شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بهشت و دوزخ


بهشت و دوزخ
● بهشت
در بهشت, باغهای وسیع به پهنای آسمانها و زمین ۱و پوشیده از انواع درختها با همه گونه میوه رسیده و در دسترس ۲ و ساختمانهای با شكوه ۳و نهرهای آب زلال ۴ و شیر و عسل و شراب طهور ۵, و از چیزی كه مورد میل و رغبت بهشتیان باشد ۶ و فوق خواسته ای آنان وجود دارد۷.
بهشتیان با لباسهای حریر و پرنیان و انواع زینتها آراسته ۸ و رودر روی یكدیگر بر تختهای مرصع و بسترهای نرم, تكیه می دهند ۹ و به حمد و سپاس الهی می پردازند ۱۰ و سخن بیهوده ای بر زبان نمیآورند و نمی شنوند ۱۱. نه سرما ایشان را میآزارد و نه گرما ۱۲ ; نه رنج و خستگی و ملالی دارند ۱۳ و نه ترس و اندوهی ۱۴, و نه در دل, كینه و كدورتی ۱۵.
پیش خدمتان زیبا در اطرافشان حركت می كنند ۱۶ و جامهای شراب بهشتی به آنان می نوشانند كه لذت و نشاط زاید الوصفی می بخشد و هیچ گونه آفتی ندارد ۱۷ و از انواع میوه ها و گوشت مرغان, تناول می كنند ۱۸ و از مصاحبت همسران زیبا و مهربان و ناآلوده بهره می برند ۱۹. و از همه بالاتر, از نعمت روحی رضوان الهی برخرودار می شوند ۲۰ و لطفهایی را از پروردگارشان دریافت می دارند كه ایشان را غرق سرور می سازد و هیچ كس نمی تواند تصوری از مرتبه آن سرور, داشته باشد ۲۱. و این سعادت بی مانند و نعمتهای وصف ناشدنی و رحمت و رضوان و قرب الهی برای همیشه ادامه خواهد یافت ۲۲ و پایانی نخواهد داشت. ۲۳.
● دوزخ
دوزخ, جایگاه كافران و منافقاتی است كه هیچ نور ایمانی در دلهایشان وجود ندارد۲۴, و گنجایش آن, چنان است كه پس از دربرگرفتن همه تبهكاران, باز هم ((هل من مزید))می گویند ۲۵! سراسر آتش است و آتش, عذاب است و عذاب!!
شعله های آتش از هر سو زبانه می كشد و صدای گوش خراش و خشم آلود آنها بر وحشت و اضطراب می افزاید۲۶ قیافه ها عبوس و درهم كشیده و سیه و زشت و چروكیده است ۲۷ و حتی در چهره فرشتگان دوزخیان هم اثری از مهر و عطوفت و نرمی دیده نمی شود. ۲۸.
دوخیان با غل و زنجیر و بندهای آهنین, بسته شده اند ۲۹ و آتش, سراپای آنان را فرا گرفته, ۳۰ و خودشان آتش گیره آنند ۳۱. در فضای دوزخ جز آه و ناله و ضجه و فریاد دوزخیان و نهیب دوزخبانان, صدایی به گوش نمی رسد. ۳۲, و بر سرو روی تبهكاران, آب جوشان می ریزند كه اندرون آنان را نیز ذوب می كند ۳۳ و هرگاه از فرط عطش و التهاب, درخواست آب كنند, آب داغ و آلوده و گندیده ای به آنان داده می شود كه آن را با حصر و ولع می نوشند۳۴, و غذایشان از درخت ((زقوم)) است كه از آتش می روید و خوردن آن بر سوزش اندرونشان می افزاید۳۵, و لباسشان از ماده سیاه و چسبنده ای است كه خود, موجب غذابشان می گردد ۳۶ و هم نشینان شیاطین و جنیان گنهكارند كه آرزوی دوری از آنان را می كنند.۳۷, و نسبت به یكدیگر نیز لعن و نفرین می فرستند. ۳۸
همین كه بخواهند زبان عذرخواهی به درگاه الهی گشایند فرمان دورباش و ساكت باش, خاموششان می كند۳۹, پس به دوزخبانان پناه می برند كه شما از خدا بخواهید كه اندكی از عذاب ما بكاهد, پاسخ می شنوند: مگر خدای متعال, پیامبرانش را مبعوث نفرمود و حجت را بر شما تمام نكرد؟ ۴۰
بار دیگر, درخواست مرگ می كنند و جواب می شنوند كه شما برای همیشه در دوزخ خواهید ماند .۴۱ و با اینكه مرگ از هر سوی بر ایشان می بارد نمی میرند ۴۲ و هر چه پوست بدنشان بسوزد بار دیگر پوست نوی می روید و عذابشان ادامه می یابد.۴۳.
از بهشتیان درخواست اندكی آب و خوراك می كنند و پاسخ می شنوند كه خدای متعال نعمتهای بعشتی را بر شما حرام كرده است. ۴۴ و بهشتیان از آنان می پرسند: چه چیز موجب بدبختی شما شد و به دوزختان كشاند؟ می گویند: ما اهل نماز و عبادت خدا نبودیم و به مستمندان كمك نمی كردیم و با تبهكاران هم سو می شدیم و روز قیامت را تكذیب می كردیم. ۴۵
آنگاه به ستیز با یكدیگر می پردازند ۴۶, گمراه شدگان به گمراه كنندگان می گویند: این شما بودید كه ما را گمراه كردید, آنان پاسخ می دهند: شما به دلخواه از ما پیروی كردید. ۴۷
زیر دستان به زبردستان می گویند: این شما بودید كه ما را به این بدبختی كشاندید, آنان پاسخ می دهند: مگر ما به زور, شما را از راه راست بازداشتیم؟ ۴۸
سرانجام, به شیطان می گویند: این تو بودی كه موجب گمراهی ما شدی, و او پاسخ می دهد: خدا به شما وعده راستین داد و نپذیرفتید, و من وعده دروغ دادم پذیرفتید, پس به جای سرزنش من, خویشتن را سرزنش كنید, و امروز هیچ كدام نمی توانیم به فریاد دیگری برسی. ۴۹
و بدین سان, چاره ای جز تن دادن به كیفر كفر و نافرمانی خودشان نمی بینند و جاودانه در عذاب می مانند. ۵۰
محمد تقی, مصباح یزدی, آموزش عقاید, ج ۳, ص ۹۲ ـ ۹۰
۱ـ آل عمران ۱۳۳/, حدید ۲۱/.
۲ـ الحاقهٔ ۲۳/, الدهر ۱۴/, نباء ۳۲/.
۳ـ توبهٔ ۷۲/, فرقان ۷۵/, زمر ۲۰/, سباء ۳۷/.
۴ـ بقرهٔ ۲۵/, آل عمران ۱۵/, و دهها آیه دیگر.
۵ـ محمد (ص) ۱۵/, دهر ۶/, ۱۸, ۲۱, مطففین ۲۸/.
۶ـ نحل ۳۱/, فرقان, ۱۶/, زمر ۳۴/, فصلت ۳۱/, شوری ۲۲/, زخرف ۷۱/.
۷ـ ق ۳۵/.
۸ـ كهف ۳۱/, حج ۲۳/, فاطر ۳۳/, دخان ۵۳/, دهر ۲۱/, اعراف ۳۲.
۹ـ حجر ۴۸/, كهف ۳۱/, صافات ۴۴/, طور ۲۰/, الرحمن ۵۴/, ۷۶, واقعهٔ ۱۵/ـ۱۶, غاشیهٔ ۱۳/ـ۱۶, یس ۵۶/.
۱۰ـ اعراف ۴۳/,یونس ۱۰/, فاطر ۳۴/, زمر ۷۴/.
۱۱ـ مریم ۶۲/,, نباء ۳۵/, غاشیهٔ ۱۱/.
۱۲ـ دهر ۱۳/.
۱۳ـ فاطر ۳۵/, حجر ۴۸/.
۱۴ـ اعراف ۳۵/, ۴۹, فصلت ۳۱/, زخرف ۶۸/, احقاف ۱۳/.
۱۵ـ اعراف ۴۳/, حجر ۴۷/.
۱۶ـ طور ۲۴/, واقعهٔ ۱۷/, دهر ۱۹/.
۱۷ـ طفات ۴۵/ـ۴۷, ص ۵۱/, طور ۲۳/, زخرف ۷۱, واقعهٔ ۱۸ـ۱۹, دهر ۵/ـ۶, ۱۵ـ ۱۹, نباء ۳۴/, مطففین ۲۵/ـ۲۸.
۱۸ـ ص ۵۱/, طور ۲۲/, الرحمن ۵۲/, ۶۸, واقعهٔ ۲۰/ـ۲۱, مرسلات ۴۲/, نباء ۳۲/.
۱۹ـ بقرهٔ ۲۵/, آل عمران ۱۵/, نساء ۵۷/, صافات ۴۸/ـ۴۹, ص ۵۲/, زخرف ۷۰/, دخان ۵۴/, طور ۲۰/, الرحمن ۵۶/, ۷۰ـ ۷۴, واقعهٔ ۲۲/ـ ۲۳,۳۴, ۳۷, نباء ۳۳/.
۲۰ـ آل عمران ۱۵/, توبهٔ ۲۱/, ۷۲, حدید ۲۰/, مائدهٔ ۱۱۹/, مجادلهٔ ۲۹/, بینهٔ ۸/.
۲۱ـ سجدهٔ ۱۷/.
۲۲ـ بقرهٔ ۲۵/ـ۸۲, آل عمران ۱۰۷/, ۳۶ ـ ۱۹۸, نساء ۱۳, ۵۷, ۱۲۲, مائدهٔ ۸۵/ ـ ۱۱۹, اعراف ۴۲, توبهٔ ۲۲/, ۷۲, ۸۹, ۱۰۰, یونس ۲۶/, هود ۲۳/,۱۰۸, ابراهیم ۲۳/, حجر ۴۸/, كهف ۳/ـ۱۰۸, طهٔ ۷۶, انبیاء ۱۰۲/, مؤمنون ۱۱/, فرقان, ۱۶/,۷۶, عنكبوت ۵۸/, لقمان ۹/, زمر ۷۳/, زخرف ۷۱/, احقاف ۱۴/, ق ۳۴/, فتح ۵/, حدید ۱۲/, مجادله ۲۲/, تغابن ۹/, طلاق ۱۱/, بینهٔ ۸/.
۲۳ـ دخان ۵۶/, (فصلت ۸/, انشقاق ۲۵/, تین ۶/).
۲۴ـ نساء ۱۴۰/ و دهها آیهٔ دیگر.
۲۵ـ ق ۳۰/.
۲۶ـ هود ۱۰۶/, انبیاء ۱۰۰/, فرقان ۱۲/, ملك ۷/ـ۸.
۲۷ـ آل عمران ۱۰۶/, ملك ۲۷/, یونس ۲۷/, مؤمنون ۱۰۴/, زمر ۶۰/.
۲۸ـ تحریر ۶/.
۲۹ـ رعد ۵/, ابراهیم ۴۹/, سباء ۳۳/, غافر ۷۱/, ۷۲, الحاقهٔ ۳۲/, دهر ۴/.
۳۰ـ ابراهیم ۵۰/, فرقان۱۳/, انبیاء ۳۹/, همزهٔ ۶/ـ۷.
۳۱ـ بقرهٔ ۲۴/, آل عمران ۱۰/, انبیاء ۹۸/, جن ۱۵/, تحریر ۶.
۳۲ـ فرقان ۱۳/ـ۱۴, انشقاق ۱۱/.
۳۳ـ حج ۱۹/, ۲۰, دخان ۴۸/.
۳۴ـ انعام ۷۰/, یونس ۴/, كهف ۲۹/, واقعهٔ ۴۲/ـ۴۴ـ۵۵, محمد ۱۵/.
۳۵ـ صافات ۶۲/, ۶۶, ص ۵۷/, دخان ۴۵/ـ۴۶, واقعهٔ ۵۲/ـ۵۳, نباء ۲۵/, غاشیهٔ ۶/ـ۷.
۳۶ـ ابراهیم ۵۰/, حج ۱۹/.
۳۷ـ زخرف ۳۸/, ۳۹, شعرا, ۹۴/ـ۹۵, ص ۸۵.
۳۸ـ اعراف ۳۸/ـ۳۹, عنكبوت ۲۵/, احزاب ۶۸/, ص ۵۸/ـ۶۴.
۳۹ـ مؤمنون ۱۰۸/, روم ۵۷/, غافر ۵۴۲/, مرسلات ۳۵/ـ۳۶.
۴۰ـ غافر ۴۹/ـ۵۰.
۴۱ـ زخرف ۷۷/.
۴۲ـ ابراهیم ۷۷/, طهٔ ۷۴, فاطر ۳۶/.
۴۳ـ نساء ۵۶/.
۴۴ـ اعراف ۵/.
۴۵ـ مدثر ۳۹/ـ۴۷.
۴۶ـ ص ۵۹/ـ۶۴.
۴۷ـ اعراف ۳۸/ـ۳۹, صافات ۲۷/ـ۳۳, ق ۲۷/ـ۲۸.
۴۸ـ ابراهیم ۲۱/, سباء ۳۱/ـ۳۳.
۴۹ـ ابراهیم ۲۲/.
۵۰ـ بقرهٔ ۳۹/,۸۱,۱۶۲,۲۵۷,۲۷۵, آل عمران ۸۸۳, ۱۶۶, نساء ۱۶۹/, مائدهٔ ۳۷/, ۸۰, انعام ۱۲۸/, اعراف ۳۶/, توبهٔ ۱۷/, ۶۳, ۶۸, یونس ۲۷/, ۵۲, هود ۱۰۷, رعد ۵/, نحل ۲۹/, كهف ۱۰۸/, طه ۱۰۱, سجدهٔ ۲۰/, مؤمنون ۱۰۳, احزاب ۶۵/, زمر ۷۲/, غافر ۷۶/, زخر ۷۴/, مجادلهٔ ۱۷/, تغابن ۱۰/, جن ۲۳/, بینهٔ ۶/.
منبع : بلاغ


همچنین مشاهده کنید