جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قدرت پنهان، قدرت واقعی است


قدرت پنهان، قدرت واقعی است
سوم خرداد صحنه افتخاری است كه قدر آن شاید در زمان حال ناشناخته باقی بماند و نسل های آینده باید با دیدی منصفانه به اهمیت آن پی ببرند.
سوم خرداد نهاد بارز اتحاد و انسجام ملی برای رسیدن به هدفی واحد بود كه در آن همه اقشار و گروه ها، ارتشی و سپاهی، بسیجی و فرهنگی، كشاورز و صنعتگر همه و همه برای یك هدف مقدس گام برداشتند.
از این رو سوم خرداد را بهانه ای كردیم تا در مصاحبه با امیر دادرس، فرمانده نیروی زمینی ارتش، به اقتدار امروز نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران كه نشأت گرفته از سوم خرداد و فتح خرمشهر است بپردازیم.
▪ خرمشهر یك صحنه ماندگار در صحنه دفاعی كشورمان است، این صحنه ماندگار چه تجربه ای می تواند برای تهدیدهای احتمالی داشته باشد؟ آیا از این صحنه ماندگار توانسته ایم یك متن كلاسیك برای آموزش نیروهای مسلح خودمان تهیه كنیم؟
- عملیات بیت المقدس زمانی انجام شد كه عملیات های قبل به نوعی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مسیر پیروزی ایجاد كرده بود. ثامن الائمه، طریق القدس، فتح المبین، به شكلی روحیه نیروهای دفاعی و نظامی ما را بالا برده بود و ما در یك وضعیت مطلوب قرار داشتیم.
كارشناسان دفاعی، برای روحیه جایگاه و وزن ویژه ای قایل هستند. این روحیه در وضعیتی و وزنی بود كه عنصر توان رزمی ما را در مسیر مطلوبی قرار داده بود، اگرچه دنیا در همسایگی خلاصه شده بود، در كشور غربی ما و در رژیم بعث یعنی استكبار جهانی با تمام توانش آمده بود كه به مقابله با انقلاب برخیزد و صدام را یاری كند. وقتی هم كه ایران در عملیات بیت المقدس پیروز شد دنیای استكباری و رژیم صهیونیستی حمله اش را به لبنان شروع كرد تا به گونه ای مسیر حركت انقلاب را منحرف كند. این فرصتی بود كه صدام برای بازسازی می خواست تا مجدداً به كشور ما حمله كند. در آن هنگام رهبری نظام این مسئله را به خوبی تشخیص داد و این فرصت را از دشمن گرفت از سوی دیگر در داخل كشور یك توان بزرگ انسانی در تمام صحنه های نظامی، تكنولوژیكی و اقتصادی ایجاد شد. این توان انسانی در عرصه نبرد با رژیم صدام ظاهر شد و با پشتیبانی هایی كه موجود بود توانست بر ارتش قدرتمند صدام فایق بیاید. در مورد سؤال دوم هم باید عرض كنم، اگر در گذشته در دانشگاه های نظامی ما جنگ های جهانی تحلیل می شد، امروز آنقدر منابع ما از دفاع مقدس غنی است كه توانستیم آنرا جایگزین منابع خارجی كنیم.
صدام فكر نمی كرد ما بتوانیم خرمشهر را پس بگیریم. ما در جبهه میانی در عملیات قبل جلو رفته بودیم اما در جبهه جنوب غربی جلو نرفته بودیم، صدام احساس نمی كرد ما به خرمشهر حمله كنیم اما با این حال میدان های وسیع مین ایجاد كرده بود و حتی برای نیروهای چتربازی كه ما شاید پشت نیروهای عراق فرود بیایند هم فكر كرده بود. مثلا تیرآهن های خانه هایی كه خراب كرده بود را به گونه ای گذاشته بود تا چتربازها نتوانند پیاده شوند و بین شان مین گذاشته بود. در عین حال محدوده استقرارش متكی بود به رودخانه عظیم به نام كارون و می دانید كه در عرصه نظامی عبور از رودخانه یك عملیات سخت است آن هم رودخانه ای كه عرض زیادی داشته باشد.
فرصت نیست من به طرح عملیات بیت المقدس وارد شوم، ولی این قدر عرض می كنم كه عملیات در چهار مرحله طراحی شد كه از موفقیت هر مرحله ای در مرحله بعدی استفاده می شد، یعنی اصلی به نام «استفاده از موفقیت» به خوبی در این عملیات پیاده شد، «غافگیری» بسیار خوب بود، تركیب و ارتباط منطقی بین نیروهای ارتش، سپاه و رسته های مختلف، نیروی هوایی و دریایی به گونه ای بود كه بیشترین تلفات را توانست به دشمن وارد كند.
▪ منطقه خاورمیانه و بخصوص كشور ایران یك منطقه و كشور منحصر به فرد است، دكترین نظامی ما در این منطقه با توجه به وجود ایران، كشورهای همسایه و كشورهای منطقه خاورمیانه چگونه است؟
- دكترین نظامی به نظر صاحبنظران چه در كشور ما و چه در كشورهای دیگر معمولا با مبانی خاصی تعیین می شود. اگر مراجعه بكنیم به متون اسلامی می بینیم دكترین دفاعی اسلام این است: «ترهبون به عدوالله و عدوكم» یعنی روح بازدارندگی! دكترین نظامی در حقیقت روح كلی است كه بر یك پیكره نیروهای نظامی دمیده می شود تا بتوانند با الهام از آن روح رشد و ارتقا داشته باشد.
به نظر می رسد كه بازدارندگی توصیه اسلام است. البته بازدارندگی با دفاع تفاوت هایی دارد، یعنی دفاع محدودیت هایی دارد. شما در عرصه دفاع نمی توانید به نیات دشمن كار داشته باشید، دفاع آن موقعی معنا پیدا می كند كه به شما حمله ای می شود، در جای مشخصی در زمان مشخصی منتها در بازدارندگی اگر توطئه یا نیات شومی در حاشیه شما بود برای شما این فضا را ایجاد می كند كه به آن فكر كنید و برای آن برنامه ریزی كنید. ما هم دكترین نظامی مان تقریباً مشخص است و با مبانی كه داریم و منابعی كه داریم با هم یك رابطه ای برقرار كرده است. شاید پیروزی یا عدم پیروزی ما در یك عملیات این نگاه كلان را تغییر ندهد، اما قوت را در ما ایجاد كند كه هدف گذاری مان واقع بینانه تر باشد تا با اتكا به منابع مان، تندتر و بهتر بتوانیم استراتژی ها (راه های رسیدنمان به آن هدف های كلان) را ترسیم كنیم.
▪ استراتژی های نوین ارتش بخصوص در مبارزه با بحران ها و تهدیدهایی كه الان در منطقه مطرح شده چیست؟
- خودتان می دانید كه استراتژی ها، راه های كلانی است كه ما را به اهدافمان در یك فضای رقابتی می رساند. ما هدف گذاری كرده ایم و هدف های بلندمدت، میان مدت، كوتاه مدت مان را با ملاحظه منابع و توان موجود تعیین كرده ایم.
استراتژی های ارتش تبیین شده است. بخشی از آن اعلام شده است و بخش كمی از آن به عنوان اسرار نظام باید حفظ شود. از جمله آن چیزهایی كه ما به آن توجه داریم، خوداتكایی است. چگونه به خود اتكا داشته باشیم، متكی به تجهیزات بیگانه نباشیم، آن چیزی كه می تواند نیاز ما را مرتفع كند چگونه خودمان به دست بیاوریم. موضوع دیگر در این عرصه كیفیت نیروی انسانی است كه باید به آن توجه داشته باشیم. چگونه كیفیت نیروی انسانی را انتخاب بكنیم كه بتواند این استقلال را ایجاد بكند؟ موضوع بعدی این است كه شناخت منطقی و مناسبی از دشمنانمان داشته باشیم. تهدیدهای موجود را خوب بشناسیم و برای مقابله با آن برنامه ریزی كنیم. این برنامه ریزی باید هم متناسب با نیازهای دفاعی و تهدیدات موجود در منطقه باشد، هم متناسب با تجهیزات نوینی كه امروز در دنیای نظامی برای ما تهدید ایجاد می كند، تجهیزاتی طراحی كنیم. باید ارتش ما ارتشی باشد كه اگر با توجه به تهدیدات از چند سمت مورد تهدید قرار گرفت (نه از یك جبهه، بلكه از چند جبهه) بتواند جوابگوی همه تهدیدات باشد. باید عناصری كه توان رزمی ما را به مرتبه خوب و قابل قبولی برساند تقویت شود مثل ارتباطات.
امروز عرصه ارتباطات یكی از عرصه های بزرگی است كه می تواند قابلیت بزرگ شدن و توانمند شدن را برای ارتش ایجاد كند. مثلا یك روزی مستشاران خارجی فكر می كردند اگر از كشور ما بروند هواپیما و بالگردهای ما می خوابد. واقعاً هم اینگونه برنامه ریزی كرده بودند. برنامه ریزی كرده بودند تا یك ذره یادمان نداده باشند! حتی تعویض قطعات را. اگر خودشان هم می خواستند انجام بدهند (تعمیر كه نمی كردند بلكه تعویض می كردند) ما نباید حضور می داشتیم. آنها غفلت داشتند از اینكه چه عنصر انسانی ای در سرزمین مقدس و عزیزمان موجود است. آن ها اگر تعویض می كردند بچه های ما الان می سازند یا تعمیر می كنند. ۲۸-۲۷سال است كه ما خودمان داریم وسیله برای خودمان درست می كنیم.
▪ به بحث خودكفایی اشاره كردید، باتوجه به اینكه قبل از انقلاب، آمریكا حمایت كننده ارتش ما بود، می خواهیم تایید تحریم ها را در گذشته و آینده بر روند پیشرفت های ارتش بیان كنید.
- اگر نگاهی به نخبه های كشورهای خارجی بیاندازیم، حتی در «ناسا» می بینیم بخشی از پروژ های سنگین آن را دكتر هشترودی طراحی كرده بود. شهید عزیز خودمان چمران مسئولیت های بالایی در همین عرصه داشت. در مورد دكتر حسابی وقتی مطالعه می كنیم (ایشان با اینشتین هم عصر بود) كه تعاریف قشنگی از اینشتین برای ایشان داریم. امروز هم در رأس مراكز علمی كشورهای اروپایی ایرانی ها هستند. در عرصه داخلی، پس از انقلاب وقتی مستشاران خارجی رفتند بلافاصله توانستیم با توانمندی و غیرت ایرانی این خلاءها را پر كنیم به طوری كه ما امروز، می نشینیم در شوراهای ستادی رده بالایمان آنچه مثلاً در همسایگی مان دیدیم و توانمندی هایی كه دشمنان برای رعب و وحشت منطقه ظاهر كرده اند یا در یك نقطه از دنیا «ناتو» یك رزمایش، گذاشته است، در فیلم می بینیم، برای مجموعه مان تعریف می كنیم و مجموعه مان هم می رود آن چیزی را كه گفته ایم كه نیازماست تهیه می كند. ما امروز توانمندی بسیار بالایی داریم، كارخانجاتی آماده كرده ایم كه اگر تحریم صورت بگیرد ارزی كه اگر برای مواد اولیه ای از كشور خارج می شده دیگر خارج نخواهد شد. ما خودمان می توانیم بسازیم. ما براین اعتقادیم كه در سختی هاست كه یك ملت ساخته می شود و شاید دنیا گاهی شعار تحریم می دهد اما در بعضی جاها نمی گذارد تحریم صورت بگیرد! چون می داند اگر این تحریم صورت بگیرد ملت ما قابلیت هایش بهتر و بیشتر ظاهر می شود.
▪ این استراتژی های نظامی و تاكتیك های نظامی تا چه حد به روز است و تغییرات ایجاد شده، در آن چیست؟ در ادامه برای مقابله با تهدیدات احتمالی چه روش هایی را طراحی كرده اید؟
- امروزه استراتژی نظامی دشمنان ما تغییر كرده است، ما به روشنی شاهد هستیم كه تهدیداتی در همسایگی ما قرار گرفته كه فرا منطقه ای است. دنیای زور امروز توانمندی های بالایش را به صحنه آورده و اگر ما متناسب با همان حركت های نظامی قبل حركت كنیم هیچ تعادل و رابطه منطقه ای نخواهد داشت.
دیروز در فضای دنیای دوقطبی محدود كردن دنیای كمونیست را به وسیله بلوك غرب شاهد بودیم، یعنی ناتو را درست كرده بودند كه استراتژی «كانترمنت» (محدودسازی كمونیسم) را در منطقه داشتند. فضای دوقطبی كه فرو ریخت دنیا مدتی در خلا بسر برد تا وارد عرصه جدید شد. استراتژی «مك لوهان» یك فضای منظومه ای را مطرح كرد كه آمریكا در آن ناظم جهانی خواهد بود. در این فضای جدید تروریزم با كمونیزم جایش عوض شد، یعنی چیزی را ایجاد كردند كه با آن بتوانند حضور خود را برای پیاده كردن برنامه های بلندمدتشان به منظور غارت منابع منطقه موجه جلوه بدهند.
مثلاً حضور آمریكا در منطقه افغانستان به بهانه تروریزم را فرض كنید. این صورت ظاهر مسئله است یعنی همان معنی مجازی نامتقارن! معنی حقیقی اش این است كه ملا عمر و بن لادن دست پرورده آمریكایی ها هستند! بن لادن بیشترین اعتبارات را از CIA برای مقابله با شوروی (در سال های قبل) گرفته بود اما امروز به عنوان عنصری برای مقابله با آمریكا ظاهر می شود. این برنامه ای است كه دنیای غرب دارد و با این بهانه می آید در افغانستان، هم كشتار زیادی از مسلمانان انجام می دهد و هم ناتو را هم مرز چین می كند. پس از این اگر چین بخواهد حركت تندی داشته باشد با ناتو هم مرز است. در یك جمله، نامتقارن برنامه ای است برای اینكه خواست های دنیای استكباری را تأمین كند منتها بهایش را هم ما (كشورهای منطقه) باید بپردازیم. اگر می آید بمباران می كند خود ما پول و هزینه بمباران را هم بدهیم. ما در این فضا نمی توانیم به اصول و قاعده های كلاسیك پایبند باشیم، ما باید ببینیم كه این حضور دنیای زور چه ضعف هایی را همراه خودش دارد.ما با نگاه بسیار دقیق این ضعف ها را كشف كردیم و اگر بخواهد این حضور به غارت منابع ما بینجامد و به خدشه وارد شدن به جغرافیای ایران اسلامی بزرگ بینجامد قطعاً ما این توانمندی ها را در خودمان ایجاد كرده ایم كه در یك دوره زمانی میان مدت دشمن را با شكست مواجه كنیم . این قابلیت مردم ما است، قابلیت آدم هایی است كه در صحنه هستند. اگر ما مردم را در صحنه نداشتیم، این قدرت را نداشتیم. اگر ما مملكتمان یك ذره تحت فشار قرار بگیرد یك ذره هم اگر گسستگی و شكاف و فاصله بین مردم بوده از بین می رود. استراتژی هایی كه اشاره كردیم بر این مبنا پایه ریزی شده و ما می توانیم برای حفظ ایران اسلامی در مقابله با تهدیدات آنچه نیاز است را به كار ببندیم.
▪ روش های مقابله با تهدیدات احتمالی چیست؟
- ما دیدیم كه مثلاً در عرصه زمینی دشمن همواره ضعف دارد. در این سو نیروی ما هشت سال جنگ كرده است، شهادت را پیروزی می داند اما نیروی او مزدور است اگر بداند كه انگشتش خون می آید نگران است. ما تجهیزات آنها را ارزیابی كرده ایم و دیدیم چه چیزی می تواند روی آن اثر بگذارد. مثلاً نیروی زمینی آمریكا متكی به بالگرد است و ما با تقویت نظام موشكی مان درحد گردان ها اجازه نخواهیم داد یك بالگرد در فضای باز ظاهر شود. ما برای هواپیمای ارتفاع بلند دشمن فكر كرده ایم، برای موشك های كروز دشمن فكر كرده ایم و برای همه این ها برنامه داریم، ما نمی خواهیم با كشوری بجنگیم ولی می توانیم به زیبایی و با قدرت از خودمان دفاع كنیم.
¤ صحبت از نیروی انسانی شد، درباره خصوصیات نیروی انسانی ارتش جمهوری اسلامی توضیح بدهید. وضعیت و امكانات این نیرو را باتوجه به این ولع فراوانی كه كشورهای منطقه برای خرید سلاح و انبار كردن آن دارند چگونه ارزیابی می كنید؟
- نیروی انسانی كه در شرایط امروز جذب بدنه دفاعی كشور می شود یك انتخاب می كند، مطمئناً مشاغلی وجود دارد كه امروز از نیروی نظامی پردرآمدتر است، اما در این فضا یك جوان معصوم، با قابلیت یك جوان باغیرت، یك جوان شجاع ایرانی می آید و نیروی نظامی را انتخاب می كند و توان بزرگ را برای یك هدف بزرگ كنار می گذارد. این چیزی نیست كه برایش بتوان ارزش كمی قائل شد.
در دیگر نقاط دنیا شاید انگیزه، انگیزه مادی باشد اما انگیزه ما بزرگ تر از مادیات است. ما نیروی انسانی بسیار قابلی داریم، تجهیزات و وسایل و ادوات نظامی نمی تواند به تنهایی قدرت بیافریند. دولت های منطقه كه از كشورهای پیشرفته نظامی سلاح وارد می كنند مطمئن باشند كه این سلاح مال خودشان نیست، اولین قطعه اش كه خراب شد سلاح از كار می افتد. امروز دنیای دیجیتال است، ممكن است این تجهیزات در زمانی كه باید كار كند كار نكند یا از جای دیگر هم همزمان بگیرد یا اطلاعاتش را به جای دیگر هم بدهد؛ اما آن چه الان ما می سازیم خودمان، متناسب با نیازمان می سازیم. آنچه را كه به كشورهای منطقه می دهند متناسب با نیازهای آن كشور نیست، بلكه متناسب با نیاز سازنده طراحی و تنظیم شده است. اگر به فكر باشیم، این ادوات امنیت آفرین نیست، این ادوات ذایل كننده امنیت است. اكنون در بین كشورهای منطقه ما كمترین اعتبار را برای بنیه دفاعی اختصاص می دهیم ولی یك كشور نیرومند و توانمند هستیم، چراكه همه سلاح ها مال خودمان است. ما خودمان تولید می كنیم اما نمی خواهیم به جایی تجاوز كنیم ما تنها می خواهیم پاسخگوی نیازهایمان باشیم.
برای امروز دنیای اسلام خیلی دردآور است كه آمریكایی ها به صراحت بگویند «مسلمانان لیاقت داشتن نفت را ندارند» این از بردن نفت بدتر است. این حرف از به غارت بردن نفت بدتر است. امروز این را به صراحت به ما می گویند، با وقاحت هم می گویند. به خاطر اینكه ما مسلمانان دور هم جمع نشدیم! چرا ما باید نیاز داشته باشیم كه از آن ها سلاح بخریم؟
كشورهای اسلامی بیایند دستمان را توی دست هم بگذاریم بعد ببینیم كه آیا نیروهای استكباری جرات می كنند بگویند كه نفت ما اینجاست؟! منابع ما اینجاست؟! اگر ما بگوییم كه منابع ما در آمریكاست و آمریكایی ها باید به ما بدهند چه جوابی به ما می دهند؟! كه آن ها الان به ما می گویند. آنها در خلیج فارس به دنبال منافعشان می گردند؟! نفت عراق باید برود آنجا چون مردم مسلمان عراق لیاقت ندارند از آن خوب استفاده كنند؟ این چه حرفی است؟ این فقط به واسطه این است كه این سلاح ها انبار می شود اما برای ما قدرت آفرین نیست ولی اگر ما مسلمان ها دستمان در دست همدیگر باشد، قدرت آفرین می شود حتی ما توانی داریم كه نیازهای تسلیحاتی آن ها را هم تامین كنیم.
▪ اما با این امكانات و تجهیزات هنوز در منطقه حضور بیگانه را داریم تحت عنوان حفظ صلح و یا ایجاد امنیت. آیا ایران با این امكانات می تواند نقش حافظ صلح و امنیت را در منطقه به خوبی اجرا كند؟ لوازم این كار چیست و رویكرد كشورهای منطقه به این مسئله بخصوص بعد از حمله آمریكا به عراق چگونه است؟
- ایران كشوری است كه استقلال خودش را حفظ كرده است، یعنی اگر این استقلال در ایران نبود قطعاً امنیت منطقه بدتر از الان بود. اكنون امنیت توسط ایران به منطقه تزریق شده است. این كه می بینید كشورها میل دارند كه بیایند در ایران سرمایه گذاری كنند به این معناست كه امنیت در ایران حاكم است ولی در غرب و شرقمان حاكم نیست. اگر این جا هم حاكم نبود منطقه در وضعیت بدتری بود.
اینكه چقدر می تواند این فضای امنیتی بی نیازی برای منطقه ایجاد كند تا توجیهی برای حضور بیگانه در منطقه نباشد، بستگی به این دارد كه چقدر كشورهای اسلامی در این عرصه میل به حضور داشته باشند. به نظر من بین سران كشورها و ملت ها مقداری شكاف است. فكر نمی كنم كه ملت ها نخواهند آقا باشند، یك قدرت باشند و آنچه دارند متعلق به خودشان باشد. اما بعضی از دولت ها مجبور شدند یا وابستگی هایی دارند كه این مسیر را طی نمی كنند. اگر كشورهای مسلمان با هم باشند به بزرگترین قدرت دنیا تبدیل می شوند.
ما اگر قانون تجارت جهانی را در بین خودمان احیا كنیم، نیازهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، سیاسی مان و حتی نیازهای نظامی مان را مرتفع خواهیم كرد. در كشور ما فرهنگ و اعتقادمان امنیتی را حاكم كرده كه نیازی به این نیست كه بخواهیم قوانین دیگری بگذاریم. در كشور ما می بینید نیمه شب، وقت و بی وقت خانم یا آقا با امنیت تردد می كنند. آیا آن هایی كه می خواهند برای ما امنیت را بیاورند قادر هستند برای كشور خودشان این امنیت ایجاد كنند؟ این امنیت در گرو وحدت مسلمین است و با نزدیكی كشورهای اسلامی ایجاد خواهد شد.
▪ نیروی زمینی تا چه حد بر تحركات نظامی دشمنان و بیگانگان در منطقه اشراف دارد.
- نگاه بیگانگان به منابع منطقه ما است. بخشی از آن هم تهدیدهایی است كه متوجه ایران اسلامی می شود. در این مسیر ما هر نوع حركتی كه احساس كنیم با آن تهدید رابطه دارد مثل تعداد هواپیماهایی كه در روز جا به جا می كنند، نوع تمرینی كه انجام می دهند با دقت زیرنظر داریم، معانی آن ها را می فهمیم و مرتبط با آن تصمیم می گیریم. البته در این راه احساس خطر هم نمی كنیم چون قابلیت های بزرگ داریم.
▪تحلیل شما از حضور بیگانگان در منطقه و آرایش و سطح آمادگی آن ها اكنون چگونه است؟
- دنیای غرب یك ابزاری دارد كه این ابزار را توانسته خوب تجهیز كند و آن ابزار رسانه است كه اطلاعاتی كه به مردم داده می شود متناسب با آن چیزی است كه خودشان می خواهند. من مطمئن هستم آن اخباری را كه امروز به مردم عزیز ما در ایران می رسد همه اش اخبار واقعی و درست است، البته شعور مردم ما هم بالاست ولی مطمئن هستم ذره ای از اخبار واقعی به مردم كشورهای غربی نمی رسد. معنای آن این است كه دنیای استكباری ابزار رسانه ای را برای پیاده كردن اهداف نظامی به كار گرفته است. در این مسیر قسمت عمده آن چیزی كه در منطقه آورده عملیات روانی است. ما هم تشخیص می دهیم كه عملیات روانی كدام است؟ اكنون دشمن دچار استیصال شده كه به عملیات روانی بیشتر متوسل شده است. ما كارشناسانی را داریم كه تمام حركات را مورد ارزیابی قرار می دهند و اكنون به شما بگویم كه الحمدلله در وضعیت پایدار هستیم.
▪ شما برای مقابله با عملیات روانی در سطح اجتماع و نیروهای خودتان چه تدارك دیده اید؟
- آگاه سازی و آموزش داخل كشور از برنامه های ماست. آگاه سازی مردممان كه به حمدالله در بالاترین وضعیت شعور سیاسی قرار دارند. ما داریم به نیروهایمان آموزش می دهیم. معانی تبلیغات و اینگونه تلاش ها را بیان می كنیم.
▪ رابطه ارتش با مردم در مقایسه با ارتش قبل از انقلاب چگونه است؟
- ارتش در قبل از انقلاب با مردم رابطه داشته اما بدنه اش و نه سران ارتش. از همین رو زودتر ازاینكه انقلاب به پیروزی برسد بدنه ارتش به مردم پیوست و بالگرد ما قبل از سقوط رژیم شاه حضرت امام(ره) را جا به جا كرد.
امروز ارتش خودش را مدیون مردم می داند. مردم پاداشی به ما دادند كه اگر شب و روز شكر كنیم نمی توانیم جوابگوی این پاداش باشیم. مردم به ما افتخار سربازی دادند، افتخار پوشیدن این لباس مقدس را به ما دادند و ما به خودمان می بالیم كه این ملت بزرگ اجازه داده سربازان و خادمین او باشیم. ما امروز بزرگترین ارتش منطقه هستیم توانمند ترین توان را در منطقه داریم و این را صرف برای امنیت كشور می كنیم تا انشاءالله امنیت كشور در سایه این توان بزرگ حاصل شود.
ارتش ما مردمی است و سیل تقاضای مردم برای ورود به ارتش شاهد این مردمی بودن است. امروز من با این لباس نظامی هرگاه در جامعه حاضر می شوم می بینم كه به عنوان سرباز من را پذیرفته اند و وقتی نگاه محبت آمیز مردم را می بینم احساس می كنم كه بالاترین سرمایه را به عنوان سرباز داده اند.
▪ چه برنامه ها و اقداماتی برای اصلاح ساختار سازمانی و نیروی انسانی ارتش انجام داده اید؟
-ما ساختار نیروی انسانی را با شیوه های منظم به منظور آمادگی برای رزم به روز كرده ایم و این شیوه ها را به صورت تشكیلاتی درآورده ایم تا با برنامه آموزشی در یك مسیر منطقی در دانشكده ها و دانشگاه های ما دنبال شود.
در مورد نیروی انسانی هم نیازمند این هستیم كه برای پوشش این ساختار سازمانی از داوطلبین مردمی استفاده كنیم همانطور هم كه در سؤال قبل گفتم این مسئله مورد استقبال خوب مردم قرار گرفته است، به طوری كه با توجه به بالا رفتن سواد جامعه داوطلبان ما با سطح تحصیلات بالاتر به ارتش مراجعه می كنند و ما هم سعی می كنیم گزینش مان را از رتبه های بالای تحصیلی انجام دهیم.▪ اكنون ما در چه سطحی از خودكفایی تجهیزات نظامی قرار داریم.
- ما كلیه نیازمندی هایمان را خودمان درست می كنیم. آن بخش از تجهیزات كه یك مقدار سن اش بالا رفته در حال تعویض آن ها هستیم البته در هیچ جای دنیا تعویض تجهیزات گران قیمت معمول نیست. فرض كنید مثلا تانك می تواند بدنه اش به كار گرفته شود اما تجهیزات نوین از امواج الكترومغناطیسی در قالب آن استفاده شود، مثلا لیزر را در آن به كار بگیریم، در شلیك، در مسافت یابی، توپ هایشان را به روز كنیم، موتورش را درست كنیم. در این مسیر ما یك قابلیت بالا داریم كه توانسته ایم تمام قطعات تانك هایمان را به روز كنیم و اگر تانك نو نیاز داشتیم می توانیم تانك جدید تولید كنیم. ما همه بالگردهایمان را توانسته ایم بهینه كنیم و در مواردی حتی موشك هایی تعبیه كرده ایم كه كشور سازنده هم ندارد. ما توانسته ایم موشك های هوا به زمین و هوا به هوا روی بالگردها بگذاریم. یك بیلانی برای دو سال اخیر را پریروز نگاه می كردم، دیدم كه درصد آمادگی رزمی بالگردهای ما در این سالها در اندازه ای است كه هیچ گاه چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب بالگردهای نیروی زمینی ارتش اینقدر آماده نبوده است. این برای ما افتخاری بود كه توانستیم به عنوان سربازان نظام، این تجهیزات را خوب آماده و نگهداری كنیم. به علاوه آن تجهیزات آماده امروز به سلاح های نوین و روز هم تجهیز شده است. امروز همه مهماتی كه در این كشور به كار گرفته می شود توسط خودمان در حال ساخت است بخصوص در بخش موشكی. و نیازی در هیچ زمینه ای احساس نمی كنیم.
ما امروز نخبه های كشور را در سازمانمان جمع می كنیم و از آن ها بهره می گیریم و اگر قابلیتی داریم در اختیارشان قرار می دهیم. یك نخبه ای از مدرسه راهنمایی برای من چیزی فرستاده بود. اینقدر برای ما ارزشمند بود كه معاون نیروی زمینی را فرستادم به خانه اش برود تا هم تشكری از او شود و هم بگوید فضایی در اینجا هست تا بتواند در اینجا تمرین كند. نیاز نیاز كشور است و سرمایه هم سرمایه كشور، همه با هم یكی هستیم؛ پس دست در دست هم می دهیم تا نیازهایمان را برطرف كنیم.
▪ مانورهای سال گذشته را چگونه ارزیابی می كنید؟
- من همین جا تعدادی سی دی از آخرین رزمایش هایی كه در سطح دنیا صورت گرفته است دارم. مثلا سال گذشته مانوری بود بین چین و روسیه به صورت مشترك كه وزرای دفاع دو كشور هم نشسته بودند. یا مانور دیگری كه ناتو به صورت مشترك انجام داد. مانورهای كوچكتری هم در سطح منطقه داشتیم. ما همه این ها را با دقت نگاه می كنیم. من به جرأت می توانم عرض كنم هیچ كشوری امروز در دنیا تمریناتش مثل تمرینات ما نیست و نمی تواند باشد، یعنی این سطح از آمادگی پشتوانه ۸ سال دفاع مقدس را دارد كه در كشور ایران است.
ما در همه رزمایش ها مهماتمان حقیقی است. یك موشك نمی زنیم بلكه یك فضای جنگی ترسیم می كنیم تا گروهبانمان، ستوانمان كه امروز پا به عرصه نظامی گذاشته است شرایط نزدیك به واقعیت را ببیند. بفهمد كه جنگ این چیزهایی نیست كه فقط در كلاس خوانده است كه مثلا هواپیمایی برود و یك بمب مشقی بیندازد (مثل مانورهایی كه الان در دنیا صورت می گیرد) بچه های ما با پوست و گوشتشان جنگ را در همان رزمایش ها و با مهمات واقعی تمرین كرده اند كه اگر یك اشتباه كوچكی هم كه می كردند لطمه می دیدند ولی طوری آنها را آموزش دادیم كه نگذاشتیم این اشتباه را بكنند. در سال گذشته مانور بزرگی داشتیم كه نمی دانم كدام كشوری می تواند مثل آن همه لشگرهایش را با هم حركت بدهد و به رزمایش بیاورد. امروز ایران اسلامی از بنیه دفاعی برخوردار است كه می تواند همه لشگرهای نیروی زمینی با هم حركت كنند و در منطقه ای تجمع كنند و مانوری عظیم را صورت بدهند و برگردند.
در این رزمایش دشمنان ما فهمیدند كه اگر نیرویی به عنوان بنیه دفاعی چه در ارتش جمهوری اسلامی ایران چه سپاه پاسدارانمان، چه از بسیج مان، چه در نیروی انتظامی مان و چه عزیزان وزارت اطلاعات اعلام آمادگی كردند در آمادگی كامل هستند. آنها این پیام را گرفتند كه با ملتی به این بزرگی نمی شود با زور صحبت كرد و الحمدالله این توان ما است كه اینچنین اقتدارآفرین است.
▪ برنامه مانورهای سال ۸۶ شما چیست؟
- از سال گذشته یك سری نیازها را تعریف كردیم برای مركز تحقیقات و پژوهش مان، بخش تئوری اش تهیه شده و بخش تحقیقاتی اش الان دارد تهیه می شود. كارهایی روی مسئله ارتباطات، امواج الكترومغناطیسی و بكارگیری آن در عرصه دفاع دفاع روی موشك های زمین به هوا، موشك های زمین به زمین و بخش هایی را هم كه موفق بوده اند در چرخه تولید انبوه قرار داده ایم. امسال تقریباً برنامه ها تنظیم شده است مگر اینكه یك نیازی را ما شاهد باشیم و به عنوان یك اولویت تعریف كنیم روی آن كار كنند.
▪ بحث تحقیقات همواره یكی از خلاهای جدی نیروهای نظامی بوده است. تحقیقات و پژوهش در نیروی زمینی چه جایگاهی دارد چه برنامه هایی برای آن دارید؟
- متاسفانه در كشور ما وزن و جایگاه تحقیقات در مرتبه واقعی قرار ندارد. ما به پژوهش خیلی كم بها می دهیم و در كشور ما محصول كار دانشجوی مان در قالب پایان نامه و در قالب رساله و مرتبه های بالاتر خیلی باشد در كتابخانه قرار می گیرد. ما سعی كردیم بخشی از نیازهای نظامی مان را به عنوان موضوع به مراكز عالی بدهیم و محصول كار آن ها را در مجموعه كشور و در ساختار نظامی خودمان به كار بگیریم. این خود یك موفقیت بوده است چرا كه دانشجو بیشتر احساس رضایت می كند، قانع می شود و ما هم این خلا را پر می كنیم. بخش دیگری كه به آن پرداختیم این است كه ما در همه مجموعه هایمان اتاق فكر درست كردیم.
كارشناسان ما در این اتاق فكر می نشینند و فارغ از هر نوع دغدغه ای، به نیازها فكر می كنند، به محصولات جدید فكر می كنند و بحمدالله تاكنون از این اتاق فكر نتیجه های خوبی گرفته ایم.
مركز پژوهش های ما هم شعباتی در كلیه مجموعه هایمان دارد؛ یعنی سعی كرده ایم پژوهش را تا رده های پایین تعمیم دهیم. الان یك كتابچه داریم كه یك واحد نظامی آمده برای مقابله با همتای خودش در دشمن طراحی كرده، گفته من در این عرصه این نیازها را دارم و خودش نیازهای خودش را ساخته و برای ما فرستاده است. ما دیدیم اگر خودمان می خواستیم بسازیم به این زیبایی نمی توانستیم بسازیم، چون در فضایی كه او قرار دارد توانسته بهتر به آن نیازش پاسخ بدهد. پس ما آمدیم این پژوهش را به دیگر یگان ها منتقل كردیم و قابلیت ها را به اشتراك گذاشتیم. شكر خدا اكنون پژوهش در این مجموعه حیات تازه ای گرفته است.
▪ اخیراً آمریكا جنگ روانی را در منطقه با موضوع قدرت موشكی ایران شروع كرده است تا استقرار پدافند موشكی خودش در اروپای شرقی به منظور فشار برروسیه را توجیه كند در این باره توضیح بدهید.
- روسیه پس از فروپاشی شوروی سعی كرد كه تكنولوژی خود را یك مقدار به روز و حركتش را تندتر بكند. به نظر من بخشی از این حركت آمریكا به منظور وارد كردن روسیه به یك فضای جنگ سرد است تا بتواند بخشی از نیرویش را مستهلك بكند و جلوی حركت تند روسیه را بگیرد. بخشی از آن هم مطرح كردن ایران به عنوان كشوری كه چشم طمع به دیگر كشورها دارد است.
در این زمینه باید بگویم كه ما توان موشكی خوبی داریم، این چیزی است كه همه می دانند، اما توان موشكی برای دفاع از خودمان است نه برای هجوم بی جهت به كشوری. ما توان موشكی هم زمین به هوا و هم زمین به زمین مان اصلاً قابل مقایسه با گذشته نیست .
▪ با توجه به نامگذاری امسال به عنوان سال «اتحاد ملی و انسجام اسلامی» چگونه می توانید این هدف را در نیروهای مسلح پیاده كنید؟
- شكر خدا می توانم بگویم كه این تدبیر رهبر فرزانه انقلاب را ما در نیروهای مسلح بیش از همه به كار گرفته ایم. ما ارتش، سپاه، بسیج، نیروی انتظامی همه یك فرمانده داریم آن هم حضرت آقاست، این یعنی وحدت. ما وحدت را در بهترین مرتبه اش در درون سازمان خودمان داریم. «لر»، «بلوچ»، «فارسی»، «تركمن»، «آذری»، «كرد» و دیگر اقوام در یك گروهان جمع می شوند، رفقای هم هستند بعد هم كه از هم جدا شدند بهترین خاطراتشان از این دوران است و اگر در جبهه ای یكی از این عزیزان زخمی شود، سربازدیگری از هر قومیتی كه باشد، زودتر از برادرش به او كمك خواهد كرد.
ما در حرف زدن هایمان در نیروهای مسلح مثل هم هستیم، راه رفتنمان مثل هم است، دست هایمان با هم بالا می آید، دستهایمان با هم روی اسلحه می رود و با هم و به یك سمت شلیك می كنیم. ما بالاترین مرتبه از اتحاد ملی را در نیروهای مسلح داریم چون می دانیم هر شكاف و رخنه ای محل ورود دشمن خواهد بود.
اما انسجام اسلامی مرحله ای بالاتر از اتحاد قرار دارد از این نظر كه این نیروهای مخلص می توانند در همه كشورها دست واحد ایجاد كنند، به بزرگی نیرویی كه بتواند بیانگر قدرت اسلام باشد؛ نیرویی كه بتواند منافع مسلمین را تأمین كند؛ نیرویی كه بتواند مانع از توهین دنیای كفر و استكبار به ارزش های ملت های اسلامی باشد، انشاء الله.
▪ به عنوان سؤال پایانی؛ یك خبر خوش نظامی از ارتش به مردم ما بدهید.
- به عنوان خبر خوش باید اعلام كنم كه ۶ وسیله حساس و استراتژیك را به تولید انبوه رسانده ایم و به شدت در عرصه نظامی خوشحال هستیم از این كه توانسته ایم به این تكنولوژی برسیم اما به دلیل مسائل امنیتی مختصات هیچ كدام از آنها را نمی توانیم اعلام كنیم.
▪ كی اعلام خواهد شد؟
-شاید در صحنه عمل! ببینید؛ آن چیزی كه كار است نباید بیان شود و یا بخشی از آن بیان می شود؛ یعنی آن چیزی كه به نقاط حساس دشمن اثر می كند نباید بیان شود باید مخفی بماند تا دشمن خود را در آن زمینه تقویت نكند. این مسائل بیان نشده همان قدرت پنهان یا بازدارندگی است زیرا دشمن می داند آن چیزی كه ما می گوئیم همه قدرت ما نیست و قدرت پنهان هم داریم. قدرت پنهانی، قدرت واقعی است. آن چیزی كه می تواند بیش از هر چیز دیگری یك ارتش را قدرتمند كند قدرت پنهان است. قدرت پنهان ملت ایران آن چیزی است كه به شمارش نمی آید و می بینیم كه در ۲۲ بهمن تا آقا می فرمایند مردم بیرون بیایند، كل ایران راهپیمایی می كند. این همان قدرت پنهان است.
سید فرید موسوی
منبع : روزنامه کیهان


همچنین مشاهده کنید