جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سلامت و ایمنی در تابستان


سلامت و ایمنی در تابستان
فصل تابستان به طور معمول، زمان فعالیتهای خارج از منزل است، پیک نیک در طبیعت و پارکها، شنا و سفر به شهرهای ساحلی. در حالی که تمام این فعالیتها، جزئی از لطف تابستان هستند، اما نباید نکات مهم مربوط به سلامت و ایمنی را از نظر دور داشت.
● بهداشت مواد غذایی
همه ساله بیماریهای مربوط به مواد غذایی گریبانگیر افراد میشود. در حالی که با رعایت روشهای صحیح در جابجایی و رعایت نکات بهداشتی در تهیه و نگهداری مواد غذایی، میتوان این مشکل را به حداقل رسانید.
گوشت قرمز، ماهی و مرغ خام و حتی سبزیجات نپخته حاوی مقدار فراوانی باکتری هستند که در صورت به کار نبردن روشهای مناسب در نگهداری، میتوانند غذاهای دیگر را آلوده نمایند.
نکات اصلی در این زمینه قرارند:
▪ دمای یخچال باید از تنظیم زمستانی خارج شود. در نواحی گرم درجه یخچال بایدکمتر از ۵ درجه سانتیگراد بوده و مواد غذایی خنک باید زیر این دما نگهداری شوند.
▪ برای بریدن و خرد کردن مواد غذایی خام و پخته از کارد و تخته برش جداگانه استفاده شود.
▪ شستن دستها هنگام تهیه و آماده کردن غذا بسیار ضروری است.
● غذا خوردن در سفر
خوب غذا خوردن در طی سفر طولانی با اتوموبیل نه تنها سفر را لذتبخش تر میکند، بلکه ایمنی آن را نیز افزایش میدهد. مصرف غذای صحیح به افزایش هوشیاری در زمان رانندگی و از بین بردن خستگی راه کمک فراوانی کرده و راننده و مسافران را سرحال نگه میدارد.
در راه سفر بهترین کار برای خوردن غذا یا یک میان وعده، این است که هر دو ساعت یکبار خودرو را در محل مناسب و امنی نگهدارید تا خانواده بتوانند کمی حرکت کرده و خستگی راه را برطرف کنند.
توصیه های مفید برای غذا از این قرارند:
▪ خوراکیهای میان وعده را از مواد کم چربی و کم نمک انتخاب کنید که نیازی به خنک نگهداشتن نداشته باشند. میوه تازه، کیک چای ساده، بیسکوییت، پاپ کورن بدون کره و میوه خشک از جمله انتخابهای مناسب هستند.
▪ یخدان سفری را با مواد غذایی سالم مانند ساندویچهای خانگی، پنیر، ماست و سبزیجات تازه پر کنید.
▪ برای اجتناب خشکی بدن در طی سفر آب زیاد بنوشید.
● پرهیز از رژیمهای شدید
شاید در تعطیلات نوروزی کمی زیاده روی کرده باشید و چند کیلویی به وزنتان اضافه شده باشد. مراقب باشید که برای رسیدن به وزن دلخواه تابستانی، در دام رژیمهای شدید نیافتید.
به خاطر داشته باشید که وزن به تدریج افزایش میابد و باید در طی زمان طولانی کاسته شود. یک برنامه کاهش وزن مناسب، شامل خوردن غذاهایی متعادل و پرداختن به ورزش است.
جایگزین کردن غذاهای پرچربی و شیرین با میوه و سبزیجات، همراه با ۳۰ دقیقه ورزش ملایم در اکثر روزهای هفته، بهترین روش کنترل وزن است.
● آفتاب و سلامتی
اگر در برنامه تابستانیتان فعالیتهای فضای باز گنجانده اید، مراقب اشعه ماورای بنفش باشید. والدین باید فرزندان خود را از خطرات بالقوه آفتاب با خبر نمایند زیرا کودکان در ۱۵ سال ابتدای زندگی خود، با توجه به فعالیتهای فراوان خارج از خانه خود، به اندازه نیمی از کل مقدار اشعه ماورا بنفش تمام عمر خود را دریافت میکنند. والدین باید فرزندان خود را تشویق کنند که:
▪ لباسهایی تهیه شده از پارچه هایی ریزبافت بپوشند که گردن، بازوها و پاهایشان را بپوشاند.
▪ از کرم ضد آفتاب درجه ۳۰ و ضد آب استفاده کنند.
▪ کلاه لبه داری که بر صورت، گردن و گوشهایشان سایه بیاندازد بر سر بگذارند.
● ایمنی در آب و ساحل
همه ساله، تعدای از کودکان کمتر از پانزده سال به خصوص در سنین ۰ تا ۵ سال قربانی آب میشوند. غرق شدن در آب، تنها در دریا رخ نمیدهد، بلکه استخرها، حوضها، دریاچه ها و رودخانه ها نیز میتوانند از جمله مکانهای بسیار خطرآفرین باشند.
این نکته بسیار مهم و عملی را از یاد نبرید: هنگامی که در نزدیکی هر یک از موارد فوق هستید، باید در تمام مدت مراقب کودکان باشید.
اگر در منزل استخر یا حوض عمیقی دارید (عمیق از نظر کودک)، آن را با حفاظی مطمئن محصور کنید.
هرگز در هنگام شب به شنا در استخر فاقد روشنایی، دریا و آبهای باز نپردازید.
● بهداشت استخر
خطرات مختلف در خود استخر هم وجود دارند. بهداشت و نظافت استخر نباید از نظر دور نگهداشته شود. صاحبان استخر و شناگران همه در حفظ بهداشت استخر سهیم هستند و باید به یاد داشته باشند که آب، یکی از انتقال دهندگان بیماریهای واگیردار است.
به همین دلیل افرادی که دچار بیماریهایی مانند اسهال، تبخال و سایر بیماریهای عفونی و ویروسی هستند نباید تا یک هفته پس از بهبودی به استخر وارد شوند. صاحبان استخر باید مواد شیمیایی داخل استخر-کلر و مواد دیگر- را نیز به طور مرتب کنترل و تنظیم کنند، فیلترهای دستگاه تصفیه را تمیز نگهداشته و در زمان مناسب تعویض نمایند.
● نیش و گزیدگی
سفرهای تابستانی به شهرهای مختلف، گشت گذار در جنگلها، کویر یا کنار دریا و حتی نشستن در پارک و باغچه میتواند شما را در معرض گزیدگی حشرات و گاهی جانوران مختلف قرار دهد. مار، عنکبوت، کنه، مگسهای گزنده و پشه از بدترین این گزندگان هستند.
پشه عامل انتقال بسیاری از بیماریهاست. در فصل تابستان از برکه ها، نواحی باتلاقی و هر آب راکد دیگری بپرهیزید زیرا اینها محل تجمع و تولید مثل پشه ها هستند. در صورتی که به هر دلیلی در مکانی پر پشه حضور داشتید، تا حد ممکن بدن خود را بپوشانید و از ژلهای ضد پشه استفاده کنید.
کنه و ساس نه تنها در بیشه و باغ پنهان میشوند، بلکه علاقه فراوانی به پارچه دارند و در میان رختخوابها پنهان میشوند. هنگام اقامت در هتلها بهتر است از ملحفه و روبالش شخصی خود استفاده کنید.
مارها و عنکبوتهای گزنده نیز در جنگلها فراوانند و هنگام گزیده شدن توسط این جانوران باید سریع عمل نموده و شخص را پس از انجام کمکهای اولیه به درمانگاه منتقل نمود.
کمکهای اولیه هنگام گزیدگی حیوانات سمی از این قرارند :
▪ عضو گزیده شده در دو طرف قسمت گزیدگی باید محکم بسته شود تا جریان خون مسموم کند شود.
▪ عضو مذکور باید بی حرکت نگهداشته شود.
▪ شخص نباید راه رفته یا بدود و باید توسط همراهان یا اتوموبیل به درمانگاه منتقل شود.
▪ بانداژ عضو گزیده شده نباید تا رسیدن پزشک باز شود.
health.nsw.gov.au
منبع : سایت فریا


همچنین مشاهده کنید