شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی عوامل پیشگیری از سرطان سینه


بررسی عوامل پیشگیری از سرطان سینه
مترو دیرتر از موقع به ایستگاه رسید. این بار برخلاف همیشه عجله ای برای سوار شدن نداشت. همان طور که در ایستگاه نشسته بود به زن ها و دخترهای اطرافش نگاه کرد. با خود فکر کرد چند درصد از آنها ممکن است وضعیت او را داشته باشند، صدای ترمز ناگهانی و باز شدن در او را به خود آورد. با عجله پیاده شد. به در آزمایشگاه رسید.
جواب آزمایش درست همان بود که دکتر پیش بینی کرده بود؛ سرطان، به جرات می توان گفت وحشتناک تر از این کلمه در لغت نامه یافت نمی شود. بی خبر و آرام می آید و یک باره تمام زندگی انسان را متحول می سازد.امروزه سرطان سینه به عنوان یکی از بیماری های متداول میان خانم ها شناخته شده است.
متاسفانه آمار به دست آمده بیانگر این واقعیت وحشتناک است که از هر هشت زن یک نفر دچار سرطان سینه است، هنوز دلیل قاطع و محکمی برای ابتلای خانم ها به این نوع سرطان یافت نشده، اما پزشکان و محققان وجود عوامل متعددی نظیر سن، ژنتیک و فاکتورهای شخصی مثل عادت ماهیانه زودرس زیر دوازده سال و غیره را بی دلیل نمی دانند. مشاهدات بسیاری نشان می دهد تقریباً درصد زیادی از این سرطان مربوط به تغذیه نامناسب، چربی زیاد یا اضافه وزن است. بسیاری از مردم وجود مواد نگه دارنده، مواد افزودنی، طعم دهنده ها و دیگر مواد شیمیایی که در تولید مواد غذایی استفاده می شوند را عامل این بیماری می دانند.
در صورتی که تنها دو درصد از کل سرطان های بزرگسالان می تواند مربوط به این مواد باشد. بالعکس مشاهدات نشان می دهند که ارتباط بین سرطان و عوامل رژیمی مثل فیبر و چربی، روز به روز قوی تر می شود. در کشورهایی چون امریکا، کانادا و نیوزلند که مصرف فیبر کم بوده و چربی زیاد استفاده می شود میزان انواع سرطان بیشتر است.حقیقت غم انگیز این است که احتمال مرگ در اثر سرطان رو به افزایش است. با این وجود این روند می تواند سیر نزولی داشته باشد. کافی است کمی بیشتر محتاط باشیم و به سلامتی خود مانند دیگر موارد زندگی به عنوان موضوعی مهم بپردازیم.
به راستی چند درصد از شما خانم ها به سلامت خود اهمیت می دهید؟ آنقدر غرق زندگی روزمره خانواده شده اید که پاک خودتان را از یاد برده اید. نگاهی به خود بیندازید. خیلی زودتر از آنچه انتظارش را داشته باشید موهایتان سفید و بدن تان خسته و فرتوت شده.
زودتر از همه اعضای خانواده از خواب بیدار می شوید، بی توجه به آنکه شب قبل خوب خوابیده باشید یا خیر، فرزندان خود را از خواب بیدار کرده و میز صبحانه را آماده می کنید. در همان لحظه ذهن خود را با این مساله درگیر می کنید که چه غذایی برای ناهار بپزید، پس از آن ساعت ها مشغول پختن غذا می شوید. حداکثر ظرف یک ساعت حاصل زحمت چندساعته شما خورده می شود، پس از آن شستن ظرف ها و مرتب کردن خانه.
احتمالاً خرید لوازم منزل و بچه ها نیز به عهده شماست. سپس نوبت یک وعده غذایی دیگر می رسد. آخر شب بعد از تمیز کردن آشپزخانه باز این فکر همیشگی به سراغ شما می آید؛ «برای فردا ظهر چه غذایی بپزم؟،»پس از آنکه از خوابیدن فرزندان تان مطمئن شدید، بدون آنکه لحظه ای در آینه نگاه کرده و به چهره خسته خود توجه کنید، از شدت خستگی به خواب می روید، دیرتر از تمام اعضای خانواده...
فکر نمی کنید وقت آن رسیده که از این غفلت خلاص شوید و کمی هم به خودتان فکر کنید؟ به لحظاتی که در حال گذر هستند توجه کنید. ثانیه به ثانیه این لحظات عمر شما هستند. شما هم به عنوان یک مادر ، یک همسر و از همه بالاتر به عنوان یک انسان این حق را دارید که از زندگی به بهترین نحو ممکن استفاده کنید. هیچ وقت برای انجام هیچ کاری دیر نیست، از همین لحظه شروع کنید.ارائه راهکارهای زیر به طور حتم می تواند به شما کمک کند، به شرطی که از همین حالا سعی کنید آنها را مرحله به مرحله انجام دهید:
۱) اگر ریسک ابتلا به این بیماری در شما بالا است می بایست در مورد چگونگی انجام آزمایشات و فاصله زمانی بین آنها با پزشک متخصص مشورت کنید.
۲) اگر از ریسک متوسطی در ابتلا به این بیماری برخوردار هستید، هر ماه سینه خود را به طور شخصی معاینه کنید. انجام ماموگرافی هر شش ماه یک بار برای خانم های بالای ۳۰ سال و سونوگرافی برای خانم های زیر ۳۰ سال در شناسایی زودهنگام این سرطان بسیار موثر است.
۳) وزن خود را در حالت تعادل نگه دارید. رژیم غذایی منظم گیاهی کمک بزرگی به حفظ وزن تان می کند. تا می توانید فیبر مصرف کنید و میزان چربی در وعده های غذایی را به حداقل برسانید.
۴) اگر جزء افراد سیگاری هستید از همین امروز کشیدن سیگار را متوقف کنید.
۵) همواره ورزش کنید.
۶) اگر مادر یا خواهر شما سرطان سینه دارند، نزد مشاور ژنتیک رفته و آزمایشات اولیه را انجام دهید.
۷) در صورت داشتن عوامل خطرساز سرطان سینه، از هورمون درمانی و مصرف داروهای هورمونی نظیر قرص ضدبارداری پرهیز کنید.با در نظر گرفتن موارد فوق می توانید از بروز این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کنید. این یک رویای ناممکن نیست،
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید