پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


توصیه‌های آمریکایی برای کم کردن مصرف بنزین


توصیه‌های آمریکایی برای کم کردن مصرف بنزین
پر کردن باک بنزین اتومبیل در امریکا به طور معمول می تواند ۶۸ دلار هزینه داشته باشد (باید رقم ها را به ریال تبدیل کنید تا متوجه قیمت بنزین در آنجا شوید) در حالی که قبلاً می شد با پنج دلار بنزین زد و در خیابان ها ویراژ داد.
با توجه به قیمت سوخت و همین طور شرایط زیست محیطی و بسیاری از عوامل دیگر امریکایی ها باید خاطره آن روزها را از یاد ببرند خصوصاً طی تابستانی که در پیش رو است. به گزارش سازمان اتومبیل امریکا (که به اختصار AAA خوانده می شود) قیمت هر گالن (۷۸/۳ لیتر) بنزین در سراسر کشور معادل ۰۹/۳ دلار است. در بخشی از مناطق کشور طی ماه های آینده این رقم به ۴ دلار خواهد رسید. اگر به این موضوع مشکل کاهش سطح ذخیره بنزین و افزایش میزان تقاضا را نیز بیفزاییم متوجه می شویم موضوع نیاز به چاره اندیشی جدی دارد.
خوشبختانه راه های هوشمندانه یی وجود دارند که می توان از بنزین بهتر استفاده کرد. قیمت سوختی که در پمپ بنزین ها فروخته می شود را نمی توان مستقیماً تغییر داد، اما با طرز فکری درست می توان صرفه جویی کرد و میزان هزینه سوخت را کاهش داد.
این صرفه جویی تنها به تصمیم گیری درست بستگی دارد و نه تنها به اقتصاد فرد بلکه به شرایط زیست محیطی نیز خدمت شایانی می کند.روش های زیر پیشنهادات یک متخصص اتومبیل امریکایی هستند که می توانند کارآمدی سوخت را تا ۹۰ درصد افزایش دهند و هزاران دلار یا بیشتر صرفه جویی کنند. همانطور که خواهید دید این روش ها را می توان در این آشفته بازار عرضه بنزین به کار گرفت و کمتر متضرر شد.
● اول؛ تایرهای اتومبیل تان را پرباد نگه دارید
بنا بر گزارش سازمان انرژی امریکا غالب رانندگان می توانند تنها با پرباد نگه داشتن تایر اتومبیل شان کارآمدی سوخت شان را تا ۳/۳ درصد افزایش دهند. AAA می گوید نخستین دلیل اتلاف سوخت، تایرهای کم باد هستند. از هر چهار اتومبیل سواری یکی و از هر سه کامیون، ون و... نیز یکی دست کم یک تایر بسیار کم باد است. پس هر وقت برای پر کردن باک اتومبیل به پمپ بنزین می روید، میزان باد تایرها را هم چک کنید.
● دوم؛ تنظیم موتور
اتومبیلی که نیاز به سرویس دارد، مقدار زیادی بنزین هدر می دهد. بنا بر گزارش سازمان انرژی امریکا، استفاده از فیلتر هوای سوخت در موتور مصرف سوخت را تا ۱۰ درصد کاهش می دهد و با عوض کردن سنجشگر تنظیم اکسیژن معیوب و جایگزین کردن سالم آن می توان تا ۴۰ درصد در مصرف سوخت صرفه جویی کرد. اتومبیل تان را براساس برنامه منظمی در هنگام لزوم برای سرویس ببرید تا در هزینه ها به طرز چشمگیری صرفه جویی کرده باشید.
● سوم؛ استفاده از بنزین بدون سرب
اگر اتومبیل تان از نوعی نیست که تنها با بنزین سوپر کار می کند، از بنزین بدون سرب استفاده کنید. به گزارش AAA از هر پنج گالن بنزین که در امریکا به باک اتومبیل ها ریخته می شود. یک گالن آن بنزین سوپر است، هرچند فقط ۱۰ درصد وسیله های نقلیه تنها با این سوخت اکتان بالا کار می کنند.واقعیت این است که هنگام رانندگی با سوخت معمولی ممکن است حتی متوجه تفاوت آن با سوخت سوپر نشوید، در حالی که قیمت هر گالن بنزین سوپر ۴۰ سنت بیشتر از نوع معمولی است. اما به نظر متخصصان اعتماد کنید و منافع بلندمدت را انتخاب کنید.
● چهارم؛ درست رانندگی کنید
عادات رانندگی تان را اصلاح کنید. سرعت بالا، سبقت گرفتن و ترمز ناگهانی همه عوامل مهم اتلاف سوخت هستند. رانندگی منطقی علاوه بر حفظ سلامت، کارآمدی سوخت را نیز تا ۳۳ درصد افزایش می دهد.روشن نگه داشتن بدون دلیل اتومبیل برای مدت طولانی به ازای هر یک ساعت، یک گالن بنزین را هدر می دهد. همین طور استفاده بی رویه از کولر در اتومبیل نیز در اتلاف سوخت تاثیر زیادی دارد. به گزارش سازمان انرژی، استفاده از کولر با بالاترین درجه میزان مصرف سوخت را از ۵ تا ۲۵ درصد نسبت به وقتی کولر اتومبیل خاموش است، افزایش می دهد.
● پنجم؛ بار زیاد حمل نکنید
وسایل و بار زیاد باعث افزایش وزن اتومبیل می شوند. یکصد پوند (چهل کیلوگرم) اضافه بار می تواند مصرف بنزین را به ازای هر گالن ۲ درصد افزایش دهد. اگر عازم سفر هستید، از پر کردن باربند اتومبیل تان با چمدان ها خودداری کنید. وسایل روی سقف مقاومت در مقابل جریان هوا را افزایش می دهند و در نتیجه آن بنزین بیشتری می سوزد تا اتومبیل حرکت کند.
● ششم؛ استفاده اشتراکی از اتومبیل
اگر بتوانید همراه با چند نفر دیگر مشترکاً با یک اتومبیل به محل کارتان بروید عملاً چندین هزار دلار در سال صرفه جویی کرده اید. مثالی می زنیم؛ اگر شما در روز باید ۴۰ مایل (کیلومتر) مسافت طی کنید تا به محل کارتان برسید و پس از آن در پایان روز کاری به خانه برگردید، با قیمت های فعلی تخمین هزینه رفت و آمد شما معادل ۱۲۴/۵ دلار در سال خواهد بود.
حالا اگر به طور مشترک با یک شخص دیگر به محل کار بروید، مبلغ ۵۶۲/۲ دلار و اگر با سه نفر دیگر شریک شوید، ۸۴۳/۳ دلار در سال صرفه جویی کرده اید. در این دوره اینکه هر یک نفر با یک وسیله نقلیه به محل کار برود علاوه بر هزینه و آلودگی مشکلات ترافیکی جدی به همراه دارد. پس یا از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا کسی را در همسایگی بیابید که با او مشترکاً از اتومبیل های تان استفاده کنید.
● نتیجه گیری
چهار دلار به ازای هر گالن برای مردم امریکا وحشتناک به نظر می رسد، اما واقعیت این است که میزان تقاضا با افزایش قیمت کاهش پیدا نمی کند. در واقع ما تنها از این افزایش شکایت می کنیم اما کلیت موضوع تاثیری بر رانندگی ما ندارد. قیمت سوخت تا زمانی که در ما این وابستگی شدید نسبت به آن وجود دارد کاهش نخواهد یافت. تصمیم گیری براساس تفکر صرفه جویی قدمی به سوی هدف؛ حل مشکلات سوخت است. پس بهتر است پیش از پر کردن باک بنزین اتومبیل، کمی فکر کنید.
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید