحی و تولید همان مدل های عروسکی پا به عرصه رقابت کیف و کفش گذاشت.
فروشگاه بوتیچلی در میلان یکی از فروشندگان کفش های ساخت کارخانجات سولدینی است. کفش هایی که شبیه به کفش بالرین ها بوده، کف تخت دارد و پنجه اش گرد است. کفش های باربی به لحاظ سبکی، نرمی و رنگ بندی متنوع در صدر جدول فروش قرار دارد. نه تنها دختران تین ایجر که خانم های جوان هم آن را می پسندند.
‌● راه بسیار است کفش زیبا بپوش
این جمله را برای اولین بار فرانکو پارنتی وقتی مشغول اجرای نمایش بود به زبان آورد ولی فکرش را هم نمی کرد که جمله اش در بهار ۲۰۰۷ دلیل فروش کفش های مغازه ای در میلان شود. جای شگفتی نیست.
خرافات حتی در انتخاب کفش ایتالیایی ها نیز رخنه کرده. تا پارسال همه قرمز می پوشیدند به اعتقاد این ضرب المثل که قرمز بپوش فقیر نشی. امسال قرعه به رنگ طلایی افتاده. بیشتر کفش ها به رنگ طلایی، زرد و وانیلی است. اصولاً رنگ های تیره از سکه افتاده اند اما همچنان سبز ارتشی، بنفش و دارچینی طرفداران خاص خود را دارد.
در بین جوان ها کمتر کسی تمایل به پوشیدن کفش پاشنه بلند دارد. انجمن مد ایتالیا چندی پیش به نظرسنجی از خانم ها درباره انتخاب کفش پرداخت، اینکه بیشتر تمایل به پوشیدن چه نوع کفشی دارند ضمن اینکه چه رنگی را برای کفش می پسندند. در این نظرسنجی تنها ۳۶ درصد از زنان تمایل به خرید کفش پاشنه بلند البته بیش از پنج سانت داشتند. پنج درصد در اغلب موارد کفش اسپرت به پا می کنند و تنها برای شرکت در بعضی مراسم به خرید کفش پاشنه بلند می روند.
۲۱ درصد به دلیل مشکلات ناحیه کمر از پوشیدن کفش تخت و پاشنه دار امتناع می ورزند و نوع پاشنه سه سانت را ترجیح می دهند. ۶/۸ درصد هم به دلیل قدبلندی کفش های تخت می پوشند و طبق آنچه که در پرسشنامه نوشته بودند از صمیم قلب آرزو می کردند ای کاش قدی مشابه قد نیکول کیدمن داشتند، ۷/۷ درصد هم همیشه کفش ساق دار شبه وسترن پایشان می کنند که بسته به نوع فصل میزان ساقشان کوتاه و بلند می شود. حدود ۲۶ درصد هم همیشه کتانی پوشند و فقط اگر مجبور باشند آن هم روز عروسی شان کفش مدل خنجری پا می کنند.
● ظهور پاشنه خنجری ها
در میان کفش های پاشنه دار بیش از همه پاشنه خنجری ها مورد استقبال قرار گرفته اند. امریکایی ها هم که سابقه دیرینه در اسپرت پوشی دارند تازگی به پوشیدن کفش های پاشنه خنجری رو آورده اند. بوتیک مانولوس واقع در خیابان شماره ۵۴ نیویورک مرکز فروش انواع کفش های پاشنه خنجری است که مدلش را در پای ستارگان سینما می توان دید.
مانیا مدیر فروشگاه که اصالتی اسپانیایی دارد و طراحی لباس خوانده می گوید؛ یکی از ویژگی های بوتیک مانولوس عرضه کردن انواع لباس و کیف و کفشی است که نمونه اش را فلان هنرپیشه معروف در یک فیلم به یادماندنی استفاده کرده است. یکی از این مدل های به یادماندنی کفشی است که توسط کمپانی بلاهنیک برای ویکتوریا بکام طراحی شده است.
کفشی جلو باز از جنس چرم مشکی که با یک بند کم قطر دور مچ پا بسته می شود و پاشنه اش تیز و باریک و شیشه ای است.
همه مدل کفشی را در مغازه مانیا می توان پیدا کرد. او آلبومی دارد از انواع کفش هایی که ستارگان هالیوود مثل لوپز، کیدمن و مدونا به پا کرده اند و حالا هر که می خواهد می تواند با پرداخت هزینه ای بیش از آنچه به طور معمول برای خرید کفش داده می شود پا در کفش کیدمن یا مثلاً جودی فاستر کند،ظهور کفش های پاشنه خنجری بعد از ده سال چنان سروصدایی کرده اند که یکی از نویسندگان انگلیسی به نام کامیلا مورتن ادبیات و قصه نویسی را کنار گذاشته و مقاله ای با عنوان چگونه با کفش های پاشنه بلند حرف بزنیم نوشته و در آن به تعریف و تمجید از طراحان کفش خنجری پرداخته. عده ای بر این باورند چون خانم نویسنده مردستیز است کفش پاشنه بلند را حربه ای برای سرکوب فکری مردان می داند.
برای هضم نظر منتقدان مقاله خانم مورتن کافی است صحنه مکالمه خانم و آقایی را مجسم کنید، آقا باید مثل نمایشگران سیرک دو تا چوب بلند زیر بغلش بزند تا بلکه گفته های خانم را بهتر بشنود. اما اینکه این کفش های پاشنه خنجری چطور بعد از ده سال دوباره پشت ویترین مغازه ها پیدا شد به خلاقیت خواهران فندی برمی گردد. یکی از مارک های مطرح لباس و کیف و کفش در دنیا فندی است که اتفاقاً چهارشنبه گذشته پا به هشتاد و دو سالگی گذاشت.
هشتاد و دو سال پیش در هجده مه آدله فندی به همراه همسرش ادواردو در خیابان توماچلی مرکز شهر رم خیاط خانه کوچکی راه انداختند و کارشان را با دوخت لباس عروس و کیف های پارچه ای به رنگ سفید و طوسی نقره کاری شده آغاز کردند. خانم فندی تبحر خاصی در دوختن انواع سنگ و شیشه رنگی به لباس عروس داشت و همین باعث شد کمتر از یک سال در بین سی چهل مارک معروف به شهرت برسد و در سال ۱۹۶۰ اولین فروشگاه خود را در خیابان برگنیونا افتتاح کند.
او پنج دختر دارد که در میان آنها فقط کارل و آلدا توانستند کمپانی فندی را ظرف این سال ها جهانی نگه دارند. طراحان فندی اصولاً علاقه خاصی به سنگ و شیشه دارند. کفش ها اغلب پارچه ای و به رنگ طوسی و سنگ دوزی شده هستند یا در زینت آنها از سنگ و شیشه به صورت گل استفاده شده است. فندی امسال یکی از پرکارترین طراحان مد هالیوود بود. مونیکا بلوچی، جولیا رابرتز، کیت بلانشت، جنیفر لوپز، کاترین زتاجونز و نائومی کامپبل از سفارش دهندگان پر و پاقرص کفش و لباس فندی هستند.
گوچی نیز به تولید کفش هایی موسوم به پروانه ای روی آورده است. کفش هایی به رنگ طلایی، نقره ای و یا کرم که نشان تابستانی بودن آنها جلوباز بودنشان است. پرفروش ترین کفش گوچی مدل پروانه ای است.
کفش طلایی با پاشنه ۱۱ سانت که رویه آن دو بند به صورت بال پروانه خورده است و با دو بند بلند نیز دور مچ پا بسته می شود. کفش های اسپرت باربی که در ناحیه پنجه پاپیون خورده و بیشتر به رنگ های سبز فسفری، قرمز و زرد و فیروزه ای موجود است از دیگر شاهکار های گوچی در این فصل به شمار می رود.
● توصیه های امریکایی
هیچ کجای دنیا آدم هایی را نمی یابید که به اندازه امریکایی ها در پی راحتی باشند، نمادشان شلوار جین است و آدیداس جزء لاینفک زندگی شان. شاید به خاطر همین عقیده است که وقتی آل پاچینو روز تولدش کفش سبزرنگ به پا کرد اتفاق خاصی نیفتاد که باعث خدشه دار شدن محبوبیتش شود. وقتی حسش از پوشیدن کفش سبز را از او پرسیدند، گفت؛ «تجربه نامعقولی نیست. من راحتم، ضمن اینکه سبز رنگ فوق العاده ای است.» یک هفته نگذشت که جوانان نیویورک همگی به رنگ سبز درآمدند.
در خرید کفش مناسب رنگ و طرح ملاک اصلی نیست. گرچه بسیار مهم است ولی توجه به نوع در خرید کفش یکی از مسائلی است که طراحان کفش قبل از اتود زدن به آن فکر می کنند.
درد پا در ناحیه مفاصل و درد کف پا در ناحیه قاعده انگشتان، چنگالی شدن انگشت ها، بدشکل شدن ناخن و بیماری مورتون که فشار ناحیه جلو پنجه کفش در آن فاصله به دردناک شدن انگشت سوم و چهارم منجر می شود، از مهم ترین عوارضی است که در اثر انتخاب کفش نامناسب بروز می کند. توجه کنید اختلاف ضخامت یا ارتفاع بین پاشنه کفشی که می خرید با نواحی دیگر کفه آن کمتر از دو سانتی متر نباشد در غیر این صورت دچار درد کف در ناحیه گودی می شوید.
▪ برای پیشگیری از پیچ خوردگی مزمن و مکرر مچ پا که درد آن معمولاً در جلو، پایین یا پشت قوزک خارجی مچ احساس می شود از خرید کفش های پاشنه باریک خودداری کنید.
▪ درد پاشنه نیز به دلیل پوشیدن کفش دارای کفه سخت و غیرقابل ارتجاع به خصوص در افرادی که دچار اضافه وزن هستند دیده می شود.
▪پوشیدن کفش کفه نرم قابل انعطاف به گونه ای که در ناحیه کفه از داخل یعنی همان جایی که پاشنه قرار می گیرد اگر با شست دست فشار وارد کنیم حدود یک سانتی متر گود بیفتد از راهکار های مناسبی است که در جهت پیشگیری از این عارضه توصیه می شود. به طور کلی از به پا کردن کفش های پاشنه بلند به مدت طولانی خودداری کنید.
▪ کفش های پاشنه بلند لغزیدن و به زمین خوردن، درد کمر و پا و تغییر در فرم پا را به دنبال دارند. سعی کنید پاشنه کفشتان از ۴ سانتی متر بلندتر نباشد. همچنین پاشنه های عریض تر نسبت به پاشنه های نوک تیز و باریک مناسب تر هستند.
▪ از خرید کفش های پنجه باریک تا حد امکان خودداری کنید چرا که این گونه کفش ها انگشتان پا را تحت فشار قرار داده و بدفرم می کند.
▪ کفشی بخرید که آستر و پوشش درون آن نرم، فاقد درز و هرگونه برآمدگی باشد.
▪ از پوشیدن کفش گشاد هم خودداری کنید زیرا پا تاول می زند و هنگام راه رفتن کف پایتان می لغزد و دچار مشکل می شوید. در هر حال به این فکر نکنید که کفشتان امروز در کجای دنیا پرفروش است یا اگر کفش نارنجی بپوشید شانس می آورید، مثل آل پاچینو فکر کنید.
● کفش های آقای وارهول
اندی وارهول تنها یک هنرمند جنجالی پاپ نیست. او در دهه شصت اتود هایی برای کفش زده که در نوع خود بی نظیر است. یکی از همین طرح ها را در تصویر می بینید. کفش طراحی شده آقای وارهول که در موزه هنر مدرن نیز به نمایش درآمد در یکی از حراجی های خصوصی نیویورک با قیمت هفتصد و پنجاه هزار دلار به فروشرسید.
● جادوی رنگ ها
در میان جدیدترین مدل های کفش، کفش های طراحی شده مدل پروانه ای آلبرتا فررتی به لحاظ رنگ بندی خاصی که دارد و نوع لژ آن که یکسره بود و رویه پارچه ای بسیار مورد استقبال خانم های جوان خوش سلیقه قرار گرفته است.
● کفش های میلیون دلاری
خانم کارلا فندی که چندی پیش جشن هشتاد و سالگی کمپانی فندی را برگزار کرد به تازگی کفش هایی را به نمایش گذاشته که شمردن صفرهای اتیکت آن سی ثانیه ای وقت می گیرد. این کفش ها که در تزئین شان سنگ و شیشه های رنگی به کار گرفته شده اغلب پارچه ای و از جنس ساتن نقره ای هستند.
● نوآوری شانل
طراحان خلاق شانل این روزها از متد های قبلی فاصله گرفته اند. نتیجه اش کفش هایی است که از نوعی پلاستیک فشرده به نام پی وی سی تهیه شده و به رنگ های طوسی و مشکی پشت ویترین بوتیک های پر رفت و آمد به چشم می خورد.
بهاره مهرنژاد
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید