یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / Sunday, 16 December, 2018

سرنوشت سازمان در دستان روابط عمومی


سرنوشت سازمان در دستان روابط عمومی
در مدیریت امروز بحث منابع اجتماعی به شکلی مجزا از منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته و به آن پرداخته شده است و هرچند که بحث از سرمایه ی انسانی فراتر از سرمایه های مادی مطرح می شود ولی به جرأت می توان گفت که در شرایط کنونی سرمایه های اجتماعی نیز از سرمایه های انسانی ارزشمند تر می باشند.
سرمایه ی اجتماعی از نظر جایگاه در کنار سرمایه ی فکری (به مفهوم دانش کاربردی سازمان) و در زیرمجموعه ی سرمایه ی انسانی قرار می گیرد. ایده ی سرمایه ی اجتماعی برای اولین بار توسط دانشمندان علوم اجتماعی در مفهوم وسیع ثروت اجتماعی و درآمد اجتماعی وارد ادبیات شد. اما در سال های اخیر آسیب هایی که جوامع و سازمان ها با آن مواجهند اندیشمندان علوم مدیریت را به استفاده از این مفهوم تشویق کرده است. در حالت اخیر ایده ی سرمایه ی اجتماعی مجموع ارزش اقتصادی حاصل از شبکه ی نرم افزاری از هنجارها و ارزش ها را که ازطریق تسهیل رفتارهای جمعی مردم و افراد را به هم وصل می کنند دربر می گیرد.
سرمایه ی اجتماعی برخلاف فردگرایی - که طبق آن هر فردی حاکم مطلق سرنوشت خویش است و بر اساس توانایی ها و تلاش های خود موفق شده و یا شکست می خورد - معتقد است سرنوشت هر کسی به روابطی که او با دیگران دارد بستگی دارد و این روابط در سازمان توسط روابط عمومی تنظیم شده و شکل می گیرد و در نتیجه رمز موفقیت هر سازمانی در چگونگی تنظیم این روابط ترسیم می شود.
ـ تعاریف متنوع ارایه شده از سرمایه ی اجتماعی در چهار عنصر با هم مشترکند:
۱) مشارکت در شبکه ها
۲) عملکرد متقابل
۳) هنجارهای اجتماعی
۴) اعتماد
ـ سرمایه ی اجتماعی آثار و نتایج مثبت فراوانی درپی دارد که از جمله می توانیم اشاره کنیم به :
۱) اعتمادسازی
۲) ایجاد یکپارچگی و همکاری
۳) تقویت درک متقابل
۵) افزایش خلاقیت
۶) شتاب گرفتن دادوستد ها و ...
ـ برای تقویت سرمایه ی اجتماعی در سازمان راه های زیر توصیه شده است:
۱) تشویق و تقویت نهادهای اجتماعی و حرفه ای
۲) برنامه ریزی برای غنی سازی فرهنگ اجتماعی و سازمانی
۳) توجه به ارتقای سرمایه در آموزش
۴) پرورش حس همکاری
۵)دلبسته کردن کارکنان به سازمان
روشن است که مدیریت منابع انسانی می تواند ابزار مهمی در تقویت سرمایه های اجتماعی سازمان باشد. مثلاْ از طریق دلچسب کردن محیط کار، طراحی سیاست های رشد و ارتقاء برای کارکنان و تقویت گروه های غیر رسمی می توان سرمایه های اجتماعی سازمان را تقویت نمود و این همه میسر نخواهد شد مگر با تقویت روابط عمومی و اعتماد به آن.
برای اطلاعات بیشتر درباره ی سرمایه ی اجتماعی می توانید به منابع مندرج در این سایت غنی و ارزشمند مراجعه کنید.


منبع : پنجره

مطالب مرتبط

روابط عمومی تشریفاتی

روابط عمومی تشریفاتی
روابط عمومی به عنوان بازوی توانمند مدیریت، از مهم‌ترین واحدهای هر سازمانی به شمار می‌آید.
این بخش می‌تواند در پی انجام وظایف سازمانی خویش به عنوان یک کانال ارتباطی بین سازمان با درون و بیرون آن عمل کند. اما روابط عمومی‌های ایران به ویژه در شهرستان‌ها توان لازم را برای انجام وظایف مربوطه ندارند که این خود ریشه در مشکلاتی دارد که شاید تا حدود زیادی عدم تحقق فرهنگ قوی و سالم به خصوص در کشورهای جهان سوم،‌ از مهم‌ترین دلایل آن باشد.
روابط عمومی در سال‌های اول پس از انقلاب اسلامی از جایگاه مناسبی برخوردار نبوده و به پیروی از آن کارایی لازم جهت تحقق اهداف سازمانی را نیز نداشت و به غلط وظایفی را به عهده می‌گرفت که اثرات مخرب آن هنوز در اکثر روابط عمومی‌های سازمان‌های موجود در تهران به چشم می‌خورد. این اثرات در شهرستان‌ها به مراتب بیش از تهران است. طوری که اکثر روابط عمومی‌های بومی و منطقه‌ای بر اساس همان وظایف غلط، شرح وظایف سازمان خود را تعریف کرده و به امور تشریفاتی از جمله برگزاری مراسم عزاداری، جشن و غیره می‌پردازند.
یکی از نکات کلیدی فقر فرهنگی در جوامع سوم به ویژه ایران نگاه از بالا به پایین در سطح جامعه است که به دنبال آن ارتباطات انسانی به صورت عمودی و یک سویه برقرار می‌شود. مدیران و کارشناسان روابط عمومی که عضوی از این جامعه هستند نیز از این قاعده مستثنی نمی‌شوند. همین نگاه یک سویه و یک طرفه باعث شده اکثر مدیران روابط عمومی‌ها از جایگاه مشاوره مدیرعامل در سازمان‌ها نزول کرده و این امر مهم به غیر واگذار می‌شود.
نگاه از بالا به پایین با توجه به شرایط حاکم بر محیط شکل می‌گیرد که به مرور زمان قابل تغییر است و می‌توان آن را به سمت ارتباط افقی و دوسویه سوق داد که البته رسانه‌ها در تحقق این امر نقش به‌سزایی را ایفا می‌کنند.
یکی از مسایل بسیار عمده که باعث عدم توسعه و پیشرفت واحد روابط عمومی می‌شود، عدم برخورداری از نیروی متخصص و کارآمد است که این نقطه ضعف در شهرستان‌ها و مناطق بومی به شدت به چشم می‌خورد. اکثر مدیران روابط عمومی دارای مدرک دیپلم و یا کارشناس سایر رشته‌ها هستند (۸۸ درصد از مدیران دارای تحصیلات غیرمرتبط هستند) و واحدهای روابط عمومی بسیار محدود و کوچک است و گاهی اوقات یک پرسنل، هم به عنوان کارمند و هم به عنوان مدیر ایفای نقش می‌کند.
ابزار کار و امکانات گسترده باعث می‌شود روابط عمومی‌ها قوی‌تر جلوه کنند که متاسفانه در سایر استان‌های ایران روابط عمومی‌ها دارای یک اتاق بسیار کوچک هستند و تعداد زیادی از آنها حتی یک رادیو و یا یک خط تلفن نیز ندارند.
به طور مشخص اگر بتوانیم در سازمان خود تمامی مناسبات ارتباطی را با محیط پیرامونی اعم از مشتریان، رسانه‌ها،‌ پرسنل و نظایر آن که قرار است بین آنها رابطه داده و ستاده برقرار شود، تبدیل به روندی مکانیزه کنیم، به روابط عمومی دیجیتالی و الکترونیکی دست یافته‌ایم. حال این سئوال مطرح می‌شود که چند درصد از روابط عمومی‌های استان‌ها مجهز به سیستم رایانه است و چند نفر از کارکنان روابط عمومی می‌توانند به راحتی با این ابزار ارتباطی کار کنند و چقدر بودجه جهت تهیه ابزارهای ارتباطی در اختیار این واحدها گذاشته می‌شود؟
داشتن قدرت اجرایی، یکی از ویژگی‌های عمده روابط عمومی‌هاست که این مهم در شهرستان‌ها کمتر به چشم می‌خورد و مدیران ارشد سازمان‌ها سازمان خود را سلیقه‌ای و فامیلی، اداره می‌کنند در چنین زمانی روابط عمومی از وظایف اصلی خویش باز می‌ماند و مجبور به پوشش نقاط ضعف مدیریت یا سازمان می‌شود.
بی‌توجهی به جایگاه روابط عمومی در سازمان باعث شده سایر واحدها نیز نقش آن را نادیده بگیرند. متاسفانه در بیشتر روابط عمومی‌های استان‌ها مدیران روابط عمومی به طور مستقیم زیر نظر مدیر عالی سازمان فعالیت نمی‌کنند و از تصمیمات مدیران ارشد بی‌خبرند و سایر واحدها،‌ این اطلاعات را به آنها دیکته می‌کنند که این امر موجب ضعیف‌تر جلوه کردن روابط عمومی‌ها می‌شود.
مشکل دیگر در خصوص آزادی بیان در واحدهای روابط عمومی‌هاست. کارشناسان روابط عمومی، برای اینکه با ارایه نظر خود موجب رنجش و آزار مدیران نشوند، سعی می‌کنند کمتر صحبت کنند و عقاید خود را هر چند درست باشد، مطرح نکنند. هم‌چنین اکثر کارکنان روابط عمومی از موقعیت مالی مناسبی برخوردار نیستند. بنابراین اکثر آنها در کنار این کار دو یا سه شغل دیگر دارند که همین قضیه باعث می‌شود فعالیت‌های آنها ضعیف‌تر جلوه کند و گاهی دیده شده متاسفانه پرسنل روابط عمومی در حضور جمع و سایر کارکنان سازمان مورد انتقاد قرار می‌گیرند و بی‌جهت بازخواست می‌شوند که شاید اصلا منصفانه نباشد.
هر فردی پس از مدتی حتی اگر در بهترین دانشگاه‌های دنیا نیز تحصیل کرده باشد، اطلاعاتش قدیمی می‌شود. بنابراین باید همواره سعی کند خود را با توجه به نیاز جامعه و مشتریان به آموزش‌های جدید تجهیز کند که البته خیلی از مدیران سازمان‌ها فکر می‌کنند اگر مدیر روابط عمومی و یا کارشناسان آن واحد آموزش ببینند، جایگاه مدیران ارشد کم‌رنگ‌تر شده در نتیجه سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است، با آموزش پرسنل و هزینه کردن در این خصوص فعالیت کنند. همان طور که می‌دانیم استخدام اولین مرحله در خصوص انتخاب نیروی انسانی است که مسایل دیگر از جمله آموزش، بهسازی و نگهداری باید بلافاصله بعد از استخدام یک کارمند مدنظر مدیران قرار گیرد.
از طرفی هنوز مدیرانی هستند که به روابط عمومی توجه کافی نداشته و آن را به عنوان یک واحد لوکس در نظر می‌گیرند تا یک واحد ضروری که توسعه سازمان متبوع آنهاست. این‌گونه مدیران اغلب از موارد غیرکیفی و بی‌انگیزه برای مشاغل روابط عمومی استفاده می‌کنند و غافل هستند که یک مسئول قوی و توانمند روابط عمومی نشانه مدیریت کارآمد و پرقدرت آن سازمان است و عدول از دستورات توسط مدیران روابط عمومی امنیت شغلی آنها را به خطر می‌اندازد. روابط عمومی جدا از مدیریت نیست و نباید در حاشیه عمل کند و هر مدیری سزاوار روابط عمومی است که دارد. هر قدر به این واحد بها بدهد، نتیجه‌اش را هم می‌بیند و هر قدر منزلت آن را پایین فرض کند باز اولین ضربه بازگشتی به خود سازمان می‌رسد.
در پایان باید اشاره کرد در کشور ما روابط عمومی هنوز به عنوان یک واحد لوکس و تزیینی عمل می‌کند و مدیران ارشد نیز به امکاناتی که این واحد می‌تواند در اختیار آنها قرار دهد،‌ آگاهی ندارند شاید کم‌کاری و ناآگاهی پرسنل و مدیران روابط عمومی از حقوق خود نیز یکی از آسیب‌های روابط عمومی بومی منطقه‌ای است. موارد زیر جهت توسعه سازمانی روابط عمومی پیشنهاد می‌شود.
● پیشنهادات
ـ ایجاد وفاق عمومی تمامی کارکنان روابط عمومی‌ها در شهرستان‌ها
ـ تلاش در جهت ارتقای رضامندی پرسنل روابط عمومی از این شغل.
ـ توجه به ارتقای توان تخصصی و مهارتی پرسنل.
ـ ایجاد ارتباط با انجمن‌های روابط عمومی در داخل و خارج از مرزها.
ـ دادن بورسیه تحصیلی به کارکنان روابط عمومی جهت آموزش در سایر کشورها.
ـ انتخاب بهترین کارشناسان روابط عمومی در استان‌ها.
ـ تجهیز روابط عمومی به کتابخانه‌ تخصصی روابط عمومی.
ـ اطلاع‌رسانی تازه‌های روابط عمومی در استان‌ها از طریق انتشار نشریه تخصصی و علمی.
ـ ارایه دادن بودجه مناسب در اختیار روابط عمومی
ـ برنامه‌ریزی مناسب در چارچوب اهداف ؟.
ـ افزایش قدرت تصمیم‌گیری توسط مدیران روابط عمومی.
ـ مکانیزه کردن روابط عمومی‌های سنتی و سلیقه‌ای.
ـ همکاران سازمان‌های رسانه‌ای به کارکنان واحدهای روابط عمومی جهت اخذ حقوق خود از جامعه.

وبگردی
فساد همه گیر شده است، و اتفاقاً این یک مساله سیاسی است
فساد همه گیر شده است، و اتفاقاً این یک مساله سیاسی است - اما مساله سیاسی را نباید به مساله حاکمان تقلیل داد. مساله سیاسی است به این معنا، که آنچه به ما در سطح ملی، فرم بخشیده، نادرست است. چیزها در جای خود نیستند و روال غلط امور، همه چیز را و همه کس را به فساد کشانیده است. در این تفسیر سوم، چشم شما نه به حاکمان است نه به تک تک مردم. چشم شما به الگویی است که به امور فرم بخشیده است.
پاسپورتی که همه جا به آن توهین میشود
پاسپورتی که همه جا به آن توهین میشود - مدتی است که تب سرمایه‌گذاری در گرجستان شایع شده است و مردم برای خرید ملک یا راه اندازی یک کسب و کار عازم این کشور می‌شوند. در این میان چند اتفاق رخ داد. یکی این بود که تحریم‌های امریکا گریبان گیر ایران شد و به عقیده من این‌ها به نوعی بازخورد عملیات روانی ترامپ علیه ایران است و از سوی دیگر انتخابات اخیر گرجستان هم با پیروزی جریان راست تندرو این کشور به پایان رسید. وگرنه گرجستان اصلا کشوری نیست که قادر…
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان!
تیپ پسر الهام و فاطمه رجبی در آلمان! - «شباهت عجیب علی الهام استاد هوا فضا در دانشگاهی در آلمان به غلامحسین الهام معاون رئیس جمهور سابق!
شبهای داغ مدیترانه !
شبهای داغ مدیترانه ! - «حسن کردمیهن» متهم آمریت حمله به سفارت عربستان به تازگی در کرج، مرکز استان البرز، رستوران راه انداخته است.
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر
حاشیه تازه برای سید احمد خمینی / تصویر - سید احمد خمینی، نتیجه امام خمینی که چند هفته پیش با ازدواجش خبرساز شده بود، بار دیگر با انتشار عکسی از او و همسرش در حین سوارکاری حساسیت نسبت به خود را برانگیخته است و باعث تحریک مخاطبان و کاربران در فضای مجازی شده است.
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی!
رفتار عجیب دو نفر از همراهان رئیس جمهور در زمان سخنرانی! - دو نفر از کسانی که همراه رئیس جمهور در سمنان حضور داشتند در هنگام سخنرانی روحانی رفتار غیر معمولی از خود نشان میدادند.
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما
اظهارات جنجالی دو بازیگر زن درمورد فساد شدید در سینما - ظهارات جنجالی لیلا بوشهری و شقایق دلشاد درباره فساد در سینما: چرا دایرکت میدم فالو نمیکنید؟ ساعت یک شب چرا باید زوایای صورت منو ببینن؟
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی!
بخشی دیده نشده از رفتار سخیف مجری تلویزیون با فراستی! - بخشی دیگر از برنامه «من و شما» با حضور مسعود فراستی و برخورد توهین آمیز مجری رسانه ملی را می بینید که در رسانه ها باز نشر نشد.
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر
خلاصه داستان و بازیگران سریال بانوی عمارت +تصاویر - مریم مومن متولد دهه 70 می باشد و حضورش در بانوی عمارت اولین تجربه بازیگری است و به واسطه این سریال وارد دنیای بازیگری شده است . او در کلاس های تئاتر فعالیت داشته است .
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است !
شهردار سابق سلامت و مشغول زندگی جدید است ! - پس از اولین گفت وگوی رسمی میترا استاد (نجفی) و تایید ازدواجش با محمدعلی نجفی، حالا شهردار سابق، در نخستین واکنش به جنجال ها، عکس تازه ای از خود و میترا استاد در اینستاگرامش منتشر کرده است.
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه
تصاویری از لحظه ربوده شدن مرزبانان ایرانی در مرز میرجاوه - گروه تروریستی جیش العدل نخستین تصاویر از حمله به پاسگاه مرزی در میرجاوه ۱۴ مهر امسال را منتشر کرد؛
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران
روایتی دردآور از تن‌فروشی زنان در خیابان‌های تهران - سه نفر کنار هم حوالی میدان مادر ایستاده‌اند. زنی قد بلند که موهایش زمینه نسکافه‌ای دارد به هر ماشینی که بلندتر بوق می‌زند نزدیک می‌شود و قیمت را آرام و به سرعت بیان می‌کند. او می‌گوید: «... صد هزار تومان، تو ماشین ۷۰ هزار تومان، گروپ ۳۰۰ هزار تومان و جا هم داریم»، جملات کوتاه و بی‌تفاوت بیان می‌شود. جلوتر دختر کم سن و سالی که شاید ۱۶ سال هم نداشته باشد، ایستاده و از سرما نوک بینی‌اش قرمز شده است، با…
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»!
چالش جدید با نام «نوه آیت‌ا... یزدی»! - روز پنجشنبه تصویری در فضای مجازی منتشر شد که قابل تامل بود. زهرا تخشید نوه آیت‌ا... یزدی است که با انتشار تصویری که از دانشگاهش در نیویورک منتشر کرده بود، نوشت: «عکسی که دیروز عصر از دانشگاهم گرفتم با چراغ‌های همیشه روشنش».