پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


گردشگری، راهی به سوی تفاهم ملت‌ها


گردشگری، راهی به سوی تفاهم ملت‌ها
وقتی بدانیم كه نام كرمان را بر سنگ نوشته های داریوش می توان دید، آن وقت شاید بتوانیم نگاه روشن تری به تاریخ و تمدن شكل گرفته در این استان بیندازیم.در آن سنگ نوشته، «كرمان » نام ناحیه ای است كه از آنجا چوب «یاك» برای كاخ های هخامنشی حمل می شده است.
با این حال آثار كشف شده باستانی در جیرفت و شهداد این تاریخ كهن را بهتر روشن می كند.چه آنكه وجود قلعه دختر و قلعه اردشیر از آثار ساسانی در شرق شهر كنونی كرمان كه هنوز خرابه های آن پابرجاست گواه بر این است كه حداقل در زمان اردشیر بابكان در همین محل، شهری آباد یا قلعه ای مهم وجود داشته است.
در گذر تاریخ از این منطقه كشور و در هر دوره ای اثری به یادگار مانده است كه مجموعه ای بی بدیل را ساخته اند كه می تواند برای هر بیننده ای جذاب باشد.در این میان، وجود مناطق دیدنی طبیعی كه ناشی از جمع مناطق گسترده كویری از یك سو و مناطقی با چشم اندازهای زیبای كوهستانی و جنگلی از سوی دیگر است می تواند استان كرمان را به یكی از مناطق گردشگری جالب توجه در كشور و حتی جهان تبدیل كند.
با وجود این برخی كاستی ها و كم توجهی ها در زمینه توسعه گردشگری در كشور و به دنبال آن در استان كرمان و شناسانده نشدن درست و كامل مناطق دارای میراث كهن فرهنگی و چشم اندازهای زیبای طبیعی موجب شده است تا استان كرمان به وضعیت مطلوب در زمینه جذب گردشگر نرسد و حتی در میان دیگر استان های كشور نیز در جایگاه قابل قبولی نباشد.
حضور ۷۰ سفیر از كشورهای مختلف دنیا در كرمان، اما می تواند نقطه عطفی برای رونق صنعت گردشگری در استان كرمان باشد، چرا كه با معرفی بیشتر جاذبه های گردشگری این استان و دیده شدن توانایی های بالقوه زمینه جذب گردشگر و نیز جلب سرمایه های خارجی در این بخش فراهم می شود كه می تواند از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیز برای استان كرمان ثمرات قابل توجهی داشته باشد.
● ارگ بم همیشه دیدنی است
ارگ بم به عنوان بزرگ ترین شهر خشتی جهان با دو هزار و ۲۰۰ سال قدمت اگر چه بر اثر زلزله دی ماه ۱۳۸۲ ویران شد اما وجود همان آثار باقی مانده نیز برای بازدید كنندگان جالب توجه است. روند بازسازی آن شاید تا ۱۵ سال دیگر به طول بینجامد اما شهرت جهانی آن و منحصر به فرد بودن این شهر خشتی حتی در طول زمان بازسازی آن می تواند گردشگران را برای دیدن گذار تاریخ از این منطقه و دیدن بی رحمی زلزله ویرانگر بم بر این شهر تاریخی به اینجا بكشاند.
● میمند روستایی در دل كوه
روستای میمند در ۳۶ كیلومتری شمال شرقی شهربابك قرار گرفته است و قدمت آن به ۵ هزار سال قبل از اسلام می رسد.در این روستا حدود ۳۵۰ اثر معماری صخره ای وجود دارد كه در دل كوه كنده شده اند و عمق برخی از آنها به ۲۵ متر می رسد.
● حوزه هلیل رود مسیر تاریخ را عوض می كند
آثار به جامانده از میراث كهن جیرفت منشأ بسیاری از اسطوره ها و داستان های حماسی بین النهرین در قرن های بعدی بوده است.بررسی های باستان شناسی نشان می دهد بین النهرین قدمتی ۸ هزار ساله دارد اما همین مطالعات قدمت جیرفت را به ۱۰ هزار سال پیش می رساند. همین موضوع كافی بوده است تا بسیاری از باستان شناسان و كارشناسان تاریخ به این منطقه سفر كنند. پس، از دست دادن فرصت بازدید این منطقه برای ایرانیان خوشایند نخواهد بود.
● باغی كه پای حاكم به آن نرسید
باغ شاهزاده ماهان یكی از زیباترین باغ های سنتی ایران محسوب می شود و از یادگاری های عبدالحمید میرزا فرمانفرما ، حاكم كرمان (۱۲۹۷ ه.ق ) است.می گویند هنگامی كه خبر درگذشت ناگهانی حاكم را به ماهان بردند، بنایی كه مشغول تكمیل سردر ساختمان بود، تغار گچی را به دیوار كوبید و كار را رها كرد به گونه ای كه جای خالی كاشی ها همچنان بر سردر ورودی خودنمایی می كند. این باغ دارای سردر ورودی بسیار زیبا، عمارت شاه نشین و حمام است.از قسمت های ارزشمند باغ، شبــــكه آبرسانی و حوض های آن است كه از قنات معروف تیگران تأمین می شود.
● بنایی با ملات شیر شتر
گنبد جبلیه كرمان شاید از آن روی بسیار معروف شده است كه در بنای آن از ملات مخصوصی، حاوی شیر شتر استفاده شده است.البته قدمت آن نیز قابل توجه و مربوط به اواخر دوره ساسانی است.پلان گنبد ۸ ضلعی و روی اضلاع آن طاق نماهای متعدد به چشم می خورد.
● آستانه شاه نعمت الله ولی
بخش اصلی آستانه شاه نعمت ا...ولی از یادگاری های احمد شاه بهمنی دكنی از ارادتمندان شاه نعمت ا...ولی است.این بنا در شهر ماهان واقع است و در زمان شاه عباس اول، محمد شاه و ناصرالدین شاه ایجاد شده است. صحن های آستانه از ورودی خیابان اصلی عبارتند از صحن اتابكی، صحن وكیل الملكی، رواق وكیل الملكی، رواق شاه عباسی، صحن میرداماد و صحن حسینیه.اجرای دف نوازی به مناسبت هایی همچون تولد حضرت علی(ع) از برنامه هایی است كه هر سال جمعیت زیادی را به این مقبره تاریخی و زیبا می كشاند.
● در مجموعه گنجعلیخان هنوز زندگی جریان دارد
این مجموعه شامل بازار، كاروانسرا، میدان، حمام ، آب انبار و مسجد ضرابخانه در شهر كرمان است كه در نوع خود بی نظیر است.سنگ نوشته سردرورودی حمام به خط میرعماد و دو سنگ كه در قسمت شرقی و غربی حمام طلوع و غروب آفتاب را برای آگاهی نماز گزاران نشان می داد، سرب هایی كه به دستور گنجعلیخان (حاكم وقت كرمان ) برای خنك ماندن آب در كف آب انبار به كار رفته است و بازار و راسته های خنك و زیبای آن، از جمله ارزش های این مجموعه هستند.گذر تاریخ و توسعه شهرهنوز پویایی و زندگی را از این مجموعه نگرفته و از نقاط دیدنی شهر كرمان محسوب می شود.
اما دیدنی های استان كرمان به این موارد ختم نمی شود. باید به این استان سفر كرد تا آنچه را كه دیدنی است به چشم خود به نظاره نشست و ردپای تاریخ و هنر مردمان این منطقه را در جای جای آن دید.
وجود مناطقی باستانی كه در آن هنوز مطالعات باستان شناسی ادامه دارد در شهداد، تپه یحیی در روستای صوغان بافت ( مربوط به دوران پیش از تاریخ)، آسیاب آبی شهر گلزار بردسیر ( مربوط به قاجاریه)، قلعه تاریخی فهرج (متعلق به دوران ساسانی )، قیصریه بازار رفسنجان (متعلق به دوره آل مظفر)، قلعه دشتخاك زرند با قدمت ۵۰۰ سال ، باغ سنگی سیرجان، بادگیر چپقی سیرجان ، گنبد مشتاقیه كرمان و كاروانسراها و دروازه های تاریخی در شهرهای مختلف، از جمله این بناهاست كه باید به استان كرمان آمد و آنها را دید.
اما جاذبه های گردشگری استان كرمان تنها مربوط به میراث تاریخی نیست.مناطق كویری بویژه در شهداد كه مورد توجه كویر گردان جهان قرار گرفته است دركنار جنگل هایی كه ۱‎/۳ میلیون هكتار از مساحت استان كرمان را در بر می گیرد و نیز ۱۵ چشمه آب گرم كه با ساماندهی آنها می توان بسیاری را بخصوص برای آب درمانی به آنها جذب كرد از جاذبه هایی است كه بیش از این باید مورد توجه سیاستگذاران بخش گردشگری استان كرمان و كشور قرار گیرد. به هر حال حضور سفرای كشورهای خارجی در كرمان با وجود جاذبه های فراوان و پرارزش گردشگری این استان، فرصتی بی نظیر را به وجود آورده است تا این صنعت در استان كرمان رونقی بیش از گذشته بگیرد.فرصتی كه نباید آن را به راحتی از دست داد.
وحید قرائی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید