سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

پوست آئینهٔ تمام‌نمای بدن


پوست آئینهٔ تمام‌نمای بدن
تغییرات پوست به صورت چروک از اوایل کودکی آغاز شده، از دهه چهارم به بعد ظاهر می‌گردد و در دهه ششم و هفتم بارز می‌شود. ۸۰% آن به‌علت واردی مانند نور خورشید، آلاینده‌ها، سیگار و ... است.
عامل اصلی تغییرات پیری ناشی از نور خورشید، مربوط به اشعه ماوراءبنفش است که حالت تجمعی دارد و از دوران کودکی جمع می‌شود.
پیری پوست به‌صورت بیولوژیک تحت کنترل ژن‌های مخصوص است و به عامل محیطی هم مرتبط است، علائم آن به‌صورت کاهش ضخامت لایه‌های پوستی، کاهش چربی زیرپوستی، کاهش خاصیت کلاژن والاستین، کاهش تعداد و استحکام عروق و رنگ پریدگی ویژگی خودبه‌خود عروق، افزایش یا کاهش لایه شاخی پوست، ظهور خال یا لک روی صورت به‌خصوص پشت دست‌ها، خشکی پوست و کاهش ترشح چربی پوست می‌باشد.
پیری پوست ناشی از نور خورشید در سنین پائین نیز می‌تواند شروع شود و علائم آن به صورت ضخیم شدن و چرب شدن پوست، افزایش کک و مک و یا ایجاد لکه‌های سفیدرنگ به‌علت کاهش ملانوسیت‌ها، کاهش اندازه و استحکام عروق و چروک‌های عمیق و لوزی‌شکل می‌باشد.
علل دیگر پیری پوست عبارتند از:
▪ سیگار:
با افزایش رادیکال آزاد و ضخیم شدن الاستین، انقباض عروقی، کاهش اکسیژن خون و افزایش منوکسیدکربن باعث چروک در اطراف لب و چشم می‌شود که اثر سرطان‌زائی نیز به دنبال دارد.
▪ فرآورده‌های آرایشی غیراستاندارد، ترکیبات دست‌ساز حاوی کورتن و یا مصرف نادرست برخی از این فرآورده‌ها.
▪ داروها از جمله:
مسکن‌ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتن‌ها
▪ غلط قرار گرفتن عضلات سطی صورت:
به حالت اخم کردن طولانی.
▪ گرفتن رژیم‌های نادرست و کاهش وزن ناگهانی
▪ مبتلا شدن به بیماری‌هائی مثل نقص ایمنی
▪ استرس
توجه داشته باشید که چروک‌های ناشی از افزایش سن و چروک‌های ناشی از نور خوشید با هم متفاوت است.
در صورتی که پوست بر اثر افزایش سن پیر شود پوست ضخیم و چروک‌های عمیق و لوزی‌شکلی ایجاد می‌شود و لایه‌های شاخص افزایش پیدا می‌کنند. برای جلوگیری از پیری ناشی از افزایش سن، می‌توان از کرم‌های ضدچروک مناسب با سن و محلول‌های لایه‌برداری و همچنین آمپول‌های کلاژن الاستین (جهت رطوبت‌رسانی پوست) استفاده نمود.
برای جلوگیری از پیری ناشی از نور خورشید باید تا جائی‌که ممکن است از نور خورشید پرهیز کرد و از ضد آفتاب مناسب پوست و عینک آفتابی (اصل) و کلاه لب‌دار استفاده نمود.
در زمستان نیز به‌علت خشکی پوست باید از مرطوب‌کننده مناسب و ضدچروک‌های مناسب استفاه نمود
پوست شما با وزن حدود یک پنجم کل بدن و مساحتی برابر یک مترمربع، یکی از اعضاء مهم بدنتان می‌باشد. پوست آئینه تمام‌نمای سلامتی بدن شما است.
پوست بدن در ساخت ویتامین D به بدن کمک کرده و دمای بدن را کنترل می‌کند. پوست بدن شما از سه لایه تشکیل شده است و بدون آنکه شما متوجه شده باشید همواره تجدید می‌شود.
● انواع پوست و طرز تشخیص آن
پوست شما یکی از حالت‌های زیر را دارد:
۱) معمولی
۲) خشک
۳) چرب
۴) مختلط
شما می‌توانی با یک آزمایش ساده نوع پوست خود را تشخیص دهید. برای این کار، دست کم چهار ساعت قبل از انجام آزمایش هیچ‌گونه لوازم آرایشی (کرم، صابون، عطر و ...) استفاده نکنید و با یک تکه کاغذ کاملاً تمیز بر روی پیشانی، گونه، بینی و چانه خود بکشید و نتیجه به‌دست آمده را با جدول زیر مقایسه کنید:
اثری که بر روی کاغذ گذاشته می‌شود/ نوع پوست
بر روی کاغذ لکه‌های روغنی دیده می‌شود/ چرب
بر روی کاغذ اثر مختصری از چربی دیده می‌شود/ معمولی
بر روی کاغذ اثری از چربی دیده نمی‌شود و کاغذ با اصطکاک روی پوست کشیده می‌شود/ خشک
بر روی مناطق مختلف بدن، اثرات گوناگونی مشاهده می‌شود/ مختلط
حمید فروهر
منبع : ماهنامه طمطراق


همچنین مشاهده کنید