پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مدینه فاضله در عصر ظهور


مدینه فاضله در عصر ظهور
اندیشه بهتر زیستن و داشتن جامعه عالی از نمونه بارزترین اندیشه ها از عصر باستان تا عصر جدید است. این رویای بشر، مرهمی برای دردهای اوست که تاریخ، این گونه اندیشه های سیاسی و اجتماعی را بسیار به خود دیده است.مرور و مطالعه ویژگی­های و تعاریف این نظر در مجال این مقاله نیست، آنچه مورد تاکید نگارنده است. بررسی ویژگی­های مدینه فاضله اسلامی است که با ظهور منجی عالم بشریت(عج) به ما وعده داده اند.
● مدینه عدالت:
عدل، واژه غریبی نیست و بشر برای رسیدن به این رویای خود که حقیقتی نزدیک نیز هست، رنج ها کشیده و افتخارات بسیاری آفریده، حکومت ها به وجود آورده و انحراف هایی را به نقد کشیده است. ولی هنوز هم ناله های دردناک حاصل از هراس و ناامنی جنگ و فقر را از دل انسان مدرن امروز که به نوعی به طراحی اختیاری طبیعت پرداخته، می توان شنید. انسان مدرن امروزی مانند همتایان خود در دوران گذشته درپی گمشده خود برای کسی است که رنج او را درمان کند و برای رسیدن به آن، جان فشانی ها کرده است، ولی باز درپی منجی کاملی است که نوید آن در متون دینی ادیان آمده و آیا براستی این منجی را در متن قرآن و محتوی اسلامی می توان یافت؟
در بیان ویژگی های عصر ظهور و آغاز حکومت امام زمان(عج) عدالت واژه آشنایی است، که روایات بسیاری در این زمینه از علمای برجسته اسلامی نقل شده است. عدل، آشکار ترین صفات نیک آن حکومت بزرگ است. برای همین در دعای شب های رمضان نام مبارکش عدل نامیده شده است.
اللهم و صل علی ولی امرک القائم المومل و العدل المنتظر
خداوندا به ولی امر خود که قیام کننده و... و عدل مورد انتظار همه است درود فرست (۱)
در جای دیگر همین عنوان را به گونه ای دیگر می یابیم.
اول العدل و آخره (۲)
السلام علی القائم المنتظر و العدل المشتهر(۳)
در روایات ظهور، عدالت چنان عطش برانگیز ترسیم شده است گویی انسان در این گمان می ماند که جهان برای رسیدن به این نقطه فرجام باقی مانده است و خداوند چنان بر این مهم تاکید دارد که اگر حتی یک روز از عمر دنیا باقی مانده باشد، آن را چنان طولانی خواهد کرد تا رویای حقیقی موعود از راه برسد.در سایه این عدالت، هیچ انسانی در قید بندگی و بردگی باقی نمی ماند.(۴)
حقوق به یغما رفته انسانها به آنها باز می گردد.(۵)
بندهای پیدا و نا پیدای بندگی از سرو گردن انسانها باز می گردد و زمینه استثمار انسان از انسان به کلی برچیده می شود.(۶)
کارگزاران ظلم و بیداد مورد بازخواست قرار می گیرند. قاضیان و حاکمان کژ رفتار از مسوولیت خویش عزل می شوند و زمین از هر نوع خیانت و ناراستی پاک می گردد. (۷)
گردنکشان و مستکبران در هم کوبیده می شوند و محرومان و مستضعفان در استرجاع حق خویش کامیاب می گردند.(۸)
دیگر ناله هیچ مظلومی در گلو خفه نمی گردد، اشک و آه هیج دل سوخته ای بلند نمی گردد، هیچ انسانی گرسنه سر بر بالین نمی گذارد و هیچ محرومی با کینه و دغدغه ناامنی، روزگار سپری نمی کند. اینها افسانه نیست بلکه به راستی تمام آن چیزی است که بر ما وعده داده اند و ما را در انتظار آن به برترین عبادت فرا خوانده اند که انتظار آمدن او انتظار گامهای عدالت است.
در فرصت های بعدی، به بررسی جنبه های گوناگون مدینه فاضله از جنبه های علمی امنیتی و رفاهی و... خواهیم پرداخت.
منابع:
اـ مکیال و مکارم ـ میرزا محمد تقی موسوی اصفهانی
۲ـ کمال الدین و تمام انعمه ـ شیخ صدوق
۳ـ مفاتیح الجنان ـ شیخ عباس قمی
۴ـ و ۵ و ۶ و۷ ـ بحار الانوار
۷ـ سوره قصص آیه ۵
منبع : نشریه الکترونیک ساعت صفر


همچنین مشاهده کنید