شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

فراهم کنندگان خدمات کاربردی(Application Service Provider)


فراهم کنندگان خدمات کاربردی(Application Service Provider)
سرویس فروش از طریقASP بیشتر شبیه به اجاره یک ماشین است تا خرید آن: شما می توانید از ماشین استفاده نمایید اما مجبور نیستید که جهت تعمیر و نگهداری آن پولی خرج کنید و در صورت تمایل می توانید آن را پس از پایان زمان اجاره نامه باز گردانید.
▪ سیستمASP برای مشاغل تجاری خصوصاً تجارت های در سطح کوچک و متوسط مزایای متعددی دارد:
۱) کاربران مجبور به صرف هزینه هنگفتی برای خرید وسایل و ابزارهای مورد نیاز ندارند و همچنین برای تعویض و جانشین کردن یک سیستم جدید انعطاف پذیری قابل ملاحظه ای به وجود می اید.
۲) کاربران هزینه جهت ارتقاء و به روز کردن نمی پردازند و کلیه این امور مستقیما از طرفASP انجام می گردد.
۳) کلیه امور و هزینه های پشتیبانی از طرف گروه فنی برای نصب و بهره برداری به عهده ASP می باشد و همچنین نیاز کمتری بهhelp-desk های تخصصی است زیرا این نیز به عهده Asp است.
۴) کاربران می توانند اطلاعاتشان را بر روی سخت افزارها ذخیره نمایند زیرا همه ابزارها و اسناد بر روی دیسکت های سخت ASP ذخیره می شوند.
۵) کاربران جهت استفاده از برنامه های نرم افزاری در طول دوره مشخص (از یک تا چند سال) هزینه های ثابتی می پردازند که بدین ترتیب کاربران جهت جوابگویی و ارائه خدمات به مشتریان خودشان مدیریت بهتری بر هزینه هایشان می توانند داشته باشند.
۶) زمان های اضافی کاربران ذخیره می گردد. از آنجایی که نرم افزارها همیشه نصب شده می باشند لازم به صرف زمان و هزینه ای جهت نصب ندارند و این که کاربران در جهت اداره خدمات بهتر و سریعتر به مشتریان خودشان کمک می کنند. عجیب نخواهد بود اگر بازار ASP رشد سریعی داشته باشد از سال۱۹۹۸که هنوز هیچASP وجود نداشت بازار ۸۸۹ میلیون دلار در سال۱۹۹۹رشد داشته است. گروه گارتنر پیش بینی می کند بازار خدمات ASP به بیش از ۲۲.۷ میلیون دلار در سال ۲۰۰۳ خواهد رسید.
۱) شرکت هایی که به سرعت رشد نمودند و دارای نرم افزارهای مناسب و قابل استفاده هستند.
۲) شرکت های متوسط که به نرم افزارهای گران قیمتی نیاز دارند مانند ابزارهای مهم کاربردی؟؟؟ نمی توانند فوراً برایآن مبلغ زیادی بپردازند مثلاً ابزارهای(ERP) برنامه ریزی منابع سازمانی از شرکت هایی مانند SAPوpeoplesoft بسیار گران تمام می شود.
۳) واحدهای سازمانی در مناطق جغرافیایی که افراد و نرم افزار های لازم برای نصب و پشتیبانی نرم افزارها وجود ندارد.این واحدها ومعمولاً در مناطقی دور از بخش مرکزی و معمولاً در کشورهای توسعه نیافته قرار دارند.امور ادرای این واحدها می تواند ابزارهایی از یک کشور توسعه یافته دریافت و استفاده نماید.
برای آزمایش پتانسیل مزایای مالی استفاده از یک ASP می توان هزینه خرید و نصب یک بسته ی برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) را در نظر گرفت. بسته به تعداد افراد و بخش های بسته قیمت آن به چند میلیون دلار می رسد هزینه نیروی انسانی برای نصب نرم افزار معمولاً متجاوز از یک میلیون دلار می گردد. اما با استفاده از ASP سازمان فقط چمند هزار دلار برای استفاده از یک برنامه کاربردیERP هزینه صرف می کند و نه تنها در هزینه نصب صرفه جویی می شود بلکه از دردسرهای جستجو برای یافتن برنامه تخصصی برای اجرا و نصب نیز جلوگیری می شود که ممکن است زمان زیادی بگیرد. توجه داشته باشید زمانی که تعدادی از فروشندگان نرم افزار برنامه های نرم افزاری خودشان را از طریق سرویس ASP ارائه می دهند تعداد زیادی از ASP ها در تجارت رو به گسترش نرم افزار حضور ندارند.علاوه بر لاین تعدادی از فروشندگان دارای یک بخش ASP هستند کعه برنامه های کاربردی را به صورت یک مجموعه گرد آوری می نمایند. این نوع سیستم های ASP قراردادی با صاحبان این برنامه های کاربردی جهت گرفتن سفارش برای این برنامه ها امضا نموده اند.
▪ بر طبق مشاهدات بعد از این مرحله دو حالت اتفاق می افتد:
۱) همه فروشندگان نرم افزار از اینترنت به عنوان یکی از کانال های درآمدی استفاده می نمایند و همه آنها تبدیل به ASP می شوند.
۲) همه تجارت ها به صورت مجازی در خواهد آمد حداقل بدین صورت توسعه می یابد و تبدیل به مشتریان خدمات ASP می گردند.البته یکسری موراد وجود دارد که هنوز تأمین نشده اند مثلاً سرویس های ASP قادر به حمایت و ارئه خدمات به کاربران موبایل نشده اند مانند فروشندگان و آژانس های بیمه بازرگانی، برای به دست آوردن برنامه های کاربردی کارمندان می باید قادر به اتصال به سایت ASP از مکان های مسافرتی خاص باشد.
● پیش بینی های احتیاطی
به کار گیری صریح خدماتASP یادآور ارائه خدمات فوری در اویل دهه ۱۹۹۰ است. بسیاری از شرکت ها پی برده اند که منابع خارجی روش مطلوبی برای برآورد نمودن کامل نیازهایشان نیست. حرکت های مشابهی در بسیاری از شرکت هااتفاقث می افتد که سیستم خدمات ASP را به وجود آورد.
مایکل سولتر یکی از مدیران توسعه برای خدمات مدت دار فروش الترونیکی درIBM و بخش خدمات پوششی است. او پیشنهاد نمود که از مشتریان درباره ی ظرفیت ASP به وسیله سؤالات ذیل نظر خواهی شود تا بهتر بتوان مشکلات را بعد از امضا قرارداد حل نمود.
۱) چه کسی مسئول پشتیبانی از فهرست موجودی است، متخصصان محیطی با کدام یک از برنامه های کاربردی حمایت می شوند؟ مشتریان می خواهند از صلاحیت افرادی که در بر روی برنامه های کاربردی کار می کنند مطمئن باشند اینکه این برنامه ها همیشه در دسترس و به روز هستند.
۲) چگونه از پایگاه داده ها Back up تهیه می شود؟ پایگاه داده نقل و انتقالات و بایگانی باید قابلیت Back up گیری داشته باشد. چنانچه مشکلی در پایگاه داده به وجود آید باید راهی برای بازگرداندن اطلاعات موجود باشد.
۳) توانایی ارزیابی برای شرکت های نوپا بسیار مهم است تا بتوانند رشدشان را در آینده پیش بینی نمایید. ASP باید بتواند توانایی دسترسی به شبکه های بیشتر را بدون تأخیر و سخت افزارهای ذخیره ی بهتری را برای ذخیره اسناد و پایگاه داده فراهم کند.
۴) مشتریان می خواهند قادر به تعیین هزینه ها و مقایسه آنها برای انتخاب یکASP خوب باشند.
نویسنده سعید صفارائی
وب سایت جامع فناوری ارتباطات واطلاعات
www.edi.ir


همچنین مشاهده کنید