جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

«ژاوی» سلطان پاس


«ژاوی» سلطان پاس
نام كامل او «ژاوی هرناندز كروز» است. هافبك توانمند بارسلونا در تاریخ ۲۵ ژانویه ۱۹۸۰ و در شهر تراسا چشم به جهان گشود و از ابتدای دوران بازی خود و زمانی كه تنها ۱۱ سال داشت به آكادمی فوتبال معتبر بارسلونا پیوست و مدارج ترقی را به سرعت طی نمود تا اینكه توانست در سال ۱۹۹۸-۱۹۹۷ به تیم B بارسلونا بپیوندد و تنها یك فصل بعد به تیم اصلی فراخوانده شد (دقیقاً ۱۹ اوت ۱۹۹۸و زودتر از پویول كبیر!) و این یك افتخار چشمگیر برای وی به شمار می رفت. او در سال ۱۹۹۹-۱۹۹۸ عضو تیمی از بارسلونا بود كه آخرین قهرمانی خود را درقرن بیستم جشن گرفت.در آن زمان ستارگانی چون لوییز فیگو، ریوالدو و گواردیولا مشهورترین بودند. پس از ترك گواردیولا كمتر كسی فكر می كرد كه در آینده ای نه چندان دور بازیكنی ظهور خواهد كرد كه جای این اسطوره را پر كند.
پس از وداع «پپه» با آبی و اناری ها (فصل ۲۰۰۰) ژاوی قدر این فرصت طلایی را به خوبی دانست و در سنی بسیار پایین اجازه نداد شخص دیگری جای هافبك سابق بارسلونا را پر كند.وی پس از ارایه چندین بازی، مورد توجه مربی بارسا یعنی ونگال قرار گرفت و ازنیمكت ذخیره ها به تیم تزریق شد تا آنجا كه به مرور به عضو ثابت تیم تبدیل شد و پیراهن شماره ۶ را بر تن كرد.فوتبال حرفه ای او در بارسا و با گذشت زمان تحولی عظیم پیدا كرد و او روز به روز پیشرفت می كرد به طوری كه در ناحیه میانی بارسلونا بیشترین تعداد حضور را داشت.اگر بخواهیم به آغاز دوران طلایی این هافبك بسیار ارزشمند اشاره كنیم باید به فصل ۲۰۰۴-۲۰۰۳ برگردیم، جایی كه ژاوی با رونالدینیو و لوییز گارسیا بسیار هماهنگ كار می كرد و در آن فصل در اكثر بازی های بارسا در نقش هافبك طراح و آزاد انجام وظیفه می كرد و این ۳ به همراه خرگوش تیز پای بارسلونایعنی ساویولا عوامل هجوم بودند.
او در زدن ضربات ایستگاهی هم مهارت خاصی دارد كه با توجه به حضور رونالدینیو و دكو كمتر فرصت هنرنمایی به او می رسد اما زمانی كه در زمین باشد، ضربات كرنر بارسا را خودش می زند. ژاوی بااستناد به اینكه در آن فصل در كارهای هجومی بارسلونا حضوری مثبت داشت، در فصل بعد از جانب ریكارد وظیفه ای بس سخت تر را بر دوش كشید.
ریكارد از وی به عنوان رابط بین مدافعان، هافبك ها و مهاجمان در میانه میدان استفاده می كرد، اگرچه او در زمین و در چیدمان اولیه به عنوان هافبك میانی دیده می شد.گل رؤیایی ژاوی در سانتیاگو برنابئو در ۲ فصل قبل هنوز در اذهان دیوانگان بارسلونا جا دارد و مگر می شود آن گل را فراموش كرد؟!
در دقیقه ۸۶ پاس زیبای رونالدینیو كه به زیركی به ژاوی داده شد پس از گذشتن از بالای سر مدافعان غافل رئال، به اطراف نقطه پنالتی می رفت و ژاوی خیلی سریع از غفلت مدافعان حریف استفاده كرد و خود را به توپ رساند و بدون آنكه اجازه دهد توپ حتی به زمین برسد، آن را با یك حركتی دیدنی و یك ضربه چیپ مهارنشدنی از بالای دستان ایكر كاسیاس به داخل چهارچوب رساند و البته در این بین تلاش «رائول براوو» و تكل او فایده ای نداشت!
و یك گل كلاسیك و كاملاً آموزشی كه از بهترین گل های تاریخ باشگاه بارسلونا بود، به ثمر رسید. ژنرال ژاوی پس از این گل كه منجر به پیروزی شیرین بارسلونا با نتیجه ۲ بر یك شد به یك بت و فوق ستاره محبوب در سرزمین كاتالونیا تبدیل گردید.
در اواخر همین فصل بود كه رئالی ها جرأت كردند به صورت ضمنی پیشنهادی به بارسا برای خرید وی ارایه دهند اما قبل از آنكه حتی مقامات بارسلونا نظر خود را اعلام كنند، ژاوی اظهار داشت: «بازیكنانی چون من، پویول و والدز هرگز چنین خیانت بزرگی را به مردم كاتالان نخواهیم كرد و چنین ننگی را به جان نمی خریم.» پرز كه از فروش ماكلله مبهوت بود با شنیدن این حرف تا مرز دیوانگی رهسپار شد!پس از گذراندن یك فصل كاملاً خوب و كسب مقام دومی، ژاوی با عملكرد خوبش در واقع به نوعی جایگاهش را تثبیت كرد و بعید به نظر می رسید كه باشگاه بخواهد شخصی را به جای او به بارسا بیاورد كه البته همین گونه نیز شد.
با آغاز فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ ، بارسلونا طوفانی را در لالیگا آغاز كرد كه هنوزگرد و خاك آن در آسمان فوتبال اسپانیا دیده می شود! ژاوی از مهمترین عناصر این غوغای بزرگ و خشم بارسلونا بود؛ خشمی كه به واسطه ۶ سال ناكامی بارسا زبانه ای وحشتناك كشیده بود و یكی پس ازدیگری قربانی می گرفت. زمانی كه بارسلونا، دیوانه كننده بازی می كرد، تماشای بازی بازیكنانی چون ژاوی بسیار لذت بخش بود. دكو و ژاوی همواره ۲ مهره ثابت آبی و اناری ها بودند و به واسطه نمایش فوق العاده و عالی، ریكارد حقتعویض آنها را نداشت.
با ورود دكو كه عملاً یك هافبك تهاجمی بود، ژاویبیشتر به میانه میدان و توپ سازی مشغول شد. به دستور فرانكی او وظیفه تغذیه مهاجمان بارسا (ژولی و اتوئو ) در زمانی كه رونالدینیو در مهارمدافعان بود را دارا شد و خیلی زود به نقش جدیدش خو گرفت. اكنون پاس های عمقی ژاوی هرناندز زیاد با رونالدینیو فرقی نمی كند و تكنیك بالایش به وی اجازه می دهد تا در شرایط حساس و به اقتضای زمان كنترل توپ و میدان را به سود آبی و اناری ها حفظ كند.«سلطان پاس ها» لقبی دیگر برای او است.
دیگرعادت شده كه در بازی های بارسلونا، كارگردان تلویزیونی درصد پاس های صحیح وی را حك كند، درصدی بین ۹۵ تا ۹۸ درصد ! و این برای هافبكی كه دائم با مدافعان و مهاجمان در ارتباط است بسیار مورد توجه است. در فصل قهرمانی، تأثیرگذاری ژاوی در بازی های بزرگ بیشتر نمایان بود. در بازی با تیم های بزرگ حواس اكثر مدافعان حریف معطوف به رونالدینیو و اتوئو می شد و با كنترل این ،۲ نقش ژاوی، مغز متفكر بارسلونا بسیار پررنگ تر می شد و اوج این امر در بازی با چلسی، میلان و رئال مادرید بود .
در بازی با میلان پاسی كه از سوی ژاوی داده شد و توسط اتوئو به گل تبدیل شد، مورد تحسین خیلی ها قرار گرفت.در بازی با میلان در سن سیرو هم كارنامه ژاوی درخشان بود. شاید فاحش ترین اشتباه او در چند سال اخیر از دست دادن توپ در میانه میدان و دراستمفورد بریج بود كه در پی آن چلسی به گل رسید.
درست است كه ژاوی به علت لغزندگی زمین، توپ را پس از افتادن به زمین از دست داد اما هیچ گاه مورد سرزنش قرار نگرفت ولو اینكه اگر هر بازیكن دیگری بود، سخت مورد انتقاد قرار می گرفت.چرخش های ۱۸۰ درجه ای ژاوی به همراه توپ و بازی با سر او یك كلاس آموزشی به شمار می رود و او این تكنیك ها را به دست نیاورده، مگر با گذشت زمان و تمرین های مكررش در بارسا.در فصل ۲۰۰۵-۲۰۰۴ در صورت غیبت پویول (حتی در صورت حضور رونالدینیو) این ژاوی بود كه به عنوان كاپیتان دوم بارسلونا شناخته می شد.
البته او هم اكنون پس از پویول و رونالدینیو كاپیتان سوم بارسا به شمار می رود. وی توانسته با این بازوبند یك جام را بالای سر ببرد و آن در بازی ۲ فصل پیش مقابل میلان و در جام «خوان گمپر» بود. در آن دیدار بارسا۲ بر یك حریف ایتالیایی خود را مغلوب ساخت و با توجه به غیبت پویول این ژاوی بود كه جام را بالای سر برد.در ادامه روند رو به رشد بارسلونا و با خرید ون بومل هلندی جایگاه ژاوی همچنان مستحكم ماند و اوجایگاه خود راحفظ كرد.
بسیاری از سایت ها و كارشناسان از ژاوی به عنوان یكی از بهترین هافبك های دنیا یاد می كنند ودر نظرسنجی سایت یوفا، او به عنوان دوم در پست هافبك دفاعی دست پیدا كرد. در پایان فصلی كه بارسلونا به مقام قهرمانی دست یافت، او در تركیب تیم منتخب لالیگا به همراه پویول، رونالدینیو و اتوئو نمایندگان بارسلونا بودند. درباره این انتخاب عنوان شده بود: «ژاوی هرناندز یك هافبك به تمام معنا كامل و حرفه ای است.
او هرچقدر كه بخواهد حمله ای كار كند، نمی تواند خصلت های دفاعی اش را پنهان كند. او یك مغز متفكر هنرمند است.»در فصل گذشته باز هم بارسلونا یكه تازی می كرد و بازی های تاریخی ای را بر جای گذاشت كه اوج آن در پیروزی ۳ بر صفر مقابل رئال مادرید و در سانتیاگو برنابئو بود. در آن بازی نبض میانه میدان كاملاً در دستان ژاوی بود و هافبك های رئال مبهوت بازیسازی او بودند. دوران به بهترین شكل ممكن می گذشت كه ناگهان خبر آن مصدومیت شدید و لعنتی به گوش رسید. ژاوی در جریان تمرینات و بر اثر درگیری با ادمیلسون به شدت دچار مصدومیت شد و این خبر یك شوك بسیار قوی برای هواداران بود.
مصدومیت ژاوی یكی از بدترین خبر ها در چند سال اخیر برای اهالی بارسلونا بوده است. او به واسطه این مشكل و با وجود عمل جراحی از بازی تا پایان فصل محروم شده بود و دردناك تر از آن احتمال بسیار زیاد غیبت وی در جام جهانی آلمان بود. وقتی این خبر به گوشش رسید مقابل دوربین تلویزیون بارسا گریست و اشك تمامی هواداران را نیز درآورد. نبود او در بارسا تأثیراتی واضح داشت؛ بارسا آن ریتم همیشگی را از دست داده بود و به نوعی در اوایل دوری ژاوی كمی سر در گم بود و بازی روانش را از دست داده بود. بازیكنی كه به گفته اتوئو اگر (ژاوی) یك برزیلی بود، می توانست بازیكن سال جهان شود!
زیرا توانایی های بسیار بالایی دارد.پس از گذشت اندك زمانی بود كه ژاوی ضمن پاسخ به ابراز احساسات عاشقان بارسلونا با خوشبینی كه یكی از ویژگی های بارز او است اعلام داشت، احساس می كند زودتر از موعد مقرر و تعیین شده پزشكان به مستطیل سبز باز خواهد گشت. این احساس او كاملاً درست بود، زیرا ژاوی هم اكنون یكی از مهره های ارزشمند بارسلونا به شمار می رود و كاتالان ها برای قهرمانی در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا امید زیادی به درخشش وی دارند.
حال به آمار زیر نگاه كنید تا بدانید چرا به او لقب ژنرال تمام نشدنی آبی و اناری ها داده اند: ۶۱ بازی و ۲ گل در تیم B بارسلونا ، ۲۰۸ بازی در لالیگا و ۱۷ گل زده، ۵۹ بازی و ۲ گل در لیگ قهرمانان، ۱۳ بازی در جام یوفا و یك گل، ۶ بازی در جام حذفی و ۲ بازی رفت و برگشت سوپر كاپ سال ۲۰۰۶-۲۰۰۵ .
دقت كنید ژاوی با انجام ۲۸۸ بازی رسمی برای بارسلونا در جمع بازیكنان حاضر بالاتر از پویول در صدر است. اگر بخواهیم به تمام بازی هایی كه او در خدمت بارسلونا بوده توجه كنیم (یعنی از زمان حضور در تیم B) تعداد بازی هایش به ۳۴۹ می رسد! آماری حیرت آور برای جوانی ۲۵ ساله در تیمی چون بارسلونای بزرگ.
‌● افتخارات ژاوی
مقام دومی به همراه تیم ملی زیر ۲۰ ساله های اسپانیا در جام جهانی نیجریه در سال ،۱۹۹۹ نایب قهرمانی المپیك ۲۰۰۰ سیدنی، قهرمانی لالیگا در فصل ۱۹۹۹-۱۹۹۸ و ۲۰۰۵-،۲۰۰۴ قهرمان سوپر كاپ اسپانیا در سال ۲۰۰۵-۲۰۰۴ .
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید