جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

جنبشی به رهبری یک قاضی


جنبشی به رهبری یک قاضی
افتخار محمد چوهدری، رئیس سابق دیوان عالی پاكستان كه از ۹ مارس به دستور ژنرال پرویز مشرف رئیس جمهور این كشور از سمت خود بركنار شد، این روزها به عنوان قهرمان جدید این كشور مطرح شده است و روز به روز هواداران بیشتری پیدا می كند و بر تعداد پاكستانی هایی كه وی را به عنوان نماد مقاومت در برابر رژیم نظامی پرویز مشرف تلقی می كنند، افزوده می شود.
از دو ماه پیش وكلای پاكستانی، تقریباً هر روز به نفع وی فعالیت می كنند.در هر یك از سفرهای وی هزاران نفر از طرفدارانش شركت می كنند.
در لاهور - مركز ایالت پنجاب- چوهدری در میان تشویق های ۲۰ هزار نفر از طرفدارانش كه هزاران تن از آنان وكیل بودند نخستین حملات خود به پرویز مشرف را آغاز كرد و گفت : « دیگر دوران نظام دیكتاتوری دولت و تمركز قوا پایان یافته است.برو ...پرویز مشرف ...برو... ملتهایی كه درسهای تاریخ را به خوبی نیاموزند و اشتباه گذشتگان را تكرار كنند، بهای آن را خواهند پرداخت.»
اما این میتینگ زمانی برگزار شد كه دولت هنوز نیروهایش را برای مقابله با اقدامات وی بسیج نكرده بود.پس از آن ماجرا، پلیس بیش از هزار نفر از طرفداران وی را دستگیر كرد.پرویز مشرف هم كه در یكی از شهرهای ایالت سند سخنرانی می كرد، به وكلا و سیاستمداران كشور علیه هرگونه تلاش برای سیاسی كردن عزل رسمی افتخار محمد هشدار داد و بركناری وی را تنها به خاطر بدرفتاری و سوءاستفاده از قدرت خواند.اتهام های دولت پاكستان علیه رئیس سابق دیوان عالی از چند هفته پیش در شورای عالی قضایی با حضور ۵ قاضی در حال بررسی است و مشرف تأكید كرده است كه رأی این شورا هر چه باشد آن را خواهد پذیرفت.
همزمان با آن، دیوان عالی، دادخواست های اعتراض آمیز به عدم تطابق تصمیم پرویز مشرف در عزل افتخار محمد و همچنین تركیب شورای عالی قضایی با قانون اساسی پاكستان را بررسی می كند .بحران ناشی از بركناری رئیس دیوان عالی پاكستان، حادترین بحرانی است كه مشرف از زمان به قدرت رسیدنش در جریان كودتایی بدون خونریزی در اكتبر سال ۱۹۹۹ با آن رو به رو شده است .
از سوی دیگر این بحران درست در سالی اتفاق افتاده است كه سال انتخابات ریاست جمهوری و مجلس پاكستان است و مشرف می خواهد بار دیگر از سوی پارلمان و مجالس ایالتی كه اكثریت اعضای آنها طرفدار وی هستند، انتخاب شود .اما جریانهای كنونی با این روند مخالف هستند و می خواهند انتخابات پارلمانی قبل از انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود .
مشرف نیز از پذیرش این كه در دوره بعدی زمامداریش، از فرماندهی ارتش چشم پوشی كند، تاكنون امتناع ورزیده است، چیزی كه قانون اساسی كشورش نیز آن را ضروری می داند .
در این میان بركناری افتخار محمد، بعد دیگری نیز به خود گرفته است، زیرا وی در مقام رئیس دیوان عالی پاكستان اگر در سمت خود باقی می ماند می توانست با روند فعلی حكومتداری مشرف مخالفت كند.در حال حاضر مشرف هنوز از حمایت ارتش برخوردار است، اما مخالفت هایی كه بی وقفه بر دامنه آن افزوده می شود احتمال دارد كه در نهایت بلند پروازی های ژنرال را با تهدید مواجه كند.
منبع لوموند
ترجمه: حسین قنبری گرمی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید