جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


آیا پیش­بینی دقیق نرخهای مبادله امکان­پذیر است؟


آیا پیش­بینی دقیق نرخهای مبادله امکان­پذیر است؟
هیچ روش قابل اطمینان و معتبری درباره پیش­بینی نرخهای مبادله ارز وجود ندارد. این جمله شاید به نظر شگفتی آور نباشد، اما همه ما دوست داریم که با قابلیت اطمینان و با اتکا به نیرویی بتوانیم نرخهای مبادله را به درستی ارزیابی و پیش­بینی کنیم. پژوهشگران زیادی نسبت به توانایی پیش­بینی آینده نرخهای مبادله ارز بررسی و تحقیق کرده­اند. پل کروگمان[۱] و موریس ابسفلد[۲] در کتابشان معروف به "دانش اقتصاد بین­الملل: نظریه و سیاست"[۳] نوشته­اند: « اگر نرخهای مبادله همان قیمتهای دارایی هستند که به سرعت به تغییر انتظارات و نرخهای بهره واکنش نشان می­دهند، آنها باید ویژگیها و خواص مشابهی با دیگر قیمتهای دارایی مانند قیمت سهام داشته باشند. بنابراین نرخهای مبادله باید به طور نیرومندی نسبت به اخبار اقتصادی و رویدادهای سیاسی غیرمنتظره واکنش نشان دهند و همچون قیمت سهام، باید به سختی پیش­بینی شوند.» در مطالعه و پژوهش دیگری که توسط ریچارد لویچ[۴] انجام گرفت، وی با ثبت شواهد پیش­بینی شرکتها بر روی زوج ارزهای گوناگون دریافت که معمولا حرکت نرخهای مبادله ارز خیلی خوب قابل پیش­بینی نیستند.
او شواهد محکمی مبنی بر پیش­بینی دقیق نرخهای مبادله پیدا نکرد. با این وجود وی با تکیه بر شواهد در دسترس دریافت که پیش­بینی­کنندگان حرفه­ای با استفاده از یک اسلوب معین نسبت به اشخاص عادی، بهتر نرخهای مبادله را ارزیابی و برآورد نموده­اند. برای مثال آنها از نرخهای سلف سه ماه آینده استفاده کرده­اند. البته این مطلب نمی­گوید که نرخهای سلف برآورد­کننده مناسبی است. در مجموع لویچ اشاره کرد که بوسیله ابزارها و شاخصهای دردسترس معمولا حرکتها و روند آینده به خوبی قابل پیش­بینی نیست. پژوهشهای دیگر نیز توسط برخی دانشجویان دانشگاههای آمریکا انجام گرفته است. آنها دریافتند که روندها قابل برآورد و پیش­بینی نیستند.
نمودارها توانایی پیش­بینی آینده را ندارند و تنها تصویری از آنچه در حال جریان دارد را نشان می­دهند و می­توانند به معامله­گران بگویند که هر زمان اخبار جدید از راه برسد، ممکن است روند جاری شکسته شود، اما اگر پیش­بینی نرخ مبادله ارز قابلیت اتکا و اطمینان ندارند، چرا معامله­گران خود را زحمت می­دهند؟
همانطور که می دانیم، هیچ تضمین و اطمینانی نسبت به پیش­بینی دقیق روند نرخهای مبادله وجود ندارد، اما ابزارهای سودمند، تئوریهای اقتصادی کارآمد، معیارهای ویژه دادوستد در دسترس معامله­گران هستند. آنها با بهره­گیری از توانایی تفسیر بنیادهای اقتصادی، تکنیکهای نموداری و بکارگیری ابزارهای مفید و تجربیات شخصی شانس داشتن معاملات سودآور را افزایش می­دهند. برخی تحلیلگران اغلب برای پیش­بینی افقهای زمانی کوتاه­مدت (یک روزه یا یک هفته) از روشهای نموداری و تفسیرهای تکنیکی استفاده می­کنند و معمولا روندهای بلند­مدت (سه ماه) را با استفاده از تئوریهایی همچون برابری قدرت خرید تحلیل می­کنند.
[۱] Paul Krugman
۲ Maurice Obstfeld
۳ International Economics: Theory and Policy, New York, HarperCollins,۱۹۹۴
۴ Richard M. Levich ("Evaluating the Performance of the Forecasters", in: Donald R. Lessard, ed., "International Financial Management", New York: John Wiley:۱۹۸۵, pp. ۲۱۸-۲۳۳(
منبع : رهنمون سرمایه


همچنین مشاهده کنید