سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا


انتخاب یخچال مناسب


انتخاب یخچال مناسب
یخچال یکی از مهم ترین وسایل آشپزخانه و خانه است و خرید آن کار بسیار مهمی است و باید دقت فراوانی در این کار به عمل آید. در حال حاضر مارک ها و مدل های یخچال متعددی در بازار عرضه می شود. با این اوضاع پیدا کردن یخچال مناسب که نیازهای خانواده شما را تامین کند کار چندان آسانی نیست. توصیه های زیر در انتخاب یخچال ایده آل به کارتان می آید.
۱) گام نخست
محلی که باید یخچال را در آن بگذارید دقیق اندازه بگیرید. در اندازه گیری خود طول ، عرض و ارتفاع را لحاظ کنید. همچنین دقت کنید که برای باز کردن در آن هم فضای کافی وجود داشته باشد.
۲) گام دوم
فکر کنید و تصمیم بگیرید چه جور یخچالی احتیاج دارید؛ ساید بای ساید، یخچالی که بالایش فریزر باشد یا یخچالی که پایینش فریزر داشته باشد.
۳) گام سوم
با در نظر گرفتن مقدار جایی که برای قرار دادن یخچال در اختیار دارید حجم داخلی یخچال را که با فوت مشخص می شود انتخاب کنید.
۴) گام چهارم
کاتالوگ ها و اطلاعات مربوط به مارک ها و مدل های مختلف یخچال را جمع آوری کنید و همه آنها را به دقت مطالعه و با هم مقایسه کنید.
۵) گام پنجم
برچسب انرژی یخچال ها را با هم مقایسه کنید. هرچه یخچال کم مصرف تر باشد در درازمدت باصرفه تر است و به نفع تان می شود.
۶) گام ششم
به فضای داخل در یخچال ها دقت کنید. اگر بسته بندی های بزرگ شیر می خرید یا بطری آب و نوشابه را داخل فضای در یخچال می گذارید ببینید که جا به اندازه کافی داشته باشد.
۷) گام هفتم
مقدار مصرف آب خنک و یخ خانواده خود را در نظر بگیرید و بنا به نیاز خود مدل هایی را انتخاب کنید که آب سردکن یا یخ ساز داشته باشند.
۸) گام هشتم
نوع قفسه های یخچال را انتخاب کنید. در بازار قفسه های شیشه ای لبه دار که تاحدودی جلوی ریختن مایعات را می گیرد، قفسه با قابلیت تنظیم ارتفاع، قفسه با لبه بلند، قفسه ثابت و قفسه متحرک موجود است.
۹) گام نهم
قسمت های مخصوص نگهداری میوه و سبزی، گوشت ، لبنیات و تخم مرغ را نگاه کنید که راحت باشند و به قدرت موادسازنده و ظرفیت آنها دقت کنید.
۱۰) گام دهم
درباره مدت ضمانت و خدمات پس از فروش سوال کنید. ببینید چه اشکالاتی تحت پوشش ضمانت است و آیا قیمت خرید شامل ضمانت هم هست یا خیر.
۱۱) گام یازدهم
هنگامی که براساس نیازهایتان مدل مناسبی را پیدا کردید به چند مغازه بروید و قیمت ها را با هم مقایسه کنید. بپرسید آیا می توانید قسطی خرید کنید. بعد با خیال راحت یخچال تان را بخرید و به خانه بیاورید.
● نگهداری یخچال
در یخچال های قدیمی کویل یخچال معمولاً در پشت آن قرار گرفته است. برای تمیز کردن آنها می توانید از جاروبرقی استفاده کنید. اگر کویل پر از گرد و خاک باشد موتور باید بیشتر کار کند تا فضای داخل یخچال و محتویات آن را خنک نگه دارد.
سینی سرریز یخچال هم باید تندتند تمیز بشود. این سینی زیر یخچال قرار گرفته و راحت به بیرون کشیده می شود. در مدل هایی که خود به خود یخ زدایی می شود آب حاصل از یخ زدایی از راه آبی که در کف یخچال تعبیه شده به سینی مخصوص هدایت می شود و در همان جا بخار می شود. ممکن است همراه این آب خرده های کوچک غذا هم خارج شود و راه آب را بگیرد یا در سینی بگندد.
سینی تخلیه زیر یخچال قرار دارد و می توان آن را از عقب بیرون کشید و تمیز کرد. همچنین می توانید لوله تخلیه را باز کنید و آن را هم تمیز کنید. برای تمیز کردن لوله می توانید از شیشه شور یا وسیله مناسب دیگری استفاده کنید. سینی را با آب و صابون بشویید، خشک کنید و در جایش قرار بدهید.درزگیرها را وارسی کنید.
درزگیرها عایق بندی یخچال را کامل می کنند و باعث می شوند هوای سرد از یخچال خارج نشود و هوای گرم بیرون هم به داخل یخچال نفوذ نکند. اگر از درزگیرها خوب نگهداری شود باید تا یخچال کار می کند سالم بمانند. تنها کاری که برای حفظ درزگیرها باید بکنید این است که آنها را با آب و صابون بشویید. وضعیت درزگیرها را با «آزمون کاغذ» امتحان کنید به این ترتیب که سعی کنید کاغذی را از بین لاستیک درزگیر و بدنه یخچال رد کنید. مادام که کاغذ رد نشود همه چیز روبه راه است اما اگر بتوانید کاغذ را از بین آنها عبور بدهید وقت آن رسیده که درزگیرها را عوض کنید.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید