یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ / Sunday, 22 April, 2018

روابط عمومی و سازمان های غیر رسمی در فضای مجازی


روابط عمومی و سازمان های غیر رسمی در فضای مجازی
افراد به این منظور در سازمان ها گرد هم می آیند تا كارها و فعالیت هایی را كه به تنهایی از عهده ی انجام آنها بر نمی آیند، به كمك همدیگر پیش ببرند. سازمان رسمی وسیله ی انجام بخش عمده ای از اینگونه فعالیت ها به شمار می آید. سازمان رسمی به معنی ساختار آگاهانه ای از نقش ها در یك سازمان می باشد كه به صورت رسمی سازماندهی شده اند.
توصیف سازمان به عنوان رسمی، به معنی آن نیست كه در درون آن هیچ چیز غیر قابل انعطاف و زائدی وجود ندارد. سازمان رسمی اگر مدیر درست آن را سازماندهی كرده باشد؛ باید انعطاف پذیر باشد. ساختار باید محیطی را فراهم آورد كه در آن فرد به آسانی بتواند نقش خود را به گونه ای اثر بخش چه در زمان حال و چه در آینده در راستای هدف های گروهی ایفا كند.( koontz ۱۹۹۰, ۱۳۵ )
سازمان رسمی در سازمان چهره ی دومی نیز دارد كه به عنوان سازمان غیر رسمی شناخته شده است. سازمان غیر رسمی در دل سازمان رسمی پدیدار می شود و بدون آن نمی تواند ایجاد شود. در هر صورت سازمان عیر رسمی، سایه ی سازمان رسمی بوده و در عین حال بر آن اثر می گذارد و دارای خصوصیاتی متفاوت با سازمان رسمی است.
نویسندگان كلاسیك مدیریت، سازمان غیر رسمی را هرگونه فعالیت شخصی مشترك بدون آگاهی از هدف مشترك می دانند، اگر چه به نتایج مشترك منجر شوند. " كیت دیویس " ، سازمان غیر رسمی را به عنوان شبكه ای از روابط اجتماعی و شخصی می داند كه به وسیله ی سازمان رسمی ایجاد نشده، اما همكاری افراد با یكدیگر را افزایش می دهد.
برخی از مدیران با شناختی كه از میزان تأثیر سازمان های غیر رسمی بر فعالیت و عملكرد سازمان رسمی دارند، به گونه ای سعی در شناخت روابط سازمان های غیر رسمی و عضویت در آن را دارند تا بدین وسیله به رشد و تكامل سازمان رسمی كمك نمایند.
روابط عمومی به عنوان اصلی ترین كانال ارتباطات درون سازمانی می تواند در شكل گیری، عضویت و حتی هدایت اینگونه سازمان ها نقش داشته باشد. ولی امروزه با رشد تكنولوژی و آگاهی های مردم و با وجود و حضور روز افزون فن آوی های نوین ارتباطات در ادارات، سازمان ها و حتی منازل عامه ی مردم؛ سازمان های غیر رسمی نیز دچار تغییر شده اند و با خروج از شیوه ی سنتی خود، در یك فضای مجازی شكل جدیدی یافته اند.
وبلاگ های گروهی سازمان های مختلف كه نویسنده یا نویسندگان آنها مشخص نیست، حضوری فعال در میان كاركنان دارند، به طوری كه همه ی كاركنان در هر روز بیش آن یك بار به آن سر زده مطالب آن را مطالعه می كنند و نظرات خود را در آن منعكس می نمایند.
چنین وبلاگ هایی در حقیقت پیوند بین كاركنان یك سازمان را به صورت زنجیره ای در یك فضای مجازی شكل می دهند. آنان در این فضا اخبار دست اول سازمان خود را بدون هیچ واسطه، روتوش یا ممیزی بازگو می كنند و مانند چشم های تیز بین و گوش های حساس سازمان تمامی فعالیت های ریز و درشت سازمان را به رشته ی نقد در می آورند.
هر چند كه این نوع از سازمان های غیر رسمی، پیچیده تر از نوع سنتی آن بوده و حتی عملكرد و میزان تأثیر گداری آن بر سازمان رسمی نیز ممكن است متفاوت تر باشد؛ ولی روابط عمومی با شناخت كامل از چنین فضایی و تسلط كامل بر آن، می تواند در جهت دهی و هدایت و حتی رهبری چنین سازمان هایی نیز تأثیر گذار باشد.
در چنین شرایطی اگر روابط عمومی با مهارت های روابط عمومی الكترونیك آشنایی نداشته باشد و مدیران نیز به آن اعتقادی نداشته باشند؛ بدون شك رشد فزاینده ی سازمان های غیر رسمی در فضای مجازی، حركت سازمان رسمی را نیز به سمتی سوق خواهند داد كه چرخه و كنترل امور از دست مدیریت خارج شده و به گونه ای دیگر رقم خواهد خورد.


منبع : پنجره

مطالب مرتبط

مدیریت روابط عمومی

مدیریت روابط عمومی
بهره گیری از روش های مدیریت در روابط عمومی در سال های اخیر موجب بالندگی، پویایی و نهایتا ارتقاء كیفی كارها و فعالیت ها در قلمرو روابط عمومی سازمان های دولتی و غیردولتی شده است، دامنه فعالیت های روابط عمومی و بازتاب مطلوب و عملكرد مفید آن ها باعث شده است كه خلاقیت و نوآوری و رشد و توسعه و افزایش كارایی و بهره وری را در سطوح مختلف سازمان ها را شاهد باشیم.
مدیریت روابط عمومی در سازمان ها با اتخاذ تدابیر، تعیین خط مشی و سیاستگذاری و تصمیم گیری های اصولی و عملی بر اساس نظم و واقعیت های موجود سازمانی و خواسته ها و تقاضاهای مخاطبین ترسیم و تبیین می شود و پس از مرحله تدوین به اجرا درمی آید، بدون تردید شیوه های سنتی روابط عمومی كه مبتنی بر خودمحوری خودخواهی و عدم توجه به واقعیت های سازمان و جامعه و بدون در نظر گرفتن اصول مدیریت علمی، در دنیای پیچیده امروز، انتظارات روزافزون و مطالبات جامعه را برآورده نمی كند.
امروزه در عرصه روابط عمومی، مسایل و تصمیمات و تقاضاهای متنوع مشتریان و كاركنان سازمان ها موجب شده است كه با تحقیق و بررسی تبعات مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد، پاسخگویی بدون در نظر گرفتن عوامل و تبعات یاد شده غیرممكن است، برای پاسخگویی منطقی و شفاف، سریع و صریح لازم است كه از ظرفیت های سایر علوم بهره گرفت فی الواقع مدیریت روابط عمومی می بایست از تخصص ها و دانش های مختلف علوم اجتماعی، روانشناسی و موضوعات هم پیوند با مدیریت برای رسیدن به اهداف سازمان، نهایت تلاش و كوشش را بكار گیرد. علاوه بر آن لازم و ضروری است كه اهداف، ساختار و وظایف سازمان را به درستی بشناسد و ارتباط منطقی بین تشكیلات را درك كند مدیریت روابط عمومی بدون شناخت و فهم مسایل درون و برون سازمانی، نمی تواند در اهداف تعیین شده سازمان مثمرثمر باشد، مدیریت روابط عمومی می بایست با ابزارها و تاكتیك ها و برنامه ریزی در افزایش كارایی و بهره وری و پاسخگویی به انتظارات عمومی نقش جدی و تعیین كننده داشته باشد، هرچند بسیاری از مدیران، روابط عمومی را به صورت پوستر چسبان می انگارند ولی این نگاه و شیوه نگریستن به روابط عمومی در واقع توهین به مشتریان و مخاطبان سازمان می باشد، روابط عمومی ها می بایست خود را از این نوع نگاه نجات دهند، و با لحاظ كردن خواسته ها و اهداف سازمانی و تامین منافع آن از یك طرف و تجزیه و تحلیل تقاضاهای مخاطبان و مشتریان از سوی دیگر، موجب پیشرفت سازمان و رضایتمندی مخاطبین شود كه هدف از ایجاد روابط عمومی فی الواقع ارتباط میان مشتریان و سازمان است و نوع نگاه سنتی را كم كم از زوایای بسته و قدیمی دور نموده و مدیریت علمی را جایگزین آن سازد، روابط عمومی در ساختار اداری كشور فراز و فرودهای فراوانی داشته است، برای ادامه فعالیت و حفظ ساختار سازمانی خود، به شناسایی و فهم تنگناها و مشكلات درونی و محیط بیرونی اقدام نماید تا بتواند پویایی سازمان را حفظ كند.
اگر مدیریت روابط عمومی همه چیز را ثابت و بدون تغییر فرض كند، قطعا سازمان با چالش روبرو خواهد شد. روابط عمومی ها نباید دیدگاه خود را بر روی داده های پیرامون خود ببندند، بلكه باید از انتقادات و پیشنهادهای مشتریان استقبال كنند و همچنین نسبت به مجموعه سازمانی خود انعطاف پذیر باشد. مدیریت روابط عمومی ها بایست همسان با بخش های دیگر سازمان متحول شود، برای تحقق این امر نباید از آموزش نیروی انسانی و تغییرات و تحولات محیط اداری بسیار حائز اهمیت است. همین امر سبب بالندگی و پویایی و موفقیت مدیریت روابط عمومی می شود. دنیای مدرن و عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات اقتضاء می كند كه مدیریت روابط عمومی، رفتار دموكراتیك را برای مشاركت بیشتر نیروها در محیط سازمانی و خارج از آن نهادینه سازد و فلسفه وجودی مدیریت را با ایجاد جاذبه و تشویق و رفتار خردمندانه و مشاركت جویانه دنبال كند و برای رسیدن به اهداف سازمانی از تمام قابلیت های بالفعل و بالقوه نیروی انسانی استفاده و بهره گیرد و برای ایجاد ارتباط با نهادهای دیگر اجتماعی به صورت موثر عمل كند و عكس العمل های احتمالی را پیش بینی و در صورت وقوع هر بحرانی، توانایی مدیریت آن را داشته باشد.

وبگردی
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر
سومین روز جشنواره جهانی فیلم فجر - سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از 30 فروردین با حضور فیلم سازانی از ایران و نمایندگانی ازسینمای 78 کشور جهان تا 7 اردیبهشت در پردیس سینمایی «چارسو» برگزار می شود.
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک!
سیلی زدن به «امید» مردم در پارک! - کتک خوردن دختری که جز التماس دوستانش هیچ فریادرسی ندارد از یک پلیس زن عضو گشت ارشاد که ماموران مرد هم آنها را همراهی می کردند، آنقدر دردناک است که کمتر وجدان بیداری به آن واکنش نشان نداده است.
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها
عصر ما - پرونده حضور زنان در ورزشگاه ها - بررسی حضور زنان در ورزشگاه ها با حضور نرگس آبیار، لاله افتخاری، حمید رسایی، حجت الاسلام محسن غرویان و فائزه هاشمی.
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس
حمله فیزیکی به بازیگر زن ایرانی در خیابان! / عکس - بازیگر سریال "تعطیلات رویایی" از حمله افراد ناشناس به خود خبر داد. مریم معصومی، بازیگر سینما و تلویزیون مورد حمله افراد ناشناس قرار گرفت.
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت
گفتگوی تلفنی با همسر مرتضوی / صوت - سعید مرتضوی که در روزهای گذشته خبری از او نبود و حتی سخنگوی دستگاه قضایی گفته بود حکم جلبش صادر شده اما گیرش نیاورده‌اند، به گفته همسرش در تهران است.
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد
ارسطوی پایتخت با مونا فائض پور ازدواج کرد - «احمد مهران فر» بازيگر نقش «ارسطو عامل» در سريال پايتخت ۵ در اینستاگرام خود از ازدواجش با «مونا فائض پور» خبر داد.
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی
صحبت های جنجالی رییسی علیه روحانی - صحبت های جنجالی رییسی پیرامون استفاده روحانی از نام امام رضا در انتخابات
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند!
500 نفر محتوای نامه‌های پستی مردم را میخواندند و چک می‌کردند! - محمد غرضی می‌گوید: زمانی که به عنوان وزیر در وزارت حضور یافتم بیش از ۵۰۰ نفر را دیدم نامه‌هایی که از داخل به خارج و از خارج به داخل کشور ارسال می‌شدند را چک می‌کردند و به صورت سه شیفت فعالیت می‌کردند و نامه‌ها را می‌خواندند.
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس!
جنجال ویدیو دختر بازیگر روی کول بازیکن پرسپولیس! - عکس و ویدیویی منتسب به ستاره پرسپولیس فرشاد احمدزاده و ترلان پروانه بازیگر سینما و تلویزیون در فضای مجازی منتشر شده است. عجب پاپراتزی‌هایی داریم!
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟
دختر داعشی سریال پایتخت کیست ؟ - در قسمت های اخیر سریال پایتخت بازیگر جدیدی به جمع خانواده معمولی پیوسته است؛ نیلوفر رجایی فر نقش الیزابت را در سریال پایتخت ۵ ایفا می کند ؛ این بازیگر با جلب اعتماد سیروس مقدم این فرصت ط بازی در سریال پر طرفدار پایتخت را به دست آورد .
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم
خانم ایرانی، عامل تیراندازی در مقر یوتیوب / فیلم - ویدیوهایی از نسیم نجفی اقدم در شبکه های اجتماعی به زبان های انگلیسی و فارسی موجود است که در آن ها وی از حذف ویدیوهای خود توسط یوتیوب شکایت دارد.
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟
رقص کاوه مدنی یا کالای ایرانی؟ - بگذارید اینطور بپرسم: مگر کیروش، مربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران عرق نمی‌خورد؟ نمی‌رقصد؟ مگر برانکو و شفر نمازشب می‌خوانند و روزه می‌گیرند و اصولگرا و ارزشی و انقلابی هستند؟!