سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

توصیه بهینه کودی برای خرما


توصیه بهینه کودی برای خرما
● متداول ترین ارقام خرما
خرما یکی از با ارزش ترین موادغذایی است زیرا علاوه بر مواد قندی دارای موادمعدنی (پتاسیم، فسفر، منیزیم) و ویتامین های A و B می باشد. ازجمله محصولات فرعی خرما نیز می توان شیره، سرکه، کنسرو، الکل و ... را نام برد.
در حال حاضر، به علت عدم رعایت نکات فنی و بهداشتی در موقع برداشت، حمل و نقل و بسته بندی خرما این محصول قابل عرضه در بازارهای جهانی نیست. بنابراین لازم است با توجه به مصارف بی شمار خرما به این محصول و صنعتی کردن و تولید فرآورده های جانبی آن اهمیت خاصی داده شود.
● توصیه عمومی
▪ شاهانی:
رنگ میوه زرد طلایی است و به طور کلی دومین خرمای مهم است. میوه ایران است. میوه آن کشیده و دارای نوک باریک است. خارک این رقم شیرین است و بنابراین مقداری از محصول بصورت خارک مصرف می شود. از گروه خرماهای تر محسوب می شود. رقمی نسبتا دیررس است.
▪ کبکاب:
در ایران از نظر اهمیت مقام چهارم را داراست. رنگ میوه آن زرد است و در حالت خرما به صورت قهوه ای تیره در می آید. از گروه خرماهای تر است. اغلب رطب هایی که در اوایل فصل به بازار می آید از این رقم است. خارک این رقم خوب نیست و بیشتر به صورت رطب و خرما مصرف می شود.
▪ زاهدی (قصب):
از گروه خرماهای خشک است (خرمای خشک خرمایی است که به مرحله رطب نمی رسد و بیشتر قند آن از قندهای غیر احیاء "ساکارز" است). میوه نسبتا کوچک و رنگ آن زرد است و به مرحله خرما که رسد به رنگ قهوه ای در می آید. میوه نسبتا دیر رس است.
▪ استعمران:
درصد رطوبت میوه کم و از ارقام نیمه خشک است. رنگ خارک آن زرد و رنگ خرما قهوه ای است.
▪ پیارم:
درصد رطوبت میوه کم و از ارقام خشک است. نسبتا دیر رس است. این رقم محصول خوبی می دهد و کیفیت میوه آن مطلوب است.
▪ شیخالی:
رنگ میوه زرد است و خارک بسیار خوبی تولید می کند. اندازه میوه بزرگ و قسمت پایین آن کاملا پهن است. این رقم به صورت خارک مصرف می شود.
▪ مکتیو:
از نوع خرماهای نرم است. رنگ میوه زرد مایل به قهوه ای است.
▪ گنتهار:
رنگ میوه زرد است و از نظر اهمیت تولید درجه چهار محسوب می شود. مصرف آن بیشتر به صورت رطب و خرماست.
▪ خاصوئی:
میوه بسیار شیرین و رنگ آن قرمز و اندازه اش کوچک است. قدرت انباری میوه خوب است.
▪ زرد:
میوه آن کوچک و کشیده است و به صورت خارک مصرف می شود.
▪ خضراوی:
از ارقام نیمه خشک است. درختی است کوچک با میوه دوکی شکل که رنگ آن زرد روشن و زود رس است. میوه در موقع رسیدن رنگ قرمز قهوه ای به خود می گیرد.
● نتیجه:
با توجه به ارزش غذایی خرما و سهمی که این میوه در تامین بخشی از غذای جهان دارد باید به این منبع غذایی و حیاتی بذل توجهی نمود و در کشت، داشت و برداشت آن اهتمام ورزید. لازم است به موازات افزایش تولید به گسترش صنایع بسته بندی مناسب و بهداشتی خصوصا در مناطق خرما خیز کشور توجه کرد و با استفاده از علوم و فنون تکنولوژی جدید نسبت به اصلاح ارقام مختلف خرمای ایران و صنایع تبدیلی آن همت گماشت.
منبع : خانه کشاورز استان کرمان


همچنین مشاهده کنید