چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

لطفاً کمی نوستالژی


لطفاً کمی نوستالژی
لیگ كم گل و بدون هیجان فرانسه، فصلی دیگر را پشت سر گذاشت. لیون، مطابق معمول نیم دهه گذشته، سایه بلند خود را روی سر لوشامپیونه افكند و بر حسرت فوتبالدوستان، خواه آنها كه طرفدار تیم های پرهوادار هستند و خواه عده ای كه خارج از فرانسه تیم هایی به جز مارسی و سنت اتی ین باشكوه را نمی شناسند، افزود.
در واقع اگر ۲ دلیل برای دوست داشتن فوتبال سرزمین گل وجود داشته باشد، مسلماً یك عامل به حضور تیم های مردمی و افتخارآفرین دهه های گذشته برمی گردد. هر توریستی كه به فرانسه پای می گذارد پس از گشت و گذ ار در پاریس، اوقات فراغت آخر هفته را با حضور در ورزشگاه ولودروم یا بازدید از تالار افتخارات سنت اتی ین سپری می كند.
درون زمین و در بطن رقابت، این دلخوشی وجود ندارد. لیون، تیم نه چندان پرسابقه منطقه «آرهونی» بیش از هوادار، حامی مالی دارد و از طرفی دیگر آنقدرها هم زیبا بازی نمی كند. پس به چه دلیل باید این شكست ناپذیرها را دوست داشت؟
در فرانسه نمی توان برای تیم های ضعیف هورا كشید. فقط بانسیا (مدل كوچك بارسلونا با همان عقاید جدایی طلبانه) با شاید سوشو (قدیمی ترین باشگاه لوشامپیونه) رنج و هیجان فوتبال را به ما هدیه كنند وگرنه لوریان در قواره دوست داشتنی ها قلمداد نمی شود و اصلاً نمی دانیم تروآ از كجا آمده است!
حساب سنت اتی ین، مارسی و نانت جدا به نظرمی رسد اما چه سود! اولی سا ل ها است در بین ۶ تیم اول لوشامپیونه جایی ندارد و دومی با وجود اینكه از اسب افتخار افتاده و نه از اصل اصالت، در ۱۳ سال اخیر فقط ۵ نایب قهرمانی به دست آورده است.
وبچه هایبااستعدادآكادمی اش هم سرانجام به دسته دوم سقوط كردند. شیرهای فریانی (لقب باتسیا) حال و روز خوبی ندارند و شاید چون قانون اساسی كشور فرانسه شكار شیر توسط مورچه را امكان پذیر می دارند آنها باید مقابل تیم های كم طرفدار و بی نام و نشان سرتعظیم فرود بیاورند. این تیم حداقل تا نیم دهه دیگر معادله «ناجور» فوتبال فرانسه را به هم نخواهند زد. شاید سال آینده لیوننتواندبرایهفتمین بار متوالی به مقام قهرمانی برسد چون به تقدس عدد ۷ اعتقاد ندارد!
اگر «شیرها» قهرمان نشوند لانس با پول های كارخانه حامی مالی خود كاندیدای اول خواهد بود. با ادامه وضعیت فعلی گزینه های دوم و سوم هم مسلماً مارسی و سنت اتی ین نخواهند بود. سرمایه، نوستالژی را كشته است.
بله! لطفا نوستالژی مارسی دهه ،۹۰ سنت اتی ین دهه ،۷۰ شور هواداران تیم های با ریشه و البته یك فوتبال خبو را به غیرفرانسوی ها (كه برخلاف ساكنان سرزمین گل كمتر تفریحی جز فوتبال دارند) بازگردانید.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید