سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اینترنت چگونه پیشرفت کرد؟


اینترنت چگونه پیشرفت کرد؟
۲۵ سال پیش، اینترنت به این شكل كه حالا می‌شناسیم نبود و تازه داشت پایه‌های اولیه آن توسط بنیاد ملی علوم پی‌ریزی می‌شد. اینترنتی كه ما امروز داریم یك بمب اطلاعاتی است كه از ایمیل گرفته تا eboy، هر نوع اطلاعات، خدمات و ارتباطات با آن شكل گرفته است و همین عناوینی كه هر روز با آنها روبه‌رو می‌شویم در مجموع، اینترنت را می‌سازد. در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به خدماتی كه اینترنت را اینترنت كرده است.
● وب جهانی یا www
تیم برنرز لی «Tim Berners- Lee» آن چیزی را كه ما امروز از وب به صورت گرافیكی می‌بینیم اختراع كرد. این شبكه وب ابتدا میان چند دانشگاه به منظور تبادل اطلاعات تحقیقاتی راه‌اندازی شد و طبق بررسی‌های انجام شده در ماه ژانویه سال جاری میلادی ۷۴۷ میلیون بزرگسال به این شبكه دسترسی یافته‌اند.
● ایمیل
ایمیل در واقع پاسخ فناوری به نیاز ارتباطات پستی در دنیای جدید است. نرم‌افزارهایی مانند Eudora كه در سال ۱۹۸۸ به وجود آمد. استفاده از ایمیل را تسهیل كرد و هم‌اكنون روزانه ۹۷ میلیارد ایمیل ارسال می‌شود.
● رابط كاربری گرافیكی «GUI»
تا پیش از سال ۱۹۸۴ صفحه نمایش‌ها همه تنها خطوطی از متن را نمایش می‌دادند و سیستم عامل‌ها به‌ویژه DOS همه متنی بود اما در آن سال شركت اپل، سیستم عاملی گرافیكی ایجاد كرد كه دارای آیكون‌های قابل كلیك بود. پس از سیستم عامل مك، مایكروسافت نیز ویندوز را ارائه كرد و به این ترتیب «GUI» به حرف اول و آخر تبدیل شد.
● AOL
شركت AOL، نقش اساسی در جلب مردم به چت‌روم‌ها،‌ پورتال‌ها و خدمات IM داشت. AOL در سال ۲۰۰۱ شركت Time Wamer را با قیمت ۱۰۶ میلیارد دلار خریداری كرد و به ركورد ۳۵ میلیون كاربر هم رسید.
● پهن باند
برای حل مشكل سرعت كم اتصال dial-up، سرویس اینترنتی پرسرعت پهن باند یاBroad band به وجود آمد. هم‌اكنون ۷۸ درصد كاربران خانگی اینترنت در آمریكا از سرویس‌های پهن باند
استفاد ه می‌كنند.
● گوگل
از نظر خیلی‌ها، گوگل یك فعل است. یادتان كه می‌آید، «گوگلیدن» حتی به فرهنگ لغت هم راه یافته است. گوگل اما سرویس جست‌وجوی قدرتمندی است با بازاری به ارزش ۱۴۹ میلیارد دلار. در ماه دسامبر گذشته تعداد بازدیدكنندگان این سایت به ۵۰۰ میلیون نفر رسید.
● Mosaic/Netscape
مرورگر Mosaic كه توسط «مارك اندویسن» و چند تن دیگر راه‌اندازی شد، اولین مرورگر وب چند رسانه‌ای محسوب می‌شود كه نسخه بعدی آن، Netscape محبوب‌ترین مرورگر دهه ۹۰ بود. البته این محبوبیت تنها تا پیش از پیدایش اینترنت اكسپلورر مایكروسافت دوام پیدا كرد.
● ebay
ebay یك فروشگاه آنلاین است كه هر كسی هر چیزی را كه بخواهد، می‌تواند از طریق آن خریداری كند و یا بفروشد. ebay در حال حاضر ۲۳۰ میلیون مشتری از سرتاسر دنیا دارد تا به حال ۱۰۰ میلیون مزایده در آن برگزار شده است.
● Amazon.com
بنیانگذار سایت آمازون «جف بزوس» بود كه برای جلب توجه مشتریان كتاب‌های دست دومش، این فروشگاه آنلاین را دایر كرد اما هم‌اكنون این وب‌سایت، پس از ebay پرمخاطب‌ترین فروشگاه آنلاین در دنیاست كه تخصص اصلی‌اش فروش كتاب است.
● Wi-fi
Wi-fi یا سرویس بی‌سیم به كاربران امكان می‌دهد تا خارج از اداره هم به شبكه اینترنت متصل شده و به وبگردی بپردازد. سال گذشته ۲۰۰ میلیون دستگاه تجهیزات wi-fi در سرتاسر جهان به فروش رفته است.
● پیام فوری «IM»
نخستین سرویس‌های پیام فوری نام‌های ICQ و AOL در اواسط دهه ۱۹۹۰ وبگردان اینترنتی را با پدیده‌ای تازه برای برقراری ارتباطات نزدیك روبه‌رو ساختند و میلیون‌ها پیام و عكس هر روز از طریق این سرویس‌ها میان كاربران رد و بدل می‌شود.
● یاهو!
جری یانگ و دیوید فیلو، دو دانشجوی دانشگاه استانفورد، كسانی هستند كه در سال ۱۹۹۴ پورتال وب محبوب yahoo را راه‌اندازی كردند. هم‌اكنون یاهو، محبوب‌ترین ابزار برای ایمیل و به اشتراك‌گذاری عكس و سرویس‌های متعدد دیگر محسوب می‌شود.
● The well
The well، اولین شبكه اجتماعی اینترنتی است كه در سال ۱۹۸۵ دایر شد و به عنوان یك پایگاه اجتماعی، توجه خیلی از كاربران اینترنت را به خود جلب كرد. امروزه شبكه‌های اجتماعی به موضوعی داغ و تاثیرگذار در فضای مجازی تبدیل شده‌اند.
● هرزنامه و بدافزار
اسپم و بدافزارها، شبیه به قارچ‌های سمی هستند كه به هر بهانه، سر از گوشه و كنار اینترنت بیرون آورده‌اند. از هر ۱۰ پیامی كه در اینترنت رد و بدل می‌شود، ۹ تای آن هرزنامه است و این یعنی یك نمره منفی برای اینترنت.
● فلش
فلش، تصاویر كوتاهی هستند كه بیشتر كاربرد آنها در وب سایت‌هایی نظیر you tube و my space است. محتوای تصاویر فلش اكثراً كارتونی و تصاویر سرگرم‌كننده است.
● ابزارهای نقشه آنلاین
Map Quest، یكی از ابزارهایی است كه اولین‌بار در سال ۱۹۹۶ برای مسیریابی ارائه شد. هم‌اكنون سرویس‌های نقشه یاهو و گوگل كه توسط ماهواره تصویربرداری می‌شوند، یكی از جذابیت‌های اینترنت به‌شمار می‌آیند.
● Napster
Napster اولین‌بار در اتاق شان فینینگ در خوابگاه دانشگاه زاده شد. Napster نخستین شبكه محبوب نظیر به نظیر برای تبادل موسیقی بود كه به‌طور رایگان، موسیقی‌های قابل دانلود ارائه كرد. این وب سایت با خیل عظیمی از مشتاقان موسیقی مواجه شد تا جایی كه تعداد كاربرانش به ۲۶ میلیون نفر هم رسید اما شركت‌های ثبت موسیقی، از این وب‌سایت به خاطر دانلود غیراخلاقی موسیقی شكایت كردند و حتی موفق به انسداد آن شدند. البته Napster دوباره شروع به كار كرد.
● You Tube
You Tube یك وب‌سایت به اشتراك‌گذاری تصاویر ویدئویی است كه در سال ۲۰۰۶، توسط گوگل با قیمت ۶۵/۱ میلیارد دلار خریداری شد. پیدایش این وب سایت، انقلابی‌ در اینترنت پدید آورد و نسل جدیدی از كاربران را خلق كرد.
● وبلاگ‌ها
بیش از ۷۵ میلیون وبلاگ در اینترنت موجود است و می‌توان گفت وبلاگ به ابزاری كلیدی برای انتقال خبرهای داغ و اظهار نظر تبدیل شده است. بلاگرها، واقعا رسانه‌‌های سنتی را به چالش كشیده‌اند.
● My Space
My Space كه در حقیقت یك پایگاه مجازی برای تعاملات اجتماعی بین افراد نوجوان است در حال حاضر ۱۷۳ میلیون صفحه شخصی دارد. این وب‌سایت در سال ۲۰۰۵ توسط شركت News Corp به قیمت ۵۸۰ میلیون دلار خریداری شد.
● دنیای مجازی و بازی كامپیوتری
می‌توان گفت بیش از ۱۹ میلیون نفر از سرتاسر دنیا به صورت آنلاین به بازی‌های كامپیوتری می‌پردازند. Worldofwarcraft و Second lifeپرطرفدارترین دنیاهای مجازی هستند كه در آنها كاربران حتی به تجارت می‌پردازند.
میثم کریمپور
منبع : روزنامه تهران امروز


همچنین مشاهده کنید