جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

میگو را بشناسیم


میگو را بشناسیم
● مقدمه
میگوها از خانواده سخت پوستان هستند و در دریا زندگی می كنند و تنها برخی از گونه های آن در آب شیرین یافت می شوند در ایران میگوهای خوراكی اب شور در دربای عمان و خلیج فارس زندگی می كنند این میگو را دریایی می نامند این میگو به وسیله لنج – كشتی صید شده و به ساحل حمل می شود و در ساحل بر حسب اینكه عمل آوری شود و یا بصورت تازه به بازار مصرف انتقال یابد نیز مسیر جداگانه ای را می پیماید .
● انواع
نوع دیگر میگو میگوی پرورشی است كه در سواحل خلیج فارس و دریای عمان با استفاده از اب دریا كه توسط كانال به سمت مزارع هدایت شده مستقیما در محیط دریا پرورش داده می شود تفاوت میگوی پرورشی و دریایی عملا بر تفاوت گونه نژاد و در صید و روش عرضه میگو است.
● روشهای تشخیص میگو های سالم و غیر سالم :
میگو بدلیل دارا بودن اسید های چرب غیر اشباع خیلی سریع خراب می شود چون تمام اندامهای گوارش میگو در ناحیه سر قرار دارد . شروع مرحله فساد از ناحیه سر با قسمت بدن است كه با شروع
مرحله فساد ،سر میگو را جدا كرده و بدون سر به فروش می رسانند .
در مرحله بعد پوست میگو را جدا كرده و عضله تنها می ماند البته این بدان معنی نیست كه هر میگوی بسته یندی شده بدون سر دارای مشكل است چون ممكن است بر اثر بازار مصرف میگو را سر كنی و یا آن را پوست كنی و به فروش برسانند .
پس میگو باید با سر بوده و سر آن سفت و محكم به بدن چسپیده با شد رنگ میگو بسته به گونه ، نژاد و محیط زندگی متفاوت است ولی بعد از پخت تقریبا تمامی میگو ها به رنگ صورتی مایل به قرمز در می آیند كه شدت این رنگ نشانه سلامت میگو است . هر چقدر از پخت كمتر صورتی شود كیفیت پایین تری دارد ، رنگ میگو باید یكنواخت بوده و لكه های سیاه درشت نداشته باشد . خال های ریزه پراكنده در سطح بدن طبیعی است .
میگوی تازه بوی بدی ندارد و فقط بوی خاص میگو را دارد . كه اصلا تند نیست ، ولی در صورت خراب شدن بوی شدید و تند آمونیاك از آن استشمام می شود .
از نظر نوع پرورشی و دریایی آن هیچ فرقی ندارد . یعنی میگوی دریایی كه از لب ساحل بلافاصله بعد از صید به فروش می رسد بدون بو است .
در مورد نگهداری میگو ، باید گفت اگر میگو را بصورت تازه از شهر های جنوبی خریداری می نمائید باید در همان محل فقط سر را جدا كرده و با پوست فریز كنید . اگرمیگو به صورت بسته بندی شده و منجمد خریداری می شود باید به تاریخ تولید و انقضا و كد بهداشتی جعبه دقت شود .
سپس آنرا در فریزر خانگی و حدود ۱۸- درجه سانتی گراد نگهداری كرد، بسته بندی باید بصورتی باشد كه مجبور به دو بار فریز كردن میگو نشوید برای این كار می توان وقتی میگو خریداری شد بیش از حالت انجماد خارج شود باید سر میگو را جدا كرد و آنرا در پلاستیك به اندازه مصرف هر وعده قرار داد و البته فوری آنرا داخل یك جعبه و درون فریزر گذاشت .
میگوی را كه پوست آن كنده شده به مدت زیاد نمی توان در فریزر نگه داشت ، مگر در شرایط خاص و بسته بندی خاص كه حتی در آن صورت هم مدت نگهداری طولانی نیست .
● ارزش غذایی میگو :
گوشت گوسفند ، گوساله ، مرغ، ماهی و میگو جزو غذاها با پروتیین بالا محسوب می شوند كه معمولا نیاز پروتیینی بدن باید توسط آنها تامین شود .
همچنین میزان كلسترول در ۱۰۰ گرم میگو حدود دو سوم میزان كلسترول در یك تخم مرغ ۵۰ گرمی است یعنی در وزن مساوی میزان كلسترول میگو یك سوم كلسترول تخم مرغ است با این تفاوت كه در میگو میزان اسید چرب اشباع كه برای سلامتی مضر است صفر است كه می تواند به كاهش كلسترول خون كمك كند .
بر اساس تحقیقاتی كه در دانشگاه راكفلر آمریكا صورت گرفته و به تایید انجمن متخصصان قلب آمریكا رسیده و در مجله نظام پزشكی ایران نیز به ثبت رسیده است كلسترول موجود در میگو باعث افزایش كلسترول خون نمی شود و اصولا آن چه كه علت اصلی افزایش كلسترول خون است اسید های چرب اشباع به شمار می روند.
میگو مقدار قابل توجهی املاح ضروری به خصوص فسفر و آهن دارد كه به ویژه برای كودكان در حال رشد و زنان باردار بسیار مفید است . نكته قابل توجه دیگر اینكه در غذا های دریای به دلیل كمتر بودن بافت پیوندی به نسبت سایر غذاهای گوشتی آنها نرمتر بوده و این واقعیت به خصوص پس از پخت مشخص می شود به همین دلیل غذاهای دریایی و از جمله میگو برای افراد مسن كه بدلیل وضعیت دهان و دندان كمتر به جویدن و هضم غذا هستند بسیار مفید است .
مهندس حمید امانی زاده
منبع : مهندسی معدن


همچنین مشاهده کنید