چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

وداع تلخ ترزگه


وداع تلخ ترزگه
در فاصله ۶۳ دقیقه مانده به پایان رقابت‌های این فصل سری B ایتالیا كه با بازگشت مجدد به سری A همراه خواهد بود، ماجراجویی ترزگه با پیراهن راه‌راه‌ یوونتوس به پایان می‌رسد.
مهاجم فرانسوی بینكونری در برابر اسپتزیا اگرچه تا دقیقه بیست‌وپنجم نیمه دوم هم در میدان باقی ماند ولی علنا در همان لحظات تاریخ را به شكل دیگری برای خود ورق زد و البته این كار را هم با اهدای آخرین گل به هواداران یووه انجام داد
پس از هفت سال ترزگه با ثبت ۱۴۰ گل در ۲۳۸ دیداری كه برای این تیم به میدان رفت با تورینو وداع می‌كند.او بهترین گلزن خارجی تاریخ این باشگاه لقب گرفته و مسلما برای مذاكرات و گفت‌وگوهای مرسوم و متداول آخر فصل هم با مدیران یوونتوس سر میز مذاكره خواهد نشست ولی همه می‌دانند كه عكس‌العمل ترزگه روز یكشنبه در برابر تماشاگران یوونتوس به معنای وداع همیشگی با آنها بود.
«ترزگل» آخرین كارت تبریك‌اش برای یوونتوسی‌ها را در دقیقه ۲۷برایشان فرستاد و پس از ماه‌ها حرف و حدیث و مذاكرات واهی و البته فریب‌دهنده، آخرین گلش را با پیراهن یوونتوس به ثمر رسانده و به سوی جایگاه تماشاگران رفت. با دست‌های باز در حالی كه با انگشت‌هایش عدد ۱۵ (تعداد گل‌های به ثمر رسانده در رقابت‌های این فصل سری B) را به آنها نشان می‌داد به همه فهماند كه قصد ترك این تیم را در سر دارد.
همان ژست نه چندان جالب مقابل جایگاه، آن هم در استادیوم مرطوبی كه فقط به او خیره شده بود كافی بود تا ترزگه پیام صریح خود را به گوش مدیران تیم برساند. نگاه او تنها به یك نقطه زوم شده بود. هنگام خروج از زمین مسابقه فقط یك جمله، یك اشاره خبرنگاران كافی بود تا ترزگه بغض خود را بتركاند و سرانجام به حرف بیابد. «من امسال ۱۵ گل برای یوونتوس زده‌ام. دقیقا همان چیزی كه دشان خواسته بود.
ولی متاسفانه این قصه بدین شكل خاتمه یافت. من تلاشم را انجام دادم. ۱۴۰ گل در هفت سال و بقیه چیزها برایم اهمیت ندارد. از اینجا می‌روم.» گل‌هایی كه او به تور دروازه حریفان چسباند، ارزش یادآوری كردن دارند. ۹۵ گل در ۱۵۱ بازی بینكونری در سری A به دست آمده و ۱۵ تای دیگر در ۳۱ دیدار یووه در رقابت‌های سری B حاصل شده‌اند. ضمن اینكه او در ۴۲ دیدار لیگ قهرمانان اروپا هم ۲۴ بار توپ را از خط دروازه تیم‌های دیگر عبور داده و در جام حذفی هم در ۱۰ مسابقه دو گل به ثمر رسانده است.
البته فراموش نكنیم از این تعداد یك گل در دو دیدار سوپر جام ایتالیا و سه گل هم در دو بازی مقدماتی لیگ قهرمانان به ثبت رسیده‌اند. خیلی وقت‌ها مهاجم فرانسوی بی‌هدف در زمین بازی به این طرف و آن طرف می‌رفت. بدون اینكه حتی پایش به توپ بخورد یا اینكه هواداران مجبور می‌شدند سرگردانی او را در اغلب دقایق بازی نظاره‌گر باشند ولی كافی بود یك توپ از كنار محوطه جریمه حریف قل بخورد و جلو پای او بیفتد تا ترزگه آن را به قعر دروازه تیم مقابل بفرستد.
این قصه تمام‌شده به نظر می‌رسد. همین‌جا! ترزگه در مورد آینده‌اش می‌گوید: «خیلی ساده است. در این هفت سال از حمایت ۱۴ میلیون هوادار یووه برخوردار بودم ولی متاسفانه باشگاه جدید طرز فكر متفاوتی را دنبال می‌كند. من تلاش خودم را انجام داده‌ام و اولین نفری هستم كه بابت این شرایط ناراحت هستم.
اعتماد باشگاه در پایین‌ترین سطح ممكن قرار داد. آنها به من گفته‌اند یا قراردادم را تمدید كنم یا از این تیم بروم.» گره اصلی ماجرا از سپتامبر گذشته باقی مانده است: تمدید قراردادی كه در صورت پایان آن در ژوئن سال ۲۰۰۸ ترزگه یك بازیكن آزاد و با قیمت صفر در بازار نقل و انتقالات معرفی خواهد شد.
موضوعی كه مسلما یوونتوس از آن استقبال نخواهد كرد. و اما مساله دیگری كه به پیچیدگی‌های مذاكرات طرفین افزوده بحث مبلغ قرارداد سالانه اوست كه به ۵/۴ میلیون یورو می‌رسد. رقمی كه سه سال قبل به دنبال فشارهای كاپلو به مسوولان باشگاه تحمیل شد و آن روزها هم سروصداهای زیادی به پا كرد و حالا باشگاه جوان‌شده و تازه یوونتوس زیر بار تمدید مجدد آن نمی‌رود و ترزگه ادعا می‌كند كه در این مدت در نقش مهاجم اول یوونتوس آنقدر برای این تیم گل‌زده كه انتظار دریافت همین پول را در صورت تمدید قراردادش داشته باشد.
البته ترزگه جای امیدواری اندكی برای هواداران باقی گذاشته و با اشاره به این نكته كه رانیری به او اطمینان داده كه روی مهاجم فرانسوی تیمش حساب ویژه‌ای كرده است، سعی می‌كند از تنش‌های موجود بكاهد. «من می‌خواستم اینجا بمانم. فكر می‌كردم مدیران باشگاه حامی من هستند ولی دیگر امكان ادامه كار نیست» بلان كه مثل همیشه خونسرد و راحت عمل می‌كند، از اظهارات ترزگه و واكنش روز یكشنبه او به هیچ وجه استقبال نكرده است.
«داوید در زمین مسابقه و مقابل چشم همگان و رسانه‌ها پیامش را به جایگاه فرستاد. ولی ما باید سر میز مذاكره با یكدیگر حرف بزنیم. اینكه او بخواهد این حركات را مقابل دوربین‌های تلویزیونی و خبرنگاران انجام دهد، اصلا حرفه‌ای نیست. ما باید از نظر اقتصادی هم منافع باشگاه را در اختیار بگیریم.
اگر ترزگه بماند با او به عنوان مهاجمی در سطح برترین‌های اروپا رفتار خواهیم كرد.»بلان البته هنوز ایده جدایی احتمالی باشگاه تورینویی و «ترزگل» را نمی‌پذیرد و می‌گوید اینكه مهاجم فرانسوی همه تقصیرات را بر گردن باشگاه بیندازد كار آسانی است ولی ما پیشنهاد خودمان را مطرح كرده‌ایم. «در ماه‌های سپتامبر و اكتبر و نوامبر هم آن پیشنهاد را تكرار كردیم ولی او هرگز نخواست امضا كند.
حالا وقت آن رسیده كه رودررو با مدیران باشگاه صحبت كند. اگر هم نمی‌خواهد هیچ مشكلی نیست. هر جور كه دوست دارد می‌تواند تصمیم بگیرد»حرف‌های بلان واضح‌تر از همیشه به گوش ترزگه رسیده‌اند و جدایی تقریبا حتمی به نظر می‌رسد.
منبع : روزنامه هم‌میهن


همچنین مشاهده کنید