پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی متفاوت به جشنواره ای متفاوت


نگاهی متفاوت به جشنواره ای متفاوت
جشنواره‌ای كه تولی‌گری آن به عهده یك نهاد دولتی همانا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گذاشته شده بود. دبیر این جشنواره در خصوص ضرورت برپایی این جشنواره از سوی ارشاد می‌گوید:« از آنجا كه سیل محصولات فرهنگی جذاب،متنوع و موثر بیگانه سبب شده است كه ارزش‌های فرهنگی و حتی زبانی ما مورد خطر قرار بگیرد به همین علت وزارت فرهنگ و ارشاد با درك صحیح این تاثیرات با تاسیس مركز توسعه فناوری‌های دیجیتال، مقدمات برگزاری این جشنواره را فراهم كرد».
به هرحال اگر حافظه‌ها یاری كند، دوستاران فناوری اطلاعات به یاد خواهند آورد كه جشنواره‌های از این دست در سال‌های گذشته نیز تكرار شده است تا آنجا كه اولین بار در سال ۷۷ جشنواره‌ای تحت نام نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای در محل اجلاس سران برپا شد و گویا از این جشنواره بسیار استقبال گسترده‌ای نیز صورت گرفته بود و چند سال بعد نیز دومین مرحله این جشنواره با مشاركت بیش از ۲۰ وزارتخانه، نهادهای صنفی و بخش خصوصی در محل دایمی نمایشگاه‌‌ بین‌المللی تهران برگزار شد.
بنابراین با استناد به برپایی چنین جشنواره‌‌های نباید به این جشنواره لقب اولین را اهدا كرد در این خصوص محسن میرابراهیمی دبیر جشنواره اول و دوم نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای می‌گوید: به واقع شماره جشنواره و نمایشگاه‌ها مهم نیست بلكه مهم نحوه رویكرد اهدافی است كه باید از برگزاری جشنواره و نمایشگاه انتظار داشته باشیم.
● گله از این جدایی
جشنواره و نمایشگاه ملی رسانه‌‌های دیجیتالی و نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای در چهار بخش اصلی نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای،پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و نرم‌افزارهای ویژه تلفن همراه كار خود را از دوشنبه ۲۴ اردیبهشت به طور رسمی آغاز كرد. بخش نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای جزو اولین بخش‌های محسوب می‌شود كه شماره‌گذاری سالن‌‌‌ها از آن آغاز شده و در حقیقت بیشترین سالن‌ها نیز به این بخش اختصاص داده شده بود.
در این بخش تولید كنندگان نرم‌افزارها در كنار عرضه‌كنندگان نرم‌افزارها غرفه به پا كرده‌ بودند كاری كه چندان برای تولید كنندگان نرم‌افزار خوشایند نبود در این بخش اكثر غرفه‌داران از جدا افتادن از نمایشگاه كتاب گله‌مند بودند تا جای كه یكی از غرفه‌دارها در این باره می‌گوید، ما سالهای متوالی در نمایشگاه كتاب غرفه داشتیم، یعنی در قالب نشر الكترونیكی كه در كنار نمایشگاه كتاب برپا می‌شد و با بازدید كنندگان زیادی روبه‌رو بودیم اما متاسفانه امسال این نمایشگاه بلافاصله بعد از نمایشگاه كتاب برگزار شد كه به نظر من مسئولین می‌توانستند برای پربار شدن نمایشگاه با یك اطلاع رسانی دقیق و پس از گذشت مدت زمانی از نمایشگاه كتاب این جشنواره را برگزار كنند تا حداقل برای غرفه‌دارها حضور در این نمایشگاه سودی به همراه داشته باشد.
در بخش نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای اكثر غرفه‌دارها از نبود بازدید كننده گلایه دارند كه البته این مسئله را به عدم اطلاع رسانی دقیق دست‌اندركاران جشنواره نسبت می‌دهند. یكی از غرفه‌دارها كه اولین حضور خود را در چنین نمایشگاه‌های تجربه می‌كند در خصوص اطلاع رسانی می‌گوید، غرفه ما ۱۲ متر است كه هر متری ۳۵ هزارتومان برایمان تمام شده است من فكر می‌كردم این نمایشگاه مانند نمایشگاه كتاب پراز بازدیدكننده باشد اما متاسفانه هنوز استقبالی از این نمایشگاه صورت نگرفته است و این مسئله هم به عدم اطلاع رسانی ارتباط پیدا می‌كند و هم به ساعت بازدید از نمایشگاه چرا كه ساعت بازدید به نوعی با ساعت كار افراد تداخل دارد. به هرحال بخش‌نرم‌افزارهای چند رسانه‌ای با چاپ عكس عزیزان در كمتر از چند ساعت بر روی لوازم مختلف گرفته تا تخفیف‌های بالای ۵۰ درصد به دنبال آن است كه بازدیدكنندگان بیشتری را به سوی خود جلب كند.
یكی دیگراز موارد موجود در این بخش دیدن نوشته‌‌های معرفی محصولات بر سردر غرفه‌‌‌هاست كه سبب می‌شود هر بازدیدكننده‌ای لحظه‌ای مكث كرده و نوشته را بخواند به عنوان نمونه در یكی از این آگهی‌ها آمده است موبایل اسلامی، نرم‌افزار قرآنی و اسلامی ویژه تلفن همراه شامل ۸ قطعه اذان،۸۰۰ قطعه تصویر اسلامی به همراه كالری صوت و تصویر مداحان اهل بیت تنها ۳ هزار تومان.
● بلوتوث خاموش،هك می‌كنیم
سالن ۱۲ یعنی بخش‌نرم‌افزارهای تلفن‌ همراه به نوعی پربازدید كننده‌ترین بخش محسوب می‌شود در این سالن می‌توان به سادگی علاقمندان به تجهیزات جانبی تلفن همراه را مشاهده كرد. علاقمندانی كه بیشتر قشر جوان و نوجوان را تشكیل می‌دهد در این بخش تخفیف‌های بالای ۳۰ درصدی انواع و اقسام محصولات به نوعی وسوسه خرید را در دل بازدیدكنندگان به وجود می‌آورد.
در سالن ۱۲ یكی از غرفه‌ها نسبت به دیگر غرفه‌ها از بازدیدكنندگان بسیاری برخوردار است وقتی چرایی این ماجرا را جویا می‌شوی در كمال تعجب در می‌یابی كه در این غرفه آخرین نرم‌افزار هك تلفن همراه با تخفیف ویژه به قیمت ۳ هزارو پانصد تومان به فروش می‌رسد. بروشورهای این نرم‌افزار در كنار توصیف‌های غرفه دار، آن قدر تكان‌دهنده است كه اولین كاری كه انجام می‌دهی این است كه مطمئن شوی بلوتوث تلفن همراهت خاموش است.
اگر میخواهید شما نیز دچار توهم خاموش نبودن بلوتوث تلفن همراهتان شوید كافیست به امكانات این نرم‌افزار توجه كنید، كپی كردن شماره‌های طرف مقابل در گوشی خود، خواندن SMS طرف مقابل، شماره‌گیری با گوشی طرف مقابل و دهها امكان دیگر در این میان وقتی با سیل خریداران این نرم‌افزار روبه‌رو می‌شوی به دو چیز فكر می‌كنی یا اینكه این نرم‌افزار دارای چنین توانایی های نیست پس این غرفه به نوعی در حال كلاهبرداری از خریداران است و در صورت صحت كاربرد این نرم‌افزار این سئوال مطرح می‌شود كه آیا با وجود دغدغه‌‌‌های مسئولین در خصوص وارد نشدن افراد به حریم خصوصی دیگران و انتشار آنها در قالب عكس و سی‌دی كه جزو ناهنجاری‌های فعلی جامعه محسوب می‌شود چگونه است متولی این جشنواره یعنی همانا وزارت ارشاد اجازه فروش چنین نرم‌افزاری را داده است.
● پرده‌برداری از بازی‌های وطنی
بخش بازی‌های رایانه‌ای گرچه به نظر می‌رسد باید از استقبال خوبی برخوردار باشد اما به گفته اكثر غرفه‌داران چندان استقبال گرمی از این بخش صورت نگرفته است هر چند در ویژه‌نامه رسمی این جشنواره یك مطلب در خصوص استقبال پرشور مراجعه كنندگان از این بخش به رشته تحریر در‌آمده است در قسمتی از این نوشتار آمده است كه، «این روزها در بخش بازی‌های رایانه‌ای نوجوانان زیادی را می‌بینید كه مشتاقانه می‌خواهند از گیم‌نت نمایشگاه استفاده كنند و شاید انتظار نداشتند كه در جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال كه از سوی دولت برگزار می‌شود با گیم نت مواجه شوند». به هرحال یكی از بخش‌های مهم این نمایشگاه مربوط به بخش‌ بازی‌های رایانه‌ای است كه به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وابسته به معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شكل گرفته است.
گفته می‌شود این بنیاد برای حمایت از پدید‌آوردگان بازی‌‌های رایانه‌ای منطبق با هنجارها و ارزش‌های ملی و اسلامی و مشاوره در ساخت و مشاركت در نظارت بر صحنه بازی‌های رایانه‌ای در كشور شكل گرفته است. به طور كلی در این سالن علاوه بر تولید كنندگان بازی‌های رایانه‌ای گروه دیگری نیز به بومی كردن بازی‌های خارجی فعالیت دارند در این بخش ۱۵ بازی رایانه‌ای ساخت وطن نیز در معرض دید عموم قرار گرفته است كه از آن جمله می‌توان به عصر پهلوانان، پایان معصومیت،حسنی و لوبیا سحرآمیز، رانندگی در تهران و... اشاره كرد.
● پیشكسوتان فراموش شده
به گفته برپا كنندگان این جشنواره، حمایت از بخش خصوصی و تولیدكنندگان محتوا در بستر وب همچون خبرگزاری‌ها، سایت‌ها، وبلاگ‌ها از جمله اولویت‌ها به شمار می‌آید تا آنجا برای این دسته از افراد تخفیف‌های ۸۰ درصدی در نظر گرفته شده و سرویس‌دهندگان وبلاگ كه حامی این جشنواره باشند نیز فضای رایگان غرفه به آنها اهدا خواهد شد.
تا اینجا مسئله برای تمامی علاقمندان به وبلاگ و وبلاگ نویسی بسیار خوشحال كننده است چرا كه نه تنها وبلاگ‌نویسی از سوی مركزی چون وزارت ارشاد به رسمیت شناخته شده ، بلكه تسهیلاتی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. اما متاسفانه با ورود به سالن‌‌‌های اختصاص یافته به پایگاه‌‌های اینترنتی و وبلاگ متوجه می‌شوی یك مسئله به نحوی چشمگیر خودنمایی می‌كند چرا كه تمامی غرفه‌ها اختصاص به سایت‌‌‌‌ها و وبلاگ‌‌های مذهبی دارد و نام‌های همچون منبرهای دیجیتال،ندبه‌های دیجیتال، مجمع وبلاگ‌نویسان مسلمان،هئیت بلاگ،شیعه نیوزو... كه بر سردر غرفه‌ها نصب شده است به نوعی این مسئله را تائید می‌كند.
در خبرها شنیده‌ای كه بلاگفا و میهن بلاگ نیز به عنوان حامی این جشنواره در این سالن، غرفه دارند اما پس از چند بار بالا و پائین رفتن عاقبت غرفه خالی بلاگفا را مشاهده می‌كنی در خصوص چرایی این ماجرا علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا اینگونه توضیح می‌دهد، طبق توافقی كه با مسئولین جشنواره داشتیم قرار شد تمامی سرویس‌های وبلاگ نویسی غرفه‌های با متراژ مساوی داشته باشند و غرفه‌هایی كه متراژ بیشتری می‌خواستند در سالن دیگر مستقر شوند زیرا تمامی سرویس‌های وبلاگ‌نویسی برای گرفتن غرفه پولی پرداخت نمی‌كردند و قرار بود تبلیغات معینی را برای جشنواره انجام دهند كه خود من قرار شد در حدود ۵ میلیون تبلیغ برای جشنواره داشته باشم به هرحال روز افتتاح جشنواره مشخص شد در اهدای فضا غرفه‌‌ها عدالت صورت نگرفته و در همین زمان بعضی از دوستان از شركت در جشنواره انصراف دادند بعد از آن نیز در جریان جلسه‌ای با عنوان چگونه وبلاگ را هلو بكنیم بنده نسبت به نبود اینترنت وبه طور كلی برخورد نا عادلانه مسئولین گله كردم از جمله اینكه به بنده قول داده بودند به عنوان حامی این جشنواره لوگو بلاگفا را در سایت جشنواره و پوسترهای تبلیغاتی قرار دهند كه هیچ‌كدام از این تعهدات كه به صورت كتبی نیز منعقد شده بود به مرحله اجرا نرسید من این مسائل را مطرح كردم كه متاسفانه در مقابل از سوی آقای طالبی دبیر بخش وبلاگ‌ها به طور غیر مستقیم به عنوان فاشیست و ضد انقلاب خطاب شدم به همین علت تصمیم گرفتم به نشان اعتراض به این جشنواره در غرفه حضور نداشته باشم .
اولین یا چندمین جشنواره رسانه‌‌های دیجیتال در حالی به كار خود پایان داد كه به دلایلی بسیاری همچون مناسب نبود ساعت بازدید، نبود اطلاع رسانی دقیق با استقبال پرشور بازدیدكنندگان روبه‌رو نشد اما با تمامی این مسائل به نظر تمامی كارشناسان و حتی كسانی كه از ابتدا یا نیمه راه با این جشنواره قطع همكاری كرده بودند به نوعی این جشنواره را یك گام مثبت برای هویت بخشی به رسانه‌های دیجیتالی عنوان می‌كنند و چه خوب است دست‌اندركارن دولتی اصل ۴۴ یعنی همان مشاركت بیشتر بخش خصوصی و مردمی را در كارهای خود لحاظ كنند تا به جای اینكه یك وزارتخانه به طور مستقیم عهده‌دار یك جشنواره باشد، اجرای آن را به بخش خصوصی واگذار كرده و خود در نقش حامی كننده حضور داشته باشد.
مینو‌مومنی
منبع : پایگاه اطلاع رسانی itanalyze


همچنین مشاهده کنید