شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا
اسلام شناسی اروپایی
مطلب حول این سؤال دور میزد كه چرا اسلامشناسان غربی برای دریافت اسلام تنها به كتب و متون مكتب خلفا مراجعه میكنند، و معمولاً از متون مكتب امامت بهرهای نمیگیرند؟ من در گذشته فكر میكردم علت این است كه اروپا اولین بار با اسلام مكتب خلفا آشنا شده، و اصولاً ارتباط و اتصالش با آنهاست، و به علت دوری از ما، از متون ما بیخبر مانده است.
در تاریخ میخوانیم كه ناپلئون بناپارت در بهار سال ۱۷۹۸ میلادی با ۳۰۰ كشتی و در حدود ۴۰۰۰۰ سپاهی به سوی مصر حركت كرد، تا پس از تسخیر مصر راه را به سوی تصرف هندوستان و خارج كردن آن از چنگال انگلیسیها هموار نماید. او در اوایل تابستان پس از نبرد كوتاهی پیروزمندانه به قاهره وارد شد. ناپلئون تا سال ۱۸۰۱ در مصر ماند، و در سپتامبر این سال با فشار نیروهای انگلستان و عثمانی آنجا را تخلیه كرد.
ناپلئون به همراه خود یك هیئت علمی به مصر برده بود. این دانشمندان در تمام مدت توقف ارتش فرانسه در آن سرزمین به كار تحقیق و تفحّص اشتغال داشتند. یك ثمرهٔ كارهای علمی این دانشمندان، آشنایی علمای اروپایی با مشرقزمین، فرهنگ، آداب و مذاهب این سرزمین بود.
علوم خاورشناسی و باستانشناسی و زبانشناسی و مطالعهٔ ادیان و مذاهب و تاریخ مشرقزمین در همین نقطهٔ عطف تاریخی تا حدود زیادی پایهگذاری شده و رشد یافتند.۱
و نیز میدانیم كه مسیحیان لبنانی كه در شمار نخستین منادیان تجدّد فكری و ارتباط فرهنگی با غرب هستند، وسائطی فرهنگی میان عربزبانان و اروپاییان بودهاند، به ویژه كه در سال ۱۸۶۰ م. سپاه فرانسه با موافقت دول بزرگ در لبنان پیاده شد، و سالیان دراز در این كشور باقی ماند.۲
اینجانب در گذشته ارتباط فرانسویان و انگلیسیان با مصر، و ارتباط مسیحیان لبنانی را با اروپا، مهمترین عامل در چگونگی اسلامشناسی اروپاییان میدانستم. در هر دوی از این ارتباط و اتصالها، غرب با اسلام مكتب خلفا، و با كتب و دانشمندان این مكتب برخورد كرده بودند؛ لذا طبیعی میدانستم كه اسلامی جز اسلام این مكتب نشناسند، و رسمی ندانند. این تفكر و شناخت گذشتهٔ من بود. در واقع من كار ایشان را «حمل به صحت» میكردم!
اما پس از آمدن به ایران راز اصلی این دوری را شناختم، و چون یك برق یكباره این مشكل برای من حل شد.
حقیقت مطلب این بود كه اینها كه میخواهند اسلام را بشناسند، درصدد جستجو از حقیقت نیستند، و نمیخواهند یك دین الهی و آسمانی را پیجویی كنند، و ابعاد مختلف آن را بیابند، و بشناسند. نه، اینها در صدد پیجویی و كشف نقاط ضعفی از اسلام و تاریخ شخصیتهای آنها هستند.
در احادیث مكتب ما، پیامبر(ص) معصوم است، و رحمهٔللعالمین است، اشرف مخلوقات میباشد، دارندهٔ برترین صفات و اخلاقیات است و...
البته روشن است چنین بینشی هدف آنها را برنمیآورد؛ اما متأسّفانه آنچه میخواهند به اسلام و پیامبر آن نسبت بدهند، در احادیث مكتب خلفا مییابند. احادیثی كه به گفتهٔ صاحبان همان مكتب، در نهایت اعتبار نیز هست! بنابراین اكثریت قریب به اتفاق اسلامشناسیهای غربی از مدارك و متون مكتب خلفا انجام میشود.
مجموعهٔ كارهای خاورشناسان، آنها كه در اسلامشناسی تخصص داشتهاند، خواه در فرانسه یا خواه در هلند و بلژیك و روسیهٔ تزاری و انگلستان و اخیراً در آمریكا، همه و همه در همین خط بوده است. اینها زحمت زیاد كشیدهاند، و تحقیقات وسیع كردهاند، و تمام اسلام را خواندهاند؛ از حدیث و قرآن و تاریخ و فقه و كلام و... كه نشان بدهند اسلام حقیقت نداشته، اصالت نداشته، و الهی و آسمانی نبوده است، و مدارك سخنان خود را در كتب مكتب امامت نیافتهاند، تنها در مكتب خلافت مقصد و مقصود خویش را یافتهاند.
اسلامشناسی كه خود یهودی است ـ چون «اگناس گلدزیهر» ـ و یا آن كه مسیحی متعصبی است ـ چون «ماسی نیون» ـ و جوانب مختلف را نیز میدانسته، البته تعهد داشته است كه كجا برود و از كه بگیرد، و چه بگوید. نوشتههایی كه از اینان به فارسی در آمده، امثال: محمد پیامبری كه از نو باید شناخت نوشته «ویرژیل گیورگیو»، و محمد پیامبر و سیاستمدار نوشته پروفسور «مونتگمری وات»، و جهان اسلام «پروفسور بوتولداشپولر»، و اسلام در ایران «پروفسور پطروشفسكی»، و امثال آن، و از همه مهمتر دائرهٔالمعارف اسلامی برای تخریب اسلام در همهٔ جوانب آن است، و اینها مایهٔ سخنان خود را در احادیث و تاریخ و تفسیر مكتب خلفا یافتهاند و بس.
اینها كه میخواهند در شناخت اسلام به اروپا رفتگان و اروپاییان روی بیاورند، مثل این است كه از ابوجهل یا ابوسفیان بخواهند كه پیامبر و شخصیت والای او را توصیف و معرّفی نماید. كتابهایی كه از زبانهای اروپایی ترجمه میشود و در مسائل اسلامشناسی تحقیق كرده است در واقع سمهایی هستند كه در پوششی از عسل پوشیده شدهاند...
آخر شما چرا امام باقر و امام صادق(ع) را گذاشته، و به اسلام «ابوهریره» و «انسبن مالك»، و امثال ایشان رو میآورید؟ مگر پیامبر نفرمود: « دو چیز گرانقدر در میان شما به جای گذاردم: قرآن و عترتم، خاندانم را»؟
با توجه به تمام بررسیهایی كه انجام دادیم، حال « مَن شاءَ فَلْیؤمِن و مَن شاءَ فَلْیَكفُر».
دردهای جانكاه علی و فاطمه این است. درد امام مجتبی و درد حضرت حسین نیز از همین جاست.
روی آوردن به اسلامشناسی اروپایی بر باد دادن خون شهیدان جاودانهٔ كربلاست. اینجا زحمات امام باقر و امام صادق(ع) بر باد میرود.
ما در این جا چه وظیفه داریم و چه اندیشه و احساس؟
علامه سید مرتضی عسگری
پینوشتها:
۱. فرمانفرمائیان، حافظ، تاریخ قرون معاصر؛ اروپا در عصر انقلاب، صص ۱۶۰ ـ ۱۵۹.
۲. حتی، فیلیپ، تاریخ عرب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ج ۲، ص۹۳۹.
پینوشتها:
۱. فرمانفرمائیان، حافظ، تاریخ قرون معاصر؛ اروپا در عصر انقلاب، صص ۱۶۰ ـ ۱۵۹.
۲. حتی، فیلیپ، تاریخ عرب، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ج ۲، ص۹۳۹.
منبع : ماهنامه موعود
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران اسرائیل اصفهان ایران و اسرائیل انفجار استان اصفهان حمله ایران به اسرائیل آمریکا حسین امیرعبداللهیان ارتش جمهوری اسلامی ایران وعده صادق جنگ ایران و اسرائیل
طرح نور فراجا وزارت بهداشت سیل تهران هواشناسی قتل قوه قضاییه سیلاب فضای مجازی شهرداری تهران سازمان هواشناسی
بنزین قیمت خودرو واردات فرودگاه قیمت طلا بانک مرکزی خودرو بازار خودرو قیمت دلار ایران خودرو حقوق بازنشستگان تورم
تلویزیون سعدی سینمای ایران فیلم احسان علیخانی کتاب موسیقی دفاع مقدس
اینترنت مغز
رژیم صهیونیستی عراق فلسطین غزه جنگ غزه امیرعبداللهیان روسیه سازمان ملل شورای امنیت عملیات وعده صادق اسراییل چین
استقلال فوتبال شمس آذر قزوین پرسپولیس باشگاه استقلال لیگ برتر صنعت نفت آبادان لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بازی بارسلونا تراکتور
هوش مصنوعی گوگل ناسا فناوری سامسونگ تلگرام اپل وزیر ارتباطات عیسی زارع پور
خواب گیاهان دارویی