جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کلوزه گلزن ژرمن ها


کلوزه گلزن ژرمن ها
(میروسلاو كلوزه) با نام اصلی (میروسلاو ماریان كلوزه) در روز نهم ژوئن سال ۱۹۷۸ در (اوپلن) واقع در (سیلسیا)ی لهستان به دنیا آمد. او یك فوتبالیست مهاجم آلمانی است كه در حال حاضر برای تیم (وردربرمن) و در (بوندسلیگا) بازی می‌‌كند و البته از اعضای مهم تیم ملی فوتبال كشور آلمان نیز می‌‌باشد. كلوزه بهترین گلزن و برنده (كفش طلایی) جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان شد. او در آن بازی‌ها پنج گل به ثمر رساند. او در نخستین جام‌جهانی كه در آن حضور یافت یعنی در جام‌جهانی سال ۲۰۰۲ به میزبانی كره و ژاپن نیز پنج گل زد بنابراین در كل در این سری بازی‌ها ده گل به نام خود به ثبت رسانده است.
او نخستین فوتبالیستی است كه پس از اتحاد دو آلمان آقای گل جام‌جهانی شده و تنها بازیكنی می‌‌باشد كه در دو جام متوالی پنج گل به ثمر رسانده است.
● زندگی
(میروسلاو كلوزه) در خانواده‌ای ورزشكار پرورش یافت. مادرش باربارا عضو تیم ملی هندبال لهستان (كه در ۸۲ بازی ملی حضور داشت) و پدرش (یوزف كلوزه) فوتبالیست بود و به تیم ملی لهستان نیز رسید. در سال ۱۹۸۱ خانواده كلوزه از كشور كمونیست لهستان فرار كردند و ابتدا به فرانسه و سپس در سال ۱۹۸۷ به (كوسل) در آلمان نقل مكان كردند. پدر میروسلاو كلوزه از یك خانواده اصیل آلمانی می‌‌باشد به همین‌خاطر آنها با نام خانوادگی (رشیدلر) در آلمان اقامت گرفتند. كمی پس از سكنی گزیدن در آلمان پدر میروسلاو دوباره نام خود را به كلوزه برگرداند زیرا كلوزه نام فامیل پدربزرگ آلمانی او (اروین كلوزه) بود كه در سال ۱۹۱۰ در (سیلسیای علیا) به دنیا آمد. وقتی در مدرسه‌ای در آلمان ثبت‌نام كرد، روزهای سختی را پشت سر می‌‌گذاشت. شروع درس برای او اصلا آسان نبود. میرو‌سلاو هشت ساله كه باید در كلاس چهارم درس می‌‌خواند، دو سال عقب رفت و تحصیلات را از كلاس دوم ادامه داد زیرا با زبان و فرهنگ آلمانی آشنایی كافی نداشت. آن روزها، روزهای سختی بودند ولی همین مشكلات در آینده او را قوی‌تر ساخت.
كلوزه فوتبال را در یك باشگاه روستایی فراگرفت. باشگاهی به نام (بلاباخ دیل‌كوف.) او پس از یك فصل بازی در تیم هامبورگ بدون هیچ مقدمه و به سرعت جذب تیم آماتوری (كایزر سلاترن) شد. او عادت داشت به هنگام بازی هم‌تیمی‌هایش بایستد و تشویق تماشاچیان را تماشا كند. یك سال بعد از ملحق شدن به این باشگاه به سرعت ترقی كرد و وارد تیم اول (كایزر سلاترن) شد. او در ۶۷ بازی نخست خود ۳۳ گل زد. تداوم در گل زدن باعث شد اولین كاپ بین‌المللی خود را به دست آورد و در نخستین بازی بین‌المللی در مارس ۲۰۰۱ برابر تیم آلبانی ظاهر شد. در آن بازی آلمان دو بر یك آلبانی را شكست داد و زننده دومین گل آلمان كسی نبود جز میروسلاو كلوزه، در جام‌جهانی ۲۰۰۲ در كره و ژاپن، كلوزه سه شوت خود را روانه دروازه كرد و یكی از برترین‌های آن شد. اودر سال ۲۰۰۴ با قیمت پنج میلیون یورو به تیم (وردربرمن) انتقال یافت و پس از یك شروع بد در آن تیم، ناگهان سیر صعودی پیمود و به همراه (یوهان میكو) هافبك فرانسوی تیم و (ایوان كلاسنیچ) فوروارد اهل كرواسی یك مثلث قدرتمند حمله تشكیل داده و تاثیرات شگرفی بر روی بازی گذاشتند. این سه در بوندسلیگا پانزده گل به ثمر رساندند. كلوزه با وجود ظاهر نسبتا نحیف، یكی از بهترین سرزنان بوندسلیگاست. او توانایی‌های تكنیكی بسیار بالایی دارد و وقتی پا به توپ شود دیگر كسی حریفش نیست. او در سال ۲۰۰۵ یكی از بهترین فوروارد‌های آلمان و شاید بهترین آنها بود. او دربازی‌های فصل ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ در بیست و شش بازی بیست و پنج گل زد و در به ثمر رسیدن ۱۶ گل دیگر نیز تاثیر غیرمستقیم داشت.
كلوزه یكی از اعضای تیم ملی آلمان در جام‌جهانی ۲۰۰۶ بود. اولین بازی تیم كشور آلمان در برابر كاستاریكا، مصادف بود با روز تولد كلوزه. او در این بازی به مناسبت تولدش دو گل به ثمر رساند. كلوزه تاكنون ۳۳ گل ملی را روانه دروازه حریفان خود كرده است و این برابر با تعداد گل‌های ملی (فریتز والتر) فوتبالیست محبوب و الگوی اوست. او هم‌اكنون هفتمین گلزن تاریخ آلمان محسوب می‌‌شود.
● كلوزه نجار
كلوزه در سال ۱۹۹۸ یعنی زمانی كه به تیم هامبورگ پیوست دوست داشت در كنار فوتبال یك حرفه هم بیاموز. پدر و مادرش هم در این زمینه به او كمك فكری می‌‌رساندند و مشوق او بودند. بنابراین میروسلاو به كلاس‌های كارآموزی نجاری رفت و این دوره را با موفقیت پشت سرگذاشت. او در این‌باره می‌‌گوید (من به این خاطر نجار شدم كه از بلندی نمی‌‌ترسیدم. وقتی روی پاهایم در ارتفاعات بلند مثل شیروانی‌ها می‌‌ایستم احساس امنیت می‌‌كنم.) او پس از پیوستن به تیم كایزرسلاترن این حرفه را كنار گذاشت.
كلوزه در منطقه زیبای (بلاباخ) خانه‌ای برای خود ساخت. او می‌‌گوید (من از زندگی در محیطی آرام و ساكت در خارج از شهر لذت می‌‌برم.) ولی كلوزه فرصت زیادی برای زندگی در این خانه رویایی ندارد زیرا باید بیشتر وقت خود را در شهر و در كنار هم‌تیمی‌هایش سپری نماید. او تنها در مواقعی خاص و برای استراحت به خانه‌اش در بلاباخ می‌‌رود و اوقاتی را در آن‌جا سر می‌‌كند.
● پدر دوقلوها
(میروسلاو كلوزه) متاهل است. همسرش (سیلویا) روز سی‌ام ژانویه ۲۰۰۵ در بیمارستان (یوزف) دو پسر دوقلو به دنیا آورد. آن روز این پدر جدید كه در پوست خود نمیگنجید به خبرنگاران گفت(ما هیجان‌زده هستیم. فكر می‌‌كنم همه خوشحال هستیم. این بزرگ‌ترین اتفاق زندگی من است. خوشحالم كه در كنار سیلویا هستم. این یك لحظه بی‌‌‌نهایت مهم و موثر در زندگی ماست. با تولد این دوقلوهای زیبا یك شب آشفته و پر از نگرانی برای خانواده كلوزه به صبحی شاد و توام با احساس خوشبختی ختم شد.)
آن شب خاطره جالبی برای میروسلاو به به شمار می‌‌رود. در آن شب به یادماندنی میروسلاو برای تیم وردربرمن و برابر (هانزاروستوك) در حال بازی بوده و سه بر دو از آنها جلو بودند. سیلویا در جایگاه شخصیت‌های استادیوم نشسته بود و همسرش را تشویق می‌‌كرد ولی در اواسط نیمه اول با تعجب دریافت كه وضعیت بحرانی است و اطرافیان بلافاصله او را به بیمارستان رساندند.میروسلاو در فاصله بین دو نیمه موضوع را فهمید ولی مجبور بود تا آخر بازی در استادیوم بماند. آن روز میروسلاو كلوزه در حالی كه پس از اتمام بازی سعی داشت به سرعت خود را به بیمارستان برساند، مجبور بود هر چند قدم به چند قدم به هواداران پروپا قرصش امضا بدهد. كلوزه و همسرش نام دوقلوهای خود را (لوآن) و (نوآ) گذاشتند. (لوآن) به هنگام تولد دو كیلو و چهارصد گرم و نوا دو كیلو و ششصد گرم بودند. بیمارستان یوزف تاكنون محل تولد بسیاری از فرزندان فوتبالیست‌ها بوده است. از جمله این فوتبالیست‌ها (رودی فولر)، (ماركوبود)، (اولیور استرین)، (دیتر ایلتز) و (كلودیو پیزارو) می‌‌باشند.
● كوتاه از كلوزه
در ژانویه ( ۲۰۰۱یرژیانگل) مربی ‌‌وقت تیم ملی لهستان سفری به آلمان كرد تا كلوزه را كه هنوز ملیت لهستانی داشت تشویق به پیوستن به تیم ملی آن كشور كند. ولی كلوزه دعوت او را رد كرده و گفت(من گذرنامه آلمانی دارم و تا وقتی اوضاع به این منوال است فرصت آن را دارم كه زیرنظر (رودی فولر) بازی كنم.وقتی كلوزه گل می‌‌زند از خوشحالی پشتك می‌‌زند. او در جام‌جهانی پنج بار این عمل را تكرار كرد و از همان زمان طرفدارانش به او لقب (سالتو كلوزه) یعنی (كلوزه پشتك‌زن) را دادند.
معروف است كه كلوزه بازیكنی منصف است. در فصل بازی‌های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶ در مسابقه بین (وردربرمن) و (آرمینیا بیلفیلد) در حالی‌كه هر دو تیم صفر - صفر مساوی بودند، داور به خاطر (فول) دروازه‌بان بر روی كلوزه اعلام پنالتی به نفع وردربرمن كرد ولی كلوزه جلو رفت و برای داور توضیح داد دروازه‌بان هیچ (فولی) بر روی او انجام نداده است. غذای مورد علاقه كلوزه شنیسل بوقلمون با سیب‌زمینی سرخ كرده است. او مهم‌ترین گل خود را گلی می‌‌داند كه در بازی‌های جام یوفا به تیم (گلاسكو رنجرز) زد و با این گل تیم او یك برهیچ بازی را برد. خانواده برای كلوزه اهمیت زیادی دارد و درباره همه چیز با خانواده‌اش صحبت می‌‌كند.او یك سگ خانگی از نوع سگ‌های پاسبان آلمانی دارد و می‌‌گوید (خودم كه خطرناك نیستم، لااقل سگم خطرناك باشد.) نام سگ او (كریش) است.كلوزه عاشق تنیس و تنیس روی میز است و در اوقات فراغت به این ورزش‌های مفرح می‌‌پردازد.از نظر كلوزه بهترین نقطه قوت او بردباری اوست و می‌‌گوید من در اكثر مواقع ساكت می‌‌مانم.او محل تولد خود یعنی شهر زیبای اوپلن در لهستان را خیلی دوست دارد و همیشه میل دارد به آن‌جا برود.
منبع : خانواده سبز


همچنین مشاهده کنید