جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

افت شنوایی در کودکان و علل محیطی مربوط به آن


افت شنوایی در کودکان و علل محیطی مربوط به آن
استفاده از كلمه ناشنوا و اطلاق ناشنوا به كسانی كه ما آنها را كودكان ناشنوا می نامیم، ممكن است برای برخی اشتباه انگیز باشد. بعضی از كارشناسان و حتی برخی از افراد ناشنوا با احتیاط از كلمه ناشنوا استفاده می كنند، چون ممكن است به ندرت افرادی پیدا شوند كه كاملاً ناشنوا باشند و همیشه مقداری از باقیمانده شنوایی وجود دارد. افت شنوایی علل مختلفی دارد. یكی از علل آنها،علل محیطی یا اكتسابی می باشند كه پس از تولد روی كودك اثر می گذارد، برخی از این علل شامل موارد زیر می باشد:
بیماریهای عفونی از دلایل عمده ناشنوایی هستند. مهمترین مثال آن بیماری سرخجه در مادران حامله و مننژیت در كودكان می باشد. در افت شنوایی كه علت آن ابتلای مادر به سرخجه می باشد. مادران حامله پس از ابتلا به یك تب خفیف و گاهی غیر قابل توجه، این بیماری را پشت سر می گذارند و پس از این مرحله این احتمال وجود خواهد داشت كه كودكان این مادران مبتلا به ضایعه شنوایی و كری باشند، بخصوص اگر این كودكان عفونی در ماههای اول حاملگی رخ داده باشد، به نظر می رسد كه میزان وقوع این نوع كم شنواییها در سطح وسیعی قرار داشته باشند كه البته در بعضی موارد این نوع ناشنوایی پیشرونده و علت آن هم ادامه پوشاننده مغز و جایی كه سلولهای شنوایی در آن قرار دارند، گردیده و افت شنوایی می نماید. مننژیت بیشتر در كودكان زیر پنج سال اتفاق می افتد.
گونه دیگری از عفونتهای شایع توكسوپلاسمور (Toxoplasmosis) می باشد كه عبارت است از آلودگی به یاخته توكسوپلاسما و معمولاً از مادر مبتلا به فرزند در رحم یا زمان تولد انتقال می یابد.
انواع مختلفی از آسیبها وجود دارد كه می توانند به شنوایی صدمه بزنند آشكارترین آنها شكستگی استخوان گیجگاهی ،كمبود شدید اكسیژن هنگام تولد (در اثر پیچیده شدن بند ناف دور گردن) ،نارس به دنیا آمدن كودك (زودتر از زمان لازم به دنیا آمدن) می باشد. یكی دیگر از آسیبهایی كه امروزه به مقدار زیادی قابل پیشگیری است، موسوم به بیل پیگمان است كه مربوط به بیلی روبین خون و ته نشین شدن دانه های بیلی روبین در مغز می باشد كه نه تنها سبب ایجاد زردی یرقان می گردد. بلكه ممكن است به قسمتهای حساس مغز كه اعصاب شنوایی و حركتی را كنترل می نمایند، صدمه بزند. علت اصلی این حالت عدم سازگاری RH خون مادر با كودك است، این امر معمولاً از زایمان دوم به بعد در شرایطی به وقوع می پیوندد كه فاكتور مادر با كودك با یكدیگر متفاوت باشند، یعنی فاكتور خون مادر منفی و فاكتور خون كودك مثبت باشد، در چنین حالتی خون مادر نسبت به گلبولهای قرمز بر علیه خون كودك است كه این پادتن سبب انهدام گلبولهای قرمز خون گشته و نتیجه آن پدیده بیل پیگمان است كه در بالا اشاره گردید. تعدادی از داروها هستند كه می توانند به شنوایی كودك چه قبل و چه بعد از تولد آسیب برسانند. این داروها شامل برخی آنتی بیوتیكها هستند كه برای بیماریهای عفونی، چه از راه تزریق و چه از راه دهان برای كودك تجویز می گردد و تعدادی از این آنتی بیوتیكها شامل استرپتومایسین، جنتامایسین، كانامایسین و نئومایسین هستند.
لازم به ذكر است كه میزان وقوع ناشنوایی در انواع مختلفی از موارد فوق مشخص نیست و اطلاعات موجود در این زمینه متكی بر زمان و مكان انجام مطالعه و همچنین بستگی به شدت ضایعه شنوایی و تعاریف مورد استفاده دارد.
منبع : سایت کودکان


همچنین مشاهده کنید